تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805611807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبیین قرآن از چگونگی اعطای فرزند به حضرت مریم(س) در عالم ملکوت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله جوادی آملی عنوان کرد؛
تبیین قرآن از چگونگی اعطای فرزند به حضرت مریم(س) در عالم ملکوت

جوادی املی


شناسهٔ خبر: 2879678 - دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی

آیت الله جوادی آملی گفت: قرآن تصریح می‎کند جریان فرشته‎ای که بر حضرت مریم(س) نازل شد و فرمود که من مأمورم تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد. به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از سؤالاتی که امروزه و با توجه به پیشرفت های علمی در ذهن بسیاری از افراد خصوصا قشر جوان وجود دارد، جریان چگونگی فرزند دار شدن حضرت مریم (سلام الله علیها) است که پاسخ مفسر برجستۀ قرآن کریم و صاحب تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی به این سوال را که در درس تفسیر بیان فرمودند از نظر می گذرانیم:آیت الله جوادی آملی در جلسۀ درس تفسیر سورۀ «ص» در مسجد اعظم به جريان «تمثّل» در قرآن اشاره کرد و بیان داشت: در بخشی از آيات قرآن کريم به جريان «تمثّل» تصريح شده است؛ نظير جريان حضرت مريم(سلام الله عليه) که ذات اقدس الهي مي ‌فرمايد: ﴿فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا﴾ ما فرشته را که روحي از مخلوقات ماست براي مريم(سلام الله عليها) به طرف او ارسال کرديم، اين فرشته به صورت يک مرد درآمده و مريم(سلام الله عليها) که براي اوّلين بار چنين صحنه‌اي را مي‌ بيند می فرمايد: ﴿أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِيًّا﴾ که خيال کرد اين مرد نامحرم است، بعد فرشته گفت: من از طرف خدا آمدم ﴿أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِيًّا﴾.صاحب تفسیر تسنیم در ادامه به توضیح بحث«تمثّل» پرداخته و گفت: جريان «تمثّل» اين‌طور است که اگر کسي در کنار حضرت مريم(سلام الله عليها) مي‌ ايستاد آن شخص نمي‌ ديد؛ مثل اينکه وقتي فرشته‌ها بر وجود مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نازل مي‌ شدند عدّه‌اي نمي‌ ديدند، البته گاهي به برکت معجزه آن حضرت طوری مي‌ شد که ديگران هم مي ‌ديدند؛ نظير مشاهده «دحيه کلبي» و مانند آن، اما وقتي فرشته وارد مي ‌شود چون به صورت تمثّل است و نه تجسّم خارجي دیده نمی شود، اين‌طور نيست که اگر فرشته وارد شد انسان درب اتاق را ببندد و او نتواند بيرون برود، بلکه در فضاي هويّت خود شخص است؛ براي اينکه روشن شود که مثال متّصل يا مثال منفصل در بيداري چيست، بايد گفته شود که شبيه عالم رؤياست.وی ادامه داد: داستان حضرت مریم و داوود و حضرت آدم وحوا، در عالم واقعی نبود بلکه در عالم ملکوت بود که نظیر این عالم نیست و لذا شریعت در آن جایی ندارد.این حکیم متأله افزود: قرآن تصریح می‎ کند فرشته‎ای که بر حضرت مریم(س) نازل شد و فرمود که من مأمور شده‎ام تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد و به همین خاطر بود که مسئله محرم و نامحرمی وجود نداشت.لذا فرشته در عالم مثال وارد می‎ شود و این مقام جای نهی از منکر و معصیت و حلال و حرام نیست؛واین حالت حالتی است که واقعی نیست پس نمی ‎توان کسی را توبیخ کرد.بنابراین زمانی هم که امام حسین(ع) به سوی کربلا حرکت می ‎کردند در راه چنین حالتی به ایشان دست داد و ایشان فرمودند که به من گفته شد که به سمت مرگ می ‎رویم و همانجا انا لله خواندند؛ و این حالت به قول فرمایش مرحوم علامه، حالت خواب نبود بلکه حالت منامیه بود.آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه خواب با رؤیا و رؤیا با حالت منامیه و مثال متصل تفاوت دارد افزوند: اینها هر کدام مرتبه‎ای دارند که با هم متفاوت هستند؛ تمثل برای معصومین سند است و داستان وارد شدن پیامبر(ص) به مسجد الحرام نیز در همین عالم اتفاق افتاد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن