تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835879911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراتب حسد و حكم آن


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شمع. حسادت مراتب حسد و حكم آن

نشانه‌ها و زیان های حسادت
مراتب حسد و حكم آن
در لحظه‌ای كه با خبر می‌شود فلان نعمت به كسی و یا فردی كه رقیب او می‌باشد، رسیده، بی اختیار ناراحتی در قلب او خطور می‌كند و آرزوی زوال آن نعمت را می‌نماید. همه گرفتار این مرحله اند و گناهی بر آن بار نیست.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ علمای اخلاق برای حسد مراتبی ذكر كرده اند كه برخی از آنها از این قرار است:   1. خطور قلبی
اوّلین مرحله این است كه در لحظه‌ای كه با خبر می‌شود فلان نعمت به كسی و یا فردی كه رقیب او می‌باشد، رسیده، بی اختیار ناراحتی در قلب او خطور می‌كند و آرزوی زوال آن نعمت را می‌نماید. همه گرفتار این مرحله اند و گناهی بر آن بار نیست.
پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمود: «ثَلَاثٌ لَا ینْجُو مِنْهُنَّ اَحَدٌ الظَّنُّ وَ الطِّیرَةُ وَ الْحَسَدُ وَ سَاُحَدِّثُكُمْ بِالْمَخْرَجِ مِنْ ذَلِكَ اِذَا ظَنَنْتَ فَلَا تُحَقِّقْ وَ اِذَا تَطَیرْتَ فَامْضِ وَ اِذَا حَسَدْتَ فَلَا تَبْغِ؛ 1 سه چیز است كه هیچ كس از آنها رهایی ندارد: گمان [بد] ، فال بد و حسد. و من راه نجات از آنها را برای شما بازگو می‌كنم. هنگامی كه گمان [بد] درباره كسی بردی، به آن، ترتیب اثر مده و هنگامی كه فال بد زدی، اعتنا مكن و به كار خود ادامه بده و هنگامی كه حسد ورزیدی، ستم نكن [و در عمل آن را دنبال نكن] !»     2. مشغول داشتن دل
مرحله دوّم را كه برخی اختیاری دانسته اند 2 و باید از آن دوری جست، این است كه انسان دل را به آن مشغول دارد و مرتب خطورات قلبی را در ذهن تكرار نماید. این را هم برخی گناه شمرده اند؛ چنان كه مرحوم نراقی می‌گوید:
«هرگاه حسد، آدمی را به افعال و گفتار ناپسند وادار كند... گناه كرده. همچنین اگر از اظهار و ابراز آن خویشتن داری نماید و از رفتار و گفتاری كه دلالت بر حسد نماید، پرهیز كند، ولی در باطن زوال نعمت محسود را طالب و به درد و رنج او راغب باشد و از این نظر احساس ناراحتی نكند و بر خود خشمگین نباشد، باز گناه كرده است.‌» 3   و اگر در روایتی آمده: «وَ قَلَّ مَنْ ینْجُو مِنْهُنَّ؛ 4 كمند كسانی كه از حسد و گمان بد و فال بد نجات می‌یابند.» شاید منظور همین قسم دوم باشد؛ چون از قسم اوّل هیچ فردی رهایی ندارد؛ یعنی غیر اختیاری است و قسم دوّم است كه اختیاری می‌باشد و از آن راه نجاتی وجود دارد.     3. ابراز حسد
مرحله سوّم این است كه حالت قبلی از كنترل انسان خارج شود و با سخنان و اعمال خلاف همچون غیبت و... آن را بروز دهد و عملاً برای زوال نعمت و انتقام تلاش كند.
این همان حسدی است كه بالاتفاق حرام و از گناهان كبیره می‌باشد و آثار زیان بار پیش گفته بر آن مترتب می‌شود و در روایتی از امام صادق علیه السلام به آن اشاره شده است:.».. إِلَّا أَنَّ الْمُؤْمِنَ لَا یسْتَعْمِلُ حَسَدَهُ؛ 5 مؤمن حسدش را به كار نمی‌بندد [و عملاً به دنبال تخریب دیگران نمی‌رود] .»     پی نوشت: 1) همان.
2) گناهان كبیره، ج 2، ص 280.
3) معراج السعادة، ملا احمد نراقی، انتشارات هجرت، ص 469.
4) همان؛ گناهان كبیره، ج 2، ص 280؛ پیام قرآن، ج 2، صص 143 - 144.
5) الكافی، شیخ كلینی، ج 8، ص 108.     ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره93.



۲۳/۰۶/۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن