محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1841893419
فلسفهٔ غرب چه نیازی به فلسفههای غیرغربی دارد؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ترجمه؛
فلسفهٔ غرب چه نیازی به فلسفههای غیرغربی دارد؟
شناسهٔ خبر: 2870418 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
دین و اندیشه > اندیشکده ها
فلسفهٔ دانشگاهی غربی در سالهای آینده کاملاً محدود خواهد شد، مگر اینکه راهی برای ارتباط با فلسفههای غیرغربی بیابد که از وضعیت صوری فعلی، جدیتر و ارجمندتر باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، مدتهاست که در محافل فلسفی دانشگاهی از نیاز به گشودن درها به روی سنتها و نگرشهای غیرغربی سخن گفته میشود. در این راستا دو روش مطرح شده است: اول تغییر دروس دانشگاهی و دوم تغییر در ترکیب خود گروههای فلسفه. این دو جنبه با یکدیگر ارتباط دارند؛ زیرا به نظر میرسد که حضور بیشتر فلسفههای غیرغربی بتواند به تنوع بیشتر در جامعهٔ فلسفی غرب کمک کند. وقتی فلسفهٔ سنتی هندی تدریس میکردم، یا در واقع از تدریس آن دفاع میکردم! گفته میشد که چنین کاری، مادامی که به تنوع سرفصلهای دروس فلسفه بیافزاید و سبب شود که دروس، نمایندهٔ خواستههای گروههای متنوعتری از دانشجویان باشد، خدمتی به جامعهٔ دانشگاهی و بدنهٔ دانشجویی است. اما آنچه من تدریس میکنم عبارت است از موضوعاتی مثل نظریههای هندی قرن پنجم دربارهٔ استنتاج منطقی یا مفهوم ذرهگرایی کیفی۱ در مذهب قدیمی بودایی. این موضوعات چنان پیچیدهاند که نباید از دانشجویی با حداقل زمینهٔ فکری انتظار داشت که در وهلهٔ اول به آن علاقهمند باشد.گسترش دروس به شیوهای که سنتهای غیراروپایی را شامل شود، آن هم با هدف متجلی ساختن تنوعی که در جامعهٔ غربی وجود دارد، تاکنون یک شکست فاجعهبار بوده است. حداقل دو دلیل را میتوان برای این شکست برشمرد:
۱) فلسفههای غیرغربی نوعاً در دروس فلسفه به شکلی نمایشی و صوری ارایه میشوند. فلسفهٔ غربی همیشه گونهٔ بدون برچسب، اصلی و معیاری است که فلسفهٔ غیرغربی در نسبت با آن، فقط یک تعادل مفید را ایجاد میکند. فلسفهٔ غیرغربی فی نفسه مدنظر نیست و لذا فلسفه به طور کامل و بدون تغییر، غربی میماند.
۲) فلسفهٔ غیرغربی وقتی به عنوان یک سرفصل درسی ارایه میشود، از حیث روشی و فلسفی چنان با آن رفتار میشود که اشتباه است؛ زیرا به طور ناشیانهای تصور میشود که فلسفهٔ غیرغربی کاملاً بومی و ذاتی فرهنگی است که در آن پدید آمده و لذا از اساس با فلسفهٔ غربی در زمینههایی نظیر ارزشگذاری برعقل یا اتکایش بر دین و اسطوره متفاوت است. به این ترتیب فلسفهٔ غیرغربی باز هم غریبه و «دیگری» باقی میماند.
راهی خوب برای تصحیح این مشکل آن است که از «غیرغربی» نامیدن این فلسفهها دست برداریم و در عوض به روشنی از منطقه جغرافیایی یا سنت مورد بحث نام ببریم؛ مثلاً مکتب شیوایی کشمیر یا منطق موهیستی۲ چینی. درست همان طور که از فلسفهٔ مدرسی ارسطویی آلمانی یا پراگماتیسم امریکایی سخن میگوییم؛ بدون اینکه اصرار داشته باشیم غربی بودنشان را اعلام کنیم.
برای مقایسه تصور کنید که ۹۵ درصد تحقیقات در رشتهٔ تاریخ کشاورزی به روشهای آبیاری در جنوب شرق آسیا بپردازد و پنج درصد دیگر آن تحت عنوان «روشهای آبیاری غیرآسیای شرقی» مطالعه شود. در این صورت مسلماً این نامگذاری را نخواهیم پذیرفت؛ زیرا عنوانی مسخره است. اینک در دانشکدههای فلسفه، اقلیت کوچک اساتید که در زمینهٔ فلسفهٔ چینی یا هندی کار میکنند، وادار میشوند تحقیق خود را فلسفهٔ غیرغربی بخوانند، چون از شمال غرب اوراسیا نیامده است. درحالی که این امر به اندازه مثال مذکور، بیمعنی است. در مقابل رویکرد دیگری به تاریخ فلسفه وجود دارد که هدف گشودگی و تنوع بخشی به رشتهٔ فلسفه را جدی میگیرد. این رویکرد هر دو فلسفهٔ غربی و غیرغربی را صورتهای مختلف محلی پدیدهای جهانی میداند.
وقتی از «غرب» سخن میگوییم، عموماً اروپا و امتداد نوین آن تا شمال امریکا را در نظر داریم. اروپا در واقع یکی از شبه جزیرههای اوراسیا است که از جهت مساحت، تنوع فرهنگی و قدمت تمدنی با شبه قاره هند قابل مقایسه نیست. البته برخی رخدادهای مهم مثل صنعتی شدن، نخستین بار در اروپا روی دادند، ولی برخی اتفاقات مهم دیگر مثل اختراع چاپ هم نخستین بار خارج از اروپا رخ دادند.
هرچند تعریف فلسفه، کاری بسیار دشوار است؛ ولی اگر آن را با دیدی گسترده و به معنای تأمل نظاممند دربارهٔ ذات واقعیت و جایگاه انسان در واقعیت لحاظ کنیم، روشن است که اروپا نمیتواند ادعا کند زادگاه فلسفه بوده است. در واقع فلسفه مورد ادعای اروپا، سنت خاصی است که به تمدن یونان بازمیگردد. البته همین دعوی هم زیر سؤال است. «معجزهٔ یونانی» در بهترین حالت یک تاریخنگاری تصنعی است، محصول عادت به شروع تاریخ با بیان اینکه ما در آغاز کی و کجا بودهایم. در حالی که همواره تأثیرپذیری از تمدنهای همسایه وجود داشته و دارد.
به هرحال صرف نظر از پیچیدگیهای جهان در زمان افلاطون، سنتی که به فلسفهٔ غربی یا اروپایی معروف شد (و البته تغییر مسیری طولانی داشت و از اسپانیای مسلمان، شمال آفریقا، ایران و آسیای مرکزی گذشت و هرچند اگر این مسیر نبود، سنت یونانی بیشک مرده بود) به قول آلفرد نورث وایتهد «مجموعهای از پاورقیها بر آثار افلاطون است». اگر از این جنبه بنگریم، آن گاه تنها دلیل اینکه فلسفهٔ اروپایی، به عنوان سنت اصلی لحاظ میشود، این است که تصادفاً این فلسفه به دلایل تاریخی و اتفاقی بدل به سنتی «متعلّق به ما» شده است.
تقریباً هر موضوعی که در دانشگاههای غرب تدریس میشود تا حد زیادی در سنتهای روشنفکری غربی توسعه یافته است. با این حال این میراث برای هیچ رشتهای به اندازه فلسفه مانع ایجاد نکرده است. سنت روشنفکری غربی فلسفه را از شوق به رویکردی جهانی، عینی و صادقانه بگویم علمی، نسبت به موضوعش منع کرده است و آن را در بند این تفکر حبس کرده که مصداق اروپایی فلسفه، امری متمایز و خاص در تاریخ بشریت است.
امروزه این تفکر طرفداران کمی دارد که فلسفهٔ غربی تنها یک سنت در میان سنتهای متعدد است زیرا بسیاری از اهالی فلسفهٔ غرب قبول ندارند که رشتهٔ ایشان ذاتاً به گذشتهاش مرتبط است، یعنی به فلسفه طبق الگوی علوم میاندیشند که در آنها غفلت از نظریههای قدیمی و اثبات نشده اهمیت ندارد. از این رو میتوان از نظریههای اثبات نشدهٔ چین باستان و اروپای مدرن به یک اندازه صرف نظر کرد. با چنین نگرشی، تاریخ فلسفهٔ چین باستان به نحوی مضاعف، حاشیهای است زیرا نه فقط اندیشهٔ اصالت اروپا، بلکه اصالت حال، کلاً منجر به بیعلاقگی به تاریخ میشود. این امر از این واقعیت نشأت میگیرد که اهالی فلسفه با تقلید از علم، فکر میکنند که اینک در مقایسه با گذشته به واقعیت نزدیکتر هستند و اگر نظریهای درست نیست، دلیلی ندارد وقت صرف آن کنند.
در اینجا در پی بحث علیه این نگرش به فلسفه نیستم؛ اما مایلم اشاره کنم که از نگاهی جهانی، این نگرش سبب میشود جایگاه فعلی فلسفه به سختی قابل فهم باشد. توضیح آن که محققان امریکایی و چینی در زمینهٔ پلیمر دقیقاً به یک زبان سخن میگویند و هرگز این خطر وجود ندارد که برنامهٔ آقاخان در زمینهٔ توسعهٔ هستهای پاکستان به واسطهٔ تفاوتهای فرهنگی در فهم غنیسازی اورانیوم دچار مشکل شود؛ اما قضیه دربارۀ فلسفه فرق میکند.
به طور خاص در جهان در حال توسعه، نوع فلسفهای که طرح میشود؛ اعم از فرانسوی یا انگلیسی ـ امریکایی یا فلسفههای همان کشور، ارتباط مهمی با برنامهٔ گستردهتر هویتسازی ملی دارد. مثلاً در ایران فلسفهٔ اسلامی مهم تلقی میشود یا تا همین اواخر، در ترکیه به ندرت به سنتهای محلّی یا منطقهای آن در دروس دانشگاهی فلسفه اشارهای میشد و در عوض به فلسفههای مرتبط با تحلیل زبان و روششناسی علمی با شور و حرارت پرداخته میشد.
هیچ کس نمیتواند ادعا کند که کار ایران نادرست است، در حالی که اگر در دانشگاههای شیمی ایران، کیمیای مسلمانان قدیمی تدریس شود، احتمالاً مورد نقد قرار میگیرد. تفاوت این دو امر اینجاست که فلسفه اصلاً شبیه علم نیست. فلسفه به مراتب بیشتر با میراث فرهنگی درآمیخته است. (ممکن است اشکال شود که علم نیز یک پدیده فرهنگی است، ولی من چنین باوری ندارم.) بیشترین دشواری در اتخاذ رویکردی جدی و دقیق به آموزش و پژوهش فلسفهٔ غیرغربی در دانشکدههای فلسفهٔ غرب ناشی از این است که بسیاری از فلاسفه معتقدند که فلسفه امری مستقل از فرهنگ است.
لایبنیتس در آغاز قرن هجدهم دربارهٔ دور آینده روابط اروپا و چین مطالبی نوشت و این نکتهٔ درخشان را مطرح کرد که «تجارت نور» یعنی تجارت آگاهی یا دانش همواره بر دوش تجارت کالا سوار است. در واقع در ۲۰۰۰ سال گذشته شاهد تطابق فراوان میان مراکز جهانی رونق اقتصادی و مراکز تولید علمی بودهایم. کاملاً واضح است که وقتی کشورگشاییها در جهان نوین و تغییر مرکز اقتصاد جهانی از آسیا به اروپا، باعث شد مدیریت اقتصاد جهانی در دست اروپا قرار گیرد، آن گاه این قاره مبدل به مرکز فعالیتهای علمی و فلسفی هم شد.
برهیچ کس پوشیده نیست که این مرکزیت باز هم تغییر خواهد کرد و این بار به اقیانوس آرام خواهد رفت. کمی دقت نظر تاریخی نشان میدهد که این تغییر، منجر به تبعاتی در فهم ما از فلسفه و اینکه چه کسانی مجاز به تعریف پرسشهای فلسفیاند، خواهد شد.
غرب سنت فلسفی ثروتمندی دارد و در واقع یکی از دو یا سه سنت غنی فلسفی به غرب اختصاص دارد که مسلماً در خور حفظ و انتقال به نسلهای آینده است؛ اما غنای آن نتیجهٔ جایگاه غرب به عنوان یک نقطهٔ اتصال در شبکه جهانی بوده است که همیشه کالاها و اندیشهها از طریق آن جریان داشت. این وضعیت در سال ۵۰۰ قبل از میلاد وجود داشت، ولی دیگر امروزه صدق نمیکند بلکه به نحو فزایندهای این تعامل و پیوستگی بدل به امری میشود که فقط مورد علاقهٔ عتیقهبازهاست؛ یعنی افرادی که مشتاقاند به شما بگویند کاغذ چاپ واقعاً از کجا آمده است.
این شرایط به سرعت تبدیل به عاملی تعیینکننده در واقعیت جغرافیای سیاسی ما خواهد شد. با این شرایط، فلسفهٔ دانشگاهی غربی در سالهای آینده کاملاً محدود خواهد شد، مگر اینکه راهی برای ارتباط با فلسفههای غیرغربی بیابد که از وضعیت صوری فعلی، جدیتر و ارجمندتر باشد.
*جاستین ای. اچ. اسمیت استاد فلسفه در دانشگاه کنکوردیای مونترآل است. کتاب اخیر او «ماشینهای مخلوق: لایب نیتس و علم زندگی» نام دارد. وی همچنین با مجلهٔ کابینت همکاری میکند.
پینوشتها:
[۱] qualitative atomism
[۲] Mohist*منبع: نیویورک تایمز، برگردان: سایت ترجمان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
اسلام مناسبتترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم غربی است
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۱ رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ گفت اسلام جدیترین و مناسبترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین رضویراد در نشست علمی جهانیاندیشی روشها و ضرورتها که به همت بنتأثیر ایدۀ گناه ازلی بر فرهنگ مغرب زمین
ترجمه تأثیر ایدۀ گناه ازلی بر فرهنگ مغرب زمین شناسهٔ خبر 2870432 - پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها تاریخ اندیشۀ غرب همواره از ایدۀ گناه ازلی متاثر بوده است و دغدغۀ پاسخ به این سوال را داشته که آیا انسان بالذات گناهکار است یا موجودی است بالفطره پاک کهزیباکلام: کتاب جلال، مانیفست ضدیت ایران با غرب است/ فیاض: ملاصدرا هم غربزده بود
زیباکلام کتاب جلال مانیفست ضدیت ایران با غرب است فیاض ملاصدرا هم غربزده بود فرهنگ > دین و اندیشه - صادق زیباکلام درنشست بررسی کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران گفت کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران مانیفست ضدیت ایران با غرب است ابراهیم فیاض نیز گفت چیزی به عنوادکترین ظهور منجی در دوران معاصر با روکرد عرفان - بخش سوم و پایانی غفلت تمدّن غرب از دامنه وسیع کسب معرفت
دکترین ظهور منجی در دوران معاصر با روکرد عرفان - بخش سوم و پایانیغفلت تمدّن غرب از دامنه وسیع کسب معرفتبا کنترل و هدفدار نمودن فنآوریهای پیشرفته میتوان از آنها در تولید نرمافزارهای اسلامی استفاده نمود و با چنین تولیداتی مسیر علوم و تحقیقات سایر شاخههای علم و دانش بشری را دمهمترین نقش کشورهای غربی احیا و گسترش گروههای تروریستی است
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۴ رئیس موسسه تحقیقاتی دارالاعلام گفت اگر کشورهای غربی از گروههای تکفیری حمایت نکنند جهان اسلام به تنهایی قادر خواهد بود مشکلات خودش را حل کند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام مهدی فرمانیان در گفتوگویی درباره نقشاسلام مناسبت ترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم غربی است
رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ در نشست علمی جهانی اندیشی اسلام مناسبت ترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم غربی است شناسهٔ خبر 2871266 - جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هشهروندان آذربایجان غربی نیازی به استفاده از دستگاههای تصفیه آب خانگی ندارند
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری شهروندان آذربایجان غربی نیازی به استفاده از دستگاههای تصفیه آب خانگی ندارند ارومیه - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت نیازی به استفاده از دستگاههای تصفیه آب خانگی نیست چراکه کیفیت آب شرب در شهرهای استان نزدیک به 100 درصد است رزیباکلام: ماوغرب؛ اصلی ترین مسأله/ فیاض: در ایران روشنفکری نداریم
در نشست بررسی در خدمت و خیانت روشنفکران مطرح شد زیباکلام ماوغرب اصلی ترین مسأله فیاض در ایران روشنفکری نداریم شناسهٔ خبر 2869032 - سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها صادق زیباکلام درنشست بررسی کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران گفت اگر از مندلارهای عربستان و سلاح های غرب علیه مردم یمن
دلارهای عربستان و سلاح های غرب علیه مردم یمن دلارهای نفتی سعودی در سال های اخیر بیش از هرزمان دیگری برای خرید اسلحه و تجهیزات نظامی از غرب هزینه شده و اکنون انبار های مهمات پرشده توسط غربی ها در عربستان یکی پس از دیگری بر سر مردم یمن فرو می ریزد از زمان تجاوز عربستان به یراه اندازی مرکز یایش تصویری در سطح شهرستانهای غرب استان تهران
راه اندازی مرکز یایش تصویری در سطح شهرستانهای غرب استان تهران فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران گفت مرکز کنترل و پایش تصویری در سطح شهرستانهای غرب استان تهران ایجاد و راه اندازی می شود سردار محسن خانچرلی فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران در گفتگویی با خبرننصب دوربین ثبت تخلف در تقاطعهای سطح غرب تهران
نصب دوربین ثبت تخلف در تقاطعهای سطح غرب تهران معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 5 گفت در راستای ارتقای ایمنی تردد و کاهش حوادث رانندگی 5 دوربین ثبت تخلف در تقاطعهای سطح منطقه نصب شد ولی الله نجاتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 5 در گفتوگو با خبرنگارحوزه شهری&nbضرورت توسعه خانه معلم و باشگاه فرهنگیان در غرب استان تهران
گروسی در گفتوگو باباشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد ضرورت توسعه خانه معلم و باشگاه فرهنگیان در غرب استان تهران نماینده مردم شهریار ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی گفت حدود15 هزار فرهنگی در شهرستانهای مذکور شهریار ملارد قدس فعالیت میکنند و در چنین شرایطی توسعه خانه معلم وتصادف در غرب بجنورد يک کشته و هشت مجروح بر جا گذاشت
۲ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰ ۲۷ق ظ تصادف در غرب بجنورد يک کشته و هشت مجروح بر جا گذاشت موج - وقوع يک فقره تصادف رانندگي در مسير غربي استان خراسان شمالي در محدوده چمن بيد - جنگل گلستان يک کشته و هشت مجروح بر جا گذاشت به گزارش خبرگزاري موج اين تصادف عصر پنجشنبه در محدوده چشمه خان بر اثر بررئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور: موج بیداری انقلاب اسلامی ایران مغزها را فتح کرده است/غربیها خائن، بیر
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور موج بیداری انقلاب اسلامی ایران مغزها را فتح کرده است غربیها خائن بیرحم جلاد و متظاهر هستندرئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت امروز اندیشههای امام ره و رهبر معظم انقلاب موج بیداری را در منطقه ایجاد و مغزها را فتح کرده است به گزاانتقاد وزیر خارجه سابق استرالیا از تعلل غرب برای توافق با ایران در گذشته
ایرانیان نیرنگ غرب را فراموش نکرده اند انتقاد وزیر خارجه سابق استرالیا از تعلل غرب برای توافق با ایران در گذشته وزیر امور خارجه سابق استرالیا روز پنجشنبه در مقاله ای با انتقاد از غرب برای تعلل در توافق جامع هسته ای با ایران در یک دهه گذشته نوشت تاسف بار است که توافق هسته ای بینجانشین فرمانده انتظامی ویژه غرب استان تهران خبر داد کشف 51 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در رباط کریم
جانشین فرمانده انتظامی ویژه غرب استان تهران خبر دادکشف 51 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در رباط کریمجانشین فرمانده انتظامی ویژه غرب استان تهران از شناسایی محل دپوی سوخت قاچاق و کشف 51 هزار لیتر گازوئیل در روستای وهنآباد خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران به نقل از پایگمیزان سبوس آردهای تولیدی در آذربایجان غربی افزایش مییابد
میزان سبوس آردهای تولیدی در آذربایجان غربی افزایش مییابد شناسهٔ خبر 2864573 - پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱ استانها > آذربایجان غربی ارومیه - مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی گفت از ابتدای مردادماه سالجاری امروز میزان سبوس آرد در استان با هدف توجه به سلامت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها