تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835234961
امور یک ساله انسان در شب قدر چگونه رقم می خورد؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به سؤالات دینی؛
امور یک ساله انسان در شب قدر چگونه رقم می خورد؟
شناسهٔ خبر: 2852768 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
سعادت و شقاوت، یک امر حتمى و اجتناب ناپذیر نیست، حتى اگر انسان کارهایى انجام داده باشد که در صف بدکاران قرار گیرد، مى تواند با تغییر موضع خود و روى آوردن به نیکى ها، سرنوشت خود را دگرگون سازد. به گزارش خبرنگار مهر، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.پرسش: امور یک ساله انسان در شب قدر بر چه اساسی رقم می خورد؟ آیا تقدیر الهی با اختیار الهی منافات دارد؟ آیا با امور دیگری همچون صدقه و صله رحم می شود تقدیرات را دگرگون کرد؟پاسخ: اینکه می گویند در شب قدر همه مقدرات تقدیر می گردد، معنایش آن است که قالب معین و اندازه خاص هر پدیده روشن و اندازه گیری می شود. این اندازه گیری حتمی نیست؛ در این عالم، وجود اشیا تنها در صورتی قطعیت می یابد که علت تامه شان موجود شود؛ یعنی، تمام شرایط موجود و همه موانع مفقود گردد و فاعل نیز تأثیر بخشد. با توجه به مقدمه یادشده، رابطه شب قدر و تعیین سرنوشت بندگان و کردار اختیاری آنان روشن می شود. قدر؛ یعنی، پیوند و شکل گرفتن هر پدیده و هر حادثه با سلسله علل خود و در شب قدر این پیوند دقیقاً اندازه گیری می گردد یعنی: اولاً، برای امام هر زمان این پیوند معلوم و تفسیر می شود. ثانیاً، رابطه این پدیده ها با علل خود روشن می شود.خداوند متعال چنان مقدر کرده است که بین اشیا رابطه ای خاص برقرار باشد؛ مثلاً بین عزت و دفاع از کیان و ذلت و پذیرش ستم... هر کس از کیان خود دفاع کند، عزیز می شود و هر کس تسلیم زور و ستم شود، ذلیل می گردد. این تقدیر الهی است. یا بین طول عمر و رعایت بهداشت و ترک بعضی گناهان (مثل قطع صله رحم و دادن صدقه) رابطه برقرار کرده و فرموده است: هر کس طول عمر میخواهد باید در این قالب قرار گیرد. آنکه این شرایط را مهیا کرد، طول عمر مییابد و آن که در این امور کوتاهی کرد، عمرش کوتاه میگردد. پس در افعال و کردار اختیاری بین عمل و نتیجه - که همان تقدیر الهی است- رابطه مستقیم وجود دارد.انسان تا زنده است، جادهای دو طرفه در برابرش قرار دارد: یا با حسن اختیار کمیل بن زیاد نخعی میگردد و یا با سوء اختیار حارث بن زیاد نخعی، قاتل فرزندان مسلم، می شود. دو برادر از یک پدر و مادر، یکی سعید و دیگری شقی. پس معنای صحیح تقدیر الهی این است: آنکه با حسن اختیار خود به جاده صواب رفت، کمیل می شود و آن که با سوء اختیار خود به بیراهه گناه و انحراف پا گذاشت، حارث می گردد.پس روشن شد که بین تقدیر الهی و اختیار آدمی هیچ منافاتی وجود ندارد؛ زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمی یکی از علل و اسباب است و قدر جانشین اراده و اختیار آدمی نمیشود تا همچون عروسک خیمه شب بازی جلوه کند. در کردار اختیاری، بین کردار و تقدیر رابطه مستقیم از نوع رابطه شرایط با معلول وجود دارد و در افعال اختیاری ما، یکی از عوامل و اسباب و علل، فعل اختیاری انسان است. دلیل این امر را باید در این نکته جستجو کرد که جهان بر اساس نظم ریاضی برپا شده است و هر پدیدهای علت و سبب خاص دارد. تأثیر آتش گرما و سوختن است و تأثیر آب سرما و خاموش کردن. ما به دلیل اینکه در بند زندگانی مادی محصوریم، از گذشته و حال و آینده بی خبریم و جریان حوادث و پدیدهها برایمان نامعلوم است و گرنه تقدیر الهی بیحساب و کتاب نیست و بر اساس نظمی خاص قرار دارد. آن که با حسن اختیار خود کردار نیک انجام دهد یا مخلصانه دعایی بخواند، نتیجه آن را در این جهان میبیند و آن که بر اثر سوء اختیار گناهی مرتکب شود، نتیجه تلخ آن را میچشد.پس اینکه در شب قدر مقدرات بندگان ـ اعم از مرگ و زندگی، ولادت و زیارت و... ـ تقدیر می شود، همگی با حفظ علل و شرایط و عدم موانع است که اختیار یکی از علل و شرایط آن به شمار می آید. به این دلیل است که سفارش شده آن شب مخصوص را به شب زنده داری و عبادت و دعا سپری کنید، تا این عمل در آن شب خاص - که از هزار شب برتر است - شرایط نزول فیض الهی را فراهم آورد. چنین نیست که اگر کسی در طول سال کاری انجام داد، این تقدیر را تغییر ندهد؛ زیرا تقدیر تغییرپذیر است و با توجه به مقدمات آن، تغییر میکند.جمع بندیخداوند می داند هر چیز در زمان و مکان خاص، به چه صورت و با توجه به کدام شرایط و علل تحقق می یابد و می داند که فلان انسان با اختیار خود، کاری خاص انجام میدهد. فعل اختیاری انسان ـ با وصف اختیاری بودن - متعلق علم ازلی خداوند است که در شب قدر و بلکه در تمام زمانها به امام زمان(عج) منتقل می شود. این امر با اختیار منافات ندارد و حتی بر آن تأکید می ورزد؛ مثلاً معلم کاردان و مجرب به خوبی می داند کدام یک از دانش آموزانش به دلیل تلاش فردی و استعداد لازم، با رتبه بالا قبول می شود و کدام یک به دلیل تلاش یا استعداد کمتر در حد متوسط نمره می آورد و کدام یک به دلیل تنبلی تجدید می شود.علم معلم، به دلیل علم او به علتهاست و نفی کننده تلاش دانش آموزانش نیست. در شب قدر همه کردار اختیاری انسان - با وصف اختیاری بودن - مقدر و اندازه گیری و قالب بندی می شود. خدای عالم به علتها، براساس نظم خود ساخته، اشیای این جهان را برنامه ریزی می کند و «اختیار» یکی از مبادی این جهان مادی است.همین نکته یکی از دلایلی است که به ما تأکید شده است: حتماً هر سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم را به عبادت و دعا و شب زنده داری مشغول باشیم، تا این اعمال خیر ما، باعث آمادگی و وسعت وجودی و توان برتر ما شود و بتوانیم فیض الهی را درک کنیم. اگر عنصر اختیار در میان نبود و هر چه ما میکردیم در سرنوشت ما تأثیر نداشت، هیچ دلیلی بر این همه تأکید بر شب زنده داری و عبادت نبود.انسان می تواند با تلاش و کوشش خود آنچه در لوح محو و اثبات برای خود تعیین نموده، تغییر دهد و همان گونه که در ذیل می آید یکی از عوامل تغییر دعا است. قرآن کریم مى فرماید: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأنفسهم؛(۱) خداوند سرنوشت هیچ قومى (و ملتى) را تغییر نمى دهد، مگر آن که آنان آن چه را در خودشان است، تغییر دهند".- چند نکته باید در امر تبدیل و تغییر سرنوشت مورد دقت و تأمل قرار گیرد:۱- سر مطلب در امکان تبدیل سرنوشت این است که قضا و قدر، وجود هر موجودى را فقط از راه علل و اسباب خاص او ایجاب مىکند. ایجاب و ایجاد موجودى از غیر مجراى علل و اسباب خاص او، ممتنع (غیر ممکن) است. از طرف دیگر، علل و اسباب طبیعى، مختلف است و مواد این عالم در آن واحد استعداد متأثر شدن از چندین علت را دارند.شهید مطهرى(ره) در مورد مطلب فوق مى گوید: اعمال و افعال بشر از آن سلسله حوادث است که سرنوشت حتمى و تخلف ناپذیر ندارد، زیرا بستگى دارد به هزاران علل و اسباب و از آن جمله انواع اراده ها و انتخابها و اختیارها که از خود بشر ظهور مى کند.(۲)۲- سعادت و شقاوت، خوشبختى و بدبختى یک امر حتمى و اجتناب ناپذیر نیست، حتى اگر انسان کارهایى انجام داده باشد که در صف بدکاران قرار گیرد، اما مى تواند با تغییر موضع خود و روى آوردن به نیکى ها، مخصوصاً خدمت به خلق خدا (با قصد نزدیکى به خدا) سرنوشت خود را دگرگون سازد."(۳)چنان که در دعاى مخصوص شب سوم ماه مبارک رمضان مى خوانیم: "و ان کنتُ من الاشقیا فامحنى من الاشقیا و اکتبنى من السعداء؛ خدایا! اگر از شقاوتمندانم (یعنى کارهاى من موجب شده که اسم من در فهرست بدبختها و شقاوتمندان قرار گیرد)، نامم را از آن ردیف حذف کن و در فهرست سعادتمندان و خوشبختها بنویس"، یعنى توفیق این کار را به من مرحمت کن.سپس در ذیل دعا علت درخواست دگرگونى سرنوشت را مستند مى کند به آیه قرآن که "خدایا! در قرآنت که بر پیامبر فرستادهاى فرمودى:"یمحو الله ما یشاء و یثبت؛(۴) خداوند هر چه را بخواهد (از آن چه که قبلاً ثبت شده) محو مىکند و هر چه را بخواهد (از آن چه که قبلاً ثبت نشده) ثبت مى کند".ـ تبدیل سرنوشت در روایات:از رسول اکرم(ص) سؤال شد: آیا دوا و دعا جهت استشفا به کار گرفته مى شود و این امور مىتوانند سرنوشت بیمار را تغییر دهند و جلوى قدر الهى را بگیرند؟ حضرت فرمود: دعا و دوا مى توانند سرنوشت بیمار را تغییر دهند. اینها جلوى قدر الهى را نمى گیرند، بلکه خود اینها نیز از قدر الهى هستند(۵)، یعنى خداوند مقرر نموده است که عوامل مادى و معنوى (چون دعا، صدقه و انفاق، خدمت به خلق خدا) در سرنوشت انسان تأثیر گذارند.امیرالمؤمنین(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: «کمک به نیازمندان هرگاه به صورت صحیح انجام گیرد و نیکى به پدر و مادر و انجام هر کار خیر، شقاوت را به سعادت مبدل مىکند و عمر را طولانى و از خطرات جلوگیرى مى نماید.»بنابراین همان گونه که ساختن سرنوشت به دست انسان و با اعمال و عقاید او است که توسط خدا تقدیر مى گردد، تغییر و تبدیل سرنوشت نیز با همت وى ممکن و مقدور است.(۶)از نظر جهان بینى مادی، عوامل مؤثر در سرنوشت انسان، منحصراً مادى است. اما از نظر جهان بینى الهی، عوامل منحصر در علل مادی نیست. عوامل دیگرى که عوامل روحى و معنوى نامیده مى شوند نیز همانند عوامل مادى یا برتر از آنها در سرنوشت انسان مؤثرند. استاد مطهرى مى گوید: «از نظر جهان بینى الهی، جهان هم شنواست و هم بینا، ندا و فریاد جاندارها را مى شنود و به آن ها پاسخ مى دهد. به همین جهت دعا یکى از علل این جهان است که در سرنوشت انسان مؤثر است. جلو جریان هایى را مى گیرد و یا جریان هایى به وجود مى آورد. دعا یکى از مظاهر قضا و قدر است که در سرنوشت حادثه اى مى تواند مؤثر باشد یا جلو قضا و قدرى را بگیرد.»(۷)امام صادق(ع) مى فرماید:«دعا، قضایالهى را بر می گرداند، اگر چه محکم شده باشد. از این رو زیاد دعا کن که کلید هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است".(۸) از امام کاظم (ع) نقل شده:"بر شما باد به دعا کردن زیرا دعا و درخواست از خدا بلائى را که از مرحله قدر و قضا گذشته و جز امضای آن نمانده (یعنى تمامى اسباب آن فراهم شده ولى هنور در خارج وجود پیدا نکرده) بر مى گرداند».(۹)امام صادق(ع) مى فرماید: «خدا را بخوان و دعا کن و مگو کار گذشته است».(۱۰)پى نوشتها:۱. رعد(۱۳) آیه ۱۱.۲. شهيد مرتضي مطهري، مجموعه آثار شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا، قم، ج ۱، ص ۳۹۴.۳. آيت الله مكارم شيرازى، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية، ۱۳۷۴ش، ج ۱۰، ص ۲۴۳.۴. رعد(۱۳) آیه ۳۹.۵. شهيد مرتضي مطهري، مجموعه آثار شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا، قم، ج ۱، ص ۳۹۵.۶. علامه محمد حسین طباطبایى، المیزان، ج ۱۱، ص ۳۸، بحث روایى، ذیل آیه ۳۹ سوره رعد.۷. شهيد مرتضي مطهري، مجموعه آثار شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا، قم، ج ۱، ص ۴۰۶.۸. شيخ كليني، اصول كافي، دارالكتب الاسلاميه، تهران ۱۳۶۵ش، ج ۴، ص ۲۱۶.۹. طباطبايي محمد حسين، الميزان (ترجمه)، موسوي همداني محمد باقر، پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامي، ۱۳۷۴ش. ج ۲، ص ۵۵.۱۰ . شيخ كليني، اصول كافي، دارالكتب الاسلاميه، تهران ۱۳۶۵ش، ج ۴، ص ۲۱۳.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
عرضه مقدرات یک ساله چند میلیارد انسان به امام زمان(عج) چه اندازه به طول می انجامد؟
پای درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی عرضه مقدرات یک ساله چند میلیارد انسان به امام زمان عج چه اندازه به طول می انجامد آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت در شب قدر مقدرات سالانه تعیین شده به وسیله ملائکه به امام عصر عرضه می شود به گزارش سروجسم و روح انسان در حال خواب چگونه است؟
پرسش و پاسخ جسم و روح انسان در حال خواب چگونه است حجت الاسلام قرائتی به پرسشی درباره جسم و روح انسان در حال خواب پاسخ گفته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام قرائتی به پرسشی درباره جسم و روح انسان در حال خواب پاسخ گفته است متن پرسش مطرح شده وپاسخ بدین شرح است &nbsخدا به زمانی سوگند می خورد که انسان در آن کار و کوشش می کند/ روز نوزدهم میهمانی
خدا به زمانی سوگند می خورد که انسان در آن کار و کوشش می کند روز نوزدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - سپاس خداى را که مرا به خویش وا گذاشت از این رو اکرامم نمود و به مردم وا نگذاشت تا مرا خوار کنند شرحی مختصر بر دعاى روز نوزدهم ماه مبارک رمضان اللهمّ وفّرْ فیسرنوشت انسان ها در شب های قدر رقم می خورد
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان سرنوشت انسان ها در شب های قدر رقم می خورد زاهدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت با توجه به فضیلت بالای شب های قدر نسبت به ماه های دیگر سال مومنان در این شب ها می توانند با مناجات در درگاه حق و تمسک به ائمه ع بهترین سرنچگونه قلب انسان حیات می یابد
ثبات قدم در بندگی چگونه قلب انسان حیات می یابد در سایه این بندگی انسان به کمال مطلوب خود نایل می شود و همه قوای درون او فعلیت می یابد فلاح و رستگاری انسان نیز همین است به گزارش سرویس دینی جام نیوز قرآن کریم می فرماید وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِانسان چگونه می تواند بر گذشت زمان چیره شود و از مرگ عبور کند؟/ روز هجدهم میهمانی
انسان چگونه می تواند بر گذشت زمان چیره شود و از مرگ عبور کند روز هجدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - سپاس خداى را که هرگاه خواهم براى رفع حاجتم صدایش کنم و هرجا که خواهم براى راز و نیاز با او بى پرده خلوت کنم و او حاجتم را برآورد شرحی مختصر بر دعاى روز هجدهچگونه تعارض بين رواياتى را كه شب قدر را تعيين مى كنند رفع كنيم؟
پرسش و پاسخ چگونه تعارض بين رواياتى را كه شب قدر را تعيين مى كنند رفع كنيم أمیر المؤمنین علیه السلام فرمودند هنگامى كه دهه آخر ماه رمضان شروع مى شد خويش و اهل خود را به سختى مى افكند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله هاشمی شاهرودی به پرسشی درباره تعارض بین تعیین شب هایماجرای استیضاح فانی چگونه رقم خورد؟ / پرونده
ماجرای استیضاح فانی چگونه رقم خورد پرونده سیاست > مجلس - ماجرا از روز 19 خرداد جدی شد پیش از آن هر از چند گاهی موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش طرح می شد اما سرانجامی نداشت تا اینکه 15 روز پیش هیات رئیسه مجلس طرح استیضاح را با 64 امضا اعلام وصول کرد به گزارش خبرتقدیر خود را در شب قدر چگونه رقم میزنید؟
تقدیر خود را در شب قدر چگونه رقم میزنید چند رسانهای > فیلم - شب های قدر در ماه مبارک رمضان با نزول یکباره قرآن و شهادت امیر مومنان گره خورده است اما نکته ی مهم این سه شب رقم زدن تقدیر آدمیان به اذن خداوند است این نماهنگ را ببینید و حس این شب های ماه مبارک رمضان رامید که تقدیر اهل قلم در شبهای قدر به سمت آزادگی رقم بخورد
سید قاسم یاحسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران امید که تقدیر اهل قلم در شبهای قدر به سمت آزادگی رقم بخورد نویسنده ادبیات پایداری اظهار امیدواری کرد در شبهای قدر امسال تقدیر اهالی قلم به سمت آزادی و معنویت رقم بخورد سید قاسم یاحسینی نویسنده ادبیات پایداری در گفتگو با خبرنگپوست چروك خورده را چگونه آرایش كنید؟
ترفندهای آرایشی پوست چروك خورده را چگونه آرایش كنید پوست در هرسنی شرایطی خاص دارد و با تكنیكهای متفاوت زیبا میشود بهطور حتم پوست یك خانم 20 ساله بسیار متفاوت از پوست یك خانم 50 ساله است و همین امر هم آرایش و مراقبتی را كه هر كدام احتیاج دارند متفاوت میسازد امام صادق علیهمشارکت تشکلهای بخش خصوصی در ایجاد سایت دائمی نمایشگاه بین المللی استان رقم خورد
مشارکت تشکلهای بخش خصوصی در ایجاد سایت دائمی نمایشگاه بین المللی استان رقم خورد استانها > البرز - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری گفت با توجه به ظرفیتهای تولیدی و صادراتی استان البرز نیاز به داشتن نمایشگاه بین المللی درخور استان نیاز مقدرت نمایی مرگبار در شهر پس از کتک خوردن/ قاتل پس از جنایت به شمال فرار کرد + تصاویر
قدرت نمایی مرگبار در شهر پس از کتک خوردن قاتل پس از جنایت به شمال فرار کرد تصاویر پسر جوانی در حالی که داشت قدرت نمایی میکرد مرتکب جنایت شد و سپس به شمال کشور متواری شد به گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در ساعت 23 30 مورخه 22 03 1394 وقوع یکبرگزاری ویژهبرنامههای لیالیقدر در آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۱ ویژهبرنامههای احیای لیالی پر فضیلت قدر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع در روزهای یکشنبه 14 سهشنبه 16 و پنجشنبه 18 تیرماه از ساعت 21 45 تا 2 بامداد در مصلای بزرگ ری برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مراسم رمدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین خبر داد برگزاری مراسم شب قدر در بیش از 160 بقعه متبرکه در قزوین
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین خبر دادبرگزاری مراسم شب قدر در بیش از 160 بقعه متبرکه در قزوینمدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت مراسم شب قدر در بیش از 160 امامزاده و بقعه متبرکه این استان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقافشب قدر، شب عروج انسان الهی
شب قدر شب عروج انسان الهی ساوجبلاغ- کرج- ایرنا- قدر شبی که از هزار ماه بهتر است فرشتگان در این شب به اذن پروردگار خود برای تقدیر هرکاری نازل می شوند به گونه ای که آن شب تا صبحدم مملو از رحمت و برکت الهی است به گزارش ایرنا در فرهنگ غنی اسلام همه چیز را با معیارهای الهی می سنحسن خلق نشانه فضیلت انسانها است
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ تولیت آستان احمدی و محمدی ع در تفسیر سوره لقمان حسن خلق و گشادهرویی را نشانه برتری و فضیلت دانست و گفت دلیل ارزش بالای اخلاق حسنه از دیدگاه خداوند آثار و نتایج فردی و اجتماعی آن است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس آیت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها