تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815606971
حقوق زنان در قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معارف؛
حقوق زنان در قرآن
اگر نمی توانید با زن ها سازش کنید طلاقشان بدهید.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز،قرآن زن را همان گونه می بیند که در طبیعت هست. از این رو هماهنگی کامل میان فرمان های قرآن و فرمان های طبیعت برقرار است. در واقع زن و مرد دو ستاره اند در دو مدار مختلف و هر کدام باید در مدار خود و فلک خود حرکت نمایند " نه خورشید را سزد که به ماه برسد و نه شب بر روز پیشی جوید و هر کدام در سپهری شناورند" (سوره یس آیه 40)
پس شرط اصلی سعادت هر یک از زن و مرد و در حقیقت جامعه بشری این است که دو جنس، هر یک در مدار خویش به حرکت خود ادامه بدهند.
آزادی و برابری آنگاه سود می بخشد که هیچ کدام از مدار و مسیر طبیعی و فطری خویش خارج نگردند. آنچه در هر جامعه ای ناراحتی آفریده است قیام بر ضد فرمان فطرت و طبیعت است.
عدم توجه به وضع طبیعی و فطری زن، موجب پایمال شدن حقوق او می گردد. اگر مرد در برابر زن جبهه ببندد و بگوید تو یکی و من یکی، کارها، مسئولیت ها، بهره ها، پاداش ها، کیفرها، همه باید متشابه و هم شکل باشد، در این صورت زن در کارهای سخت و سنگین باید با مرد شریک شود و به فراخور نیروی کارش مزد بگیرد، توقع احترام و حمایت از مرد نداشته باشد، تمام هزینه های زندگی خودش را بر عهده بگیرد و در هزینه فرزندان با مرد شرکت داشته باشد و ... که در این وقت است که زن در وضع سختی قرار خواهد گرفت، زیرا نیروی کار تولید زن بالطبع کمتر از مرد است و استهلاک ثروتش بیشتر.
پس با در نظر گرفتن وضع طبیعی و فطری هر یک از زن و مرد، با توجه به تساوی آنها در انسان بودن و حقوق مشترک انسانها، زن را در وضع بسیار مناسبی قرار می دهد که نه شخصش کوبیده شود و نه شخصیتش. پس در زمینه احیای حقوق زن دیدگاهی که طبیعت را راهنمای خود قرار دهد در نهضت حقوق زن به معنی واقعی موفق خواهد شد.
ما در این مقاله سعی داریم به برخی از حقوق زن با توجه به آیات قرآن اشاره کنیم:
حق اول: زندگی
قرآن در سوره الشمس می فرماید: «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ» وقتی نور خورشید گرفته شد، «وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ» وقتی نور ستاره ها تمام شد، صحنه قیامت را می گوید «وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ» وقتی کوه ها از دل زمین کنده و براه افتاد، «وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ» وقتی سرمایه ها را رها کردند و تعطیل شد، شترهای سرخ پوستی که سرمایه آن زمان بوده «وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ» وقتی دریاها به جوش آمد. «وَإِذَا الْمَوْوُودَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» (تکویر 9- 1)
سۆال می شود که به کدام گناه دختران را زنده به گور کردید؟ یعنی حتی دختر کافر را هم کسی حق ندارد زنده بگور کند.
حق دوم: آموزش
از نظر اسلام زن ها حق دارند آموزش ببینند «طلب العلم فریضة على كلّ مسلم و مسلمة».
حق سوم: آبرو
آبروی زن و مرد مهم است. اما خدا برای زن ها حساب جداگانه باز کرده، می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُوْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ» (نور 23)
آنهایی که به زنان پاکدامن تهمت می زنند و میگویند: او دوست دارد، او رفیق دارد، او با فلان مرد آشناست، آنهایی که به زنان آبرومند تهمت می زنند، در دنیا و آخرت از رحمت حق به دور هستند.
حق چهارم: نظارت
گاهی وقت ها می گویند: زن که حرف نمی زند! قرآن می فرماید: «وَالْمُوْمِنُونَ وَالْمُوْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ» (توبه 71)
تمام مردان و زنان با ایمان، همه بر هم ولایت دارند. یعنی یک دختر 9 ساله که به تکلیف می رسد بر مردها ولایت دارد و می تواند امر به معروف و نهی از منکر کند.
حق پنجم: تجلیل در تاریخ
قرآن گاهی می فرماید: «وَاذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْرَاهِیمَ» (مریم 41)
گاهی می فرماید: «وَاذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیَمَ» (مریم 16)
پیغمبر! تاریخ ابراهیم را فراموش نکنی؟ پیغمبر! تاریخ مریم را فراموش نکنی؟ تاریخ زن نمونه و قهرمان همانند تاریخ مرد نمونه و قهرمان در قرآن بیان شده است.
حق ششم: الگو بودن
آیا زن الگوی مردها است یا الگوی زن ها؟ قرآن کریم می فرماید: الگوی هر دو تا است.
و یک مثل و یک نمونه بیان می کند «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» (تحریم 11) خدا برای تمام زنان و مردان تاریخ نمونه بیان کرده است. این نمونه «زن فرعون» است.
حق هفتم: شخصیت
آیا می شود زن را مسخره کرد؟ قرآن می فرماید: «لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ ...» قومی قومی دیگر را مسخره نکند. شاید آن کسی که تو او را مسخره می کنی از تو بهتر باشد. بعد می فرماید: «وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء» (حجرات 11) زنی هم حق ندارد زنی را مسخره کند. شخصیت هر کسی محترم است.
حق هشتم: مسکن
قرآن می فرماید: «أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ سَكَنتُم مِّن وُجْدِكُمْ» (طلاق 6)
به خانم ها مسکن بدهید همانطور که خودتان مسکن دارید. این طور نباشد که اتاق خوب را خودت برداری و اتاق غیر مطلوب را به او بدهی! صندلی نرم را خودت برداری و صندلی خراب را به او بدهی! آقا روی فرش بنشیند و خانم روی موکت! جایگاهشان باید مثل هم باشد.
حق نهم: آزادی
قرآن می فرماید: اگر نمی توانید با زن ها سازش کنید طلاقشان بدهید.
«الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ» (بقره 229)
یعنی طلاق (طلاقی که رجوع و بازگشت دارد) دو مرتبه است (و در هر مرتبه) باید به طور شایسته همسر خود را نگهداری کند (و آشتی نماید) یا با نیکی او را رها سازد.
حق مرد نسبت به زن تنها در مورد استمتاع است و وظایفی همچون غذا درست کردن، لباس شستن، نظافت خانه را تأمین کردن و ... که عرفاً متداول شده است از وظایف اخلاقی زنان است نه حقوق مردان و لذا وقتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کارها را برای حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیها السلام تقسیم کردند، فرمودند: کارهای داخل خانه مثل نان پختن، گندم یا جو آسیاب کردن، نظافت محیط خانه و بچه داری با شماست و تهیه هیزم، آب آوردن و لوازم و مایحتاج منزل را تهیه کردن و ... بر عهده امیرالمۆمنین علیه السلام است. سپس حضرت فاطمه علیها السلام این جمله را فرمودند که باید سرمشق همه زنان مۆمن باشد: «لا یعلم انّ اللَّه ما داخلنى من السّرور فى هذا الامر» کسی جز خدا نمی داند که چقدر از این برنامه خوشحال شدم. (بحارالانوار 10/ 24- 25)
حق دهم: نفقه
عن ابی عبداللَّه علیه السلام قال: «خمسة لا یعطون من الزّكوة شیئاً: الاب و الامّ و الوالد و المملوك و المرآة و ذلك انّهم عیاله لآزمون له». (وسایل الشیعه 15/ 227 باب الکتاب النکاح)
قرآن کریم می فرماید: «لِیُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِّن سَعَتِهِ وَمَن قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ ...» (طلاق 7)
هر مردی باید نفقه همسرش را به اندازه توانایی خود بدهد.
حق یازدهم: مهر
قرآن کریم می فرماید: مهر زنان را (به طور کامل) به عنوان یک عطیه (الهی) به آنان بپردازید ولی اگر آنها چیزی از آن را با رضایت خاطر به شما ببخشند حلال و گوارا مصرف کنید «وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَیْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِیئًا مَّرِیئًا». (نساء 4)
۱۹/۰۶/۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
تأملی بر حق رأی در پرتو حقوق اسلامی - بخش دوم و پایانی مشارکت سیاسی حکم الهی است
تأملی بر حق رأی در پرتو حقوق اسلامی - بخش دوم و پایانیمشارکت سیاسی حکم الهی استدر جهان معاصر انتخابات به عنوان مظهر اعلای مشارکت مردم در امور سیاسی و حاکمیتی به شمار میآید و یکی از ارکان نظامهای سیاسی مردمسالار محسوب میگردد 2 ماهیت حق رأی مشارکت همگانی با توجه به آنچهدومین نشست منطقه ای مدیران دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان
صدای قزوین - دومین نشست منطقه ای مدیران دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان با حضور استان های تهران البرز سمنان مازندران قم قزوین و زنجان در سالن کنفرانس دادگستری کل استان قزوین برگزار شد پنجشنبه ۱۹شهریور۱۳۹۴مفتی اعظم سوریه جایزه حقوق بشر اسلامی را دریافت کرد
با حضور سفیر ایران مفتی اعظم سوریه جایزه حقوق بشر اسلامی را دریافت کرد کمیته اسلامی حقوق بشر دیروز ۱۶ شهریورماه جایزه حقوق بشر اسلامی را به شیخ احمد بدرالدین حسون روحانی برجسته و مفتی اهل سنت سوری اعطا کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز کمیته اسلامی حقوق بشر دیروز ۱۶ شهریورتجلیل از ۱۴ موسسه مردم نهاد قرآنی در اختتامیه جشنواره«اتقان»
همزمان با اختتامیه طرح ملی رحله تجلیل از ۱۴ موسسه مردم نهاد قرآنی در اختتامیه جشنواره اتقان شناسهٔ خبر 2906534 - دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی پرونده نخستین جشنواره رسانههای مکتوب و دیجیتال قرآنی اتقان صبح امروز ۱۵ شهریورهمزمان با برگزاریبرخورد عادلانه مدیریت شهری با حقوق زنان
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو میثم امرودی در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه زنان و تولید ملی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه به همت همکاران در ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برگذار شده است اظهارکرد زنان ایرانی و مسلمان نقش ببدلیلیی در تربیت نسل پاک مبارز و مجاهد دارنبرنامه های قرآنی در نیمه دوم سال/ ۲۰ برنامه قرآنی در ۲۰ استان
حشمتی در نشست خبری عنوان کرد برنامه های قرآنی در نیمه دوم سال ۲۰ برنامه قرآنی در ۲۰ استان شناسهٔ خبر 2904812 - یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت برگزاری هفته های قرآنی در ۸ استان و برگزاری جشنواره آیات در ۱۲ اسرتبه های اول و سوم حفظ و قرائت مسابقات قرآن اندونزی به ایران سید
رتبه های اول و سوم حفظ و قرائت مسابقات قرآن اندونزی به ایران سید شناسهٔ خبر 2903689 - شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی محمود نوروزی و جواد سلیمانی نمایندگان کشورمان در رشتههای حفظ کل و تلاوت مسابقات بینالمللی قرآن اندونزی به ترتیب اول و سوم شدنداکثر کارها در زمینه امور قرآنی، شعاری است
سهشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰ ۳۳ حفظ الفاظ قرآن بدون مزد و پاداش نیست اما باید جامعنگری را به مسائل حفظ وارد کنیم و به نوعی افراد علاوه بر حفظ آیات قرآن به مفاهیم و معنی آن نیز توجه کنند چراکه قرائت و فهم دو بال قرآنی در کنارهم هستند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجشماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی «حقوق اسلامی» منتشرشد
شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اسلامی منتشرشد شناسهٔ خبر 2903998 - یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها پنجاه و چهارمین فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر فصلنامه حقوق اسلامی با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ وقرآن درفقه و حوزه جایگاه شایسته ای ندارد/ قرآن در اندیشه امام(ره)
گفتگو با مرتضی جوادی آملی قرآن درفقه و حوزه جایگاه شایسته ای ندارد قرآن در اندیشه امام ره شناسهٔ خبر 2904888 - یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مرتضی جوادی آملی گفت چون قرآن در حوزه مهجور است در جامعه اسلامی هم مهجور است متأسفانه در فقه ما ق-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها