تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833370182
حاضر نشدن در مجالس گناه
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سیمای انسان کامل در قرآن؛
حاضر نشدن در مجالس گناه
یکی از نشانه های بندگان خدا، پرهیز از حضور در مجالس گناه است. گناهان بسان تابلو ممنوعه می باشد که ورود به آن برای افراد حرام است، ولی خداوند بزرگ برای صیانت افراد از ارتکاب گناه، حریمی برای آن قائل شده است و آن، همان شرکت در مجالس گناه می باشد و شرکت در این مجالس به منزله شکستن «قرق» و نزدیکی به خود گناه تلقی می گردد. و نباید در مجلس گناه حاضر شد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز ، «وَ الَّذِینَ لا یشْهَدُونَ الزُّورَ[1]؛ کسانی که در مجالس گناه حاضر نمی شوند.»
مراحل سه گانه بیماری و مبارزه با بیماری مرحله ای به صورت زمینه و میکروب در بدن انسان لانه می گزیند، سپس به صورت یک بیماری حادّ که تب و لرز را بر اندام او مسلط می سازد، خود را نشان داده و ظاهر می گردد، بعدا نیز به صورت ضعف و ناتوانی باقی می ماند. 1.پیش گیری: بهترین راه مبارزه با بیماری، پیش گیری از طریق تلقیح است، یعنی بیماری را در همان نطفه خفه کنیم و نگذاریم به مرحله ظهور و بروز برسد. 2.معالجه با دارو: این نوع مبارزه با بیماری، مخصوص به دوران ظهور آن است. 3.تقویت بیمار: تقویت بیمار، یک نوع مبارزه با بیماری در دوران ضعف و نقاهت است. مبارزه با بیماری در صورت اول و سوم، مبارزه خفا و پنهانی است، همچنان که در دومی، مبارزه در مرحله ظهور است.
مراحل مبارزه با گناهان بهترین راه، همان پیشگیری از رشد و نمو گناه و تحریک غرایز جنسی است، یعنی زمینه گناه را از بین ببریم. پیامبر گرامی فرمود: «الصوم جنّة من النار»[2] روزه سپری است از آتش و مانع آن است که آتش گناه، دامن ما را بگیرد، یعنی مانع از آن است که هوسهای شیطانی در دل زنده گردد. قرآن مجید می فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکرِ[3]؛ نماز[شما را] از کارهای بد باز می دارد». در آیه دیگری می فرماید: «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ[4]؛ از صبر و نماز، کمک بگیرید». تمام این عبادات و اعمال، ریشه گناه و تمایلات زشت را در حالت جوانه زدن می سوزاند، دیگر نمی گذارد که گناه، گام به مرحله بروز و ظهور بگذارد. به همین جهت، اسلام دستور می دهد که از لغزشگاه بپرهیزیم، در مجلس معصیت، مانند مجلس شراب و قمار، غیبت و تهمت حاضر نشویم [5]؛ زیرا شرکت در این مجالس، سبب می شود که هوسهای نامطلوب و تمایلات غیر صحیح در انسان، زنده و بیدار گردد. به جای شرکت در این مجالس در کلاسهای علم و دانش شرکت کنیم؛ زیرا مجلس علم و دانش از دیده امام: «روضة من ریاض الجنّة و إنّ الملائکة لتضع أجنحتها لطالب العلم؛ مجلس علم، باغی است از باغهای بهشت و فرشتگان، بالهای خود را زیر پای طالبان علم و دانش می گسترانند». قرآن مجید نهمین نشانه بندگان خدا را این می داند که در مجالس معصیت حاضر نشویم... .
سخن و عمل خلاف حق در قرآن مجید در سه مورد دیگر لفظ «زور» به کار رفته است که در همه مقصود، سخن و کار خلاف حق است، اینک هر سه مورد: 1.«اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ[6]؛ از گفتاری که برخلاف حق است بپرهیزید». و اگر این آیه در تفاسیر به شرک و یا به شهادتهای دروغین، تفسیر شده است. هدف، بیان فردی از آن مفهوم کلی است. 2.«فَقَدْ جاؤُ ظُلْماً وَ زُوراً[7]؛(گروهی که می گویند، قرآن از جانب خدا نیست) ستم و سخن برخلاف حق آورده اند». و اگر در تفاسیر، این آیه به دروغ تفسیر شده است، در حقیقت، تفسیر به لازم است، زیرا سخن متمایل از حق، دروغ خواهد بود. 3.«وَ إِنَّهُمْ لَیقُولُونَ مُنْکراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً[8]؛ آنان سخنی ناهنجار و برخلاف حق می گویند». بنابراین، مقصود از «زور» در آیه، تنها دروغ نیست، بلکه مقصود، کلیه معاصی و گناهان است که همگی از محور حق منحرف می باشند. لفظ «شهادت» به معنای حضور است و مقصود از لفظ «لا یشهدون»، همان پرهیز از حضور در مجلس معصیت است و در نتیجه، معنای آیه، این می شود که بندگان خدا در نقاطی که خدا را نافرمانی می کنند، حاضر نمی شوند.
چرا حضور در مجلس گناه حرام است؟ در مراکز نظامی و صنعتی به خاطر پنهان داشتن اسرار جنگی و تاکتیکی، قسمتی از اراضی را منطقه ممنوعه اعلام می دارند و گاهی به خاطر اهمیت مطلب، نه تنها ورود در منطقه، ممنوع می گردد، بلکه چه بسا نزدیکی به آن منطقه با خطر مرگ همراه می باشد، از این جهت برای مناطق ممنوعه، حریمی قائل می شوند و اطراف حریم را با سیم خاردار، محصور می سازند تا از این طریق، حتی از نزدیکی افراد مشکوک و یا مغرض به منطقه، جلوگیری نمایند. عین همین مطالب در معاصی الهی حکمفرما می باشد؛ گناهان بسان همان مناطق ممنوع می باشند که ورود به آن برای افراد حرام است، ولی خداوند بزرگ برای صیانت افراد از ارتکاب گناه، حریمی برای آن قائل شده است و آن، همان شرکت در مجالس گناه می باشد و شرکت در این مجالس به منزله شکستن «قرق» و نزدیکی به خود گناه تلقی می گردد، چنین فرد، در یک قدمی گناه قرار می گیرد و به همین زودی دست خود را به گناه آلوده می سازد و لذا در مراکز نظامی، اخطار می کنند که نه تنها ورود به منطقه ممنوع است، بلکه نزدیکی به آن نیز با خطر مرگ همراه می باشد. اسلام نیز می گوید: نه تنها خود را به گناه آلوده مکن، بلکه خود را در نزدیکی و آستانه گناه قرار مده، که خواه ناخواه انسان را به گناه می کشد و در آیه مورد بحث، یکی از نشانه های بندگان خدا را پرهیز از حضور در مجالس گناه اعلام می دارد.
شرکت در مجلس گناه در قرآن مجید، در آیات متعددی از شرکت در مجالس گناه نهی شده است مانند:«وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَیکمْ فِی الْکتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّهِ یکفَرُ بِها وَ یسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّی یخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیرِهِ إِنَّکمْ إِذاً مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقِینَ وَ الْکافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعاً[9]؛در کتاب بر شما نازل شده است که هر موقع بشنوید که آیات الهی را انکار و یا مسخره می کنند با آنان منشینید تا سخن دیگر را آغاز کنند وگرنه شما نیز مثل آنها خواهید بود، خداوند منافقان و کافران را در دوزخ گرد می آورد».«وَ إِذا رَأَیتَ الَّذِینَ یخُوضُونَ فِی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّی یخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیرِهِ[10]؛ هرگاه کسانی را دیدی [به بدگویی ] در آیات ما فرورفته اند، از آنان روی برگردان تا در سخن دیگر وارد شوند». این آیات و نظایر آنها به جامعه با ایمان هشدار می دهد که حضور در مجالس معصیت، هرچند به صورت تماشاگر باشد، خود حرام است و مایه تقویت کفر و جرأت گنهکار به گناه و موجب لغزش خود انسان نیز می باشد. احادیث اسلامی به پیروی از قرآن با شدیدترین لحن از حضور در این مجالس جلوگیری کرده و به عنوان نمونه، احادیثی را یادآور می شویم. امام رضا علیه السّلام می فرماید: «المطّلع فی الشطرنج کالمطّلع فی النار[11]؛ نظر افکندن به بازی شطرنج بسان نگاه کردن به آتش است». امام صادق علیه السّلام می فرماید: «اللاهی بها و الناظر إلیها فی حال ما یلهی بها، و السّلام علی اللاهی بها فی حالته تلک فی الإثم سواء[12]». امام صادق علیه السّلام می فرماید: «لا تصحبوا أهل البدع و لا تجالسوهم فتکونوا عند الناس کواحد منهم...و قال رسول اللّه: المرء علی دین حلیله و قرینه[13]؛ با گروه بدعت گذار نشست و برخاست نکنید، مبادا بسان آنان شوید و پیامبر گرامی فرمود: انسان بر آیین دوست و مصاحب خویش است». امام صادق علیه السّلام فرمود: «لا ینبغی للمؤمن أن یجلس مجلسا یعص اللّه فیه و لا یقدر علی تغییره [14]؛ هرگز شایسته نیست که فرد با ایمانی در مجلسی بنشیند که در آن، خدا را نافرمانی می کنند و او قادر بر جلوگیری نیست». از آیه مورد بحث، باید به خوبی پند بگیریم از مجالس شراب و قمار، رقص و عروسی هایی که با ساز و آواز همراه است و محافلی که در آن، پشت سر افراد بدگویی می شود و جشن هایی که با حرام آمیخته است، کاملا بپرهیزیم تا بتوانیم از بندگان صالح خدا باشیم. در پایان از ذکر نکته ای ناگزیریم: برخی از مفسران احتمال داده اند که مفاد آیه مورد بحث (لا یشهدون) این است که شهادت دروغ نمی دهند؛ ولی این احتمال بعید است، زیرا اگر مقصود این بود، باید بفرماید: «و لا یشهدون شهادة الزور»، درصورتی که در آیه، لفظ «شهادة» در کار نیست. پی نوشت ها: [1] فرقان، آیه 72 [2] سفينة البحار، ج 2، ماده صوم، ص 66. [3] عنكبوت(29) آيه 45. [4] بقره(2) آيه 45. [5] دستورهايى در اين زمينه وارد شده است كه برخى را در اين بحث خواهيم آورد. [6] حج(22) آيه 30. [7] فرقان(25) آيه 4. [8] مجادله(58) آيه 2. [9] نساء(4) آيه 140. [10] انعام(6) آيه 68. [11] وسائل الشيعه، باب 103، حديث 42. [12] وسائل الشيعه، باب 103، حديث 42. [13] همان، كتاب حج، ابواب احكام عشرت، باب 27، حديث 1. [14] همان، كتاب جهاد، ابواب امر به معروف، باب 48، حديث 4. سیمای انسان کامل در قرآن، تفسیر سوره فرقان، ص 331 , سبحانی، جعفر
۳۱/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]
صفحات پیشنهادی
ساحلی بازان برابر نماینده اشغالگر حاضر نشدند و حذف شدند
رقابت های گراند اسلم ژاپن ساحلی بازان برابر نماینده اشغالگر حاضر نشدند و حذف شدند تیم ملی الف ساحلی ایران در رقابت های گراند اسلم ژاپن برابر نماینده رژیم صهیونیستی حاضر نشد به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران تیم های ملی الف و ب ساحلی ایران در رقابت های گرند اسلم در کشور ژاپنساحليبازان ايران برابر تيم رژيم اشغالگر قدس حاضر نشدند
۳۰ تير ۱۳۹۴ ۱۲ ۵۱ب ظ واليبال ساحلي گراند اسلم ژاپن ساحليبازان ايران برابر تيم رژيم اشغالگر قدس حاضر نشدند موج - تيم ملي واليبال ساحلي الف ايران در رقابتهاي گراند اسلم ژاپن برابر نماينده رژيم صهيونيستي حاضر نشده و حذف شدند به گزارش خبرگزاري موج و به نقل از فدراسيون واليبالروزی برای جشن سر خود در تقویم بگنجانیم/وطن امروز: مردم حاضر نشدند برای جشن هستهای به خیابان بیایند
روزی برای جشن سر خود در تقویم بگنجانیم وطن امروز مردم حاضر نشدند برای جشن هستهای به خیابان بیایند سیاست > احزاب و شخصیتها - روزنامه وطن امروز در سرمقاله خود نوشت سهشنبه خیلیها را ابتدا گمان بر این بود «بعد از اعلام خبر توافق مردم به خیابان&zwnراز اجابت نشدن دعاى خوبان چیست؟
اجابت نشدن خواسته بنده عین عنایت کامل است استجابت نشدن دعاى خوبان به این جهت است که خداوند نسبت به بندگان صالحش عنایت کامل دارد و این عنایت باعث مى شود که او را از چیزهایى که باعث ضرر اوست حفظ کند دعا کننده دعا مى کند و مقصود خود را دوست دارد به خاطر این که فکر مى کند سعادتدستورالعمل حاج آقامجتبی تهرانی برای استغفار از گناهان
صوت دستورالعمل حاج آقامجتبی تهرانی برای استغفار از گناهان شناسهٔ خبر 2853450 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 3 MB مرحوم آیت الله العظیم حاج آقا مجتبی تهرانی دستورالعملی را برای استغفار از گناهان بیان می کند به گزارش خبرگزاری مهر در این شاسرار شب قدر از زبان دو استاد اخلاق/ خداوند دوست ندارد کسی به جز خودش از گناه بنده اش آگاه شود
اسرار شب قدر از زبان دو استاد اخلاق خداوند دوست ندارد کسی به جز خودش از گناه بنده اش آگاه شود فرهنگ > دین و اندیشه - از خصوصیات شب قدر که در روایات بیان شده این است که تمام حجابها برداشته میشود و هیچ حجابی از ناحیه ربّ نسبت به عبدش وجود ندارد لطفا منتظر بمانیدارتباط سلامت روان و پوشیدگی/ گناه؛ زمینهساز تنش روانی و اضطراب
دکتر افروز ارتباط سلامت روان و پوشیدگی گناه زمینهساز تنش روانی و اضطراب یک استاد روانشناسی دانشگاه تهران ضمن تشریح رابطه سلامت روان و حجاب و عفاف اظهار کرد افرادی که پوشیدگی کمتری دارند از اضطراب بالا و تنشهای روانی بیشتری برخوردارند به گزارش سرویس دینی جام نیوز غلامعلی اقصد گناه
دست نياز به سوى خداوند بى نياز قصد گناه خيالات شيطانى و هوسهاى نفسانى چنان او را تحريك نمود كه قادر بر حفظ خويشتن نبود بهمين جهت به خود جراءت داد و پرده را كنار زد و ديد زنى زيباست كه هاله اى از حجب و حيا رخسار او را احاطه كرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز رسم پيغمبر اشیطان و ترغیب انسان به گناه
پروردگارا به سبب آنكه مرا گمراه ساختى من هم گناهانشان را در زمین برایشان مى آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت مگر بندگان خالص تو از میان آنان را ترغیب به گناهدر این مقاله بر آن شده ام که در مورد یک موجودی بیشتر صحبت کنیم موجودی که بسیاری از بدبختی های زندگی هایمان به خاطرساحلیبازان والیبال ایران برابر نماینده رژیم اشغالگر حاضر نشدند
ساحلیبازان والیبال ایران برابر نماینده رژیم اشغالگر حاضر نشدندتیم ملی الف ساحلی ایران در رقابتهای گراند اسلم ژاپن برابر نماینده رژیم صهیونیستی حاضر نشد به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت فدراسیون والیبال تیمهای ملی الف و ب ساحلی ایران در رقابتهای گرند اسلم دردیدهشدن و شناختهنشدن از معانی غیبت امام عصر(عج) است
جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۳ فرزند شهید احمد کافی گفت غیبت دارای سه معناست یک معنا نیستی و عدم است و معنای دیگر وجود داشتن و دیده نشدن است و معنای دیگر آن وجود داشتن دیده شدن ولی شناخته نشدن است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مازندران حجتالاسلام والمسلمینخستین سرچشمه گناه و معصیت
حرص و طمع نخستین سرچشمه گناه و معصیت هنگامی که حرص بر انسان غلبه میکند حتی نسبت به برادر ضعیف و ناتوان خود مرتکب ظلم فاحش میشود که هر انسان با وجدانی آن را نکوهش میکند حرص بر مال دنیا حد و مرزی نمیشناسد و انسان را به بدترین ظلم و ستمها وادار میکند به گزارش سرویس دینیمخفی ماندن شب قدر فرصت خدا برای ناامید نشدن مردم است
میلانینژاد در برنامه اهالی بهشت مخفی ماندن شب قدر فرصت خدا برای ناامید نشدن مردم است شناسهٔ خبر 2852706 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجتالاسلام میلانینژاد کارشناس مذهبی در برنامه اهالی بهشت گفت مخفی ماندن شب قدر فرصت خدا برای ناامیحتی بازیکنان لیگ یک هم حاضر نشدند در پرسپولیس تست دهند برانکو: به دنبال ایجاد یک پرسپولیس قدرتمند هستیم/هیچ با
حتی بازیکنان لیگ یک هم حاضر نشدند در پرسپولیس تست دهندبرانکو به دنبال ایجاد یک پرسپولیس قدرتمند هستیم هیچ بازیکن خوبی حاضر نمیشود تست دهدسرمربی تیم فوتبال پرسپولیس نمیدانم کدام بازیکن خوبی رضایت میدهد برای تست بیاید شاید بازیکنانی که در حد پرسپولیس نباشند تست بدهند ما حتییاد خدا سپری در برابر گناه
پایداری بر روی عهد یاد خدا سپری در برابر گناه یاد خدا یکی از مهمترین عوامل ترک معاصی است چرا که انسان مؤمن با یاد خدا قلبش خاشع شده و از عصیان چشم می پوشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز بی تردید تقوای الهی و پرهیز از گناه موجب باقی ماندن بر عهد بندگی خدا است و موجب قرب انسان بهپرسپولیسی ها حاضر نشدند برای بازیکن یک میلیاردی ما 200 میلیون بدهند
درودگر پرسپولیسی ها حاضر نشدند برای بازیکن یک میلیاردی ما 200 میلیون بدهند مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران مدعی شد باشگاه پرسپولیس برای دریافت رضایتنامه دروازهبان این تیم حاضر به پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان نشده است به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز مسئولان باشگاه پرسپولیس مدتپس از توافق مالی کرار از امشب در اردوی استقلال حاضر میشود
پس از توافق مالیکرار از امشب در اردوی استقلال حاضر میشودهافبک عراقی استقلال پس از توافق مالی از امشب در اردوی این تیم در کردان کرج حاضر میشود به گزارش خبرگزاری فارس جاسم کرار هافبک عراقی استقلال پس از توافق مالی از امشب در اردوی این تیم در کردان کرج حاضر میشود پیش از-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها