تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802706425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطر تكنوكراسي در كاربردي‌سازي علوم انساني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خطر تكنوكراسي در كاربردي‌سازي علوم انساني
در فعاليت علمي هم بسيار رايج است كه دانشجويان نسبت به كار خود بيگانه‌اند و كساني ديگر مالك نهايي محصولات كاري آنها، يعني پروژه‌ها و مقالات آنها به‌شمار مي‌روند.
 دانشجويان مجبورند به‌جاي كنجكاوي‌هاي ماجراجويانه شخصي روي مسائل اساتيد يا اعضاي ارشد مؤسسه يا دانشگاه كار كنند. پوپر، هم به دليل اينكه به علم كروزوئه‌اي اعتقادي نداشت و هم به‌دليل ضديت با تكنوكراسي يا نخبه‌سالاري، مخالف تقسيم كار در علم بود.
پايگاه تحليلي «فرهنگ امروز» در گفتاري از عليرضا منصوري، استاديار گروه فلسفه علم و فناوري پژوهشگاه علوم انساني به مقوله كاربردي‌سازي علوم انساني پرداخته است.
منصوري در بخشي از اين گفتار به ضرورت نقد به منزله رگ حياتي پويايي «علم» و خطر نخبه‌سالاري در اين فرايند اشاره مي‌كند:‌«علم فعاليتي جمعي و دموكراتيك است كه نخبه‌سالاري تهديدي براي آن به‌شمار مي‌رود. علم نيازمند تأييد نيست، بلكه بر نقد مداوم استوار است. براي ايجاد زمينه مناسب براي نهادينه‌شدن نقد بايد اجازه انتشار علم و دانش را در سطح وسيع جامعه بدهيم؛ بايد خبرگاني تربيت كنيم براي انتشار دانش و همچنين خبرگان و متخصصاني براي عمومي‌سازي علم تا مردم دانش را بيشتر و بهتر و راحت‌تر جذب كنند. در نهايت بايد اجازه داد كه پژوهشگر به انتخاب خود تخصص خود را انتخاب كند و‌گرنه اين سيستم منجر به علم كروزوئه‌اي مي‌شود كه تكه‌تكه و منفصل است و وحدتي ندارد.»
وي همچنين فرايند نقد گريزي تكنوكراسي را پديده‌اي مي‌داند كه در فضاي علمي كشور ما نيز دامن خود را گسترده است:‌«نفوذ نخبه‌سالاري يا تكنوكراسي در سياست‌گذاري‌هاي كلان علمي كشور خود ما بي‌سابقه نيست و طنز قضيه اينجاست كه متأسفانه گاهي از جانب جرياني هم ترويج مي‌شود كه خود را حامي دموكراسي و آزادانديشي مي‌داند.
در خوش‌بينانه‌ترين حالت چندان اين طرز فكر واضح و مبرهن پنداشته شده است كه مي‌گويند پياده‌كردن اين سياست‌هاي نخبگان علمي ممكن است با موانع پيچيده رواني در جامعه مواجه ‌شود، ولي براي خروج از عقب‌ماندگي بايد با قدرت از اين سد رواني عبور و اين سياست‌ها را پياده كرد! روشن است كه برچسب‌هاي «سد رواني» و «موانع پيچيده رواني در جامعه» آسان‌ترين راه براي طرد و رفض پيشيني هرگونه انتقاد احتمالي است، زيرا از اين منظر هرگونه انتقادي، صرفاً يك «مانع رواني» است، تا يك «انديشه» هر چند مخالف، ولي قابل احترام و روشن است كه شيوه‌هاي برخورد با يك «مانع رواني» و يك «انديشه مخالف» يكسان نيست.»
دكتر عليرضا منصوري در انتهاي گفتار خود به راهكار مبارزه با اين فرايند اشاره مي‌كند:‌«‌براي مقابله با اين وضعيت تأسيس نهادهاي دولتي و غيردولتي و گروه‌ها و انجمن‌ها و قوانيني كه وظيفه اصلي آنها مقابله با نخبه‌سالاري باشد ضروري است. اين نهادها بايد تلاش كنند تا امتيازات انحصاري نخبگان را در قبال عموم، با اصلاح نهادها و بنيادهاي حامي نخبه‌گرايي، خنثي كنند. اين خنثي‌سازي هم تنها زماني مؤثر خواهد بود كه عموم مردم تا آن اندازه آموزش ببينند كه بتوانند تصميم‌هاي نخبگان را بفهمند و مانع فرار آنها از مرزهايي شوند كه از نظر دموكراتيك غيرقابل كنترل است.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن