تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835093576
آینده و زمان صورت دیگری پیدا کرده است/ شرایط امکان آیندهنگری
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از رضا داوری اردکانی؛
آینده و زمان صورت دیگری پیدا کرده است/ شرایط امکان آیندهنگری
شناسهٔ خبر: 2870672 - جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
دین و اندیشه > اندیشمندان
آینده نگری امروزی ما با آینده نگری قبل از مدرنیته و حتی اوایل تجدد تفاوت دارد زیرا اصلاً آینده و زمان صورت دیگری پیدا کرده است. نکته ای که باید به آن توجه کرد شرایط امکان آینده نگری است. به گزارش خبرگزاری مهر، مطلب زیر یادداشتی است که توسط دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران نوشته شده و توسط روابط عمومی فرهنگستان علوم در اختیار ما قرار گرفته است:ما هم مثل همه کشورها به آینده نگری علمی برای برنامه ریزی نیاز داریم زیرا برنامه ریزی ها بر اساس آینده نگری علمی صورت می گیرد. اما آینده نگری علمی مقدمات و شرایط و زمینه ای دارد که به دل و جان مردمان پیوسته است و نویسندگان و شاعران و فیلسوفان در تمهید و فراهم آوردن آن مشارکت داشته اند.من که شاگرد مدرسه فلسفه هستم اعتقاد دارم که جهان جدید و متجدد، جهان تحول و تغییر است و این تحول در صد سال اخیر در همه جا و به خصوص در جهان توسعه نیافته باید بر وفق برنامه انجام شود البته آدمیان همیشه آینده بین و آینده نگر بوده اند زیرا همیشه با زمان می زیسته اند. تنها موجودی که زمان دارد و آینده را درک می کند، انسان است. تا این اواخر آینده نگری برای مواظبت و پیشگیری و نظارت و بشارت و انذار نبود.اما اکنون در جهان تحول و تغییر که نمی توانیم از تغییر برکنار باشیم ناگزیر باید بکوشیم از تغییری که فکر می کنیم مضر است پیشگیری کنیم. آینده نگری قدیم صورت دیگری داشت. بنابراین من فکر می کنم که آینده نگری ما امروزی ها با آینده نگری قبل از مدرنیته و حتی دوران اوایل تجدد تفاوت دارد زیرا اصلاً آینده و زمان صورت دیگری پیدا کرده است.این زمان خطی که ما اکنون آن را عین زمان و مطلق زمان می دانیم، در نظر قدما معنی نداشته است. سیر خطی تاریخ را مدرنیته با نظر به تاریخ دینی پیش آورده است. این زمان خطی از نقطه ای شروع می شود و پیش می رود و حتی اگر پیشرفت محدودیتی داشته باشد بازگشت ندارد. زمان گذشتگان زمان دوری است.در زمان دوری گذشته، آینده و گذشته در هم پیچیده است اما در زمان خطی کنونی آینده پیش روی ماست و فردایی غیر از امروز است. نکته ای که باید به آن توجه کرد شرایط امکان آینده نگری است. ما اکنون علم آینده نگری داریم و می توانیم آن را در دانشگاه بیاموزیم اما در گذشته هر چند که آینده نگران بوده اند، علم آینده نگری جایی نداشته است و این بحث تازه ای است. یعنی در گذشته پیش بینی و پیش گویی و البته غیبگویی و فال و تفأل بوده است اما طرح آینده و برنامه ریزی آن امری متعلق به این زمان است.در کشور ما هم از حدود شصت سال پیش (این طور که من یادم می آید) اولین کتاب آینده نگری به فارسی ترجمه شد و از آن سال کم و بیش در رشته های علوم اجتماعی و علوم انسانی این درس را تدریس کرده اند. اما آیا آموختن علم آینده نگری که البته ضرورتش را نمی توان انکار کرد برای پیشبینی و آینده نگری کافی است؟ یعنی اگر مردم فردابین و آینده نگر و مآل اندیش نباشند به صرف اینکه علم آینده نگری بیاموزند از عهده آینده بینی و برنامه ریزی برای آینده برمی آیند؟علم، دو علم است. علمی هست که از جانها جداست و آن را می آموزیم و حامل اطلاعات آن هستیم اما علمی هست که در جان خانه دارد. علم برای اینکه کارساز و مؤثر باشد باید با وجود آدمی بیامیزد. درست است که علم آینده نگری برای تدوین برنامه لازم است، اما جان هم باید آینده نگر باشد و با زمان پیوند داشته باشد. ما کمتر آینده بین و مآل اندیش هستیم. می خواستم برایتان غزلی از حافظ بخوانم دیدم شاید وقت کم باشد و بعضی از حاضران مناسبت خواندن آن را در مجلس آینده نگران درنیابند. اجازه بدهید یک بیتش را بخوانم:ره میخانه بگشا تا بپرسم مآل خویش را از پیش بینییعنی وضع آینده را صرفاً از اهل مدرسه نمی توان آموخت بلکه کسانی آینده را می شناسند که فرزند زمان باشند و تقلّبات آن را درک کنند. تجربه می گوید که ما معمولاً به مآل و آینده خود کاری نداریم. امروز را می گذرانیم و گاهی اصلاً نگران کار امروزمان و نتیجه هایی که فردا از آن حاصل می شود نیستیم. ما از تجدد آموخته ایم که شیره زمین را بکشیم و مصرف کنیم اما حزم و احتیاط بنیانگذاران و سازندگان مدرنیته را درنیافته ایم. گویی ما به فردا و آینده کاری نداریم ولی آینده نگری اکنون به صورت یک علم درآمده است.کار این علم چیست و از آن چه حاصل می شود؟ دوباره می پرسم آیا با آموختن این علم می توان آینده را پیش بینی یا طراحی کرد؟ ظاهراً ما مثل همه مردم جهان چنین توقعی از علم آینده نگری داریم وگرنه به آن رو نمی کردیم اما در این جهان مشکلی در همه جا و به خصوص در جهان توسعه نیافته پیش آمده است که شاید بتوان آن را وجهی از گسست اپیستمولوژیک نام نهاد. مشکل عبارت از این است که در بعضی مواقع علم هست اما به کار نمی آید و وقتی هم که به کار نمی آید نمی پرسند چرا باید علمی را که به کار نیامده است و به کار نمی آید طلب کرد؟مقصود از به کار آمدن در اینجا استفاده از علم به عنوان ابزار نیست. این پرسش بر مبنای تلقی کل علم به عنوان علم کاربردی هم مطرح نشده است. همه علوم هر چه بوده اند نیازی را برآورده می کرده اند و اگر به آنها نیاز نبوده پدید نمی آمده اند. کارآمدی علم صرفاً در قلمرو تکنیک و تکنولوژی نیست. فلسفه و فقه و اخلاق و شعر و ادب و عرفان و تاریخ هر یک جایی در تاریخ و در زندگی مردمان داشته اند و دارند و اگر جایی نمی داشتند و بر حسب اتفاق به وجود آمده بودند پژمرده می شدند و از میان می رفتند. علم را مردمان با طلب خویش می یابند و همین طلب نیاز نشانه کارآمدی علم است.آیا ما طلبی برای آینده نگری داریم؟ مسلماً در حوزه علم و آموزش مطالبی از همه علوم در برنامه تحصیلات قرار می گیرند و کسانی به طلب آنها برمی خیزند و اطلاعاتی به دست می آورند. این نیاز، نیاز حقیقی نیست و شاید چون نیاز دیگران است شهرت آن را برای کسانی که آن را به کار نمی برند به نیاز روانشناختی تبدیل کرده باشد. ما وقتی به علم آینده نگری نیاز پیدا می کنیم که در اندیشه آینده باشیم و همواره به کار و بار خود بنگریم و آثار و نتایج و عواقب رفتارها و کارهایمان را بسنجیم و ببینیم که اگر انحرافی از راه مستقیم داشته ایم به راه برگردیمبه نظر می رسد که کمتر فکر کرده ایم که بر کارها و اقدامها و فکرها و تصمیمات دیروزمان چه آثاری مترتب شده است و به زحمت می توانیم بگوییم کی و کجا به فکر فردا بوده ایم و شاید اگر چرای آن را از ما بپرسند فیلسوفانه پاسخ بدهیم که فردا موهوم است و حتی اوهامی را به جای آن بگذارند.دهها سال پیش یک استاد دانشگاه پیش بینی کرد که این کشور بی آب و خشک است و آینده زندگی و کار و کشاورزی در آن روشن نیست. اینها می توانست برای ما درس عبرت و تذکر باشد اما به آن اعتنا نکردیم. حرف چه اهمیت دارد ما به چشم خود خشکشدن باتلاقها و دریاچه ها و رودها را دیدیم و نگران نشدیم.ظاهراً آدمیان از تذکر و از پرسش راجع به فردا خوششان نمی آید. تنها ما نیستیم که تذکر را دوست نمی داریم و این عیب به ما اختصاص ندارد. وقتی سقراط را محاکمه می کردند در دادگاه گفت شما از حرفهای من خوشتان نمی آید زیرا شما در خوابید و من شما را از خواب غفلت بیدار میکنم. شما در بستر طوفان خوابیده اید و پیداست که اگر بیدارتان کنند، آزرده می شوید. برهم زدن خواب و آرامش مردم، آنها را عصبانی می کند ولی اگر باید از خطرها پرهیز کرد چاره ای جز بیرون آمدن از پناه غفلت و بی خبری نیست.آینده نگری و توجه به آینده غالباً مستلزم آغاز تصمیم ترک عادت و عدول از بعضی اوهام است و شاید غفلت ما را بر هم بزند. بیرون آمدن از غفلت دشوار و آزاردهنده است اما آنچه معمولاً در پی غفلت می آید سخت و آزاردهنده تر است و چه بسا که مصیبت باشد.خلاصه بگویم ما یک علم آینده نگری داریم که به آن نیاز داریم و بدون علم آینده نگری برنامه و طراحی برنامه میسر نیست. اما این علم باید در جانها هم جایی پیدا کند یا مردمان پروای آینده داشته باشند تا بتوانند از علم آینده نگری بهره ببرند. در تاریخ قبل از تجدد به این علم نیازی نبوده است زیرا تاریخ با خودآگاهی ساخته نمی شد. از حدود پانصد یا ششصد سال پیش تاریخی شروع شده است که بشر باید در ساختن و پرداختن آن شرکت کند. از آن زمان شاعران و نویسندگانی بوده اند که وضع جهان آینده را در رمانها و نمایشنامه ها و آثار فلسفی تصویر کرده اند و این تصویر اگر راهنمای عمل نبوده لااقل در خودآگاهی مردمان اثر بی چون و چرا داشته است.علوم انسانی نیز به اقتضای ظهور بحرانها و برای نظارت بر زندگی کنونی و برنامه ریزی فردا به وجود آمده است (علوم انسانی به وجود آمده است که بر وضع جامعه نظارت کند) همه علوم و از جمله علوم انسانی علم پیش بینی اند به خصوص علوم اجتماعی که حتی اگر به گذشته نظر کند ناظر به آینده است. به عبارت دیگر علوم اجتماعی به وجود آمده است تا بر آنچه می گذرد نظارت کند و راه خروج از بحران را نشان بدهد.کار علم گفتن چه باید کرد و چه نباید کرد نیست. علم گزارش است، اما وقتی گزارش درباره جامعه و آینده جامعه باشد، قهراً تا حدی روشن می شود که چه می توان کرد و چه نمی توان کرد. وقتی بحران را پیش بینی می کنند و علل و عوامل آن را می گویند این پرسش در نظر بوده است که برای جلوگیری از بحران چه می توان کرد و چه باید کرد. به هر حال در کشور ما هم اندیشه آینده نگری و مطالعه در آن شروع شده است و کم کم در کار سیاست و برنامه ریزی مان نیز به آن اهمیت داده می شود.برنامه های توسعه باید بر اساس آینده نگری جامع انجام شود. درست است که کار ما در شرایط کنونی آینده نگری علم و تکنولوژی و فناوری است اما علم و فناوری معلق میان هوا و زمین نیست. علم و فناوری در هر جایی و در هر کشور و جامعه ای جایگاه خاص دارد. اصلاً برای اینکه علم سودمند باشد باید آن را در جایگاه خاص قرار داد و این در صورتی میسر است که بدانیم به علم چه نیازی داریم و از آن چه توقعی می توانیم داشته باشیم و کدام مشکل ما را حل می کند.آینده نگری مستلزم درکی جامع از جامعه و زندگی کشور است. اگر گرفتار عادت امروز و غافل از پیش آمد فردا باشیم و بی پروا به آینده بر وفق عادت عمل کنیم نه امروز را درمی یابیم و نه کاری برای فردا می توانیم انجام دهیم. علم برای تفنن نیست بلکه آن را برای زندگی باید آموخت. این علمی که ما در دانشگاهها می آموزیم اگر کارساز نباشد افسانه ای است که در جهان افسانه هم جایی پیدا نمی کند.این علم را برای ساختن زندگی و برای فردا باید طلبید. فردا نیز در هماهنگی همه علمها با یکدیگر و با عزم و تصمیمی که برای ساختن آن می گیریم محقق می شود. آینده نگری عین عقل است و عقل که بسیار از آن می گویند همه جا حاصل و حاضر نیست بلکه باید آن را جست و از او خواست به ما بگوید راه فردایمان کدام است و برای سلوک در این راه چه زادی لازم است. مقدمه ظهور و مداخله خرد در کارها توجه و خودآگاهی مردمان به رفتار و شیوه زندگیشان است که در زمانهای اخیر است.در این وضع کاری نداشته باشیم که جهان به کجا میرود اما به فردایی بیندیشیم که نظم و ضابطه ای بهتر از امروز داشته باشد. در کار پژوهش هم راهی را انتخاب کنیم که به سوی آن فردا راهبر است و ما را در تحقق آن کمک می کند. کار بزرگی که آینده نگران باید بکنند توجه دادن و تذکر به مردمان است. این تذکر راه علم و پژوهش را نیز تا حدی معین می کند، آینده نگری ملازم با پروای آینده و پیشرفت علم دو امر به هم پیوسته اند و یکی بدون دیگری محقق نمی شود. امیدوارم راهی به وحدت یا هماهنگی هر دو داشته باشیم و راه همواره هموارتر شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
در آیندهای نزدیک صورت میگیرد آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث مصلای آران و بیدگل
در آیندهای نزدیک صورت میگیردآغاز عملیات اجرایی پروژه احداث مصلای آران و بیدگلامام جمعه آران و بیدگل از آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث مصلای این شهرستان در آیندهای نزدیک به وسعت 11 هکتار خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان آیتالله سید محمد موسوی ظهر امروز در جمع خبرگره خوردن آینده بازار سرمایه به بهبود شرایط اقتصادی
گره خوردن آینده بازار سرمایه به بهبود شرایط اقتصادی کارشناس اقتصادی گفت آینده بازار سرمایه به مولفههای متفاوتی در اقتصاد گره خورده که با رفع آنها میتوان شرایط رونق را در این بازار فراهم کرد غلامحسین طاهری در گفتگو با خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصاز سوی رئیس جمعیت هلال احمر صورت گرفت تغییرات در اعضای هیأت مدیره سازمان تدارکات پزشکی
از سوی رئیس جمعیت هلال احمر صورت گرفتتغییرات در اعضای هیأت مدیره سازمان تدارکات پزشکیرئیس جمعیت هلال احمر در احکامی جداگانه اعضای هأیت مدیره سازمان تدارکات پزشکی را منصوب کرد به گزارش خبرگزاری فارس سید امیر محسن ضیایی در احکامی جداگانه اعضای هأیت مدیره سازمان تدارکات پزشکی را مانعقاد تفاهمنامه همکاری میان سازمان دارالقرآن و وزات نیرو
سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۸ تفاهمنامه همکاری بین سازمان دارالقرآن و وزارت نیرو به منظور توسعه آموزش قرآن کریم در وزارت نیرو به امضای طرفین رسید به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا تفاهمنامه همکاری سازمان دارالقرآن و وزارت نیرو صبح امروز - 30 تیرماه - در سمدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: شرایط بهره مندی زنان خانه دار از تعهدات قانونی تأم
مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد شرایط بهره مندی زنان خانه دار از تعهدات قانونی تأمین اجتماعیمدیرکل امور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی شرایط بهره مندی زنان خانه دار از تعهدات قانونی تأمین اجتماعی را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ادارهمزمان با سراسر کشور صورت میگیرد اقامه نماز عید فطر در 2 هزار نقطه خوزستان
همزمان با سراسر کشور صورت میگیرداقامه نماز عید فطر در 2 هزار نقطه خوزستاننماز عید فطر در 2 هزار نقطه استان خوزستان و 70 نقطه شهر اهواز اقامه میشود به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان نماز عید سعید فطر در کلانشهر اهواز به امامت آیتالله سید محمدعلی موسویجزایری نمایندهفساد مالی در شرایط تحریم بیشتر شد/ جذب ۲۶۱ نخبه در سازمان بازرسی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور فساد مالی در شرایط تحریم بیشتر شد جذب ۲۶۱ نخبه در سازمان بازرسی شناسهٔ خبر 2869314 - سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۹ استانها > خراسان جنوبی بیرجند-رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه فساد مالی در شرایط تحریم بیشتر شد گفت در پسا تحریم مشکلات معالیشاه: شرایط عجیبی پیدا کردم
عالیشاه شرایط عجیبی پیدا کردم امید عالیشاه با توجه به عفونت دندان مجبور شد اردوی ترکیه را ترک کند و برای مداوا به ایران بازگردد ورزش سه بازیکن جوان پرسپولیس امروز با حضور در ایران به دنبال مداوای عفونت دندان خود است امید عالیشاه درباره این بیماری گفت واقعا نمی دانم چطور شدهمزمان با سالروز عملیات رمضان صورت گرفت برگزاری یادواره «شهدای رمضان» در شهر سردشت زیدون
همزمان با سالروز عملیات رمضان صورت گرفتبرگزاری یادواره شهدای رمضان در شهر سردشت زیدونیادواره شهدای رمضان با حضور جمعی از مسئولان و همزمان با سالروز عملیات رمضان در شهر سردشت زیدون برگزار شد فرمانده حوزه بسیج حوزه شهید بهروزی زیدون امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در این مرهبر حزب سعادت: سیاستهای خارجی غلط، ترکیه را به صورت هدف سازمانهای تروریستی درآورده است
رهبر حزب سعادت سیاستهای خارجی غلط ترکیه را به صورت هدف سازمانهای تروریستی درآورده است آنکارا- ایرنا- مصطفی کامالاک رهبر حزب سعادت گفت سیاستهای خارجی غلط ترکیه را به صورت هدف سازمانهای تروریستی درآورده است کامالاک در پی عملیات تروریستی روز گذشته در شهرستان سوروچ از توابع اسچگونه صورت قبور امامان بقیع و برخی از صحابه و تابعين حفظ شد
چگونه صورت قبور امامان بقیع و برخی از صحابه و تابعين حفظ شد شناسهٔ خبر 2867156 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی چه شد كه وهابيان پس از تخريب بقاع بقيع صورت قبور امامان و برخی از صحابه و تابعين را حفظ كردند چرا وهابيان اين بخش بقيع راعفاف و حجاب جایگاهش در نمایشگاه قرآن را پیدا کرده است
ارزیابی دبیر کمیته عفاف و حجاب از فعالیتهای نمایشگاه قرآن عفاف و حجاب جایگاهش در نمایشگاه قرآن را پیدا کرده است شناسهٔ خبر 2861351 - یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دبیر کمیته عفاف و حجاب از فعالیتهای نمایشگاه قرآن با بیان اینکه عفاف و حجابشرایط برای حضور موثر سازمان های مردم نهاد فراهم است
اصفهان شرایط برای حضور موثر سازمان های مردم نهاد فراهم است معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان گفت وقتی مردم احساس کنند مورد احترام دولت هستند نقش بهتر و بیشتری در خصوص سازندگی و پیشرفت جامعه ایفا می کنند به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان حمیدرضا مومنیانسه نمایشگاه بین المللی به صورت همزمان افتتاح شد
در محل نمایشگاه های بین المللی تهران سه نمایشگاه بین المللی به صورت همزمان افتتاح شد تهران - ایرنا - هفتمین نمایشگاه بین ا لمللی سنگ های تزئینی معدن و ماشین آلات و تجهیزات سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه حمام سونا و استخر و بیست و سومین نمایشگاه بین المقطعنامه لغو تحریم هفته آینده درسازمان ملل
تراز منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته اند پیش نویس لغو تحریم های ایران در هفته آینده به شورای امنیت سازمان ملل متحد می رود به گزارش تراز دیپلمات ها اضافه کرده اند شورای امنیت سازمان ملل متحد به احتمال زیاد در هفته آینده پیش نویس توافقنامه هسته ای ایران و رفع تحریم های اهمزمان با سراسر کشور صورت گرفت برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان در کردستان/شرکت 3500 متقاضی
همزمان با سراسر کشور صورت گرفتبرگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان در کردستان شرکت 3500 متقاضیرئیس اداره نظام مهندسی ادارهکل راه و شهرسازی کردستان از برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان کاردانهای ساختمان و معماران تجربی در استان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج صلاح&zwnjسازمان ملل: جمعیت ایران تا 35 سال آینده به 95 میلیون نفر میرسد
سازمان ملل جمعیت ایران تا 35 سال آینده به 95 میلیون نفر میرسد هند در آینده پرجمعیت ترین کشور جهان می شود جمعیت جهان تا سال 2100 به 11 میلیارد نفر میرسد آفتاب سازمان ملل متحد پیش بینی کرد جمعیت ایران تا 35 سال آینده سال 2050 میلادی - 1429 خورشیدی به 95 میلیون نفر افزایش م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها