تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836968479
رجعت چیست و چه کسانی را شامل می شود؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به سوالات دینی؛
رجعت چیست و چه کسانی را شامل می شود؟
شناسهٔ خبر: 2909679 - جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
رجعت از جمله معتقدات شیعه امامیه است، و به معنای بازگشت به سوی دنیا، پس از مرگ و پیش از آخرت می باشد که با اندک فاصله بعد از ظهور ولی عصر(عج) و پیش از شهادت آن حضرت و بر پا شدن قیامت واقع خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، رجعت، در لغت به معنای بازگشتن، و برگشتن می باشد. [۱] و در اصطلاح به این معناست که عده ای از افراد (مومنین خالص و مشرکین محض) پس از مردن و قبل از بر پایی قیامت دوباره به این دنیا بر می گردند. اعتقاد به رجعت، از جمله معتقدات مذهب اهل البیت است و مستند به آیات و روایات متعدد می باشد.وقوع رجعت در آیات و روایاتالف) آیات:از تدبر در آیات قرآن می توان نتیجه گرفت که قرآن کریم به دو گونه به مسأله رجعت اشاره نموده است:الف) آیاتی که به وقوع رجعت در آینده اشاره دارد مانند، آیه شریفه ۸۲ از سوره نمل که خداوند در این آیه می فرماید: « (به خاطر آور) روزى را که ما از هر امّتى، گروهى را از کسانى که آیات ما را تکذیب مى کردند محشور مى کنیم؛ و آنها را نگه مىداریم تا به یکدیگر ملحق شوند!». بسیارى از بزرگان این آیه را اشاره به مسأله رجعت و بازگشت گروهى از بدکاران و نیکوکاران به همین دنیا در آستانه رستاخیز مى دانند، چرا که اگر اشاره به خود رستاخیز و قیامت باشد، تعبیر به من کل امة فوجا (از هر جمعیتى، گروهى) صحیح نیست، زیرا در قیامت، همه محشور مى شوند، چنان که قرآن در آیه ۴۷ سوره کهف مىگوید: «ما آنها را محشور مىکنیم و احدى را ترک نخواهم گفت».
ب) آیاتی که به وقوع حوادثی در امت هاى پیشین اشاره می فرماید که در واقع نوعی رجعت محسوب می شود، مانند این آیات:
۱ – آیه ۲۵۹ سوره بقره. در باره ی پیامبرى است که از کنار یک آبادى عبور کرد در حالى که دیوارهاى آن فرو ریخته بود و اجساد و استخوانهاى اهل آن در هر سو پراکنده شده بود، و از خود پرسید چگونه خداوند این ها را پس از مرگ زنده مى کند، اما خدا او را یکصد سال میراند و سپس زنده کرد و به او گفت چقدر درنگ کردى؟ عرض کرد یک روز یا قسمتى از آن، فرمود نه بلکه یکصد سال بر تو گذشت [۲] این پیامبر، عزیر باشد یا پیامبر دیگرى تفاوت نمى کند، مهم صراحت قرآن در زندگى پس از مرگ است در همین دنیا. [۳]۲ - آیه ۲۴۳ سوره بقره. سخن از جمعیت دیگرى به میان مىآورد که از ترس مرگ (و طبق گفته مفسران به بهانه بیمارى طاعون از شرکت در میدان جهاد خوددارى کردند و) از خانههاى خود بیرون رفتند خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده کرد [۴]۳ - آیه ۵۵ و ۵۶ سوره بقره. در باره بنى اسرائیل مىخوانیم که گروهى از آنها بعد از تقاضاى مشاهده خداوند گرفتار صاعقه مرگبارى شدند و مردند، سپس خداوند آنها را به زندگى بازگرداند تا شکر نعمت او را بجا آورند. [۵]۴ - آیه ۱۱۰ سوره مائده ضمن بر شمردن معجزات عیسى (ع) مى فرماید: «تو مردگان را به فرمان من زنده مىکردى» [۶] این تعبیر نشان مىدهد که مسیح(ع) از این معجزه خود (احیاى موتى) استفاده کرد، بلکه تعبیر به فعل مضارع (تخرج) دلیل بر تکرار آن است و این خود یک نوع رجعت براى بعضى محسوب مىشود.
۵ : آیه ۷۳ سوره بقره در مورد کشتهاى که در بنى اسرائیل براى پیدا کردن قاتلش نزاع و جدال برخاسته بود، می باشد و این گونه مى گوید : دستور داده شد گاوى را با ویژگیهائى سر ببرند و بخشى از آن را بر بدن مرده زنند تا به حیات بازگردد (و قاتل خود را معرفى کند و نزاع خاتمه یابد).[۷]علاوه بر این پنج مورد، موارد دیگرى در قرآن مجید دیده مىشود هم چون داستان اصحاب کهف که آن نیز چیزى شبیه به رجعت بود، و داستان مرغهاى چهار گانه ابراهیم(ع) که بعد از ذبح بار دیگر به زندگى بازگشتند تا امکان معاد را در مورد انسانها براى او مجسم سازند که در مسأله رجعت نیز قابل توجه است. [۸]
ب) روایات:امام صادق(ع) در مورد (رجعت) می فرماید: «به خدا سوگند که روزها و شبها به سر نیاید تا آن که خداوند مردگان را زنده کند و زندگان را بمیراند و حق را به اهلش باز گرداند و دین برگزیده خود را بر پای دارد و بر جهان حاکم گرداند.»هم چنین مأمون به امام رضا(ع) عرض کرد: ای اباالحسن نظر شما در باره رجعت چیست؟ حضرت فرمودند: «رجعت حقیقت دارد. در میان امتهای پیشین نیز وجود داشته است و قرآن از آن سخن به میان آورده و رسول خدا(ص) فرموده است: هر چه در امتهای گذشته بوده در میان این امت نیز عینا و مو به مو پیش خواهد آمد.»[۹]البته روایات در این زمینه فراوان است ولی به جهت اختصار به همین دو روایت بسنده می کنیم.
وقوع رجعت از منظر عقل و فلسفهدر اینجا لازم است به چند مورد از حکمت و فلسفه امر رجعت اشاره نمائیم:۱- رسیدن به تکامل: عالم دنیا ظرف فعلیت یافتن قوه ها و تکامل استعدادها است و برای رسیدن به آخرت خلق شده است تا موجودات را در دامن خود پرورش داده به تکامل مطلوب برساند، اما از آنجایی که عده ای از مؤمنان خالص به خاطر موانع و مرگهای غیر طبیعی از ادامه این مسیر معنوی باز ماندهاند. حکمت خدای حکیم ایجاب میکند که آنان به دنیا بر گردند و سفر تکاملی خود را به پایان برسانند. چنان چه امام صادق(ع) میفرماید: «هر مؤمنی که کشته شده باشد به دنیا بر میگردد تا بعد از زندگی مجدد به مرگ طبیعی بمیرد و هر مؤمنی که مرده باشد به دنیا بر می گردد تا کشته شود (و به ثواب شهادت برسد).[۱۰]
۲- کیفر دنیوی: چه بسا افرادی در این دنیا بودند که از تمامی حقوقشان به عنوان های مختلفی محروم گشته و مظلومانه به قتل رسیدهاند بدون این که حق او گرفته شده باشد، از حکمت های رجعت این است که خداوند، هر دو طرف را به دنیا بر می گرداند تا شخص مظلوم به دست خود داد خود را از ظالم بگیرد. از امام کاظم علیه السلام نقل شده که فرمود: «مردمی که مرده اند به دنیا بازگشت خواهند کرد تا انتقام خود را بگیرند، به هر کس آزاری رسیده به مثل آن قصاص میکند و هر کس خشمی دیده بمانند آن انتقام میگیرد و هر کس کشته شده، قاتل را به دست خود به تقاص خون خود میکشد و برای این منظور دشمنان آنان نیز به دنیا بر میگردند تا آنها خون ریخته شده خود را تلافی کنند و بعد از کشتن آنها سی ماه زنده میمانند، سپس همگی در یک شب میمیرند، در حالی که انتقام خون خود را گرفته و دلهایشان شفا یافته است، دشمنان آنها به سخت ترین عذاب دوزخ مبتلا میشوند.»[۱۱]بنا بر این هدف از بازگشت مجدد این دو گروه، تکمیل یک حلقه تکاملی برای دسته ی اول و تنزل به پست ترین درجة ذلّت برای دسته ی دوم است و با توجه به این که رجعت عمومی نیست و اختصاص به مؤمنان خالص و کافران محض دارد، چنان چه امام صادق علیه السلام فرمود: «رجعت جنبه عمومی ندارد، بلکه اختصاص دارد به کسانی که به ایمان کامل و شرک خالص رسیده باشند. [۱۲] معلوم میشود که این دو مورد از حکمت های اساسی رجعت است.
۳- یاری دین و شرکت در تشکیل حکومت عدل جهانی: از آیات و روایات متعدد استفاده میشود که دین اسلام و حکومت عدل الهی به دست توانمند و با کفایت قائم آل محمد صلی الله علیه و آله جهانگیر میشود، خداوند میفرماید: «همانا ما فرستادگان خویش و مؤمنان را در دنیا و روزی که شاهدان بر خیزند، یاری خواهیم کرد».[۱۳]
از ظاهر این آیه استفاده میشود که این نصرت دسته جمعی انجام میشود نه به صورت فردی اما از این که چنین نصرتی هنوز تحقق پیدا نکرده است، قطعاً در آینده محقق خواهد شد، زیرا وعده الهی تخلف ناپذیر است. لذا امام صادق علیه السلام در تفسیر همین آیه میفرماید: «به خدا سوگند این نصرت در رجعت است چرا که بسیاری از پیامبران و ائمه علیهم السلام در دنیا کشته شدند و کسی آنها را یاری نکرد؟ و این مطلب در رجعت تحقق خواهد یافت» [۱۴]
و نیز امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه مبارکه: «هو الذی ارسل...: یعنی او کسی است که رسول خود را با دین حق برای هدایت بشر فرستاد تا او را بر همه ادیان پیروز گرداند. فرموده: یظهره الله عزوجل فی الرجعة: یعنی خداوند دین حق را در رجعت بر سایر ادیان برتری می دهد.»[۱۵]
زمان وقوع رجعتروایاتی در این خصوص وارد شده است که رجعت با اندک فاصله بعد از ظهور ولی عصر(عج) و پیش از شهادت آن حضرت و بر پا شدن قیامت واقع خواهد شد.
امام صادق(ع) در این باره می فرمایند :(چون زمان قیام قائم(عج) فرا رسد در ماه جمادی الآخر و ده روز از ماه رجب چنان بارانی ببارد که مردم مانند آن را ندیده باشند، سپس خداوند به سبب آن باران گوشت و استخوان مؤمنان را در قبرهایشان برویاند، گویی آنان را می نگرم که از طرف جهینه [۱۶] می آیند و گرد و غبار موهایشان را می تکانند.»[۱۷]
نکته ی پایانی این که: بر اساس روایات اولین رجعت کننده حضرت سیدالشهدا(ع) می باشد، و از خود آن امام(ع) این چنین نقل شده که: «من نخستین کسی هستم که زمین شکاف می خورد و از آن بیرون می آیم و این همزمان است با رجعت امیرالمؤمنین(ع) و قیام قائم ما(عج)».[۱۸]
به همین مضمون روایتی ازامام صادق(ع) نقل شده که می فرماید: (نخستین کسی که به دنیا بر می گردد، حسین ابن علی(ع) است، او چندان فرمانروایی می کند که بر اثر پیری، ابروانش بر روی چشمانش فرو می افتد.»[۱۹]
..........................................
[۱] فرهنگ معین، ج ۲ ص ۱۶۴۰.
[۲] بقره، ۲۵۹ .
[۳] "فاماته الله ماة عام ثم بعثه".
[۴] "فقال لهم الله موتوا ثم احیاهم".
[۵] "ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون".
[۶] "و اذ تخرج الموتى باذنى".
[۷] "فقلنا اضربوه ببعضها کذلک یحیى الله الموتى و یریکم آیاته لعلکم تعقلون".
[۸] - تفسیر نمونه، ج ۱۵، صص ۵۴۶ – ۵۵۷.
[۹] عیون اخبار الرضا (ع)، ۲/۲۰۱/۱ به نقل از میزان الحکمه حدیث شماره ۶۹۲۴ و ۶۹۲۶.
[۱۰] بحار، ج ۵۳، ص ۴۰.
[۱۱] دوانی، علی، مهدی موعود، ترجمه ج ۱۳، ص ۱۱۸۸، دار الکتب الاسلامیه، چ ۲۷.
[۱۲] ضمیری، محمدرضا، رجعت، ص ۵۵، نشر موعود، تهران، چ دوم، ۱۳۸۰.
[۱۳] مؤمن، ۱۰.
[۱۴] یزدی حائری، شیخ علی، الزام الناصب، قم، موسسه مطبوعاتی حق بین، ۱۳۹۷ ق.
[۱۵] بحار، ج ۵۳، ص ۶۴
[۱۶] جهینه : نام محلی است دور ازمدینه وقبیله ای به همین نام آمده است. مجمع البحرین ج ۶ ص ۲۳۰.
[۱۷] میزان الحکمه حدیث شماره ۶۹۲۸.
[۱۸] میزان الحکمه حدیث شماره ۶۹۳۷.
[۱۹] میزان الحکمه حدیث شماره ۶۹۳۵.منبع: اسلام کوئست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
مبانی کلامی مهدویت چیست؟
پاسخ به سوالات دینی مبانی کلامی مهدویت چیست شناسهٔ خبر 2904819 - یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی ضرورت لطف از جانب باریتعالی و وجود خلیفه و حجت الهی و مصون ماندن آن از حوادث می تواند از جمله مبانی کلامی مهدویت تلقی گردد به گزارشنسبت ما با حقوق بشر جدید چیست؟/ مطهری و عدم درک سوبژکتیویسم جدید
گفتاری از بیژن عبدالکریمی نسبت ما با حقوق بشر جدید چیست مطهری و عدم درک سوبژکتیویسم جدید شناسهٔ خبر 2911491 - پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشمندان عبدالکریمی معتقد است ما نمی توانیم هر آنچه را با مدرنیته ظهور یافته است به صرف بیان این که آنها موری جهانحديث قرب نوافل چيست؟
پرسش و پاسخ حديث قرب نوافل چيست امام صادق ع از پيامبر ص روايت كرده كه خداوند فرمود اظهار دوستي نكرد بنده من به چيزي دوست داشتني تر از آنچه واجب كردم بر او و او با نوافل به سوي محبت من مي آيد سرویس دینی جام نیوز سوال حديث قرب نوافل چيست پاسخ در پاسخ ابتدا به معناچه کسانی به خداوند تهمت می زنند؟
شرح یک روایت از زبان آقا مجتبی تهرانی چه کسانی به خداوند تهمت می زنند کسی که از من می خواهد تا برای او خیری انتخاب کنم و من هم برای او خیر انتخاب کرده و خیر می خواهم و کسی که صلاح و خیر او را در چیزی می بینم و آن قضا را خودم برای او فرمان می دهم که برای او دارای خیر و صلاحخداوند در فرآن می فرماید مرا یاد کنید تا شما را یاد کنیم، منظور از این یاد کردن چیست؟
مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم یک اصلی بین جوانترها هست که می گویند باید رفاقت را در حق رفیقمان تمام کنیم تا او هم در حق ما رفاقت کند پس رفاقت یک رابطه ی دوطرفه است نمی شود یک طرف خودش را به آب و آتش بزند ولی طرف مقابل هیچ عکس العملی نشان ندهد جریان رفاقت ما با ختفاوت خودکشی و شهادت طلبی چیست؟
پرسمان تفاوت خودکشی و شهادت طلبی چیست شهادت طلبی آن است که انسان به خاطر رسیدن به یک هدف برتر برای رضای خدا دفاع از وطن و دین حق و مؤمنان جان خود را فدا کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالاتی که امروزه بین مردم مطرح است اینکه فرق میان خودکشی و شهادت طلبی چیست پاسدرآمد عمومی دولت در قبضهای موبایل چیست و در جیب چه کسانی میرود؟
درآمد عمومی دولت در قبضهای موبایل چیست و در جیب چه کسانی میرود فناوری اطلاعات > ارتباطات - ایسنا نوشت طی هفتههای گذشته در شبکههای اجتماعی تلفن همراه پیامهای متعددی منتشر شده و در قالب آنها مشترکان نسبت به افزوده شدن گزینهای جدید در قبوض تلفن همراه که از آن بااختلال آفازی چیست؟
یک متخصص گفتاردرمانی یکی از مخرب ترین و ناراحت کننده ترین ناتوانایی های گفتاری را اختلال "آفازی" خواند به گزارش ایسنا مجید سلطانی اظهار کرد یکی از مخرب ترین و ناراحت کننده ترین ناتوانی های گفتاری اختلال آفازی است اختلال آفازی یک اختلال اکتسابی زبان است آفازی به فقجدول اسامی / چه کسانی با بررسی برجام در مجلس مخالفت کردند
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از مشرق بعد از به اتمام رسیدن مذاکرات هسته ای و تهیه متن برجام توسط غرب و آمریکا و مشورت تیم مذاکره کننده ایرانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی خواستار بررسی متن برجام شدند خواسته ای قانونی که با مخمعادل فارسی کلمات «ای تی ام»، «سلفی» و «فرفورژه» چیست؟
معادل فارسی کلمات ای تی ام سلفی و فرفورژه چیست فرهنگستان زبان و ادب فارسی معادل فارسی کلمات ای تی ام سلفی و فرفورژه را کلمات خود پرداز خود عکس و گل آهن قرار داده است به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نسخههای متع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها