تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816357078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دليل ذکر ميوه‌ها درقرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دليل ذکر ميوه‌ها در قرآن
ميوه هاي بهشتي
براي مثال واژه عنب و جمع آن اعناب، به معناي انگور 11 بار در قرآن آمده است و در قرآن ميوه بهشتي معرفي شده و دانشمندان آن را نزديک به شير مادر توصيف کرده اند، انگور دو برابر گوشت در بدن حرارت ايجاد مي کند.خداوند در آيه 89 سوره نحل  يادآور شده است که قرآني که نازل شده روشنگر هر چيزي است و در آن همه چيز بيان شده است.براساس اين آيه برخي علما چون غزالي اعتقاد دارند که قرآن همه علوم را مطرح کرده است، به همين دليل وي استدلال کرده است که بيش از 72 هزار علم را مي توان از قرآن استخراج کرد و برهمين اساس، وي وقوع زلزله را در قرن هشتم پيش بيني کرده بود و اعتقاد داشت از آنجا که عقل ما اجازه نمي دهد نمي توان اين علوم را از قرآن استخراج کنيم و عدم اطلاع ما از اين علوم از ناتواني ما نشأت مي گيرد نه نقص قرآن.برخي مفسرين و دانشمندان اسلامي اعتقاد دارند مفهوم آيه 89 سوره نحل اين نيست که تمام علوم در قرآن نهفته باشد، بلکه اين است که قرآن هر چيزي که در راستاي هدايت است بيان کرده است. به ويژه اگر اين موارد درباره هدايت معنوي و بحث اخلاق انسان باشد، مطرح شدن برخي مسائل علمي به صورت گذرا بوده و در راستاي تربيت معنوي افراد مطرح شده است.براي مثال سوره مؤمنون از آيات 12 تا 14 مراحل خلقت بشر را مطرح مي کند و در پايان آن مي گويد : فتبارک الله احسن الخالقين اين موضوع به بحث خداشناسي اشاره دارد و بحث علمي آن مطرح نيست.در نهچ البلاغه هم مطالب علمي بسياري نهفته است که در آن ميان مي توان به ميوه شناسي و جانور شناسي اشاره کرد که در راستاي خداشناسي آمده است. در صحيفه سجاديه هم مطالب علمي در راستاي خداشناسي آمده است.نخستين هدف از توجه قرآن به ميوه ها توجه دادن مؤمنان به قدرت خداوند است که اين امر در آيه 160 سوره اعراف مطرح شده است. به طوري که خداوند با اشاره به اين که از چيزهاى پاکيزه‏اى که روزيتان کرده‏ايم بخوريد روزي انسانها را به قدرت خود نسبت داده است. تعقل و تفکر از اهداف اشاره به ميوه ها در قرآنقرآن با هدف تعقل و تفکر مردم برخي از اين ميوه ها را نام مي برد تا مردم در اين ميوه ها تعقل و تفکر کنند. به عنوان مثال مي توان به سوره رعد آيه 4 اشاره کرد که خداوند مي فرمايد: و در زمين قطعاتى است کنار هم و باغهايى از انگور و کشتزارها و درختان خرما چه از يک ريشه و چه از غير يک ريشه که با يک آب سيراب مى‏گردند و [با اين همه] برخى از آنها را در ميوه [از حيث مزه و نوع و کيفيت] بر برخى ديگر برترى مى‏دهيم بى گمان در اين [امر نيز] براى مردمى که تعقل مى‏کنند دلايل [روشنى] است.عدم اسراف در تغذيه ، يکي از اهداف نام بردن ميوه ها در قرآن بوده که در سوره طه آيه 81 و همچنين سوره انعام آيه 141 به اين مسئله اشاره کرده است. پيامبر و نبوت شناسيدر سوره بقره آيه 61  آمده است: و چون گفتيد اى موسى هرگز بر يک [نوع] خوراک تاب نياوريم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمين مى‏روياند از [قبيل] سبزى و خيار و سير و عدس و پياز براى ما بروياند. [موسى] گفت آيا به جاى چيز بهتر خواهان چيز پست‏تريد پس به شهر فرود آييد که آنچه را خواسته‏ايد براى شما [در آنجا مهيا]ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پيشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا که آنان به نشانه‏هاى خدا کفر ورزيده بودند و پيامبران را بناحق مى‏کشتند اين از آن روى بود که سرکشى نموده و از حد درگذرانيده بودند. ميوه هاي قرآني نشاني از لطف و رحمت الهيبيان نام ميوه ها در قرآن همچنين با نشان دادن لطف و رحمت الهي نسبت به مردم هم بوده است و در اين رابطه ميوه ها را نام برده و در آخر از رحمت صحبت به ميان مي آورد. نشان دادن علم و آگاهي خداوند به بندگان از  جمله اهداف الهي در اشاره به اين موضوع بوده که در آيه 59 سوره انعام اين موضوع مورد اشاره قرار گرفته است.استفاده صحيح از ميوه ها و خوردني ها و توجه به حقوق ديگران در امر تغذيه نيز بايد در اين رابطه مورد توجه قرار گيرد همانطور که قرآن در سوره بقره آيه 57 اين مطلب را ذکر کرده است: از خوراکيهاى پاکيزه‏اى که به شما روزى داده‏ايم بخوريد، و آنان بر ما ستم نکردند بلکه بر خود ستم روا داشته اند." عدم اسراف در تغذيهعدم اسراف در تغذيه ، يکي از اهداف نام بردن ميوه ها در قرآن بوده که در سوره طه آيه 81 و همچنين سوره انعام آيه 141 به اين مسئله اشاره کرده است. خداوند در آيه 81 سوره طه فرموده است: از خوراکيهاى پاکيزه‏اى که روزى شما کرديم بخوريد و[لى] در آن زياده‏روى مکنيد که خشم من بر شما فرود آيد و هر کس خشم من بر او فرود آيد قطعا در [ورطه] هلاکت افتاده است. عبرتي براي اهل ايمانوي با اشاره به اينکه خداوند در قرآن در رابطه با زياده روي در اين نعمتها به زيبايي اسراف را با خشم خداوند يکسان مي داند اظهار داشت: نام بردن از اين ميوه ها براي عبرت گيري و پند گيري ديگران هم صورت گرفته است به طوري که در سوره انعام آيه 99 طريقه رشد گياهان را مورد اشاره قرار داده و يادآور شده است که گل به انار تبديل مي شود و چينش زيباي دانه هاي انار را مورد اشاره قرار داده و آن را عبرتي براي اهل ايمان دانسته است.نخستين هدف از توجه قرآن به ميوه ها توجه دادن مؤمنان به قدرت خداوند است که اين امر در آيه 160 سوره اعراف مطرح شده است. به طوري که خداوند با اشاره به اين که از چيزهاى پاکيزه‏اى که روزيتان کرده‏ايم بخوريد روزي انسانها را به قدرت خود نسبت داده است.معادشناسيبحث معاد شناسي از ديگر اهدافي است که خداوند مدنظر داشته است و با نام بردن برخي از اين ميوه ها ، معاد را براي انسان يادآوري مي کند و براي مثال ميوه هاي دنيوي را به ميوه هاي بهشتي تشبيه مي کند که از آن با اصطلاح تشبيه معقول به محسوس ياد مي کنند. اهميت شکر نعمتقسم خوردن خداوند به برخي ميوه ها نشانه اهميت اين ميوه ها است. قرآن همچنين فرواني ميوه ها، گلها و گياهان را مايه امتحان براي مردم دانسته و فرموده است که اين ميوه ها با هدف امتحان شما در اختيار شما قرار داده ايم تا امتحان کنيم که شما شکر نعمت به جا مي آوريد يا خير.بيان اعجاز يا شگفتي هاي علمي قرآن از ديگر اهداف اشاره خداوند به ميوه ها و سبزيجات است. نبايد تصور نکنيم که قرآن تنها در فصاحت و بلاغت داراي اعجاز است، بلکه قرآن در همه چيز داراي اعجاز است. اين اعجاز مي تواند موجب تقويت ايمان ميان جوانان و حتي تشرف غير مسلمانان به اسلام شود. اکثرميوه ها براي سلامتي مفيد استبراي مثال واژه عنب و جمع آن اعناب، به معناي انگور 11 بار در قرآن آمده است و در قرآن ميوه بهشتي معرفي شده و دانشمندان آن را نزديک به شير مادر توصيف کرده اند، انگور دو برابر گوشت در بدن حرارت ايجاد مي کند.در قرآن از موز، سير، عدس و پياز و خيار نام برده شده است. هفت مرتبه در قرآن به زيتون اشاره شده است. سه بار انار مورد اشاره قرار گرفته است. خرما بيش از همه ميوه ها در قرآن تکرار شده است. سدر، ريحان و گياهي به نام “من که فارسي آن ترنجبين است نيز در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است.بخش قرآن تبيانمنابع:پايگاه شفق،بيانات حجت الاسلام رضايي پيرامون ميوه ها در قرآنسايت حوزه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 479]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن