محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829390526
تاریخچه لباس روحانیت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
تاریخچه لباس روحانیت
شناسهٔ خبر: 2781816 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
پیامبر(ص) در موقعیتهای حساس، عمامه بر سر می گذاشتند و می توان گفت که عمامه جزو لباسهای رسمی ایشان بوده است. پیامبر(ص) هم عمامه سیاه بر سر می گذاشتند که نامش سحاب بوده و هم عمامه سفید و عمامه سرخ. به گزارش خبرگزاری مهر، سؤالی که اکثر مردم درباره طلاب در ذهن خود دارند این است که چرا طلاب امامه بر سر می گذارند و فلسفه لباس روحانیت چیست؟ متن پیش رو حاصل پرسش و پاسخی درباره لباس روحانیت است که در سایت اصغرطاهرزاده منتشر شده است؛۱. عمامه: ظاهراً در صدر اسلام، طلاب لباسی سازمانی نداشتند و لباس آنان، همانند دیگر مردم بوده است. بر اساس شواهد تاریخی، قاضی ابویوسف، قاضی القضات هارون، نخستین افتراق را پدید آورد. «قاضی ابویوسف، قاضی القضات هارون الرشید مقرر داشت که فقیهان و عالمان عمامه سیاه آستردار بر سر نهند و قاضیان، کلاه بلند بر سر بگذارند». ابن خلکان می گوید: «ابویوسف امر کرد که فقط علما، طیلسان بر سر نهند تا میان آنان و دیگران تفاوت باشد. اگر کسی غیر از آنان طیلسان می پوشید، بر او عیب می گرفتند»۲. شاید بتوان عمامه را رکن اساسی در لباس طلبگی برشمرد. عمامه، تاریخچه ای بلند دارد. عمامه نزد مردم عرب، چه پیش از اسلام و چه پس از آن، عظمت ویژه ای داشته است. از این رو، هر کسی اجازه نداشت عمامه بر سر بگذارد، بلکه فقط شخصیت های خاصی از میان اعراب، حق استفاده از عمامه را داشتند و دیگران، از کلاه یا پارچه ای استفاده می-کردند. عده زیادی هم سرشان برهنه بوده است.۳. بزرگان ایرانی تاج بر سرشان می گذاشتند که آنها را متوّج می نامیدند.۴. از این رو پیامبر فرمودند: «العمائم تیجان العرب اذا وضعوا العمائم وضع الله عزّهم». پیامبر در موقعیتهای حساس، عمامه بر سر می گذاشتند و می توان گفت که عمامه جزو لباسهای رسمی پیامبر بوده است. پیامبر هم عمامه سیاه بر سر می گذاشتند که نامش سحاب بوده و هم عمامه سفید و عمامه سرخ. ایشان در روز فتح مکه، در حالی که عمامه سیاه بر سر داشتند، وارد مکه شدند.در روز غدیرخم، همان عمامه را به عنوان تاج بر سر حضرت علی (ع) گذاشتند و این همان عمامه ای بود که در جنگ خندق، بر سر امیرالمؤمنین بستند. این مقام و منصب سبب شد که ائمه اطهار(ع) و سادات، به نشانه یادبود آن روز فرخنده، عمامه سیاه بر سر بگذارند. از این رو، علت این که عالمان و روحانیان سادات، عمامه سیاه بر سر می گذارند و عمامه غیر سادات، سفید است، به دلیل رویداد غدیرخم است، وگرنه رسول خدا (ص) عمامه های دیگری هم داشتند.
در دوران خلافت امویان و عباسیان، به دلیل فشار بسیار بر شیعه و به ویژه سادات و برای این که علویین میان مردم شناخته نشوند، بیشتر اوقات آنان عمامه بر سر نمی-گذاشتند. در سال ۷۷۳ هجری قمری، الملک الاشرف شعبان، سلطان مصر و سوریه دستور داد، تکه پارچه ای سبز به عمامه خود وصل کنند. «در اسپانیا کمتر عمامه به سر می گذاشتند و بی شک نظامیان آن را نپذیرفته بودند. غالباً در اسپانیا، فقیهان عمامه بر سر می گذاشتند و نیز باید در نظر داشت که عمامه فقیهان خیلی بزرگ تر از عمامه سایر اعراب بود، به همین جهت آن ها را رب العمائم، معتم یا متعم نامیده اند»۵. در زمان آل بویه، برهنگی سر ناپسند بوده است. «عمامه خلیفه سیاه بود و بر کلاهی بلند پیچیده می شد. اطرافش را مطرز و به طرز زیبایی گلدوزی می کردند. آن که نزد خلیفه شرف یاب می شد، باید عمامه سیاه بر سر می گذاشت»۶. عمامه در عصر صفوی، سفید بوده است. در سفرنامه الئاریوس آمده است که عمامه علما سفید بود و بعضی ها قطعه پارچه ای ابریشمی بر مندیل خود می بستند که روی شانه ها می افتاد. شاردن در سفرنامه اش نوشته است که روحانیان نیز روی کتان زمخت آقا بانوی سفید بسیار نازکی (کتان نازک) می پیچید و حدود شانزده سانتیمتر از دو انتهای این پارچه گلدار است که وقتی دستار بر سر می بستند، این دو انتها همانند جیقه ایی از میان دستار بیرون می آمد. البته عمامه کارکردهای جانبی دیگری نیز داشته است.
مستشرقان نیز گفته اند که شرقیان از عمامه به عنوان جیب استفاده می کنند، زیرا می توان چیزهایی را در آن پنهان کرد.
۲. عبا: این واژه به معنای نوعی روپوش کوتاه و جلو باز است. آستین ندارد، ولی سوراخ هایی در آن تعبیه شده است که دست ها را از آن بیرون می گذارند. البته عبا با برد فرق داشته، زیرا برد پارچه ای خط دار بوده است که به دور خود می پیچیدند. عبا انواع و اقسامی داشته است و در هر منطقه ای آن را به گونه ای می ساختند. در برخی مناطق از پارچه و در برخی مناطق از پشم بوده است. عبا، پوشاک عمومی اعراب بیابانگرد بوده است که تقریباً در همه وقت ها از آن استفاده می-کرده اند.
۳. قبا: پوشیدن قبا در زمان پیامبر معمول بوده است. در صحیح بخاری آمده است که روزی رسول خدا (ص) قباها را قسمت کرد و به مخرمه هیچ عبایی نداد. مخرمه ناراحت شد و به حضور پیامبر رسید. پیامبر فرمود: این عبا را هم برای مخرمه نگاه داشتم.۷. قبا را بیشتر از پارچه اطلسی می دوختند و گاهی آن را با پوست آستر می کردند. ناگفته نماند که گاهی نویسندگان عرب، روپوش افسران سوار مسیحی را قبا نامیده اند. قبا پیشینه ای ایرانی دارد، لباسی که به طور مورب از زیر بغل باز می شود. تِوِنُو درباره قبای ایرانی چنین می گوید: «نیم تنه بلندی را که بر روی لباس های دیگر می پوشند، قبا نام دارد و آن معمولاً از پارچه نخی بسیار نازک دوخته می شود. رنگ آن به حسب تمایل اشخاص، قرمز، زرد، سبز یا رنگ های دیگر است و چنان صاف دوخته شده که گویی اطلس است.این نیم تنه از پارچه نخی کرک دار دوخته می شود و تا نیم ساق پا می آید. یقه آن باز و هلالی است. طرف راست آن درست روی شکم می افتد و در زیر بغل سمت چپ با بندهایی بسته می شود و طرف چپ لباس روی آن می افتد و به وسیله چهار بند طرف راست بسته می-شود، اما یکی از بندها هرگز بسته نمی شود، بلکه روی بندهای دیگر آویزان است. قبا تا روی کمر بسیار تنگ است. از این جهت به بدن قالب می شود و کاملاً شکم را پوشیده و فشرده نگاه می دارد و از کمر به پایین متدرجاً، گشاد می شود، به طوری که نمای آن از پایین به شکل یک زنگ گرد در می آید. آستینهای آن کاملاً چسبان و قالب بازوان است. معمولاً جنس این قباها از پارچه ساده است، اما قبای رجال عالی مرتبه، از اطلس یا پارچه زر بافته است که زری ایران است»۸. طیلسان: پارچه ای بود که فقیهان و عالمان ایران بر روی عمامه به سر می انداختند و در ایالت فارس، عوام الناس نیز از آن استفاده می کردند. جنس آن از پشم بود و بهترین نوع آن در آمل و قوس یافت می شد.
در طول تاریخ تغییراتی رخ داد که سبب شد لباس طلاب و علما متمایز باشد. در قرن های نخست، وجه افتراق روحانیان و دیگر مردم، عمامه بود. مردم با روحانیان و عالمان، در لباس یکی بودند و اگر فرقی هم بوده، بسیار اندک است. حتی در ایران نیز این گونه بوده است. بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم، دریافتیم که این وضعیت تا زمان رضا خان ادامه داشته است تا این که مخبرالسلطنه در ششم دی ماه ۱۳۰۷ خورشیدی، قانونی به مجلس برد که به قانون متحدالشکل کردن البسه اتباع ایرانی در داخله مملکت معروف شد. بر اساس این قانون، همه مردم باید لباسی متحدالشکل می پوشیدند.البته هشت گروه از قانون پوشیدن لباس معاف شدند که عبارت بودند از: مراجع، مجتهدین صاحب اجازه که از مراجع مسلم تقلید بودند، به شرط آن که به امور روحانی مشغول باشند، پیش نمازان دارای محراب، محدثان مأذون از جانب مجتهدان، طلاب و مدرسان شیعه مذهب، مفتیان اهل سنت و روحانیان ایرانی غیر مسلمان.رضاخان در دیدار با مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، به ایشان گفت: «می خواهم بعد از این احترام عمامه را معلوم نموده و بر سر روحانیون حقیقی گذاشته شود و آن هایی که مخرب دین و روحانیت هستند، عمامه را برای مقاصد شخصی به سر گذاشته اند، از سوءاستفاده باز مانند»۹. دلیل ایادی رضاخان این بود که حتی کودکان هم این لباس را بر تن دارند. به نوشته مخبرالسلطنه، لباس اهل علم را مردم هم می پوشند و بسیاری حرمت نگه نمی دارند و آن را لباس اخاذی و فقر و بهانه ای برای گدایی و ولگردی می دانند.۱۰. هدف از این قانون، محو این لباس بوده است. گفتنی است که سید حسن مدرس، در شانزدهم مهر ۱۳۰۷ خورشیدی، تبعید شد و در دی ماه همان سال، این قانون به تصویب رسید. قرار شد که اگر طلاب در مدرسه معقول و منقول پذیرفته و در امتحانات قبول شوند، به آن ها جواز لباس داده شود، در حالی که «از سال ۱۳۱۴ به بعد، دولت برخورد جدی با روحانیت را در دستور کار خویش قرار داد و سیاست دولت گسترش خود و دخالت در امور شخصیه مردم را به جد تعقیب کرد. نتیجه این سیاست، تجدید نظر در جواز عمائم بود. لذا حتی روحانیون صاحب جواز، جواز خود را از دست داده و مجبور به پوشیدن لباس یکسان شدند»۱۱. در نتیجه، بسیاری از طلاب از پوشیدن لباس محروم شدند. در دوره محمدرضا پهلوی، فشار کمتری روی طلاب بود و پس از انقلاب نیز شاهد تغییری در این زمینه نبودیم.نویسنده: سید بهزاد سعادتی نیک
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]
صفحات پیشنهادی
فرزند سیدحسن خمینی ملبس به لباس روحانیت شد
فرزند سیدحسن خمینی ملبس به لباس روحانیت شد چند رسانهای > عکس - پارسینه نوشت سید احمد خمینی نتیجه امام خمینی فرزند حجت الاسلام سیدحسن خمینی در سن 18 ملبس به لباس روحانیت شد سیداحمد خمینی از فعالان شبکه های اجتماعی است و صفحه شخصی وی در اینستاگرام حدود 114 هزملبسشدن فرزند سیدحسن خمینی به لباس روحانیت+عکس
ملبسشدن فرزند سیدحسن خمینی به لباس روحانیت عکس سید احمد خمینی نتیجه امام خمینی فرزند حجت الاسلام سیدحسن خمینی در سن 18سالگی ملبس به لباس روحانیت شد آفتاب سیداحمد خمینی از فعالان شبکه های اجتماعی است و صفحه شخصی وی در اینستاگرام حدود 114 هزار دنبال کننده دارد وی در سال جارینخستین عکس از ملبس شدن فرزند سیدحسن خمینی به لباس روحانیت
نخستین عکس از ملبس شدن فرزند سیدحسن خمینی به لباس روحانیت سید احمد خمینی نتیجه امام خمینی فرزند حجت الاسلام سیدحسن خمینی در سن 18سالگی ملبس به لباس روحانیت شد به گزارش نامه نیوز سیداحمد خمینی از فعالان شبکه های اجتماعی است و صفحه شخصی وی در اینستاگرام حدود 114 هزار دنبال کنندفرزند سیدحسن هم روحانی شد/اولین عکس از سیداحمد خمینی با لباس روحانیت!
فرزند سیدحسن هم روحانی شد اولین عکس از سیداحمد خمینی با لباس روحانیت سیداحمد خمینی از فعالان شبکه های اجتماعی است و صفحه شخصی وی در اینستاگرام حدود 114 هزار دنبال کننده دارد به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پارسینه سید احمد خمینی نتیجهتوضیح احمد خمینی درباره عکس منتشرشده از وی در لباس روحانیت
توضیح احمد خمینی درباره عکس منتشرشده از وی در لباس روحانیت سید احمد خمینی پیرامون عکس منتشر شده از خود با لباس روحانیت توضیحاتی را در اینستاگرامش منتشر کرد آفتاب به گزارش تسنیم سید احمد خمینی پیرامون عکس منتشر شده از خود با لباس روحانیت در اینستاگرامش نوشت تیلیغ یکى از سنت هاسید احمد خمینی با لباس روحانیت! +عکس
فرزند سیدحسن هم روحانی شد سید احمد خمینی با لباس روحانیت عکس به گزارش سرویس کشکول جام نیوز سید احمد خمینی نتیجه امام خمینی فرزند حجت الاسلام سیدحسن خمینی در سن 18 ملبس به لباس روحانیت شد سیداحمد خمینی از فعالان شبکه های اجتماعی است و صفحه شخصی وی در اینستاگرام حدود 1زنان داعشی با لباس توریستی در اروپا!
با هدف اقدامات تروریستی زنان داعشی با لباس توریستی در اروپا داعش به دنبال اعزام برخی از اعضای زن خود به کشورهای اروپایی برای اجرای حملات تروریستی است به گزارش سرویس دینی جام نیوز فهد المصری رئیس مرکز مطالعات راهبردی نظامی و امنیتی که قبلاً سخنگوی گروه تروریستی " ارتشتکرار/ بیانیه جامعه روحانیت مبارز به مناسبت روز جهانی قدس باید از همه ظرفیتها برای نابودی صهیونیسم استفاده کرد
تکرار بیانیه جامعه روحانیت مبارز به مناسبت روز جهانی قدسباید از همه ظرفیتها برای نابودی صهیونیسم استفاده کرد آزادی قدس یک هدف فراملی استجامعه روحانیت مبارز تهران در بیانیهای تصریح کرد که روز قدس روزی است که تمام مظاهر صهیونیسم ـ اسرائیلی و غیراسرائیلی ـ از سوی ملت های مسلمان لبیانیه جامعه روحانیت مبارز به مناسبت روز جهانی قدس/ باید از همه ظرفیتها برای نابودی صهیونیسم استفاده کرد
بیانیه جامعه روحانیت مبارز به مناسبت روز جهانی قدس باید از همه ظرفیتها برای نابودی صهیونیسم استفاده کرد جامعه روحانیت مبارز تهران در بیانیهای تصریح کرد که روز قدس روزی است که تمام مظاهر صهیونیسم ـ اسرائیلی و غیراسرائیلی ـ از سوی ملت های مسلمان لعن و نفرین میشود به گزارش نامهعکس دیدنی از حامد حدادی در حال خرید لباس
عکس دیدنی از حامد حدادی در حال خرید لباس روز نو حامد حدادی در حال خرید لباس تاریخ انتشار ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۳ ۰۰بیانیه جامعه روحانیت مبارز به مناسبت روز جهانی قدس
بیانیه جامعه روحانیت مبارز به مناسبت روز جهانی قدس وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُم بِأَيَّامِ اللَّـهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ انقلاب اسلامی ما پدیده ای بی نظیر در سپهرترفندهای لباس پوشیدن که هر خانمی باید بداند
اگر تکه ای از شلوارتان پاره شده و نمی دانید با آن چه کنید یا از مدل کفش تان خسته شده اید و می خواهید ظاهری متفاوت به آن دهید ما در اینجا نکته های ریزی را درباره لباس پوشیدن برایتان آورده ایم که به شما در این راه کمک می کند ۱۸ تیر ۱۳۹۴"هم لباس"های هاشمی و ضرورت حفظ حرمت لباس شان
هم لباس های هاشمی و ضرورت حفظ حرمت لباس شان وبلاگ > مهاجری محمد - در بین خبرهای امروز چشمم افتاد به سخنان آیت الله شفیعی نماینده معزز مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی معظم له در سخنانی شان به اظهارات اخیر آقای هاشمی انتقاد کرده اند اینکه آقای هاشمی چه گفتهلباسهای کولردار بپوشید! |اخبار ایران و جهان
لباسهای کولردار بپوشید توجه به نکات طراحی لباس و اهمیت دادن به تجربههای موجود در این عرصه میتواند به افراد کمک کند تا از تعرق کمتر و خنکای بیشتری لذت ببرند کد خبر ۵۱۵۷۵۵ تاریخ انتشار ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۲ - 09 July 2015 انتخاب لباس و نوع لباسی که در تابستان میپوشید به شما ددستگیری چند ترویست با لباس زنانه در یمن+عکس
دستگیری چند ترویست با لباس زنانه در یمن عکس نیروهای امنیتی یمن یک گروهک تروریستی را با لباس زنانه در استان مأرب دستگیر کرد به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم پلیس یمن با پشتیبانی کمیته های مردمی یک گروهک ترعکس قدیمی مرتضی پاشایی با لباس ورزشی
عکس قدیمی مرتضی پاشایی با لباس ورزشی روز نو بهتازگی عکسی از مرحموم مرتضی پاشایی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی منتشر شده که او را با لباس ورزشی در زمین سپک تاکرا نشان میدهد مازیار فلاحی خواننده موسیقی پاپ هم در این تصویر حضور دارد تاریخ انتشار ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰فراخوان جامعه روحانیت مبارز جیرفت برای حضور در راهپیمایی روز قدس
فراخوان جامعه روحانیت مبارز جیرفت برای حضور در راهپیمایی روز قدس جیرفت - ایرنا - جامعه روحانیت مبارز شهرستان جیرفت با صدور بیانیه ای مردم را به حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس فراخواند به گزارش روز پنجشنبه ایرنا در این بیانیه آمده است الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها