تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820540183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتماد به نفس داشته باشیم یا اعتماد به خدا؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
خدا، پوستر اعتماد به نفس داشته باشیم یا اعتماد به خدا؟

پرسمان؛
اعتماد به نفس داشته باشیم یا اعتماد به خدا؟




به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یکی از سوالات مطرح در خصوص اعتقادات اینکه اعتماد به نفس داشته باشیم یا اعتماد به خدا؟  سؤال:

از یک طرف به ما دستور داده می شود که باید فقط به خداوند، توکّل و اعتماد کنیم، ولی از طرفی دیگر نیز به ما توصیه می شود که با اعتماد به نفس، کارهایتان را انجام دهید؛ آیا اینها با هم تعارض ندارد؟! بالاخره، ما باید

جواب:

در جواب این سؤال باید این نکته را در نظر گرفت که «اعتماد به نفس» دو معنی دارد یک معنای آن با «اعتماد به خدا» تعارض داشته و اسلام از آن نهی کرده است، ولی معنای دیگر آن نه تنها با اعتماد به خدا تعارض ندارد بلکه اسلام نسبت به آن تشویق کرده است؛ این دو معنا عبارتند از:

 1- اعتماد به نفس: به معنای اینکه در انجام کارها، فقط و فقط به خودمان تکیه داشته باشیم و به هیچ کس حتی خداوند تکیه ای نکنیم.

 این نوع اعتماد به نفس، مردود و کاملا شرک آلود است؛ زیرا از دیدگاه اسلام، انسان در تمام امورش وابسته به خداوند می باشد. به عبارت دیگر ما هیچ چیزی از خودمان نداریم و آنچه هم داریم از جانب خدا و به اذن اوست. در حدیثی از  حضرت علی آمده است که:

 «مبادا بر خويشتن اتّكا كنى، زيرا اعتماد به خود، از بزرگ‏ترين دام‏هاى شيطان است»(1) بنابراین اینکه انسان در کارهایش خود را بی نیاز و مستقل از خداوند بداند اشتباه می باشد.

 

2- اعتماد به نفس: به معنای اینکه در انجام کارهایمان به انسان های دیگر وابسته نباشیم.

 اين معنا که گاهی از آن به «خود اتّکایی» تعبیر می شود و در برابر خودباختگی نسبت به انسان هاي دیگر می باشد، نه بوى شرك مى‏دهد و نه با تعاليم دينى ناسازگار است؛ بلكه يكى از محتواهاى اساسى اسلام، تقويت چنين روحيه‏اى در ميان مسلمانان است. آری از نظر اسلام، انسان در انجام کارهایش نباید همیشه وابسته به انسان هاي دیگر باشد، بلکه باید با توکّل بر خداوند، کارهای خودش را در حدّی که می تواند خودش انجام بدهد. شهید مطهری در این باره می گوید:

 «امروز علمای تعليم و تربيت  چقدر كوشش مى كنند كه به اصطلاح حسّ اعتماد به نفس را در انسان بيدار كنند و بجا هم هست؛  اعتماد به نفسى كه اسلام در انسان، بيدار مى كند اين است  كه اميد انسان را از هر چه غير عمل خودش است از بين مى-برد و به هر چه انسان بخواهد اميد ببندد از راه عمل خودش بايد اميد ببندد ... اسلام كوشش و سعى بليغ دارد كه در تعليمات خود، سرنوشت  انسان را وابسته به عمل او معرفى كند، يعنى انسان را متكّى به ارادة خودش بكند... [در حدیثی از پیامبر اکرم آمده است که] : «لا يَسْتَعِنْ اَحَدُكُمْ مِنْ غَيْرِهِ وَ لَوْ بِقضْمَةٍ مِنْ سِواك»(2) يعنى: «هرگز از ديگران در كارها كمك نجویيد و لو براى يك  امر كوچكى باشد و لو براى اينكه يك  مسواك  از ديگران بخواهيد» يعنى كار خودتان را تا آن حدّى كه براى شما ممكن است و خودتان مى توانيد انجام دهيد از ديگرى نخواهيد كه برايتان انجام دهد.»(3) (4)

 
---------------------------------------------

(1) غررالحكم، ص307                                 

(2) کحل البصر، ص69

(3) حق و باطل (به ضميمه احياى تفكراسلامى)، ص120

(4) به نقل از کتاب: پاسخ به شبهات دینی(با موضوعات مختلف) حسین جمالی، ص 23
 



۲۶/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن