تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798301334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرونده خون‌هاي آلوده فابيوس روي ميز نمايندگان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پرونده خون‌هاي آلوده فابيوس روي ميز نمايندگان
هميشه اولين‌ها در خاطر باقي مي‌مانند؛‌ نخستين مورد ابتلا به ايدز در ايران هم كودك شش ساله مبتلا به بيماري هموفيلي است كه در سال 1365 بر اثر استفاده از فاكتور انعقادي آلوده‌اي كه...
نویسنده : زهرا چيذري 


هميشه اولين‌ها در خاطر باقي مي‌مانند؛‌ نخستين مورد ابتلا به ايدز در ايران هم كودك شش ساله مبتلا به بيماري هموفيلي است كه در سال 1365 بر اثر استفاده از فاكتور انعقادي آلوده‌اي كه از شركت سنوفي‌اونتيس وارد كشور شده بود به ويروس ايدز مبتلا شد. حالا قرار است لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه به تهران سفر كند، كسي كه ماجراي صادرات خون‌ها و فرآورده‌هاي خوني آلوده در زمان نخست وزيري وي صورت گرفته و فابيوس يكي از مطلعين و مسببين صادرات فرآورده‌هاي خون‌هاي آلوده به ايران و برخي ديگر از كشورهاي جهان بوده است. حالا سفر فابيوس به ايران فرصتي شد تا مجلس شوراي اسلامي به پرونده غرامت فرآورده‌هاي خوني آلوده ورود يابد. 
 لوران فابيوس براي مردم كشورمان يادآور وقايعي تلخ و غير‌قابل‌جبران است. اين خاطرات فقط به مذاكرات دو سال گذشته ايران و 1+5 و كارشكني‌ها و خدمت به اعراب و صهيونيست‌ها ختم نمي‌شود. نام فابيوس براي مردم كشورمان با حادثه‌اي تلخ همراه است و به زمان نخست وزيري وي و ماجراي رسوايي خون‌هاي آلوده مربوط مي‌شود. اولين مورد ابتلا به ايدز در ايران ناشي از ورود خون‌هاي آلوده از فرانسه بوده است. طبق گزارش وزارت بهداشت ايران، حدود 300 ايراني بر اثر تزريق خون‌هاي آلوده به ويروس اچ‌آي‌وي مبتلا شدند. اين در حالي است كه فابيوس بابت آن حادثه هيچ عذرخواهي نكرد و به ايران غرامتي نپرداخت. علاوه بر اين، گرايش‌ها و حمايت‌هاي اين سياستمدار فرانسوي از اسرائيلي‌ها بسيار مشهور است. حالا نايب رئيس اول كميسيون بهداشت و درمان مجلس از بررسي پرونده غرامت فرآورده‌هاي خوني آلوده از فرانسه در كميسيون بهداشت و درمان مجلس خبر داد. 


  پيگيري مجلس براي دريافت غرامت 
عبدالرحمن رستميان، نايب رئيس اول كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره ورود مجلس به پرونده غرامت فرآورده‌هاي آلوده خوني به تسنيم عنوان كرد: به دليل سفر آقاي فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه به تهران، مجلس در جلسه‌اي با حضور معاون درمان وزارت بهداشت به طور غير‌رسمي نيز به پرونده غرامت فرآورده‌هاي آلوده خوني مي‌پردازد. رستميان با تأييد اينكه مي‌توان با دريافت غرامت از فرانسه براي صادرات فرآورده‌هاي خوني آلوده به ايران براي بيماران هموفيلي هزينه كرد، افزود: كميسيون بهداشت و درمان مجلس اين مسئله را به طور جِد از مسئولان وزارت بهداشت پيگيري خواهد كرد. 


  پرونده خونين فرآورده‌هاي خوني 
ماجراي پرونده فرآورده‌هاي خوني آلوده به حدود سه دهه قبل و در جريان جنگ ايران و عراق برمي‌گردد كه در خلال سال‌هاي ۶۲ و ۶۳، انستيتو «مريو» كه اكنون در مالكيت شركت سنوفي اَوِنتيس فرانسوي است، فاكتور‌هاي انعقادي آلوده به «اچ‌‌آي‌وي» را براي استفاده بيماران هموفيلي به برخي كشور‌ها نظير آلمان (غربي)، ايتاليا، آرژانتين، عربستان، عراق و ايران و. . . صادر كرد. 
همين مسئله باعث شد تعدادي از بيماران هموفيلي و تالاسمي كه از اين فرآورده‌ها به عنوان دارو استفاده كردند به اين ويروس مبتلا شوند و جان خود را از دست بدهند. پس از آن گروهي از مبتلايان به اين بيماري‌هاي خوني، از سازمان انتقال خون ايران شكايت كردند.  براساس گزارش‌ها، آلوده بودن اين فاكتور‌ها از سوي نماينده شركت مريو در ايران در نامه‌اي به مقامات وزارت بهداشت فاش شد. 
به دنبال مشخص شدن اين موضوع كه منشأ آلودگي فرآورده‌هاي خوني در پرونده هموفيلي‌ها، همان فاكتورهاي انعقادي آلوده بوده است، سازمان انتقال خون ايران در سال ۱۳۸۷ از شركت فرانسوي شكايت كرد و در ادامه وزارت بهداشت و دفتر حقوقي رياست جمهوري وارد مسير پرونده شدند. 


  دست‌هاي آلوده فابيوس 
با اثبات كوتاهي شركت فرانسوي در توليد محصول سالم، ساير كشورها نسبت به دريافت غرامت از اين شركت اقدام كرده و توانستند خسارات خود را دريافت كنند. فابيوس متهم بود كه هرگونه تشريفات در زمينه انجام آزمايش‌ها از نمونه‌هاي خوني را لغو كرده و خون‌هاي آلوده بدون اينكه مراحل آزمايش را پشت سر بگذارند، وارد بازار شدند. او دستور غربالگري را زماني صادر كرد كه محموله خون‌هاي آلوده، صادر شده بود.  هرچند كه رأي اين دادگاه به دليل ناكافي بودن مستندات دخالت او در اين پرونده، تبرئه فابيوس بود اما هنوز هم جناح رقيب در فرانسه اين مسئله را نقطه تاريك پرونده او مي‌داند. 


  تاوان بيماران ايراني 
در حال حاضر حداقل هزار و 800 بيمار در كشور شناسايي شده‌اند كه در اثر مصرف خون‌هاي فرانسوي آلوده به هپاتيت و ايدز مبتلا هستند! همچنين براساس آمارهاي غيررسمي، تعد‌اد‌ بيماران هموفيلي قرباني فرآورد‌ه‌هاي خوني آلود‌ه فرانسوي د‌ر ايران 300 نفر است اما براساس آمار رسمي وزارت بهد‌اشت تا كنون 125 نفر از بيماران هموفيلي، مبتلا به هپاتيت و بيماري كليوي د‌ر اثر استفاد‌ه از فرآورد‌ه‌هاي خوني آلود‌ه به ويروس ايد‌ز جان خود‌ را از د‌ست د‌اد‌ه‌اند‌. 
اما در اين ميان، ايران تنها كشوري است كه با وجود تلاش‌هاي انجام شده از سوي مسئولان و خانواده قربانيان پرونده، هنوز موفق به دريافت خسارت خود از شركت مريو نشده است!
علي صابري، حقوقدان شوراي شهر تهران و وكيل پرونده بيماران هموفيلي گفت:به دليل اينكه اراده‌اي در دولت براي پيگيري اين پرونده ملي وجود ندارد تاكنون برنامه خاصي درباره مواجهه با فابيوس نداشتيم. بنا به تأكيد وي دولت‌هاي ما در دوران مختلف هيچ اراده‌اي براي دريافت غرامت از فرانسه نداشتند. از طرفي ديگر شركت مريو فرانسه كه مسبب فرآورده‌هاي خون‌هاي آلوده است، امروز ديگر ورشكست و فعاليت‌هاي اين شركت خصوصي به شركت ديگري سپرده شده است، يعني دولت فرانسه به نوعي تصدي‌گري كرده است. بنابراين بايد اين مسئله بررسي شود كه ما با دولت فرانسه سروكار داريم يا با يك شركت خصوصي!
به گفته وي هيچ كدام از وزراي بهداشت نيز به صورت منسجم پيگير دريافت غرامت از اين كشور نبودند و حتي پس از صدور آراي مختلف به نفع بيماران اينطور عنوان مي‌كردند كه اين آرا بر اثر فشار عمومي بوده است نه حقوقي و ما هميشه با ارائه اطلاعات غلط به مسئولان قضايي كشور مواجه بوديم و اين باعث شده است كه در عرصه بين‌المللي نيز نتوانيم آنطور كه بايد و شايد مطالبات اين بيماران را پيگيري كنيم كما اينكه مقالات بسياري در محكوميت صادرات فرآورده‌هاي خوني فرانسه نگاشته شده است. 


  و خاطرات ناخوشايند ديگر
خاطرات ناخوشايند مردم كشورمان از فرانسه به همين‌ها ختم نمي‌شود. محمد اسماعيل سعيدي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به حمايت‌هاي دولت فرانسه از رژيم صدام در دوران دفاع مقدس مي‌گويد: در دوران دفاع مقدس حمايت‌هاي تسليحاتي و بيولوژيكي از جمله مواد شيميايي از رژيم صدام و همچنين حمايت جدي از معارضان جمهوري اسلامي و پذيرش منافقين و بني‌صدر براي ورود به فرانسه از جمله خاطرات تلخي است كه مردم ايران از دولت فرانسه در ذهن خود دارند. 
به گفته وي، خيانت‌هاي دولت فرانسه عليه ايران بعد از دوران دفاع مقدس نيز ادامه يافته و با اخراج دانشجويان ايراني از فرانسه و ضرب و شتم اتباع ايراني مقيم فرانسه تكميل‌ شد. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن