محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845289419
گاه باید در برابر دشمن بیدار بود و گاه باید از دشمنی پرهیز کرد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله جوادی آملی عنوان کرد؛
گاه باید در برابر دشمن بیدار بود و گاه باید از دشمنی پرهیز کرد
شناسهٔ خبر: 2858662 - سهشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
دین و اندیشه > اندیشمندان
آیت الله جوادی آملی در کتاب مفاتیح الحیات، موارد دشمنی را به دشمن شخصی و دشمن دینی تقسیم کرده و راه های برخورد با این دو مورد را با استفاده از آیات و روایات بسط داده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات، موارد دشمنی را به دشمن شخصی و دشمن دینی تقسیم کرده و راههای برخورد با این دو مورد را با استفاده از آیات و روایات بسط دادند. به دلیل تفسیرهای مختلف و بعضا نادرست از نحوه برخورد با دشمنان جامعه اسلامی، بر آن شدیم تا برگی از کتاب آیت الله جوادی آملی را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. آیت الله جوادی آملی می نویسد: موارد دشمنی متفاوت است. گاه باید در برابر دشمن و دشمنی بیدار و مقاوم بود و گاه باید از دشمنی کردن پرهیز کرد. از این رو در قرآن به هر دو مورد توجه شده است. خدا مومنان را درباره دشمنی شیطان، منافقان و ملحدان به بیداری و پایداری در برابر آنان توصیه کرده است. درباره شیطان فرمود: «شیطان دشمن شماست. پس او را دشمن بدانید.»درباره منافقان نیز فرمود: « آنان دشمن تواند که دشمنی را به نهایت رسانده اند؛ از آنان برحذر باش» چنان که دوری و بیزاری ابراهیم و کسانی که با او بودند، برای شما سرمشق نیکویی است؛ آنگاه که به قوم خود گفتند: «ما از شما و آنچه به جای خدا می پرستید، دوری می جوییم و با شرک ورزیدن شما مخالفیم و میان ما و شما(به جهت شرک ورزی شما) برای همیشه دشمنی و کینه پدید آمده است، مگر اینکه به خدای یکتا ایمان بیاورید. »
در مقابل، از دشمنی با اولیای الهی و مومنان نکوهش شده و در این باره گفته است: «شیطان می خواهد از طریق شراب و قمار میان شما(مومنان) دشمنی و کینه پدید آورد». محور دستورهای اسلام نفی دشمنی با بندگان خدا و ابراز محبت و مودت و مدارا با آنان است. از همین رو رسول خدا فرمود: جبرئیل درباره چیزی به اندازه دشمنی کردن مردم با یکدیگر به من سفارش نکرده(و همگان را از آن برحذر) داشته است. همچنین فرمود: بعد از نهی از پرستش بت ها، از چیزی به اندازه دشمنی با مردم نهی نشده ام.در حدیث دیگر فرمود: جبرئیل هیچگاه نزد من نیامد، مگر اینکه مرا موعظه کرد و پایان موعظه اش این بود که از برانگیختن دشمنی مردم با یکدیگر برحذر باش؛ زیرا موجب آشکار شدن عیب ها و زوال عزت می گردد. لقمان حکیم نیز فرمود: حتی یک دشمن برای خود برنگزین که یک دشمن نیز بسیار است.
اقسام دشمن: مطالب مربوط به دشمنان، به دو صورت دشمن شخص و دشمن مکتب(دین) دسته بندی شده اند که برخورد با هریک به گونه ای است. دشمن شخص؛ مقصود از آن، کسانی هستند که تنها با شخص خصومت می کنند و در روایات درباره با آنان توصیه هایی شده است که به برخی از آنها اشاره می شود: عدالت و انصاف: زیبنده است که رفتار مسلمانان با دشمنش عادلانه باشد و از بی عدالتی بپرهیزد. قرآن در این باره می فرماید: و مبادا دشمنی شما با قومی وادارتان کند که به عدالت رفتار نکنید؛ به عدالت رفتار کنید که آن به تقوا نزدیک تر است. امیر مومنان(ع) به امام حسن(ع) می فرماید: تو را به تقوای الهی در حال توانگری و تهی دستی و ... و به دادگری درباره دوست و دشمن سفارش می کنم.امام صادق(ع) در وصف مومن فرمود: به دشمنانش ظلم نمی کند. شایسته است مسلمان با دشمن خود، رفتاری منصفانه داشته باشد؛ امیرمومنان(ع) در سفارشی به فرزندش محمد حنفیه فرمود: برای دوست خود جان و مال خود را... و برای مردم خوش رویی و دوستی و برای دشمنت عدل و انصاف را به کار گیر. نهی از کتمان شهادت برای دشمن: امیرمومنان(ع) در وصف پرهیزگار فرمود: رازی که به وی سپرده اند به دوستان گزارش نمی کند و از شهادت به حق به سود دشمن دریغ نمی ورزد.
وفا به عهد: امیرمومنان(ع) فرمود: اگر با دشمنت پیمانی بستی یا تعهدی به وی سپردی، با وفا به پیمان خود، از آن محافظت کن و با امانت داری، به تعهد خود عمل کن.
گذشت از دشمن: امیرمومنان(ع) فرمود: گرامی بدار کسی را که تو را دوست می دارد و از دشمنت درگذر که برای تو فضیلت خواهد بود.
سکوت و حلم در برابر دشمن؛ جابر گوید: امیرمومنان(ع) شنید، مردی به قنبر دشنام می دهد و قنبر می خواست به وی پاسخ گوید. امیرمومنان(ع) به قنبر فرمود: آرام باش ای قنبر! از او صرف نظر کن تا رضای رحمان را فراهم کنی و شیطان را به خشم آوری و دشمنت را کیفر دهی. سوگند به آن کسی که دانه را شکافت و انسان را آفرید، هرگز مومن با چیزی مانند حلم، خدایش را خشنود نکرده و با چیزی مانند خاموشی، شیطان را خشمگین نکرده و با چیزی مانند سکوت، احمق را کیفر نداده است.
حقوق شاکی از مومن و حفظ آن: شایسته نیست که مومن، حقوق دشمن خود را نادیده بگیرد که این خود ظلم است و مومن از ظلم پرهیز می کند. امام سجاد(ع) فرمود: حق کسی که با تو خصومتی دارد و از تو شکایت کرده این است که اگر مدعایش حق است، تو شاهد او، ضد خود باشی و به او ستم نکنی و حق او را کامل ادا کنی و اگر مدعایش دروغ است، با او مدارا کنی و جز با مدارا در این مساله با وی رفتار نکنی و خدایت را درباره او به خشم نیاوری و هیچ توانایی نیست مگر از جانب خدا و حق کسی که تو بر ضد او شکایت کرده ای این است که اگر تو در ادعای خود بر حقی، با وی زیبا و کوتاه سخن بگویی و حق او را انکار نکنی و اگر در این ادعای خود برحق نیستی، از خدا پروا کنی و به سوی او بازگردی و از دعوای خود دست برداری.
کاهش دشمنی و عوامل آن: مومن اگر مورد دشمنی کسی قرار گرفت، سزاوار است برای کاهش آن، تدبیری بیاندیشد. حضرت امیرمومنان علی (ع) در این باره فرمودند: حکما در گذشته روزگار همواره می گفتند، سزاوار است با چند گروه رفت و آمد داشته باشیم... نهمین گروه دشمنان اند که فتنه آنان با مدارا آرام گیرد و با تدبیر و نرم خویی و ملاطفت و به دیدار آنان رفتن، دشمنی ایشان دفع می شود.
دشمن مکتب(دینی)؛ دشمن دین بسی خطرناک تر از دشمن شخصی است؛ از این رو خدا در قرآن فرمود: «شیطان دشمن شماست پس او را دشمن بدانید». بنابر این برخورد مناسب با دشمن دین، بسیار حساس تر و ظریف تر و نیازمند هوشیاری، تدبیر و مراقبت بیشتر است. در اینجا به برخی از تدبیرهایی که در آیات و روایات نسبت به دشمن دین آمده است اشاره می شود:
کوتاه نیامدن از هدف: قرآن می گوید: قطعاً در گفتار و رفتار ابراهیم و کسانی که با او بودند، برای شما اقتدای نیکویی است؛ آنگاه که به قوم خود گفتند: «ما از شما و آنچه به جای خدا می پرستید، دوری می جوییم و با شرک ورزیدن شما مخالفیم و میان ما و شما(به جهت شرک ورزی شما) برای همیشه دشمنی و کینه پدید آمده است، مگر اینکه به خدای یکتا ایمان بیاورید.» رفتار حضرت ابراهیم و پیروان او(در برخورد با دشمن) الگوی شماست؛ وقتی گفتند: تا ایمان نیاورید، این دشمنی ادامه دارد؛ چرا که دشمنی با کافر، جلوه ی محبت به خداست.امام صادق(ع) فرمود: هرکس کافری را دوست بدارد، با خدا دشمنی کرده است و هرکس از کافری نفرت داشته باشد، خدا را دوست دارد، سپس فرمود: دوست دشمن خدا، به راستی دشمن خداست. حضرت رسول(ص) نیز فرمودند: محکم ترین دستگیره ایمان، محبت برای خدا و نفرت برای خدا و دوست داشتن دوستان خدا و بیزاری از دشمنان خداست.
عزت در برابر دشمن: مومن به جهت پیوستگی به خدای قادر، همه چیز خود را از خدا می داند و از او مدد می جوید و در سختی ها ضمن تدبیر و تحمل، دست نیاز به سوی دشمن نمی گشاید تا عزت او شکسته شود. امام باقر(ع) در این باره فرمود: هنگام نیازمندی، از دشمن ما یاری نجویید و از آنان غذا و نوشیدنی طلب نکنید.
پرهیز از همگونی با دشمن: یکی از راههای دست یابی دشمن به اهداف خود این است که بتواند فرهنگ و روش خود را در زمینه های مختلف در میان مسلمانان نفوذ و رواج دهد. مانند پوشش، نوع تغذیه، چگونگی معاشرت روزانه و ... مسلمانان برای ناکام کردن دشمن، باید از هرگونه همگونی با دشمن بپرهیزند. رسول خدا(ص) فرمود: لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنانم را نخورید و به روش دشمنانم رفتار نکنید که اگر چنین کردید از دشمنان من به شمار می آیید. چنان که آنان دشمنانم هستند.
آمادگی دفاعی همه جانبه: هوشمندی و آمادگی همه جانبه مسلمانان در برابر ترفندهای دشمنان، کاری خردمندانه و مورد تاکید قرآن و حدیث است. خدا می فرماید: شما مومنان باید برای مقابله با کافرانی که پیرامون شمایند، آنچه در توان دارید از نیروی رزمی و اسبان بسته(آماده نبرد) فراهم آورید تا بدین وسیله کسانی را که دشمن خدا و دشمن شمایند، بترسانید(و اندیشه هجوم به سمت مسلمانان را از آنان سلب کنید) و نیز باید برای مقابله با دشمنان دیگری که غیر از اینان اند و شما از آنان بی خبرید و خدا به وجودشان آگاه است، نیروی رزمی آماده کنید. حضرت امیرمومنان(ع) درباره این آمادگی فرمود: پیش از آنکه آنها(دشمن) با شما بجنگند، برای نبرد با آنان و دفاع از خود کاملا آماده باشید.به خدا سوگند هیچ قومی در میام خانه خود مورد هجوم قرار نگرفتند مگر اینکه خوار شدند. برای آمادگی دفاعی، حتی از تغییر چهره برای هراساندن دشمن هم می توان بهره برد. به نقل امام صادق(ع) مردی نزد پیامبر(ص) آمد. حضرت به سفیدی ریش او نظر کردند و فرمودند: نور است. هرکس ریش خود را در اسلام سفید کند، برایش در قیامت نور خواهد بود.آن مرد ریش خود را با حنا خضاب کرد. سپس نزد پیامبر آمد. حضرت با دیدن خضاب فرمودند: نور و اسلام است. آن مرد بار دیگر ریش خود را با رنگ مشکی خضاب کرد. حضرت فرمودند: نور و اسلام و ایمان و موجب محبت همسرانتان و هراس در دل دشمنانتان است. تقیه در برابر دشمن: شایسته است مومن در حاکمیت دشمنان، برای حفظ جان و ناموس خود تقیه کند. مگر آنکه اساس دین در خطر باشد و تقیه کردن موجب نابودی دین خدا شود که در این حال می تواند از مال و جان خود دست بردارد. خدا در قرآن فرمود: مومنان نباید به جای مومنان، کافران را دوست و سرپرست خود برگزینند و هرکس چنین کند، هیچ رابطه ای با خدا ندارد، مگر اینکه از آنان پروا کند.امام صادق(ع) فرمود: فرو بردن خشم از دشمن در حکومت آنان از روی تقیه، برای کسی که می خواهد دوراندیش باشد، دوراندیشی و پرهیز کردن از گرفتاریهای دنیاست و دشمنی کردن با دشمنان در سرزمین آنان و نزاع شدید با ایشان بدون رعایت تقیه، ترک فرمان خداست.پس با مردم به خوبی پیوند برقرار کنید تا نزد آنان برای شما عظمتی باشد و با آنان دشمنی نکنید تا آنان را بر خود مسلط کنید و خوار شوید. در حدیثی دیگر فرمودند: مومن مجاهد است. زیرا با دشمنان خدا در دولت باطل با تقیه و در دولت حق با شمشیر مبارزه می کند.دفع تجاوز دشمن و پاداش آن: امیرمومنان(ع) می فرماید: هرکس تجاوز دشمن ستیزه جو را از مسلمانان دفع کند خدا گناهش را می آمرزد.دعا برای دفع شر دشمن: سزاوار است مومنان برای دفع خطر دشمن شخصی و دینی افزون بر تدبیر، دعا کنند؛ همچون دعایی که امام سجاد(ع) هنگام حمله ی مسرف-فرمانده سپاه یزید بن معاویه-علیهما اللعنه-به شهر مقدس مدینه- خوانده بودند که متن دعا در صحیفه سجادیه صفحه ۳۶۷-۳۶۸ موجود است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
تعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی (ع) - بخش دوم و پایانی گردش سرمایه و جلوگیری از انباشت
تعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی ع - بخش دوم و پایانیگردش سرمایه و جلوگیری از انباشت آنتعدیل ثروت یکی از برنامه های مهم اقتصادی اسلام به منظور اجرای عدالت اقتصادی است چنان که امام علی ع یکی از دلایل اصلی پذیرش حکومت را همین مسئله اعلام می دارد همان چیزتعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی (ع) - بخش اول مبارزه با رانت خواری
تعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی ع - بخش اولمبارزه با رانت خواریدر حکومت دینی و سیره امام علی ع با فرزندان و نزدیک ترین یاران نیز همانند دیگر مردم رفتار می شد اگر آنان حیف و میل و سهل انگاری در حقوق مردم و انجام مسئولیت خود می داشتند با قاطعیت با آناننمایشگاه بین المللی قرآن ردیف بودجه مستقل و محل دائمی داشته باشد
مشاور وزیر ارشاد در امور بانوان نمایشگاه بین المللی قرآن ردیف بودجه مستقل و محل دائمی داشته باشد شناسهٔ خبر 2850376 - جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به موقعیت سیاسی اجتماعی ایران در منطقه و ظهور گروه های تخریبجایگاه، اهداف و اصول حرکت امام - بخش اول امام، امین خدا بر زمین
جایگاه اهداف و اصول حرکت امام - بخش اولامام امین خدا بر زمینپرسش های نو حتی اگر قالبی تازه برای شبهه ای کهنه باشند تأملی تازه را طلب می کنند تا جوابی متناسب با دغدغه های امروز و نیازهایی که در ورای سؤالات پنهان شده اند بیابند چکیده آموزه های مهدویت به تأملاتی تازه نیاز دارداستانداری تهران حامی مادی و معنوی نمایشگاه قرآن است
معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران استانداری تهران حامی مادی و معنوی نمایشگاه قرآن است شناسهٔ خبر 2850369 - جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی معاون استاندار تهران با انتقاد از کم بودن تبلیغاتی محیطی برای مردم گفت نمایشگاه قرآن به لحاظ محتوایی بسیار خپرچم گنبد حضرت ابوالفضل العباس(ع)در نمایشگاه قرآن به اهتزاز درآمد
غرفه آستان حضرت ابوالفضل ع مهمان ویژه نمایشگاه قرآن پرچم گنبد حضرت ابوالفضل العباس ع در نمایشگاه قرآن به اهتزاز درآمد شناسهٔ خبر 2850364 - جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پرچم گنبد مطهر حرم حضرت ابوالفضل العباس ع دربیست و سومین نماشگاه بیمسجد دانشگاه تهران میزبان نخبگان شیعه و سنی/ افطاری وحدت و مقاومت
گزارش مهر مسجد دانشگاه تهران میزبان نخبگان شیعه و سنی افطاری وحدت و مقاومت شناسهٔ خبر 2850054 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹ ۲۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی افطاری وحدت و مقاومت شب گذشته با حضور گروه های مختلف شیعه و سنی و نخبگان مطرح فرهنگی و فعالان عرصه وحدت و جهدیدگاه افکار عمومی در رابطه با وقف باید تغییر کند
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۸ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در ذهن برخی از افراد وقف به معنای مال بیصاحب است گفت این دیدگاه باید در بین افکار عمومی اصلاح شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان حجتالاسلام علی محمدی در مراسم تودیععزتمندی در سایه وحدت؛ درسی از دانشگاه «بدر»
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۷ آیتالله صافیگلپایگانی در سلسله نوشتارهایی به مناسبت ماه رمضان نوشت که اسلام دینِ حرکت و انقلاب علیه چهرههای ظلمانی و باطلپرستان است و یک نظریّه و عقیده ساده ایجابی و علمی نیست به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن کامل نوشتاکارگاه حفظ قرآن و نهجالبلاغه در نمایشگاه قرآن برگزار شد
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کارگاه حفظ قرآن و نهجالبلاغه در نمایشگاه قرآن برگزار شد شناسهٔ خبر 2849257 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی در کارگاه حفظ قرآن و نهج البلاغه در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم شیوه های نوین حفظ غیرحضوری قرآناز تعویض قرآنهای کهنه با نو تا اجرای طرح خیرات نان در نمایشگاه قرآن
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۲ سازمان دارالقرآن وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن اقدام به تعویض قرآنهای فرسوده با نو میکند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سعید تواضعی مسئول غرفه سازمان دارالقرآن با بیان ااهمیت شبهای قدراز دیدگاه امام صادق(ع)
امام صادق ع قلب ماه رمضان و آغاز سال یعنی حسابرسی اعمال را لیلةالقدر دانستهاند و فرمودند که شب نوزدهم برآورد اعمال شب بیست و یکم تصویب اعمال و شب بیست و سوم زمان تنفیذ اعمال است اهمیت شبهای قدر روزه و توجه به ماه مبارک رمضان قرآن خواندن در این ماه صله رحم و افطاری دادننشست «نخبگان از دیدگاه امام علی(ع)» برگزار میشود
نشست نخبگان از دیدگاه امام علی ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2847867 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها سی و دومین نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی ع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان نخبگان از دیدگاه امام علی ع برگزار میشود به گزارش خبربخش بینالملل نمایشگاه قرآن، چهارشنبه افتتاح میشود
سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۹ بخش بینالملل بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در تهران چهارشنبه 10 تیر در محل باغ موزه دفاع مقدس- بوستان کتاب افتتاح میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بخش بینالملل نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم تهران به همت سچهار ویژگی یاریدهندگان امیرالمؤمنین(ع) از دیدگاه مقام معظم رهبری
صوت چهار ویژگی یاریدهندگان امیرالمؤمنین ع از دیدگاه مقام معظم رهبری شناسهٔ خبر 2852788 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۷ دین و اندیشه > سایر پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امیرالمؤمنین ع چهار ویژگی یاریدهندگان امیرالمؤمنین ع از دیدگاه رتعویض قرآن های کهنه با نو در نمایشگاه قرآن
تعویض قرآن های کهنه با نو در نمایشگاه قرآن فرهنگ > دین و اندیشه - سازمان دارالقرآن وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن اقدام به تعویض قرآن های فرسوده با نو می کند به گزارش خبرآنلاین طرح تعویض قرآن های فرسوده با قرآن هاآشنایی با مفسران بزرگ قرآن کریم در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آشنایی با مفسران بزرگ قرآن کریم در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 2849844 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مفسران قرآن کریم از قرن سوم تا دهم هجری و همچنین شهدای روحانی در هشت سال دفاع مقدس در بیست و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها