تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798365628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بنادر در چند قدمي کانون اقتصاد کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۴۹ب.ظ)
بنادر در چند قدمي کانون اقتصاد کشور موج - ساير رسانه ها؛ علي‌اصغر مجاهدي افزود: از 15 مرداد دوره دريابست تمام مي‌شود و صيد و صيادي وضعيت خود را بازمي‌يابد.
ايانا نوشت:
در راستاي واگذاري بنادر صيادي به بخش خصوصي، افزايش کيفيت و بالا بردن کارکردهاي اقتصادي اين بخش مدنظر است و در برنامه پنجم توسعه، اميدواريم که شاهد تبديل بنادر به کانون‌هاي اقتصادي يا شهرک‌هاي صنعتي باشيم.
معاون دفتر صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران امروز درباره موفقيت‌آميز بودن طرح دريابست که در بوشهر اجرايي شد، گفت: در راستاي بازسازي ذخاير، طرح ممنوعيت به مدت حدود يک ماه در بوشهر اجرايي شد که از پنجم مرداد سال جاري اين ممنوعيت براي قايق‌ها و از هفتم براي شناورهاي صيادي برداشته مي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: اثربخشي اين طرح که براي نخستين‌بار در کشور برگزار شد، پس از صيد مشخص مي‌شود و با برآورد ميزان ميگوي برداشت‌ شده توسط صيادان و جمع‌بندي آن مي‌توان گفت که اين طرح چقدر مؤثر بوده است.
مجاهدي ادامه داد: در گذشته 80 درصد حجم تورهاي ترال که به‌ منظور برداشت ميگو انداخته مي‌شد، را بچه‌ ماهياني غير از ميگو تشکيل مي‌دادند و بدين‌ترتيب با اجراي اين طرح، فرصت براي وزن‌گيري و بازسازي ساير آبزيان فراهم مي‌شود.

نيازمند حق‌آبه هستيم تا وضعيت بچه‌ماهيان رهاسازي‌شده مطلوب‌تر باشد
معاون دفتر صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران درباره اثربخشي رهاسازي‌هاي انجام‌ شده در درياي خزر تصريح کرد: از سال‌هاي قبل رهاسازي بچه‌ ماهيان با هدف بازسازي ذخاير انجام مي‌شود و امسال حدود 300 تا 500 ميليون قطعه بچه‌ ماهي از انواع استخواني، خاوياري و... به رودخانه‌ها رهاسازي مي‌شود که از آنجا که در شرايط خشک‌سالي قرار داريم و رودخانه‌ها حق‌آبه خاصي ندارند، نمي‌توان تخمين زد که چه تعداد از اين بچه‌ ماهيان تبديل مي‌شوند.
وي يادآور شد: براي رشد بچه‌ ماهيان در رودخانه و سپس در دريا بايد دبي و ساير شرايط آب مساعد باشد.
مجاهدي تأکيد کرد: سازمان شيلات توقع دارد که حق‌آبه‌اي از رودخانه‌ها براي ريختن به درياها اختصاص يابد تا در چنين آبي ماهيان مختلف اجازه تخم‌ريزي و بازسازي پيا کنند، اما متأسفانه در شرايط حاضر هيچ حق‌آبه‌اي اختصاص نيافته است.

صيد و آبزي‌پروري در سال گذشته به رقم 947 هزار تن رسيد
معاون دفتر صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران درباره ميزان صيد آبزيان در درياي خزر، خليج فارس و درياي عمان اظهار داشت: ميزان صيد و آبزي‌پروري در سال گذشته 947 هزار تن برآورد شد که بيش از 575 هزار تن آن را صيد دريايي تشکيل مي‌دهد که از اين مقدار 115 هزار تن مربوط به آب‌هاي دور است.
وي همچنين گفت: 61 درصد توليد آبزيان در کشور از راه صيد و 39 درصد از طريق آبزي‌پروري توليد مي‌شود که ميزان پرورش آبزيان در کشور 371 هزار تن برآورد شده است.
مجاهدي در ادامه افزود: رقم آبزي‌پروري در دنيا حدود 51 درصد بوده، در حالي که ميزان ماهيگيري در ايران بيشتر از رقم دنيا است.
وي خاطرنشان کرد: گروهي از ماهيان سطح‌زي هستند که مي‌توان آن‌ها را در گروه تون‌ماهيان و شبه‌تون‌ماهيان برشمرد و بيش از 50 درصد صيد را تشکيل مي‌دهند که در جهان سهم برداشت از اين منابع شش تا هفت درصد است، در حالي که در ايران سهم قابل توجهي از صيد را به خود اختصاص داده‌اند.
مجاهدي ادامه داد: ميزان صيد تون‌ماهيان ايران در محدوده اقيانوس هند بعد از اندونزي قرار دارد و در رقابت با اتحاديه اروپا در رتبه دوم و سوم قرار داريم.

کاهش کشتي‌هاي ترالر براي کاهش فشار بر ذخاير
معاون دفتر صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران درباره گروه بعدي آبزيان صيد شده تصريح کرد: کف‌زيان که شامل ماهيان تجاري هستند، بيشترين سهم صيادي را تشکيل مي‌دهند که در سال گذشته بيش از 176 هزار تن از ذخيره اين ماهيان برداشت شد و سازمان شيلات براي توسعه برداشت برنامه خاصي در اين گروه ندارد.
وي يادآور شد: تلاش شده است که براي کاهش فشار بر اين ذخاير، از تعداد ناوگان‌هاي ترال کاسته شود.
مجاهدي تأکيد کرد: در حال حاضر حدود 30 فروند کشتي ترالر در اين بخش فعاليت مي‌کنند.
وي اظهار داشت: در سال‌هاي اخير، گونه جديدي به نام فانوس‌ماهيان به سبد صيادي اضافه شد که ميان‌آبزي بودند و بر اساس برآوردها، بيش از يک ميليون تن در درياي عمان ذخيره دارند و در اين بخش حدود 20 فروند شناور صيادي به ناوگان فعلي اضافه شده و در برنامه داريم تا برنامه پنجم توسعه، ميزان شناورها در اين بخش به 70 فروند برسد.
مجاهدي همچنين گفت: در حال حاضر 100 هزار تن از ذخيره اين ماهيان بهره‌برداري مي‌شود که حد مجاز آن 200 تا 300 هزار تن است.
وي در ادامه افزود: گروه بعدي آر ماهيان سطح‌زي ريز تشکيل مي‌دهند که در سال گذشته 65 هزار تن از اين ذخاير برداشت شد.
مجاهدي خاطرنشان کرد: در بخش ميگو بين هفت تا 9 هزار تن بهره‌برداري داريم که در سال گذشته هشت‌هزار و 500 تن ميگو برداشت شد و با توجه به اثرات ناخواسته ترال‌هاي کف، تلاش مي‌کنيم محدوديت‌هايي براي آن قائل شويم.

اجراي طرح در رودخانه‌هاي کشور با مشارکت صيادان براي افزايش کيفيت رهاسازي بچه‌ماهيان
معاون دفتر صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران از وضعيت نامناسب ذخاير آبزيان در درياي خزر خبر داد و تصريح کرد: سال گذشته 40 هزار تن از درياي خزر بهره‌برداري شد که صيد خاويار در اين بخش با ممنوعيت روبه‌رو بود.
وي ادامه داد: در سال گذشته 20 تا 25 هزار تن صيد کيلکا داشتيم و حدود 16 هزار تن نيز انواع ماهي استخواني از قبيل کپور، سفيد و کفال برداشت شد.
مجاهدي يادآور شد: در راستاي تأمين کيفيت و موقعيت مناسب براي بچه‌ماهيان رهاسازي‌شده در رودخانه‌ها، سال گذشته در 13 رودخانه کشور طرح خاصي به اجرا درآمد که با مشارکت جامعه صيادي و روش تکثير مصنوعي، جبران ناکارآمدي شرايط طبيعي بشود.
وي درباره خطر دزدان دريايي که از شش سال گذشته در اقيانوس هند شدت گرفته است، تأکيد کرد: در سه سال گذشته اين رويه کاهش يافته، به‌گونه‌اي که در حال حاضر تنها سه فروند از شناورهاي ايراني گرفتار دزدان دريايي هستند که دو فروند آن‌ها اواخر فصل گذشته آزاد شده و تنها يک فروند اسير دزدان دريايي هستند.
مجاهدي اظهار داشت: آب‌هاي ايران دچار تعرضات مرزي نيز هست، به‌گونه‌اي که سال گذشته 18 فروند شناور خارجي صيادي در آب‌هاي ايران توقيف شد که نسبت به دوره مشابه گذشته از لحاظ تعداد 42 درصد کاهش نشان مي‌دهد و در مقابل در حوزه خليج فارس سه فروند از شناورهاي ايراني در آب‌هاي دور توقيف شد.
وي همچنين گفت: 11 هزار فروند شناور صيادي در عرصه وجود دارد، بنابراين بزرگ‌ترين ناوگان کشور به ماهي‌گيري اختصاص يافته است و در برنامه داريم که سيستم آنلاين را براي تمامي شناورها اجرايي کنيم.
معاون دفتر صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران افزود: ايران از لحاظ پايبندي به اصول ماهي‌گيري، داراي درصدي معادل 55 درصد است که در بين کشورهاي منطقه، دومين کشور است.
مجاهدي درباره وضعيت ماهيان خاوياري نيز خاطرنشان کرد: تاس‌ماهيان ايراني در سواحل جنوبي خزر زندگي مي‌کنند، اما بقيه گونه‌ها در پهنه خزر گسترش يافتند.
وي ادامه داد: مدت‌زمان لازم براي بلوغ يک ماهي خاوياري در گونه اوزون‌برون بيش از هفت سال است و در فيل‌ماهيان 14 تا 15 سال تخمين زده شده است که در دريا بايد شرايط لازم براي رشد آن‌ها فراهم شود.

واگذاري 40 بندر صيادي به بخش خصوصي
معاون دفتر صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران در پاسخ به پرسش سوم ايانا درباره واگذاري بنادر به بخش خصوصي تصريح کرد: حدود 70 بندر صيادي در شمال و جنوب کشور وجود دارد که تاکنون 40 بندر واگذار شده که مالکيت آن از آن دولت و خدمات بندري به بخش خصوصي واگذار مي‌شود.
مجاهدي يادآور شد: در برنامه داريم با بالا بردن کيفيت بنادر، واگذاري‌ها را به سمتي پيش ببريم که بنادر به کارگاه‌هاي اقتصادي تبديل شود.
وي تأکيد کرد: خدمات مناسب‌تر و بهتري عرضه مي‌شود تا در برنامه پنج‌ساله آينده بتوانيم بنادر را به کانون‌هاي اقتصادي که شامل شهرک صنعتي بوده و تمام خدمات مربوط به صيد قبل و پس از آن در آن ارائه شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن