واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دليل ذکر ميوهها در قرآن
براي مثال واژه عنب و جمع آن اعناب، به معناي انگور 11 بار در قرآن آمده است و در قرآن ميوه بهشتي معرفي شده و دانشمندان آن را نزديک به شير مادر توصيف کرده اند، انگور دو برابر گوشت در بدن حرارت ايجاد مي کند.خداوند در آيه 89 سوره نحل يادآور شده است که قرآني که نازل شده روشنگر هر چيزي است و در آن همه چيز بيان شده است.براساس اين آيه برخي علما چون غزالي اعتقاد دارند که قرآن همه علوم را مطرح کرده است، به همين دليل وي استدلال کرده است که بيش از 72 هزار علم را مي توان از قرآن استخراج کرد و برهمين اساس، وي وقوع زلزله را در قرن هشتم پيش بيني کرده بود و اعتقاد داشت از آنجا که عقل ما اجازه نمي دهد نمي توان اين علوم را از قرآن استخراج کنيم و عدم اطلاع ما از اين علوم از ناتواني ما نشأت مي گيرد نه نقص قرآن.برخي مفسرين و دانشمندان اسلامي اعتقاد دارند مفهوم آيه 89 سوره نحل اين نيست که تمام علوم در قرآن نهفته باشد، بلکه اين است که قرآن هر چيزي که در راستاي هدايت است بيان کرده است. به ويژه اگر اين موارد درباره هدايت معنوي و بحث اخلاق انسان باشد، مطرح شدن برخي مسائل علمي به صورت گذرا بوده و در راستاي تربيت معنوي افراد مطرح شده است.براي مثال سوره مؤمنون از آيات 12 تا 14 مراحل خلقت بشر را مطرح مي کند و در پايان آن مي گويد : فتبارک الله احسن الخالقين اين موضوع به بحث خداشناسي اشاره دارد و بحث علمي آن مطرح نيست.در نهچ البلاغه هم مطالب علمي بسياري نهفته است که در آن ميان مي توان به ميوه شناسي و جانور شناسي اشاره کرد که در راستاي خداشناسي آمده است. در صحيفه سجاديه هم مطالب علمي در راستاي خداشناسي آمده است.نخستين هدف از توجه قرآن به ميوه ها توجه دادن مؤمنان به قدرت خداوند است که اين امر در آيه 160 سوره اعراف مطرح شده است. به طوري که خداوند با اشاره به اين که از چيزهاى پاکيزهاى که روزيتان کردهايم بخوريد روزي انسانها را به قدرت خود نسبت داده است. تعقل و تفکر از اهداف اشاره به ميوه ها در قرآنقرآن با هدف تعقل و تفکر مردم برخي از اين ميوه ها را نام مي برد تا مردم در اين ميوه ها تعقل و تفکر کنند. به عنوان مثال مي توان به سوره رعد آيه 4 اشاره کرد که خداوند مي فرمايد: و در زمين قطعاتى است کنار هم و باغهايى از انگور و کشتزارها و درختان خرما چه از يک ريشه و چه از غير يک ريشه که با يک آب سيراب مىگردند و [با اين همه] برخى از آنها را در ميوه [از حيث مزه و نوع و کيفيت] بر برخى ديگر برترى مىدهيم بى گمان در اين [امر نيز] براى مردمى که تعقل مىکنند دلايل [روشنى] است.عدم اسراف در تغذيه ، يکي از اهداف نام بردن ميوه ها در قرآن بوده که در سوره طه آيه 81 و همچنين سوره انعام آيه 141 به اين مسئله اشاره کرده است. پيامبر و نبوت شناسيدر سوره بقره آيه 61 آمده است: و چون گفتيد اى موسى هرگز بر يک [نوع] خوراک تاب نياوريم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمين مىروياند از [قبيل] سبزى و خيار و سير و عدس و پياز براى ما بروياند. [موسى] گفت آيا به جاى چيز بهتر خواهان چيز پستتريد پس به شهر فرود آييد که آنچه را خواستهايد براى شما [در آنجا مهيا]ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پيشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا که آنان به نشانههاى خدا کفر ورزيده بودند و پيامبران را بناحق مىکشتند اين از آن روى بود که سرکشى نموده و از حد درگذرانيده بودند. ميوه هاي قرآني نشاني از لطف و رحمت الهيبيان نام ميوه ها در قرآن همچنين با نشان دادن لطف و رحمت الهي نسبت به مردم هم بوده است و در اين رابطه ميوه ها را نام برده و در آخر از رحمت صحبت به ميان مي آورد. نشان دادن علم و آگاهي خداوند به بندگان از جمله اهداف الهي در اشاره به اين موضوع بوده که در آيه 59 سوره انعام اين موضوع مورد اشاره قرار گرفته است.استفاده صحيح از ميوه ها و خوردني ها و توجه به حقوق ديگران در امر تغذيه نيز بايد در اين رابطه مورد توجه قرار گيرد همانطور که قرآن در سوره بقره آيه 57 اين مطلب را ذکر کرده است: از خوراکيهاى پاکيزهاى که به شما روزى دادهايم بخوريد، و آنان بر ما ستم نکردند بلکه بر خود ستم روا داشته اند." عدم اسراف در تغذيهعدم اسراف در تغذيه ، يکي از اهداف نام بردن ميوه ها در قرآن بوده که در سوره طه آيه 81 و همچنين سوره انعام آيه 141 به اين مسئله اشاره کرده است. خداوند در آيه 81 سوره طه فرموده است: از خوراکيهاى پاکيزهاى که روزى شما کرديم بخوريد و[لى] در آن زيادهروى مکنيد که خشم من بر شما فرود آيد و هر کس خشم من بر او فرود آيد قطعا در [ورطه] هلاکت افتاده است. عبرتي براي اهل ايمانوي با اشاره به اينکه خداوند در قرآن در رابطه با زياده روي در اين نعمتها به زيبايي اسراف را با خشم خداوند يکسان مي داند اظهار داشت: نام بردن از اين ميوه ها براي عبرت گيري و پند گيري ديگران هم صورت گرفته است به طوري که در سوره انعام آيه 99 طريقه رشد گياهان را مورد اشاره قرار داده و يادآور شده است که گل به انار تبديل مي شود و چينش زيباي دانه هاي انار را مورد اشاره قرار داده و آن را عبرتي براي اهل ايمان دانسته است.نخستين هدف از توجه قرآن به ميوه ها توجه دادن مؤمنان به قدرت خداوند است که اين امر در آيه 160 سوره اعراف مطرح شده است. به طوري که خداوند با اشاره به اين که از چيزهاى پاکيزهاى که روزيتان کردهايم بخوريد روزي انسانها را به قدرت خود نسبت داده است.معادشناسيبحث معاد شناسي از ديگر اهدافي است که خداوند مدنظر داشته است و با نام بردن برخي از اين ميوه ها ، معاد را براي انسان يادآوري مي کند و براي مثال ميوه هاي دنيوي را به ميوه هاي بهشتي تشبيه مي کند که از آن با اصطلاح تشبيه معقول به محسوس ياد مي کنند. اهميت شکر نعمتقسم خوردن خداوند به برخي ميوه ها نشانه اهميت اين ميوه ها است. قرآن همچنين فرواني ميوه ها، گلها و گياهان را مايه امتحان براي مردم دانسته و فرموده است که اين ميوه ها با هدف امتحان شما در اختيار شما قرار داده ايم تا امتحان کنيم که شما شکر نعمت به جا مي آوريد يا خير.بيان اعجاز يا شگفتي هاي علمي قرآن از ديگر اهداف اشاره خداوند به ميوه ها و سبزيجات است. نبايد تصور نکنيم که قرآن تنها در فصاحت و بلاغت داراي اعجاز است، بلکه قرآن در همه چيز داراي اعجاز است. اين اعجاز مي تواند موجب تقويت ايمان ميان جوانان و حتي تشرف غير مسلمانان به اسلام شود. اکثرميوه ها براي سلامتي مفيد استبراي مثال واژه عنب و جمع آن اعناب، به معناي انگور 11 بار در قرآن آمده است و در قرآن ميوه بهشتي معرفي شده و دانشمندان آن را نزديک به شير مادر توصيف کرده اند، انگور دو برابر گوشت در بدن حرارت ايجاد مي کند.در قرآن از موز، سير، عدس و پياز و خيار نام برده شده است. هفت مرتبه در قرآن به زيتون اشاره شده است. سه بار انار مورد اشاره قرار گرفته است. خرما بيش از همه ميوه ها در قرآن تکرار شده است. سدر، ريحان و گياهي به نام “من که فارسي آن ترنجبين است نيز در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است.بخش قرآن تبيانمنابع:پايگاه شفق،بيانات حجت الاسلام رضايي پيرامون ميوه ها در قرآنسايت حوزه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 483]