تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837245173
چگونه می توان شکاف ایرانی - عرب را پر کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
چگونه می توان شکاف ایرانی - عرب را پر کرد؟
شناسهٔ خبر: 2872920 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
انبوهی از عوامل تفرقه زا، ارثیه ای تاریخی برای ملتهای مسلمان است و تنها یک چیز اعراب و ایرانیان را در اهداف، معضلات و مواضع یکی و بر تمام عوامل تفرقه زا غلبه می کند و آن «فرهنگ و تمدن واحد» است. به گزارش خبرگزاری مهر، از روزگار نزاع صفوی ـ عثمانی، دسیسه های داخلی و خارجی برای ریشه دار کردن تفرقه بین اعراب و ایرانیان، انجام می گرفته است. این نزاع هرچند با عرب ها نبود ولی منجر به جدایی ایران از کشورهای عرب تحت نفوذ عثمانی شد. تفرقه با دمیدن در روح فرقه گرایی آغاز شد، سپس با ورود استعمار، نژادپرستی هم اضافه شد تا جدایی در کل اسلام و به خصوص ایرانیها و عربها، عمق بیشتری پیدا کند. پروژه دشمنی غرب جهت تجزیه منطقه تا آنجا گسترش یافت که جهان عرب را به دولت های کوچک تقسیم کرد و ایران بزرگ را نیز به اجزایی که در نهایت از ایران جدا شدند و اجزای دیگری که عملیات تجزیه شکست خورد و به وطن برگشت. اساس و پایه های این تجزیه با بستن پیمان ها و قراردادهایی با مرزهای مبهم شکل گرفت که عملا همیشه زمینه ساز درگیری و نزاع باشد. سپس رژیم صهیونیستی را در قلب این منطقه قراردادند تا بحرانی باشد که دائما برای فلسطینیان، جهان عرب و اسلام، مشکل درست کند و خودش تبدیل به مسئله ای اختلافی شود نسبت به چگونگی برخورد با این رژیم. انبوهی از عوامل تفرقه زا، ارثیه ای تاریخی برای ملت های مسلمان خصوصا ایرانیان و اعراب شده است. و تنها یک چیز اعراب و ایرانیان را در اهداف، معضلات و مواضع یکی میسازد و بر تمام این عوامل تفرقه زا غلبه می کند و آن «فرهنگ و تمدن واحد» است. حال این تمدن واحد چیست؟ پیشینه آن چیست؟ چگونه میشود آن را عمق و رشد داد تا مسلمین نقش تمدن ساز تاریخی خود را بازیابند و با تهاجم فرهنگی غرب مقابله کنند؟ برای این منظور ابتدا باید مفهوم فرهنگ و تمدن را تعریف کنیم، خصوصا که تعاریف مختلف است. تمدن عبارت است از حرکت ملتی در تمام زمینه های مادی و معنوی زندگی. پس ملتی که در راه شکوفایی استعدادهای خدادادی چه انسانی چه در طبیعت برای محقق کردن کمال انسانی حرکت می کند، ملت متمدنی است. و هرجا که از حرکت ایستاد آنجا نابودی، جمود و عقب ماندگی فرهنگی است. شاید از روشن ترین مسائل تاریخی است که مسلمین از همان ابتدای رسالت جهشی سریع در معرفت و علم داشتند و تمدنی سراسر از انواع ابداعات در علوم و فنون مختلف با حفظ جنبه کمال بشری برپاساختند. هیچ کس منکر این نیست که پشت این حرکت فرهنگی دعوت های پرشور اسلام بود، بر دوری از بدویت و تشویق بر تفکر و تعقل و تدبر. بیراهه نرفته ایم اگر بگوییم از مهمترین بیانات تشویقی دین برای حرکتی فرهنگی، تشویق هایش بر شناخت امت ها و ملت های مختلف است. تعامل ایران و عرب بزرگترین عامل تعالی فرهنگ اسلامیبعد از این دعوت ها و در پی فتوحات اسلامی، ارتباط ملت ها در انواع زمینه های فرهنگی اتفاق افتاد. و بی شک بزرگترین این ارتباط ها بین ایرانیان و اعراب بود. هر رابطه ای بین ملت ها به شکوفایی فرهنگی منجر می شود و تعامل بین ایران و عرب بزرگترین عامل تعالی فرهنگ اسلامی از همان قرن اول در کوفه و بصره تا به اوج رسیدنش در بغداد در عصر عباسی، و گسترش آن در فضایی وسیعتر در مجامع مختلف از نیشابور در شرق تا قرطبه در غرب است. وقتی از گستره تمدنی مشترک بین ایرانیان و اعراب سخن می گوییم به این معنا نیست که در تمامی فرهنگشان مشترک هستند. بلکه پیشرفت تمدن اسلامی قرن هاست که با ضعف مواجه شده است و تهاجم فرهنگی غرب آمده است که کار را یکسره کند. و الآن جهان اسلامی نقشی در روند سیاسی جهان ندارد بلکه عملا در تمام زمینه ها متروک شده است. و محصولات دنیای اسلام در مباحث نظری است نه عملی، البته این که حرکت تمدنی اسلام متوقف شده است به معنای تسلیم صد در صدی امت در مقابل این جمود نیست که دین چنین تسلیمی را نمی پذیرد، لذا می بینیم که ایرانیان و اعراب دغدغه ای مشترک دارند و آن بازگشتی فرهنگی است که به «بیداری اسلامی» از آن تعبیر می کنیم. بیداری ای که بیانگر اراده امت اسلام به صحنه تاریخ است. اهداف و دردهای مشترک دارد، هویت یکسان دارد. تمدن اسلامی بر مبنای گفتگو استوار شدهاسلام با گفتگو منتشر شد، با گفتگو شکوفا شد و وحدت فرهنگی ایرانی ها و اعراب نیز بر اساس گفتگو ایجاد شده است و نمی توان به این وحدت رسید مگر از طریق گفتگو. در این مقاله مجال بحث و رد نظر کسانی که میگویند اسلام با شمشیر منتشر شد یا اعراب بر ایرانی ها مسلط شدند یا بالعکس، نیست. این افراد وقایع شاذ تاریخی را پررنگ می کنند. اما آنچه رایج بوده است، گفتگو بوده است که به وضوح در عالم اسلام در محافل علمی و فرهنگی از اندلس تا خوارزم رواج داشته است. شاید حکام هم میخواستند به این گفتگو های تمدنی ملحق شوند که در بارگاه های خود محافل علمی تشکیل می دادند و علمای صاحب نظرات مختلف را می آوردند. صحنه ای از تاریخ را به یاد می آورم که مورخ بزرگ مسعودی در مروج الذهب از مجلس یحیی بن خالد برمکی نقل میکند: او می گوید یحیی بن خالد عالم و صاحب نظر بود و مجلسی داشت که در آن متفکرین اسلامی و غیر اسلامی از فرق گوناگون حضور داشتند. روزی یحیی به آنها گفت: شما درباره مسائل کلامی از ظاهر و باطن، قدوم و حدوث، اثبات و نفی، وجود و عدم و... و. زیاد صحبت کردید. امروز بدون مناظره و بحث، نظرات خود را درباره عشق، بگویید. این نقل تاریخی به روشنی دال بر وجود گفتگوهایی است که تمدن اسلامی بر مبنای آنها استوار شده است. مجلسی که مسعودی به آن اشاره دارد، جریانات مختلف اسلامی و حتی غیر اسلامی در آن حضور دارند تا درباره مسائل مختلف عقیدتی و زندگی، بحث و تبادل نظر کنند. و با صرف نظر کردن از ایراداتی که می شود به این مجالس گرفت و آن هم این که موضوعاتشان فقط در حد مسائل نظری صرف بوده است و به مسائل کاربردی منجر نشده است. این مجالس نشانه اوج آزاد اندیشی و عمل به آیه «الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» است و نشانگر نهایت سعه صدر و دور اندیشی متفکرین است. سخن یحیی برمکی هم با این متفکرین ظرافت خاصی دارد. از آنها میخواهد بعد از مباحثی فکری اختلافی، از عشق سخن بگویند که همه اختلافات را پایان می دهد و قلوب را یکی می کند. به راستی این عشق چیست؟ عشق همان قالبی است که قلبها را بدون درگیری به هم نزدیک میکند و جوامع بشری را به ساحل امن و امان می رساند. این مفهوم در فرهنگ ما آنچنان متبلور است که محور ادبیات عرفانی اعراب و ایرانیان است. عشق یعنی خروج انسان از نفسانیتش و حرکت در پهنه ی زیبایی ها. انسان در زندان نفسانیت خودش زندگی میکند. و هنگامی که از این نفسانیت خارج شد، زیبایی را در هر چیزی مشاهده میکنند. در طبیعت و در انسان و در خالق این جهان. عشق قادر است انسان هایی را که از هم دور هستند به هم نزدیک کند و قلب آنها یکی سازد. تراث ادبیات عرب معنای عشق را با ساده ترین عبارت از زبان یک عرب بادیه نشین نقل می کند: اصمعی می گوید: از اعرابی پرسیدم معنای عشق چیست؟ گفت قسم به خدا بزرگتر از آن است که دیده شود و از از چشم ها پوشیده است. همانطور که آتش در سنگ پنهان است، آن هم در قلوب پنهان است. اگر جرقه بزنی خودش را نشان می دهد و اگر ترکش کنی خودش را می پوشاند. این آتش پنهان سینه در ادبیات فارسی نماد زنده بودن قلب است که اگر نبود، قلب جز مشتی خاک نبود. شاعر توانمند وحشی بافقی می گوید: هر آن دل را که سوزی نیست، دل نیست دل افسرده غیر از مشت گِل نیستالهی سینه ای ده آتش افروز در آن سینه دلی و آن دل همه سوز و این آتش پنهان جز با حرکتی اختیاری، ظاهر نمی شود که این حرکت نزد عرفا همان خروج از زندان طبیعت و نفس است که اگر بت نفس شکست، در پهنه زیبایی و علم مطلق، مستغرق می شود و احساس هماهنگی با خودش و طبیعت و دوستی با همنوعش می کند و این مسلک تربیتی فقط در فرهنگ اسلامی است. تلاقی زبانها و تداخل لغات از بارزترین نشانه های وحدت فرهنگی بین ملت هاست. و این تداخل بین ایرانی ها و اعراب تا آنجا که اطلاع دارم به گونه ای بی نظیر اتفاق افتاده است. قبائل زیادی پس از فتح اسلامی به ایران آمدند و در اقصی نقاط ایران خصوصا خراسان ساکن شدند. و ایرانیان نیز شروع به یادگیری زبان دین جدیدشان، اسلام کردند. که این پدیده ای عجیب بین فاتحین و مغلوبین بود. و عجیبتر از آن تمایل اعراب به یادگیری زبان فارسی بود بعد از آن که با ایرانی ها زندگی و وصلت کردند. و الفاظ فارسی و عربی با هم آنقدر تداخل کردند که ایرانی ها زبان پهلوی قدیم خودشان را فراموش کردند و هم آنها و هم اعراب ساکن ایران به زبان فارسی عربی که لغت فارسی اسلامی بود صحبت کردند همین زبانی که ایرانیان امروز از آن استفاده می کنند. و از نشانه های اهتمام ایرانیان به زبان عربی تمرکز آنان بر استخراج قواعد صرف و نحو بود که به تدوین کتب لغت و ظهور نحویون بزرگ انجامید. و شاعران ایرانی در کنار اشعار فارسی، شعر به زبان عربی نیز می سرودند مثل سعدی حافظ مولوی. علما نیز به دلیل اینکه عربی را زبان اسلام می دانستند، بیشتر کتب شان را به عربی می نوشتند، و این فقط در زمان تسلط اعراب بر ایرانیان نبوده است بلکه زمان استقلال ایران از آل بویه و سلجوقی و صفوی تا الان نیز همین گونه است. و الان تقریبا هر روز یک کتاب به عربی در ایران به چاپ میرسد. تعلیم متقابل زبان عربی و فارسی بعضی تلاش کردند که با زبان عربی مقابله کنند ولی جمهوری اسلامی در راستای تقویت تمدن اسلامی در قانون خود بر تعلیم زبان عربی تاکید کرد و امروز چیزی قریب به ۱۰ هزار دانشجوی زبان عربی از لیسانس تا دکترا هستند. زبان فارسی نیز مورد اهتمام همه دانشگاه های عربی خصوصا مصر و سوریه بوده است. کما اینکه توجه دانشگاه های سعودی و مغرب و تونس نیز مشهود است. این چیزی بود که من از نزدیک می شناختم و کشورهای عربی دیگر نیز توجه هست. آنچه در این اهتمام لغوی مهم است این است که این توجه رنگ فرهنگی دارد به خلاف تعلم زبان انگلیسی. که این عامل جزء پایه های وحدت تمدنی بین ایرانیان و اعراب است. مشکلات سیاسی نه تنها باعث جدایی بین ایران و اعراب شده است بلکه باعث جدایی بین خود اعراب یا بین ایران و اجزاء سابقش قبل از معاهدات ترکمان چای و گلستان و پاریس، شده است و این مشکل همان تقسیمات و ایجاد بحران های دائمی مرزی است و البته ضعف اراده سیاسی و جدایی بعضی از دولت ها از ملت هایشان. ما الان با این واقعیت تلخ مواجه ایم و توقع اصلاح سریع آن هم نیست مخصوصا که تقسیمات و ناتوانی سیاسی ادامه دارد. بلکه در این شرایط باید تا جایی که ممکن است بین دولت ها و ملت ها انسجام برقرار کرد و تا حد امکان از ایجاد اختلاف دوری کرد و همکاری های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی نظامی را برای حفظ بقیه حضور سیاسی فعال گسترش داد. مواضع سیاسی برای هر کشور اسلامی که می خواهد باشد، برای تمام امت اسلامی، عزت و کرامت و هویت تولید میکند نه فقط در مردم همان کشور. **نویسنده: دکتر محمدعلی آذرشب، منبع: اخوت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
بانوان امروز چگونه می توانند از شهدا برتر باشند؟
کاری که اجرش از شهادت بالاتر است بانوان امروز چگونه می توانند از شهدا برتر باشند امام علی ع می فرمایند مجاهد شهید در راه خدا پاداش او بزرگ تر از پاداش عفیف پاکدامنی نیست که توان بر گناه دارد و آلوده نمی گردد همانا عفیف پاکدامن فرشته ای از فرشته هاست به گزارش سرویس فرهنگی جچگونه میتوان زمینهی پیشرفت تولیدکنندگان ایرانی را فراهم کرد؟
چگونه میتوان زمینهی پیشرفت تولیدکنندگان ایرانی را فراهم کرد با محدود کردن استفاده از کالاهای خارجی که معادل ایرانی آن در کشور وجود دارد میتوان زمینهی پیشرفت تولیدکنندگان داخلی را فراهم کرد این کار را میتوان از دولت و شرکتهای دولتی آغاز نمود و در مرحلهی بعد فرهنگسازی لااز واکنش به رجزخوانی عربستانیها تا شوک «تتلو» به ایرانیها |اخبار ایران و جهان
از واکنش به رجزخوانی عربستانیها تا شوک تتلو به ایرانیها تصاویر با شما سخن می گویند تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوشتر می خواهیم با بخش خبری فوتو نیوز مقامات با شما بی روتوش از همیشه و رو در رو سخن بگویند از این پس عصرگاه هر روز فوتونیوز حرف و سخن مقامات داخلی و خاعزاداری چگونه تأسیس شد/ اشاره پیامبر(ص) به گریه بر حمزه سیدالشهدا
به مناسبت سالروز جنگ احد عزاداری چگونه تأسیس شد اشاره پیامبر ص به گریه بر حمزه سیدالشهدا شناسهٔ خبر 2871296 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی از اشاره پیامبر بر اقامه عزا و گریه بر حمزه سیدالشهدا س معلوم می شود رسم نوحه و گریه بر شهیدیگفتوگوی فارس با یک محقق قانون ابنسینا: همدان میتوانست مهد بوعلیپروری باشد/ پزشکان ایرانی با بوعلی و آثارش
گفتوگوی فارس با یک محقق قانون ابنسینا همدان میتوانست مهد بوعلیپروری باشد پزشکان ایرانی با بوعلی و آثارش آشنا نیستندنقش بوعلیسینا برای شهر همدان میتوانست اثر ویژه داشته تا جایی که این شهر مهد بوعلیپروری باشد مانند شیراز که مهد شعر است به گزارش خبرگزاری فارس از همدان ساهیکل: اعراب ضعیف تر از آن هستند که بتوانند در مقابل توافق ایران بایستند / ایرانیها در مقابل غرب کاری نکردند ج
هیکل اعراب ضعیف تر از آن هستند که بتوانند در مقابل توافق ایران بایستند ایرانیها در مقابل غرب کاری نکردند جز این که فقط خودشان بودند روزنامه نگار معروف مصری با تمجید از ایران و حزب الله لبنان گفت ایران در مذاکرات هسته ای ثابت کرد استقامت افسانه ای دارد به گزارش نامه نیوز محعصبانیت عربستان از کشف قدیمی ترین قرآن
on islam گزارش داد عصبانیت عربستان از کشف قدیمی ترین قرآن نگاشته شدن قرآنی در زمان پیامبر ص مهر بطلانی است بر ادعای اهل سنت که مدعی اند قرآن در زمان پیامبر گردآوری و تالیف نشده بود و سالها پس از مرگ ایشان عثمان بن عفان خلیفه سوم دست به جمع آوری و تنظیم قرآن به صورت کنونی زد بتکلیف کسی که نمی تواند سجده اش را کامل انجام دهد
احکام تکلیف کسی که نمی تواند سجده اش را کامل انجام دهد کسی که نمی تواند سجده اش را کامل انجام داده و سرش را روی زمین بگذارد تکلیفش چیست به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله العظمی وحید خراسانی به پرسشی درباره تکلیف کسی که نمی تواند سجده اش را کامل انجام دهد پاسخ دادهیکل: عربستان نمی تواند به توافق ضربه بزند
هیکل عربستان نمی تواند به توافق ضربه بزند روزنامهنگار و نویسنده مشهور جهان عرب در پی توافق هستهای تهران و گروه ۵ ۱ ایران را صاحب مقاومت اسطورهای خواند و تاکید کرد که این کشور به پشتوانه این مقاومت اسطورهای موفق به دستیابی به توافق به شش قدرت جهان شد خبرگزاری فارس محمدهیکل: عربستان توان ضربهزدن به توافق را ندارد |اخبار ایران و جهان
هیکل عربستان توان ضربهزدن به توافق را ندارد روزنامهنگار و نویسنده مشهور جهان عرب در پی توافق هستهای تهران و گروه ۵ ۱ ایران را صاحب مقاومت اسطورهای خواند و تاکید کرد که این کشور به پشتوانه این مقاومت اسطورهای موفق به دستیابی به توافق به شش قدرت جهان شد کد خبر ۵۱۸۵۰۸ تارطرف های مذاکره فهمیدند که هیچکس نمی تواند بر سر یک ایرانی فریاد بزند
عراقچی طرف های مذاکره فهمیدند که هیچکس نمی تواند بر سر یک ایرانی فریاد بزند خبرگزاری پانا معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت دستاوردهای هسته ای و پیروزی تیم مذاکره کننده متعلق به همه مردم ایران است ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۱ مرداد ساعت 10 08 به گزارش سرویس سیاسی پانا سیدعخط و نشان جدید میثم مطیعی علیه داعش به زبان عربی
صوت خط و نشان جدید میثم مطیعی علیه داعش به زبان عربی شناسهٔ خبر 2873605 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 6 MB مداحی حماسی ياداعشُ تَبَّاً میثم مطیعی مبارزه با تکفیری ها را جنگ خیبری دیگر می داند که در نتیجه آن داعشی ها که فرزندبدون صبر به زندگی بهتر نمی رسیم/ پشتوانۀ مذاکره، باید مقاومت باشد
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۲۵ بدون صبر به زندگی بهتر نمی رسیم پشتوانۀ مذاکره باید مقاومت باشد شناسهٔ خبر 2863567 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پناهیان گفت بدون صبر و مقاومت نمیشود به زندگی بهتر رسید هیچ کس بدون صبر و مقاومت بهچگونه قاریان حرم حضرت معصومه(س) انتخاب می شوند؟
مدیر کل مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر چگونه قاریان حرم حضرت معصومه س انتخاب می شوند حرم مطهر محدودیتی برای پذیرش استعدادهای قرآنی ندارد و به دنبال شکوفایی جوانان استان و کشور است به گزارش سرویس دینی جام نیوز مدیر مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر از جذب علاقهمندان برای قرائت در حرهانی زاده: ظریف برای شکستن جریان سازیهای ضد ایرانی عربستان عازم منطقه شده/ اکنون مرحله بازنگری در سیاستهای م
هانی زاده ظریف برای شکستن جریان سازیهای ضد ایرانی عربستان عازم منطقه شده اکنون مرحله بازنگری در سیاستهای منطقهای فرا رسیده است یک کارشناس معتقد است ظریف برای شکستن جبهه عربی علیه ایران به رهبری عربستان عازم عراق کویت و قطر شده است حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفتمباحث اختلافی شیعه و سنی چگونه باید مطرح شود
یادداشت مباحث اختلافی شیعه و سنی چگونه باید مطرح شود شناسهٔ خبر 2869886 - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان می نویسد حتی در کنفرانس وحدت اسلامی هم باید اختلافات مورد بحث قرار بگیرد چون ثمره آن این است که درک صحیح از آرایرد مظالم چیست و چگونه باید پرداخت شود؟
احکام رد مظالم چیست و چگونه باید پرداخت شود همه ما وقتی به گذشته خود نگاه می کنیم می بینم که زمانی که اطلاعات مذهبی ما کم بوده است یا اینکه به لحاظ رشد عقلی به رشد کاملی نرسیده بودیم گاهی حقوق دیگران را رعایت نمی کردیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز واژه مظالم جمع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها