تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798267619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اخلاص، رمز پیروزی حضرت امام (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله قرهی عنوان کرد؛
اخلاص، رمز پیروزی حضرت امام (ره)

امام خمینی


شناسهٔ خبر: 2898574 - یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

آیت الله قرهی درباره رمز پیروزی حضرت امام خمینی(ره) گفت: اصل اخلاص این است که از همه ببرید، بگویید: فقط خدا. به گزارش خبرگزاری مهر مطلبی از آیت الله قرهی در مورد رمز پیروزی امام خمینی(ره) در پی می آید.رمز پیروزی امام اخلاص بود، امّا رمز ورود ایشان به این جرگه این بود که خودشان فرمودند: از روز نخست چشم امیدی به هیچ کس جز خدا نداشتم. وقتی این‌گونه شد خدا هم مردم را به سمت او هدایت می‌کند.لذا مردان خدا این­گونه هستند، این که فلان حزب یا فلان گروه من را حمایت می‌کند یا نمی‌کند، برای آن­ها مهم نیست. اگر کسی این حال را پیدا کرد که فقط گفت: خدا از من راضی است یا نه، پیروز می‌شود.حضرت شیخنا الاعظم، حضرت مفید عزیز و آن آیت عظمی، شاگرد بزرگوارشان، سیّد مرتضی نکته بسیار عالی و عظیمی را می‌فرمودند که بسیار تکان‌دهنده است.ایشان ذیل همین فرمایش حضرت صادق القول و الفعل(ع) - که فرمودند: وقتی فردای قیامت مخلصین عالم می‌آیند «فهم الّذين تمرّ صحفهم يوم القيامة فرغاً»  پرونده آن‌ها سفید و خالی است و وقتی مابین دست خدا قرار می‌گیرند، آن موقع از سرّ پر می‌شود «و إذا وقفوا بين يديه تعالى ملأها من سر ما أسروا إليه»، تازه عنوان سرّ هم می‌گوید که ما نفهمیم چه پر می‌کنند - می‌فرمایند: دلیل این است که اگر مخلصین عالم در دنیا متوجّه شوند که پروردگار عالم به‌واسطه این اخلاص چه چیزی به آن‌ها مرحمت کرده، بلافاصله به‌واسطه این مقامات عظمایی که می‌بینند از دنیا می‌روند. آن‌قدر لطف و  محبّت است که به تعبیر عامیانه سنگ‌کوب می‌کنند.شاید یک معنا هم آن باشد که اولیاء به آن اشاره‌ای کردند و آن این که آن‌جا پروردگار عالم مقام «قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى» [۱]  را نشان می‌دهد. دیگر آن‌جا به «جَنَّتی» [۲]  حضرت حق می‌رسند. دیگر جز حضرت حق هیچ نمی‌بینند و آن‌جاست که چنین لذّتی می‌برند که می‌بینند همه چیز در ید قدرت آن‌هاست. دیگر به عالم مسلّطند، به جنّت مسلّطند. اوّل و آخر جنّت را می‌بینند. آن هم جنّتی که پیامبر(ص)  وقتی در معراج با آن ملک طیّار رفتند که او با سرعت رفت چون نمی‌توانست توقّف کند. حضرت فرمودند: از کی طیر داری؟ شروع کرد گفتن که از کی من طیر دارم به تعبیر امروزی‌ها سرعت فوق صوت داشت فرمودند: تمام شده؟ گفت: نه تازه مسیرخانه یک مؤمن را دارم اندازه­گیری می­کنم! غوغایی است! شاید به تعبیر آیت‌الله العظمی بهجت(اعلی اللّه مقامه الشّریف)، آن بهجت‌القلوب از این ملک طیّار‌ها زیاد باشد که دارد خانه مؤمن را اندازه‌گیری می‌کند، امّا این مخلصین عالم چنان تسلّط پیدا می‌کنند که اوّل و آخر جنّت را هم می‌بینند.یعنی می­توان گفت مثل یک گوی که در دست کسی باشد، آن­گونه است. اصلاً تمام خلقت، کرات، منظومه‌ها، آسمان­ها و زمین همه و همه در ید قدرت خداست، چون خودش خالق است. حضرت حق خود کن فیکون کرده است، خود می‌داند. امّا مؤمن مخلص هم به آن مقام می‌رسد، «عبدی أطعنی أجعلک مِثلی] أَو مَثَلی [». اوجش که اولیاء خدا بیان می‌فرمایند، این است. البتّه طبیعی است من که هنوز جلوی پایم را نمی‌بینم، این حرف بزرگان را چه می‌فهمم!؟خود حضرت فرمودند: «إن للّه عباداً عاملوه بخالص من سرّه». خدا به این­ها چه بدهد؟ بگوید دو باغ در بهشت می ­دهم!؟ باغ­هایی مثلاً هر کدام به اندازه این دنیا!؟ نه، هر چه بدهد کم است. دیگر عالم در دست آن­هاست.این چیست که شفاعت را هم به دست مثل مولی‌الموالی(ع) می­ سپارد!؟ پیشوای شافعی­ها می­ گوید: «علیٌ حُبُّهُ جُنّه، قسیم النّار و الجنة». چه زمانی می­تواند قسیم النّار و الجنّه باشد؟ آن­ موقعی که به همه جنّت مسلّط باشد. آن موقعی که به قول فرمایش خودشان طرق آسمان­ها را بهتر از زمین بدانند. اوّل مخلصین عالم خود حضرات معصومین(ع) هستند و در این شکّی نیست. بعد تالی­تلوهای معصوم، آن­ها که بندگی خدا را فقط برای خدا انجام می­دهند به این مقام می­ رسند.شرطش این است که به هیچ عنوان نگاهشان به دست دیگران نباشد «اوّل الاخلاص الیأس ممّا فی ایدی النّاس». یأس یعنی این که بداند آن ­که بخواهد انتخاب کند اوست، نه این­که فلانی و فلانی من را انتخاب می ­کنند. اگر خدا بخواهد این محبّت را در دل مردم می ­اندازد.مثل این ­که همه مردم نمی­شناختند که امام، امّا امامبرای خدا کار کردند و مردم به جایی رسیدند که فریاد می­ زدند: «خمینی عزیزم! بگو تا خون بریزم»؛ چون اتّکای امامخدا بود، خدا هم این­گونه معامله می ­کند.خدا آقا معلّم دامغانی  ، آن عارف بزرگوار را رحمت کند، ایشان فرمودند: امام به بنده و بعضی از آقایان دیگر فرمودند: به خدا قسم برای من درود گفتن­ها هیچ اثری نداشت. ایشان اصلاً هیچ نمی­دید، خدا می­دید. آن­جا هم که می­گوید: مردم، به واسطه این­که مردم الهی هستند، می­گوید مردم. مردان خدا دوست دارند مردم را به خدا نزدیک کنند، برای همین می­ گویند مردم.  اصلاً نه تنها یأس از مردم، اوّلِ اخلاص است، بلکه مولی‌الموالی(ع) می ­فرمایند: «أصل الإخلاص اليأس مما في أيدي الناس» [۳]  اصل اخلاص این است که از همه ببرید، بگویید: فقط خدا.عرض کردم بریدن این نیست که بین مردم نباشید، خیر در مردم هستید با مردم هستید، با آن­ها رفت و آمد دارید، امّا همه­اش خدا. در نشستن و برخاستن خدا را ببینید.
 [۱]  نجم/ ۹[۲]  فجر/ ۳۰[۳]  غررالحكم، حدیث: ۳۹۸ 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن