تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816874281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي و توصيف حوادث كربلا در اشعار اهلي شيرازي (4)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بررسي و توصيف حوادث كربلا در اشعار اهلي شيرازي (4)
بررسي و توصيف حوادث كربلا در اشعار اهلي شيرازي (4)   نويسنده: دكتر عليرضا نبي لو*     2-3.بهره گيري از طبيعت در توصيف حوادث كربلا :   اهلي در توصيف وقايع كربلا از طبيعت و عناصر آن بهره ي بسياري مي گيرد : نيل دچار كبودي لب مي شود. روي زمين از اين حادثه، خونين مي شود، جهان سياه گشته و در زمين و زمان شوري برپا مي شود. شب كلاغ وار منقار به اين خون سرخ نموده، پس بايد سياهروي و مطرود شود؛ نرگس بعد از شهادت امام حسين (عليه السلام) دوباره چشم باز مي كند و زندگي آغاز مي نمايد، به همين دليل بايد به عدم و نيستي برگردانده شود. اگر گل بي روي حسين لب به خنده باز كند، چنان به گريه گرم گرفتار مي شود كه سراسر گلاب گردد. لاله در اين عزا مي سوزد و سياهي و داغ او را فرا مي گيرد. بنفشه در اين اندوه ماتم گرفته، پس لايق پوشيدن جامه ي نيكان و بهشتيان است. خاكي كه از سر تيره دلي در آن روز خون حسين را خورد، بايد مانند مس سرخ مذاب گردد:   در مصر اگر نه شور عزاي حسين خاست نيل از چه لب كبود عرب وار كرده است (همان ، ص 428) چندان نخفت خون شهيدان كه عاقبت روي زمين ز خون همه گلنار كرده است (همان ، ص 429) تنها نه در ميانه ي ما شور اين عزاست كاين شور در زمين و زمان هم گرفته است (همان ، ص 430) ازداغ دل بسوخت چنان لاله زين عزا كآتش ز داغ سينه به پراهنش گرفت (همان ، ص 442) منقار زاغ شب گر ازين خون شفق نماست رويش سيه به خواري بئس الغراب كن (همان ، ص 498) نرگس كه بي گل رخ او چشم كرد باز بازش به خوابگاه عدم مست خواب كن (همان) همچون بنفشه ما گر ازين ماتميم پير تشريف ما اشاره به خيرالثياب كن (همان) خاكي كه خورد خون حسين از سيه دلي زان خون گرم چون مس سرخش مذاب كن (همان ، ص 497)   3-3.بهره گيري از سرنوشت ظالمان و دژخيمان در بيان تأثير حوادث كربلا : ظالمان و دژخيماني مانند يزيد، شمر، عمر سعد و ابن زياد از خشم و غضب الهي در امان نيستند؛ يزيد در چاه ويل گرفتار است و چون سگ در دوزخ، زنجير بر گردنش آويخته و بدبخت و بد اقبال در آنجا مي ماند؛ شمر از قهر خداوند رهايي ندارد و آتش خشم الهي تمام وجود او را در بر مي گيرد. او از سگان جهنم و چون سفالي است كه سگان از آن آب مي خورند. عمر سعد به لعنت الهي گرفتار است و ابن زياد نيز با خرس و خوک محشور خواهد شد. اين ظالمان در عذاب هستند و در محشر آرام و قرار ندارند و هر چه در اين دنيا اندوختند، چون آتشي به جانشان مي افتد :   از تاب برق قهر تن شمر كي رهد گر همچو نقش آينه در آهنش گرفت (همان ، ص 443) اي واي او كه آتش خشم خدا چو شمع از پاي تا به سر همه جان و تنش گرفت (همان) بدبخت هر دو كون شد از كودني يزيد كاين راه ناصواب دل كودنش گرفت (همان ) زير زمين ز مكمن غيبش عذاب هاست تنها نه دست مرگ درين مكمنش گرفت (همان) همسايه هم ز پهلوي او سوخت زير خاک زان آتش عذاب كه در مدفنش گرفت (همان ) خون حسين آنكه پي لعل و در بريخت آن لعل و در شد آتش و در مخزنش گرفت (همان) جاي يزيد در چه ويل است يا علي كافراسياب خشم تو چون بيژن گرفت (همان) در طوق لعنت است به دوزخ يزيد سگ در گردنش سلاسل آتش طناب كن (همان ، ص 498) در محشرش چو دانه به آتش مده قرار كارش هميشه سوختن و اضطراب كن (همان) شمر لعين كه خود ز سگان جهنم است لب تشنه اش بدرد سفال كلاب كن (همان) بر كفر خويش چون عمر سعد سكه زد در خطبه اش به لعنت يزدان خطاب كن (همان) ابن زياد سگ كه ز سگ كمتر است هم حشرش به خرس و خوک و به شرالدواب كن (همان)   4-3.بهره گيري از موضوعات ديگر در توصيف حوادث كربلا :   از غم و اندوه اين حوادث و وقايع، كربلا نيز سياه پوش مي شود. انسان ها در اين سوگ جامه مي درند و غم و اندوه قاف تا قاف جهان را در بر مي گيرد. اين حادثه سبب مي شود خضر از جست و جوي آب حيوان بايستد و آب حيات نيز پنهان گردد. تمام عالم ازاين اندوه بزرگ فراگير مي شود؛ به گونه اي كه طوفان غصه در دل آب زمزم مي پيچد و آينه ي جمشيد تيره و تار مي گردد و نيزه ها و پرچم ها آتش مي گيرند و روح القدس از سخن باز مي ماند و خاموشي اختيار مي كند :   روز عزاست اي پسر سعي صفا چه مي كني كعبه سياه پوش شد رفت ز مروه هم صفا (همان ، ص 422) در غم ماتمي چنين جامه چه مرد و زن درد زن بود آن كه در برش جامه نمي شود قبا (همان) آب خضر به پرده ظلمت نهفته چيست گر نيست شرمسار شهيدان كربلا (همان ، ص 423) گر خضر از حيات پشيمان شود رواست كو نيست در شمار شهيدان كربلا (همان) آمد عشور و در همه ماتم گرفته است آه اين چه ماتم است كه عالم گرفته است (همان ، ص 430) زان غم كه گشت آب فرات از حسين دور طوفان غصه در دل زمزم گرفته است (همان) بر نيزه نيست سرخي از سر حسين كآتش به جان نيزه و پرچم گرفته است (همان) كس را مجال نطق درين داوري كجاست روح القدس درين سخنش دم گرفته است (همان) زان هر محرم است جهان تا جهان سياه كان آفتاب ماه محرم گرفته است (همان) زين دود سينه ها كه برآمد عجب مدار گر تيرگي در آينه ي جم گرفته است (همان) سيمرغ وار گم شد ازين غصه خرمي كز قاف تا به قاف جهان غم گرفته است (همان)   پی نوشت ها :   * استاد يار دانشگاه قم   منبع: فصلنامه شيعه شناسي شماره 27 ادامه دارد...  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن