تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836327087
نقدی بر مدلهای مرسوم رابطۀ دین و حکومت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمد ثناییفر تشریح کرد؛
نقدی بر مدلهای مرسوم رابطۀ دین و حکومت
شناسهٔ خبر: 2869949 - جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
دین و اندیشه > اندیشکده ها
با توجه به مبحث نظام تكوینی و نظام تشریعی و نسبت آن دو با هم، میتوان نظریۀ جدایی دین از سیاست را موضوعی انحرافی و فاقد موضوعیت اولیه برای طرح دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامۀ یادداشت قبل که به بررسی «انواع حکومت و رابطۀ آن با دین» پرداخته شد، در اینجا نظریات اول تا سوم نقد میشود و نظریۀ چهارم (حکومت دینی) به عنوان مدل مطلوب معرفی خواهد شد.در بررسی و نقد نظریات یاد شده، موارد ذیل قابل ذكر میباشد، اما ضروری است که قبل از آن، علل و ریشههای شكلگیری نظریۀ جدایی دین از سیاست (سكولاریسم) [۱] نیز مورد اشاره قرار گیرد:[۲]از جنبۀ فلسفی باید از فلسفۀ حسی و تجربی یاد كرد كه یگانه راه شناخت جهان را مشاهدۀ حسی و آزمون تجربی میداند.از جنبۀ كلامی و الهیات میتوان عقایدی چون تثلیث، گناه جبلی و فدا و مانند آن یاد كرد كه در الهیات مسیحی به عنوان عقاید دینی شناخته شده و توجیه خردپسندی برای آنها وجود ندارد.به لحاظ منابع اولیۀ دینی نیز در كتاب مقدس كنونی مسیحیان، قوانینی یافت نمیشود كه بتوان با استناد به آنها، خطوط كلی برنامههای زندگی را ترسیم كرد.از نظر تاریخی نیز مسیحیت در نخستین دورۀ حیات خود، حكومتی تشكیل نداد و در امر مدیریت جامعه دخالتی نداشت.از جنبۀ اجتماعی، پس از آنكه كلیسا بر همۀ شئون سرنوشت سیاسی جامعۀ مسیحی تسلط یافت، هم از نظر اخلاقی و هم از دیدگاه سیاسی و اقتصادی به انحراف گرایید.آزارها و شكنجههایی كه از سوی دستگاه دینی مسیحی (كلیسا) بر اهل دانش وارد شد و جّو اختناق و استبداد، از عوامل ایجاد نفرت و بدبینی در ذهن مردم بود.۱. با توجه به مبحث نظام تكوینی و نظام تشریعی و نسبت آن دو با هم، میتوان نظریۀ جدایی دین از سیاست را موضوعی انحرافی و فاقد موضوعیت اولیه برای طرح دانست؛ چرا كه اگر بپذیریم خالق نظام تكوینی، خداوند متعال است و اوست كه محیط بر همۀ قوانین حاكم بر این نظام میباشد، طبیعی است كه بپذیریم شایستهترین فرد برای تعیین بایدها و نبایدهای فردی و اجتماعی نیز همان خداوند عالم و قادر است. ۲. پس از پذیرش مورد فوق، تنها ایرادی را كه سكولارها میتوانند در آن تشكیك كنند، وجود برنامه و قوانینی است كه از سوی خداوند ابلاغ گشته كه این ادعا نیز با وجود مستندات متعدد كلامی و روایی، در مورد قرآن كریم فاقد اتقان لازم میباشد. ۳. پس از پذیرش مورد فوق نیز با رجوع به آیات قرآن، شواهد بسیار زیادی مبنی بر حضور دین در عرصۀ اجتماعی و به طور خاص، سیاست میتوان یافت. از آن جمله موارد زیر است:(إِذْ قالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ فی سَبیلِ اللَّه[۳])؛ آنگاه كه به پیامبرى از خود گفتند: «پادشاهى براى ما بگمار تا در راه خدا پیكار كنیم».(إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما[۴])؛ [خدا به او] فرمود: «من تو را پیشواى مردم قرار دادم.»(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ، فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ، ذلِكَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلا[۵])؛اى كسانى كه ایمان آوردهاید، از خدا اطاعت كنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت كنید؛ پس هر گاه در امرى [دینى] اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پیامبر [او] عرضه بدارید، این بهتر و نیكفرجامتر است.در این آیات، واژههایی چون: امامت، ملك، ولایت، اولیالامر و... به كار رفته كه همگی بر امور سیاسی دلالت دارد. اصولاً ذكر داستانهایی چون داستان حكومت فرعون، دلیلی بر پرداختن قرآن به این مقوله است.۴. مدافعان نظریۀ دوم (جدایی دین از حكومت) با توجه به دو مقدمه، استدلال ویژهای را در اثبات نظر خود ارائه میكنند[۶]:حكومت به تدبیر، تعمیر و آبادانی این جهانی میپردازد و نگاه آن به دنیا عالی نیست، بلكه نهایت مقصود تشكیل حكومت، دنیایی آباد و آزاد است.دین اصولاً به آبادانی و سعادت اخروی میاندیشد و دنیا هم اگر در دین مطرح میشود، از باب مقدمۀ آخرت است و دین هیچ اصالتی را برای دنیا قائل نیست.نتیجه آنكه غایت دین و غایت حكومت، قابل جمع نیست و در نتیجه، دین نمیتواند همپیوند با حكومت باشد. در پاسخ میتوان گفت که قرآن كریم، هم به اهداف این جهانی و هم به اهداف متعالی در ذیل دستورهای خود توجه كرده و طبعاً هدف نهایی احكام، منحصر به امور معنوی نیست:(وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض[۷])؛و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً بركاتى از آسمان و زمین برایشان مىگشودیم.(لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط[۸])؛به راستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشكار روانه كردیم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند. در آیۀ فوق، هدف از بعثت پیامبران را ایجاد قسط و عدل معرفی كرده و طبیعتاً زمانی این قسط و عدل -كه در قالب قوانین الهی (كتاب) تبیین گشته- محقق میگردد كه ضمانت اجرایی برای آن در نظر گرفته شود و آن، امری نیست، جز حكومت كه باید به دست پیامبران و با پشتیبانی مردم محقق گردد. بنابراین میتوان گفت که هدف همۀ انبیا، برپایی حكومت بر مبنای قوانین الهی بوده است؛ هر چند كه عمدۀ ایشان به علت عدم پشتیبانی لازم از سوی مردم، موفق به ایجاد آن نشده باشند.اگر بر اساس آیات قرآن بپذیریم كه هیچ عمل خیر و شری نیست كه از حساب الهی جدا بماند و طبیعتاً همۀ اعمال ما در ذیل یكی از احكام پنجگانۀ (واجب، مستحب، مباح، مكروه و حرام) قرار گیرد، ضروری است كه دین به واسطۀ شأن هدایتگری خود، برای همۀ این موارد، برنامه و قانونی وضع كرده باشد. و طبیعتاً در پی قانون، ضمانت اجرای آن -كه حكومت میباشد- مطرح میگردد:(فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ. وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَه[۹])؛ پس هر كه هموزن ذره اى نیكى كند [نتیجه] آن را خواهد دید و هر كه هموزن ذره اى بدى كند [نتیجه] آن را خواهد دید.(ذلِكَ الْكِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقین)؛ [۱۰] این است كتابى كه در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست؛ [و] مایۀ هدایت تقواپیشگان است. همانطور كه قبلاً ذكر کردیم، نظام تشریعی، اعم از قوانین فردی و اجتماعی است و اگر تنها موجود صالح برای تعیین نظام تشریعی، خداوند متعال بوده و خود نیز بر هدایتگری قرآن تأكید كرده باشد، ضروری است که برای امور اجتماعی -كه عاملی بسیار مؤثر در هدایت مردم میباشد- دارای برنامه و قانون باشد و همۀ آنچه را كه برای ادارۀ یك جامعه مورد نیاز است، برآورده نماید. روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نیز مؤید این نگاه میباشد:چیزی شما را به بهشت نزدیك نمیكند و از جهنم دور نمیگرداند، مگر آنكه من شما را به آن فرمان دادم؛ و چیزی نیست كه شما را به جهنم نزدیك كند و از بهشت دور گرداند، مگر آنكه شما را از آن بازداشتم. [۱۱]همچنین در حدیث دیگری از امام صادق علیهالسلام این امر مورد تأكید قرار گرفته است؛ ایشان میفرمایند: خداوند تبارك و تعالی در قرآن همه چیز را به روشنی بیان كرده است. به خدا سوگند، خدا هیچیك از نیازمندیهای بندگان را فروگذار نكرده، مگر آنكه در آن باره حكمی نازل كرده است. [۱۲]۶. شهید مطهری نیز در این باره معتقد است كه خطوط اصلی حیات بشر، در جمیع شئون، اعم از عبادات، اخلاقیات و اجتماعیات در این كتاب كریم ترسیم شده و سنت كه بهوسیلۀ پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و ائمۀ اطهار علیهمالسلام بیان میشود، بیان و تشریح همانهاست؛ بنابراین میتوان گفت كه كلیات اسلامی كه در كتاب و سنت آمده، به نحوی است كه قدرت انطباق بر تمام فروع غیرمتناهیه را دارد و آن چیزی كه مورد نیاز است، قوۀ اجتهاد استنباط، یعنی قوۀ تطبیق اصول بر فروع و رد فروع بر اصول است. [۱۳]۷. به نظر میرسد مدعیان نظریۀ دوم و سوم، از مقولۀ عقل به عنوان یكی از منابع استنباط احكام دینی غافل شدهاند. آیت الله جوادی آملی در این باره مینویسد: فتواى دینى، حكم ولایى و حكومتى دینى و حكم قضایى دینى، هر سه مستند به اصول، قواعد و مبانى دینى اند. مبانى دینى از منابع دین استنباط مى شوند. منابع دین، قرآن كریم، سنت (قول، فعل و تقریر) معصومین علیهمالسلام، اجماع منتهى به سنت به نحو كشف یا غیر آن كه بازگشت اجماع به هر تقریبى كه تقریر شود، به سنت معصومین علیهمالسلام خواهد بود، نه آنكه اجماع در مقابل سنت باشد، و بالأخره چهارمین منبع غنى و قوى دین، همان عقل ناب است كه حجّیت رهاورد آن در اصول فقه ثابت شد.چون قرآن كریم و سنت معصومین علیهمالسلام دلالت دارند كه خداوند سبحان براى رسول اكرم صلی الله علیه و آله و بعد از وى براى امامان معصوم علیهمالسلام ولایت جعل كرده است. پس هر حكمى كه ولىّ معصوم براى ادارۀ امور كشور صادر كرده باشد، عمل به آن واجب و نقض آن حرام خواهد بود، و معناى وجوب و حرمت در اینگونه از احكام ولایى و حكومتى، صرفاً جنبۀ دنیایى نخواهد داشت، بلكه پاداش یا كیفر اخروى را نیز به همراه دارد و چیزى كه انجام آن ثواب اخروى یا ترك آن عقاب اخروى دارد، دینى خواهد بود. بنابراین سیاست صحیح -كه در محور حكم ولایى والى الهى انجام مىگیرد- امرى دینى و مستند به یكى از مبانى، اصول و قواعدى است كه آنها مستنبط از یكى از منابع یاد شده مىباشد. نتیجه آنكه هرگز دین از سیاست صحیح جدا نیست و هیچ موردى یافت نمىشود كه والى الهى، حكم ولایى یا قضایى كرده باشد و خارج از محدودۀ مبانى و نیز بیرون از قلمرو منابع چهارگانه یا سهگانۀ دین باشد.منشأ اشكال این گونه افراد، دو چیز است: یكى آنكه منبع دین به كتاب و سنت منحصر شد و عقل كه از منابع قوى دین است به حساب نیامد، با آنكه عقل ناب با رعایت اصول و ضوابط نقلى، داراى حكم دینى خواهد بود. و دیگر آنکه نصب حاكم دینى ملحوظ نشد، وگرنه حكم چنین حاكم دینى، جزء احكام و امور دینى محسوب مىشد، چنانكه محسوب مىگردد. [۱۴]پی نوشتها:[۱]. در فرهنگ آكسفورد، سكولاریسم را چنین تعریف كرده است: «اعتقاد به اینكه قوانین آموزش و سایر امور اجتماعی بیش از آنكه -یا به جای آنكه- مبتنی بر مذهب باشد، بر دادههای علمی بنا شود.»[۲]. علی ربانی گلپایگانی، ریشهها و نشانههای سكولاریسم، ص ۲۴.[۳] . بقره، آیۀ ۲۴۶.[۴]. بقره، آیۀ ۱۲۴.[۵]. نساء، آیۀ ۵۹.[۶]. کاظم قاضیزاده، سیاست و حكومت در قرآن، ص ۶۳.[۷]. اعراف، آیۀ ۹۶.[۸]. حدید، آیۀ ۲۵.[۹]. زلزال، آیۀ ۷ و ۸.[۱۰]. بقره، آیۀ ۲.[۱۱]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۹۶.[۱۲]. محمد بن یعقوب کلینی، اصول كافی، ج۱، ص ۵۹.[۱۳]. مرتضی مطهری، مجموعۀ آثار، ج۲۰، ص ۱۳۵.[۱۴]. عبدالله جوادی آملی، نقد نقد، فصلنامۀ حكومت اسلامی، شماره ۲.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]
صفحات پیشنهادی
انواع حکومت و رابطۀ آن با دین
یادداشت انواع حکومت و رابطۀ آن با دین شناسهٔ خبر 2868176 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها از جمله مباحثی كه با طرح نظریۀ حكومت اسلامی مطرح میشود نوع ارتباط دین با عرصۀ اجتماعی سیاست و به طور خاص حكومت میباشد به گزارش خبرگزاری مهر متن پیش رو بخشروایت بانک مرکزی از رشد همگن و غیرهمگن نقدینگی
تراز بانک مرکزی در ارائه آمار جدید متغیرهای پولی رشد همگن نقدینگی را از غیرهمگن جدا و اعلام کرد حجم بدهی بانکها به بانک مرکزی در سه ماهه اول سال جاری معادل۵ ۲ درصد ۴۴ ۴هزار میلیارد ریال کاهش داشته است به گزارش تراز روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد حجم نقدینگی در پایان خردواکنش مصباحی مقدم به اظهارات غیرکارشناسی معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره نقدینگی/ در شرایط کنونی افزایش ۳۰۰ هز
تراز اگر در کشور رشد اقتصادی 6 درصدی داشته باشیم رشد نقدینگی 15 تا 18 درصد قابل قبول است هدفگذاری در شرایط رکود نباید رشد بالای نقدینگی باشد پایگاه خبری تحلیلی تراز غلامرضا مصباحی مقدم درپاسخ به اظهارات پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی که روز گذشته در گفتگو با یکی از خبرگامام جمعه اهر: نماز مظهر حکومت دینی است/ تلاش برای رواج فرهنگ نماز
امام جمعه اهر نماز مظهر حکومت دینی است تلاش برای رواج فرهنگ نمازامام جمعه اهر نماز را مظهر حکومت دینی و مسجد را پایگاه اصلی مسامانان برشمرد به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز حجتالاسلام جواد حاجیزاده ظهر امروز در جمع کارکنان معدن مس مزرعه اهر ترویج فرهنگ نماز و همگانیرشد ۴/۴ درصدی نقدینگی در کشور
رشد ۴ ۴ درصدی نقدینگی در کشور حجم نقدینگی در پایان خرداد ۹۴ به ۸۱۶۶ ۷ هزار میلیارد رسید که نسبت به پایان سال ۹۳ از رشدی معادل ۴ ۴ درصد برخوردار بوده است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبربه نقل از خبرگزاری صداوسیما رشد نقدینگی در این دوره متاثر از رشد3 9 درصدی ضریب فزاینده نقهدف حکومت اسلامی هدایت است/ منابع مشروعیت حکومت اسلامی
یک استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد هدف حکومت اسلامی هدایت است منابع مشروعیت حکومت اسلامی شناسهٔ خبر 2866480 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام مهریزی گفت هدف حکومت اسلامی هدایت است به این معنی که عدالت امنیت تکامل و رفاه با جهتگیری عالی اسنظم در تمام توصیههای دین وجود دارد/ آدم شلخته دیندار نیست
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۲۴ نظم در تمام توصیههای دین وجود دارد آدم شلخته دیندار نیست شناسهٔ خبر 2863182 - سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 28 MB پناهیان گفت دین آدم سُست و وارفته و شلخته و نامرتب درست نمیکند دین انسان دیندارکنفرانس «اسلام علیه افراطگری دینی و تروریسم» در تاجیکستان برگزار میشود
دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۶ کنفرانس بینالمللی اسلام علیه افراطگری دینی و تروریسم به مدت دو روز از 31 تیر تا اول مرداد ماه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کنفرانس بین المللی اسلام علیه افراط گری دینیبازار سرمایه بهترین بازار، برای جذب نقدینگی
هاشم باروتی بازار سرمایه بهترین بازار برای جذب نقدینگی کارشناس بازار سرمایه گفت در حال حاضر برای نقدینگی هیچ بازاری بهتر از بازارهای پول و سرمایه نیست چرا که از یک طرف قیمت سهام در بورس ارزان بوده و از طرف دیگر هم حباب قیمتی مطرح نیست به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز هاشم بادولت عملکردمناسبی درکنترل رشدنقدینگی داشت |اخبار ایران و جهان
دولت عملکردمناسبی درکنترل رشدنقدینگی داشت کد خبر ۵۲۰۵۴۳ تاریخ انتشار ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۱ - 29 July 2015 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت از آنجا که دولت عملکرد مناسبی در کنترل رشد نقدینگی داشته باید به این مهم استمرار بخشد به گزارش ایرنا ابوذر ندیمی مبنی بر دلایل رنقدينگي از ۹۶۰هزار ميليارد تومان هم عبور كرد
نقدينگي از ۹۶۰هزار ميليارد تومان هم عبور كرد آخرين آمار اعلام شده حاكي از حجم نقدينگي ۸۰۰هزار ميلياردي طي دو ماه نخست با احتساب بانكها و مؤسسات مجاز است و اگر بخواهيم رقم دقيق نقدينگي در جامعه را محاسبه كنيم بايد به آمار مؤسسات غيرمجاز نيز توجه داشته باشيم به گزارش تسنيم جديدسازمان مدیریت در مورد یک خبر توضیح داد نقدینگی با فروش ارز متعلق به بانک مرکزی در بازار رشد نمیکند+ پاسخ فارس
سازمان مدیریت در مورد یک خبر توضیح دادنقدینگی با فروش ارز متعلق به بانک مرکزی در بازار رشد نمیکند پاسخ فارسسازمان مدیریت و برنامهریزی اعلام کرد تبدیل 23 میلیارد دلار ارز متعلق به بانک مرکزی به ریال حجم نقدینگی افزایش را نخواهد داد زیرا پول جدیدی خلق نمیشود به گزارش خبرگزاحجّ بدون شکوفایی دین اسیر است/ حج و عمره و حرمین در اسارت آل سعود
آیت الله جوادی آملی حجّ بدون شکوفایی دین اسیر است حج و عمره و حرمین در اسارت آل سعود شناسهٔ خبر 2869454 - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی گفت حجّ بیبرائت اسیر است حجّ بدون شکوفایی دین اسیر است در حال حاضر نیز اینبازگرداندن بنگاههاي غرق در رکود با تزريق نقدينگي/ جان دوباره خصوصيها در اقتصاد
۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴ ۲۱ب ظ نکو بازگرداندن بنگاههاي غرق در رکود با تزريق نقدينگي جان دوباره خصوصيها در اقتصاد موج- دبير اول کميسيون اقتصادي مجلس گفت دولت بايد بتواند حمايت از توليد و بنگاههاي اسير از چنگال رکود را با حمايتهاي مديريتشده به حالت تعادل برساند تا بار ديگر توليد دحجم نقدینگی در کشور سر به فلک زد!
حجم نقدینگی در کشور سر به فلک زد نقدینگی کشور بهار امسال را با بیش از 816 هزار میلیارد تومان به پایان رساند خبرگزاری ایسنا نقدینگی کشور بهار امسال را با بیش از 816 هزار میلیارد تومان به پایان رساند در حالی آمارهای بانک مرکزی از افزایش حجم نقدینگی به 816 هزار و 600 میلیارد توماواحدهای صنعتی خراسان رضوی با كمبود نقدینگی روبرو هستند
واحدهای صنعتی خراسان رضوی با كمبود نقدینگی روبرو هستند شناسهٔ خبر 2864640 - پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۹ استانها > خراسان رضوی مشهد-مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان رضوی گفت بزرگترین مشكل واحدهای صنعتی كوچك به عنوان بیشترین واحدهای مستقر در این شهرك كمبود نقدینگی است مسعنقدینگی از۹۶۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد |اخبار ایران و جهان
نقدینگی از۹۶۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد آخرین آمار اعلام شده حاکی از حجم نقدینگی ۸۰۰هزار میلیاردی طی ۲ ماه نخست با احتساب بانکها و مؤسسات مجاز است و اگر بخواهیم رقم دقیق نقدینگی در جامعه را محاسبه کنیم باید به آمار مؤسسات غیرمجاز نیز توجه داشته باشیم کد خبر ۵۱۷۳۵۲ تاریخ ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها