محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846105756
تجسم اعمال در قیامت چگونه است؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
تجسم اعمال در قیامت چگونه است؟
آنها که با آیات قرآن آشنا هستند به خوبی میدانند که در قرآن آیات فراوانی داریم که ظاهر آن حاکی از «تجسم» یا «تجسد» اعمال در قیامت است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یکی از سوالات مطرح در خصوص قیامت اینکه تجسّم اعمال از نظر علم روز چگونه است؟
آنها که با آیات قرآن آشنا هستند به خوبی میدانند که در قرآن آیات فراوانی داریم که ظاهر آن حاکی از «تجسم» یا «تجسد» اعمال در قیامت است یعنی در آن روز عمل هر کس اعم از نیک و بد، در برابر او حاضر میگردد و مایه نشاط و سرور، یا شکنجه و عذاب و سبب افتخار و آبرو و یا رسوائی و شرمساری میگردد.
آیا ممکن است اعمال آدمی باقی بماند، در حالی که عبارت از مجموعه حرکاتی است که بعد از انجام محو و نابود میگردد؟ و از این گذشته آیا ممکن است «عمل» که جزء عوارض وجود انسان است تبدیل به ماده و جسم گردد، و به صورت مستقلی ظاهر شود؟
از آنجا که بسیاری از مفسران پاسخی برای دو سؤال نداشتند چارهای جز این نمیدیدند که در تفسیر این گونه آیات قرآنی قائل به حذف و تقدیر باشند و بگویند منظور از «حضور عمل» یا «مشاهده اعمال» حضور و مشاهده جزای عمل و ثواب و عقاب آن است.
ولی ما امروز فکر میکنیم که هیچ یک از دو ایراد فوق بدون پاسخ نیست، بنابراین دلیلی نمیبینیم که ظواهر آیاتی را که دلالت بر مجسم شدن اعمال آدمی دارد انکار کنیم.
احادیث در این زمینه بسیار است از جمله احادیث معراج که پیامبر صلی الله علیه و آله از کنار بهشت و دوزخ میگذشت، و هر گروهی از بدکاران را به عذاب و کیفری شبیه اعمال خود گرفتار دید، و نیز اعمال نیکوکاران را مشاهده کرد که سبب پیدایش مرافق تازهای در بهشت میشود.
آیهای که درباره غیبت وارد شده و تجسم آن را به صورت پاره گوشت گندیدهای که غیبتکننده آن را تناول میکند بیان میدارد شاهد دیگری بر این مدّعا است.
از مجموع روایات و آیات گذشته به خوبی میتوان نتیجه گرفت که اعمال آدمی در صورتهای مناسبی در عالم برزخ و قیامت، مجسّم میگردد، حتّی تعبیر (الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً)
«کسانی که اموال یتیمان را از روی ظلم و ستم میخورند، فقط در شکم خود آتش داخل میکنند» (نساء- 10) نشان میدهد که باطن عمل در عالم دنیا نیز از نوعی تجسّم برخوردار است به طوری که مال یتیم در باطن به شکل آتش سوزان است، هر چند کسانی که چشم واقع بین ندارند آن را نمیبینند.
دلیلی ندارد که همه این آیات و روایات را بر معنی مجازی و کنائی حمل کنیم و همه را تأویل و توجیه نمائیم با اینکه عمل به ظواهر آنها بیمانع است و مشکلی ایجاد نمیکند، چنانکه شرح آن خواهد آمد.
تجسّم اعمال در منطق عقل.
عمده اشکالی که در مسأله تجسّم اعمال برای گروهی پیدا شده همان است که از بعضی از کلمات مرحوم طبرسی در مجمع البیان استفاده میشود، و آن این است که عمل از جنس «عرض» است نه «جوهر» (نه خواص ماده است و نه خود ماده) و دیگر اینکه عمل بعد از وجودش محو و نابود میشود، و لذا آثاری از سخنان و گفتهها و اعمال گذشته ما دیده نمیشود، مگر اعمالی که تغییری در بعضی از مواد موجود گذارده، مثلًا سنگ و چوب و آجری را به شکل خانهای درآورده که آن هم تجسّم عمل نیست، بلکه دگرگونیهای ناشی از عمل است (دقت کنید).
ولی با توجه به دو نکته پاسخ این دو ایراد روشن میشود، وهم چگونگی تجسّم اعمال.
نخست اینکه امروز ثابت شده هیچ چیز در جهان از میان نمیرود حتّی اعمال ما که به صورت انرژیهای مختلفی ظاهر میگردد، اگر ما سخن میگوئیم صدای ما به صورت امواج خاص صوتی در فضای اطراف پخش میشود و به مولکولهای موّاج
هوا و دیوارهای اطراف و بدن ما اصابت کرده و تبدیل به انرژی دیگری میشود، آن انرژی نیز ممکن است چندین بار تغییر شکل دهد، ولی به هر حال نابود نمیگردد، حرکات دست و پای ما نیز نوعی انرژی است، این انرژی میکانیکی هرگز نابود نمیشود، ممکن است تبدیل به انرژی حرارتی با انرژی دیگر گردد، خلاصه اینکه نه تنها مواد این جهان که انرژیهای آن نیز ثابت و پایدارند، هر چند تغییر شکل میدهند.
دیگر اینکه این نکته نیز با مطالعات دانشمندان و آزمایشهای آنها به ثبوت قطعی رسیده است که میان «ماده» و «انرژی» رابطه نزدیکی است، یعنی ماده و نیرو دو مظهر از یک حقیقتند، و «ماده» همان نیروی متراکم و فشرده است، و «نیرو» همان ماده گسترده، و لذا در شرائط معینی میتوانند تبدیل به یکدیگر شوند.
انرژی اتمی چیزی جز تبدیل «ماده» به «انرژی» نیست یا به تعبیر دیگر شکافتن دانههای اتم و آزاد کردن انرژی آن.
هم اکنون ثابت شده که انرژی حرارتی خورشید چیزی جز انرژی اتمی که از انفجار اتمهای خورشید سرچشمه میگیرد نیست و به همین دلیل هر شبانه روز مقدار زیادی از وزن خورشید کم میشود هر چند این مقدار در برابر وزن و حجم خورشید ناچیز است.
بدون شک همان گونه که ماده قابل تبدیل به انرژی است، انرژی نیز قابل تبدیل به ماده است، یعنی اگر نیروها و انرژیهای پخش شده بار دیگر متراکم، و حالت جسمیت و جرم به خود بگیرد، به صورت جسمی نمایان میشود.
بنابراین هیچ مانعی ندارد که اعمال و گفتار ما که انرژیهای مختلفی هستند و هرگز محو و نابود نمیشوند، بار دیگر به فرمان پروردگار جمعآوری شده و به صورت جسمی درآیند، و مسلم است که هر عمل جسمی خواهد شد متناسب با ویژگیهایش، نیروهائی که در راه اصلاح و خدمت و درستی و تقوی به کار گرفته شده به صورت زیبائی متناسب آن در میآید، و نیروهائی که در راه جور و ستم و زشتی و فساد به کار رفته به صورتی زشت و ناپسند و تنفرآمیز مجسم میگردد!
بنابراین مسأله تجسم اعمال را میتوان یکی از معجزات علمی قرآن محسوب داشت و در آن روز که مسأله بقاء انرژیها، و تبدیل ماده به انرژی و بالعکس، مطلقا در میان دانشمندان مطرح نبود، با صراحت در آیات و روایات عنوان گردید.
بنابراین نه مشکلی از ناحیه «عرض» بودن اعمال وجود دارد، و نه مشکلی از ناحیه نابودی آنها، زیرا همانگونه که گفتیم اعمال نابود نمیشود، و عرض و جوهر در حقیقت جلوههای یک حقیقتند، این مطلب با توجه به حرکت جوهری آشکارتر میشود! زیرا قائلین به حرکت جوهری از حرکاتی که در عرض واقع میشود برای حرکت در جوهر استدلال میکنند و معتقدند اینها از هم جدا نیستند.
این نکته را نیز مناسب است برای تکمیل مطلب، یادآور شویم:
دانشمند معروف فرانسوی «لاوازیه» اصل «بقاء ماده» را با تلاش پیگیر خود کشف کرد، و اثبات نمود که مواد جهان هرگز از میان نمیرود، بلکه دائماً تغییر صورت میدهد.
ولی چیزی نگذشت که «پیر کوری و همسرش» برای نخستین بار رابطه میان انرژی و ماده را از مطالعه روی اجسام رادیواکتیو (اجسامی که اتمهای ناپایدار دارند و تدریجاً قسمتهائی از آنها تبدیل به انرژی میشود) کشف کردند و قانون بقاء ماده تبدیل به قانون بقاء «ماده- انرژی» شد، و به این ترتیب اصل بقاء ماده متزلزل گردید واصل بقاء مجموعه ماده- انرژی جهان جانشین آن گشت، و کم کم مسأله تبدیل ماده به انرژی از طریق شکستن اتم به وسیله دانشمندان جنبه عملی به خود گرفت، و معلوم شد که این دو (ماده و انرژی) رابطه نزدیک با هم دارند و قابل تبدیل به یکدیگرند و به عبارت دیگر دو شکل از یک حقیقتند.
این کشف بزرگ علمی تحول شگرفی در مطالعات دانشمندان و مسائل عملی ایجاد کرد، و وحدت عالم هستی را بیش از پیش به اثبات رساند.
این اصل در مسأله معاد و بحث تجسم اعمال انسان و دفع اشکالاتی که پیشینیان در این مسأله داشتهاند به ما کمک فراوان میکند و موانعی را که بر راه اثبات تجسّم، فکر میکردند برمیدارد. «1»
______________________________
(1)- تفسیر پیام قرآن 6/ 115 و 137
یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ قرآنی،
۲۴/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]
صفحات پیشنهادی
چگونه تعارض بين رواياتى را كه شب قدر را تعيين مى كنند رفع كنيم؟
پرسش و پاسخ چگونه تعارض بين رواياتى را كه شب قدر را تعيين مى كنند رفع كنيم أمیر المؤمنین علیه السلام فرمودند هنگامى كه دهه آخر ماه رمضان شروع مى شد خويش و اهل خود را به سختى مى افكند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله هاشمی شاهرودی به پرسشی درباره تعارض بین تعیین شب هایچگونه قلب انسان حیات می یابد
ثبات قدم در بندگی چگونه قلب انسان حیات می یابد در سایه این بندگی انسان به کمال مطلوب خود نایل می شود و همه قوای درون او فعلیت می یابد فلاح و رستگاری انسان نیز همین است به گزارش سرویس دینی جام نیوز قرآن کریم می فرماید وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِهنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن از کیفیت بالایی برخوردارند
هنرمند خوشنویس هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن از کیفیت بالایی برخوردارند شناسهٔ خبر 2856263 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی آثار هنری خط و خط و نقاشی که در بخش تجسمی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن به نمایش گذاشته شده است از میان آثار هنرمندان بهاعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰ ۱۸ امشب شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است دیگر زمانی باقی نمانده باید تمام تلاش خود را بکار برد تا در پناه رحمت خداوند متعال قرار گرفت اگر تاکنون قرار نگرفتهای زیرا اگر کسی در ماه مبارک رمضان بخشیده نشود بنا بر فرموده پیامبر اکرم ص شقی است ببخش تجسمی نمایشگاه قرآن سطح هنری بالایی دارد
یک هنرمند نقاش بخش تجسمی نمایشگاه قرآن سطح هنری بالایی دارد شناسهٔ خبر 2852692 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی سطح بالای هنری بخش تجسمی نمایشگاه بین المللی قرآن انگیزه اصلی یکی از نقاشانی است که اثرش در میان ۱۱۴ اثر تجسمی این بخش قرار گرفته استاز خدا چه بخواهیم، چگونه بخواهیم؟/ دعا؛ برجسته ترین جلوه پرستش
در گفتگو با مهر عنوان شد از خدا چه بخواهیم چگونه بخواهیم دعا برجسته ترین جلوه پرستش شناسهٔ خبر 2853838 - پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی کارشناسان دینی معتقدند دعا فقط برای آن نیست که انسان حاجت بگیرد بلکه خود دعا موضوعیت دارد برای اچگونه از شب قدر بهترین بهره را بگیریم؟/ جایگاه معرفتی شب قدر
اصغر طاهرزاده پاسخ می دهد چگونه از شب قدر بهترین بهره را بگیریم جایگاه معرفتی شب قدر شناسهٔ خبر 2853973 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان باید متوجه بود که شب قدر یک حقیقت قابل درک به کمک قلب و به علم حضوری است و همین که خواستیم با علم حصولی و با آناعمال و دعاهایی که در تسریع برآورده شدن حاجات تاثیر بیشتری دارد؟
پرسمان اعمال و دعاهایی که در تسریع برآورده شدن حاجات تاثیر بیشتری دارد حضرت آیتالله العظمی سیّد صادق روحانی به پرسشی درباره اعمال ودعاهایی که اجابت را سرعت می بخشد پاسخ دادند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله العظمی سیّد صادق روحانی به پرسشی درباره اعمال ودعاهایاعمال شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان
اعمال شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان اعمال شبهای قدر بر دو نوع است یکی آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنهایی که مخصوص هر شبی است خبرگزاری ایسنا اعمال شبهای قدر بر دو نوع است یکی آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنهایی که مخصوص هر شبی است اعمال مشترک این شاعمال مخصوص شب بیست و سوم
اعمال شبهای قدر اعمال مخصوص شب بیست و سوم درشب قدر ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و مقدرات هر کس را به امام عرضه می دارند به گزارش سرویس دینی جام نیوز شب قدر شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی رسد و عاعمال امیرالمؤمنین(ع) در شب قدر
امام علی ع در شبهای قدر حال ویژهای داشتند و در بدترین وضع مسجد مدینه که گل و آب آنجا را فراگرفته بود مشغول عبادت و شبزندهداری میشدند اعمال شبهای قدرشبهای قدر در فرهنگ اسلام و روایت ائمه ع جایگاه بسیار ارزشمندی دارد تا آنجایی که امامان درباره آنها به کرات سخن گفتهاند وفضیلت و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۰ شب نوزدهم ماه رمضان اوّل شبهای قدر است شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمیرسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه در آن شب تقدیر امور سال میشود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل مچگونه یک داستان فلسفی بنویسیم؟
به مناسبت روز ادبیات کودک چگونه یک داستان فلسفی بنویسیم شناسهٔ خبر 2854802 - پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۴ دین و اندیشه > سایر داستان فلسفی میتواند گستره معناپردازیهای ذهن را با پرسشهای اساسی توسعه دهد و تحلیلگری را تقویت کند نویسنده با خلق فضاهای مختلف میتواند خوانندهاعمال مشترک شبهای قدر
اعمال مشترک شب های قدر اعمال مشترک شب های قدر اعمالی است که در هر سه شب قدر انجام می شود و به اعمال مشترک شب های قدر معروف است اعمال مشترک شب های قدر ۱ غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود ۲ خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعامور یک ساله انسان در شب قدر چگونه رقم می خورد؟
پاسخ به سؤالات دینی امور یک ساله انسان در شب قدر چگونه رقم می خورد شناسهٔ خبر 2852768 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی سعادت و شقاوت یک امر حتمى و اجتناب ناپذیر نیست حتى اگر انسان کارهایى انجام داده باشد که در صف بدکاران قرار گیرد مىاعمال شب و روز عید فطر
عطر استجابت اعمال شب و روز عید فطر شیخ در مصباح فرموده كه در آخر شب غسل كن و بر سجاده خود تا طلوع فجر بنشین و عبادت کن به گزارش سرویس دینی جام نیوز از جمله لیالى شریفه شب عید فطر می باشد و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است كه آن شانسان چگونه می تواند بر گذشت زمان چیره شود و از مرگ عبور کند؟/ روز هجدهم میهمانی
انسان چگونه می تواند بر گذشت زمان چیره شود و از مرگ عبور کند روز هجدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - سپاس خداى را که هرگاه خواهم براى رفع حاجتم صدایش کنم و هرجا که خواهم براى راز و نیاز با او بى پرده خلوت کنم و او حاجتم را برآورد شرحی مختصر بر دعاى روز هجده-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها