واضح آرشیو وب فارسی:مهر: 1 شهریورماه برگزار می شود؛
نشست «اندیشه صلح در تفکر مسیحی توماس آکوئیناس»
شناسهٔ خبر: 2877034 - شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
دین و اندیشه > اندیشکده ها
نشست علمی اندیشه صلح در تفکر مسیحی توماس آکوئیناس در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی اندیشه صلح در تفکر مسیحی توماس آکوئیناس به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود. این نشست ساعت ۱۵ الی ۱۷ روز یکشنبه اول شهریور ۱۳۹۴ و با سخنرانی دکتر گریگوری رایشبرگ، در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد.دکتر گریگوری رایشبرگ (Dr. Gregory M. Reichberg)، از مؤسسة تحقیقات صلح اسلو (PIRO) درباره اندیشة صلح در تفکر توماس آکوئینی (The Idea of "Peace" in the Christian Thought of Thomas Aquinas) سخنرانی خواهد کرد.شرکت علاقهمندان در این نشست آزاد است و سخنرانی به زبان انگلیسی ایراد میشود.چکیده سخنرانی به شرح زیر است: The Idea of “Peace” in the Christian Thought of Thomas AquinasGregory M. ReichbergResearch Professor, Peace Research Institute Oslo (PRIO) St. Thomas Aquinas (۱۲۲۴/۵–۱۲۷۴) is widely considered to be one of the greatest of Christian thinkers. He drew on a variety of philosophical sources, Aristotle most notably, but also from the Muslim thinkers Avicenna and Averroes, as well as the Jewish thinker Maimonides. Aquinas was one of the earliest practitioners of what today would be called “Abrahamic dialogue.” His most famous work, the Summa theologiae (in English the Summa of Theology or literally “a summation of theology”) continues to be cited in wide variety of disciplines including metaphysics, ethics, law and political theory. Within contemporary philosophy there has lately been much discussion about Aquinas’s ideas concerning natural law, virtue theory, and even just war – the topic of a book I have nearly competed. In writing this book (Just War in the Ethics of Thomas Aquinas to be published in ۲۰۱۶ by Cambridge University Press) it became apparent to me that the idea of just war is dependent upon the more fundamental notion of peace. War cannot be defined without reference to peace, while peace can be understood without reference to war. In fact, within his Summa of Theology Aquinas devoted (part ۲-۲, question ۲۹) a short section to the notion of peace – its definition, possessors, kinds, zones, and sources. Very little has been written on his treatment of peace – certainly much less than is merited. To fill this lacuna, I have prepared this paper for delivery at the Iranian Institute of Philosophy. My hope is that it can serve as a springboard for dialogue about Muslim and Christian conceptions of peace.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]