محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845528559
ورود به وادی حیرت پس از مرحله ناز و نیاز
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله جوادی آملی عنوان کرد؛
ورود به وادی حیرت پس از مرحله ناز و نیاز
شناسهٔ خبر: 2857141 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
دین و اندیشه > اندیشمندان
آیت الله جوادی آملی گفت: انسان با جمع ناز و نیاز وارد حیرت میشود. من در نیازمندی خود حتی نیازمندم و نمیتوانم مالک این نیازمندی خود باشم، چه رسد به شئون دیگر! به گزارش خبرگزاری مهر، سلوک الهی نام ویژه برنامه تلویزیونی است که در شبهای ماه مبارک رمضان، از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی، پخش می گردد. با توجه به درخواست های مکرر کاربران علاقمند و با توجه به بازپخش برنامه سلوک الهی سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ از ابتدای رمضال امسال، این جلسات از بخش در محضر استاد سایت آیت الله جوادی آملی در دسترس کاربران قرار گرفته است. سلوک الهی: جلسه چهارم، رمضان ۱۴۳۶
دانلود صوت جلسه اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین بهم نتولّی و من أعدائهم نتبرّء الی الله».
بحثهای قبلی سلوک الهی، ما را به وادی «حیرت» رساند. قبلاً سخن از جمع بین ناز و نیاز بود، دعاهای اهل بیت(ع) گاهی مربوط به نیاز است که «عُبَیدُکَ بِفِنَائِکَ مِسْکِینُکَ بِفِنَائِک» [۱] و مانند آن مطرح است.
قرب الهی، راه رسیدن عبد سالک به مقام ناز در مناجات گاهی مربوط به ناز است که در دعای «افتتاح» آمده است: «مُدِلًّا عَلَیکَ»؛ [۲] یعنی اِدلال کنم، دَلال کنم، غَنج و ناز کنم، در مناجات شعبانیه هم آمده است: «الهِی انْ اخَذْتَنِی بِجُرْمِی اخَذْتُکَ بِعَفْوِک»؛ [۳] اگر مؤاخذه کنی که چرا گناه کردی، من هم مؤاخذه میکنم که تو چرا نبخشیدی!؟ و مستحضر هستید این دَلال به زبان خود خداست؛ زیرا هر انسانی به این مقام نمیرسد که با خدا دَلال کند؛ یک، وقتی به قُرب الهی بار یافت، مشمول قُرب نوافل میشود؛ دو، وقتی مشمول قُرب نوافل شد، خدا در مقام فعل که فصل سوم است نه مقام ذات و نه مقام اوصاف ذاتی، مقام فعل که فصل سوم است که «منطقة الفراغ» عرفان است، آنجا خدای سبحان میفرماید: «لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ» [۴] من زبان او هستم! پس اگر در مناجات شعبانیه، عبدِ سالکِ، سلوک الهی میگوید: اگر تو مؤاخذه کردی که چرا گناه کردی، من هم مؤاخذه میکنم که تو چرا نبخشیدی «وَ انْ اخَذْتَنِی بِذُنُوبِی اخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِک»!؟ [۵] این به زبان الهی است، نه زبان خود شخص!
ورود به وادی حیرت پس از مرحله ناز و نیاز این مراحل در جلسه قبل به عرضتان رسید، اینکه انسان با جمع ناز و نیاز وارد حیرت میشود که این چه خدایی است که گاهی ما در آستان او میگوییم: «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَای فَکَیفَ لَا أَکُونُ فَقِیراً فِی فَقْرِی» [۶] من در نیازمندی خود حتی نیازمندم و نمیتوانم مالک این نیازمندی خود باشم، چه رسد به شئون دیگر! کسی که «عُبَیدُکَ» است، «فَقِیرُک» [۷] است، «ذَلیلُک» است، «مُسْتَجِیرُک» [۸] است، «مُسْتَکِینک» است، «اللَّائِذُ بِک» [۹] است این چیزی ندارد، آن وقت چگونه چنین کسی که فقیر محض است، میتواند ناز کند؟ وارد حیرت میشود.
چگونگی حیرت فقهاء در مسائل فقهیدر جریان حیرت، در هر رشتهای حیرت است. فقهای بزرگوار(رضوان الله علیهم) گاهی در مسایل فقهی متحیر هستند و فتوا نمیدهند، بلکه احتیاط میکنند؛ آنجا که یک فقیه احتیاط میکند؛ یعنی من به مقصد و فتوای علمی نرسیدم، من خودم هم میتوانم احتیاط کنم و مقلّدین من هم میتوانند احتیاط بکنند؛ در اینگونه از موارد مقلّد میتواند به فتوای دیگری مراجعه کند، زیرا در این مسئله مرجع او فتوا ندارد؛ یعنی آنجا که احتیاط میکند، نه فتوا به احتیاط بدهد، بلکه فتوای احتیاطی دارد، یعنی آنجا من فتوا ندارم؛ این یک حیرت فقهی است که مشابه این در اصول و در رشتههای فنون و علوم دیگر فراوان هست.
تبیین مقاطع حیرتِ حکماء در علوم عقلیامّا در علوم عقلی، حیرت گاهی در اثر دشواری و پیچیدگی مطلب است، در فلسفه دو مقطع، دو گذرگاه سخت و گذرگاه حیرت است که با ابهام و پیچیدگی همراه است: یکی اینکه آن معلوم در اثر ضعف آن به چنگ ذهن نیاید و دیگر اینکه آن معلوم در اثر قدرت آن به دست عقل نرسد؛ پس این دو مرحله از دسترس عقل بیرون است: یکی از بس ضعیف است، عقل نمیتواند آن را به خوبی مهار کند و دومی از بس قوی است، در حیطه ادراک عقل درنمیآید؛ آنکه از بس ضعیف است و در قلمرو ادراک نمیآید، مثل زمان است که فَرّار هست.اگر ذهن بخواهد موجودی که ذاتاً فرّار است را جمع کند، نمیتواند؛ زیرا ذهن چیزی را ادراک میکند که در فضای او ثابت باشد و زمان و امثال زمان که ذاتاً فرّار هستند به چنگ ذهن نمیآیند، به زحمت ذهن مسئله زمان را درک میکند و از آن هم ضعیفتر، رقیقتر و حیرتانگیزتر مسئله هیولا و ماده اولیٰ است که صِرف قوّه و تقریباً مرز بین عدم و وجود است؛ یعنی قوّهٴ شیء است نه خود شیء باشد؛ البته «قوّة الشیء» است که «قوّة الشیء» هم شیء خواهد بود.ادراک هیولا و ادراک زمان برای ذهن بسیار سخت است، زیرا از بس این مُدرَک ضعیف است! ادراک ذات اقدس الهی برای ذهن و عقل بسیار سخت است، چون آن به ذهن نخواهد آمد، نامتناهی را که نمیشود درک کرد! فلسفه در حیرت حوزههای آن مشخص است.
عوامل حیرت انسانِ سالک در عرفان امّا عرفان صدر و ساقه آن حیرت است؛ زیرا در عرفان حقیقت نامتناهی به نام ذات اقدس الهی است و ماسوای او گاهی به صورت سایه هستند و گاهی به صورت مرآتیه که اگر در این جلسه فرق این دو بازگو نشد، ممکن است ـ انشاءالله ـ به جلسه بعد موکول شود.
سایهٴ خدا بودنِ جهان، یکی از عوامل حیرت در عرفان در جریان سایه که در سوره مبارکه «فرقان» [۱۰] مانند «شمس» و سایه «شمس» مَثل میزند که موجودات دیگر در سایه الهی هستند. ما معنای سایه را در تشکیلات دنیایی تا حدودی میفهمیم؛ امّا جهان سایه خداست، انسان را متحیر میکند و نمیفهمد؛ زیرا در سایه قرار گرفتن باید چند اصل احراز شود: اولاً آن نور باید محدود باشد، چون نور اگر نامتناهی بود، سایه ندارد؛ نور «شمس»، چون محدود است، فقط جایی را روشن میکند که مقابل اوست، پس داشتن نورِ محدود، اوّلین شرط است.دوم اینکه شاخصی داشته باشیم و این شاخص دو چهره داشته باشد و یک چهره حجاب دیگری باشد و رقیق نباشد و مثل یک درخت، مثل یک انسان و مثل یک تخته و سنگ این نور نفوذ نکند، اینها موجودی هستند که دو چهره و دو سَمت و سوی دارند که سوی اول حجاب سوی دوم است. اگر یک درختی یا شاخصی در برابر آفتاب قرار بگیرد، نور آفتاب نفوذ نمیکند، پس اوّلین شرط نور است، دوم محدود بودن آن نور است، سوم داشتن شاخص دو چهرهای است که یک چهره، حاجب چهره دیگر باشد، چهارم آن است که وقتی این شاخص دو چهره داشت و نور نفوذ نکرد، این سایه پیدا میشود؛ اگر چیزی نباشد، یعنی هوایی نباشد، فضایی نباشد و زمینی نباشد ما سایهای نداریم، این سایه روی چه چیزی میافتد؟ اگر بخواهد سایه محقّق شود، حتماً باید فضایی، جِرم و جسمی باشد که سایهٴ این شاخص مشخص شود و بر او بتابد؛ در عدمِ محض سایه نیست، پس این چند امر جزء مقوّمات تحقّق سایه هستند.اگر ذات اقدس الهی ﴿اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾[۱۱] است که هست و جهان سایه اوست، چون این نور نامتناهی است و همه جهات را روشن میکند، پس پیدایش سایه فرض ندارد و اگر ما آفتابی میداشتیم که هشت جهت را یا شش جهت را روشن میکرد، دیگر سایه نداشتیم؛ ثانیاً اگر سایه باشد باید چیزی باشد که سایه روی آن بیفتد، آنکه خودش روشن است و آنجا را هم که نور گرفته است، اگر این شاخص دو طرف آن را را نور بگیرد، جا برای سایه نیست، آن بستری را که سایه میخواهد روی آن بستر بیفتد را هم اگر نور پُر کند، جا برای وقوع سایه این شاخص نیست.اگر ما چوبی نصب کردیم و نوری داشتیم که همه جهات این چوب را روشن کرد، سایه نیست. اگر نوری داشتیم که یک طرف و طرف دیگر آن شاخص را روشن کرد و آنطرف دیگر که سایه است بخواهد بیفتد روی چیزی، اگر آن چیز دیگر را شمسی باشد که روشن کند، دیگر جا برای سایه نیست، برای اینکه ما چیزی به عنوان سایه نداریم! این دقیقترین راهی است که قرآن کریم در سوره مبارکه «فرقان» به ما خواست بفهماند و انسان سالک متحیر میشود که سایهای در کار نیست! این است که اینجا جای «صَمْت»، سکوت و حیرت است، «رَبِّ زِدنِی فِیکَ تَحَیراً» [۱۲] که ـ انشاءالله ـ امیدوار هستیم فرق بین سایه و صورت مرآتیه در جلسه بعد مشخص شود تا ببینیم سالک سلوک الهی چه چیزی میبیند و در کجا نیاز میوَرزد و در کجا ناز میکند«و الحمد لله رب العالمین غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
.........................
[۱]. الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج۲، ص۱۴۳.
[۲]. تهذیب الاحکام، ج۳, ص۱۰۹.
[۳]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج۳، ص۲۹۷.
[۴]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج۲، ص۳۵۲؛ «إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ وَ یدَهُ الَّتِی یبْطِشُ بِهَا...».
[۵]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج۳، ص۲۹۷.
[۶]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ القدیة)، ج۱، ص۳۴۸؛ بحارالانوار، ج۹۵، ص۲۲۵.
[۷]. الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج۲، ص۱۴۳.
[۸]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص۳۷۳.
[۹]. تهذیب الاحکام، ج۶، ص۶۱.
[۱۰]. سوره فرقان، آیه۴۵؛ ﴿أَ لَمْ تَرَ إِلَی رَبِّکَ کَیفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاکِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَیهِ دَلِیلاً﴾.
[۱۱]. سوره نور، آیه۳۵.
[۱۲]. اسرار الحکم، ص۵۷۴.
لینک را کپی کنید دانلود صوت جلسه
لینک را کپی کنید
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]
صفحات پیشنهادی
شکنجه مرگبار زن جوان توسط همسرش/ آخرین اظهارات قاتلان زن میاندورودی در دادگاه/ ماجرای مرضیه برومند با مهناز اف
در باشگاه شبانه بخوانید شکنجه مرگبار زن جوان توسط همسرش آخرین اظهارات قاتلان زن میاندورودی در دادگاه ماجرای مرضیه برومند با مهناز افشار و مهریه میلیاردی اش در باشگاه شبانه امشب صحبت های مرد جوانی را بخوانید که به دلیل اختلاف خانوادگی دست و پای همسرش را بسته و او را با ضربههترجمه كتاب مفاتیح الحیاه آیتالله جوادیآملی به زبان اندونزیایی
ترجمه كتاب مفاتیح الحیاه آیتالله جوادیآملی به زبان اندونزیایی شناسهٔ خبر 2852892 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان كتاب مفاتیح الحیاه آیتالله جوادیآملی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هماهنگی موسسه اسرا به زبان اندونزیایی ترجمه میشودریشه دنیازدگی ما از کجا سرچشمه میگیرد
آیت الله میرباقری ریشه دنیازدگی ما از کجا سرچشمه میگیرد ریشه دنیازدگی ما به ترجیح دادن غرایز و نفسانیت نسبت به خواستها و تمایلات روحانی ناشی میشود در این مسیر برای رفع دنیازدگی باید دست به مجاهده سخت بزنیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله سید محمدمهدی میرباقری رتدارک بسیج برای مراسم سالروز ورود امام رضا(ع) به ایران در شلمچه
تدارک بسیج برای مراسم سالروز ورود امام رضا ع به ایران در شلمچه شناسهٔ خبر 2856732 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی همزمان با سالروز ورود امام رضا ع به ایران و در استقبال از جشنهای دهه کرامت و آغاز جشنواره بین المللی امام رضا ع برنامه هایرشد حیرت انگیز اسلام میان جوانان چین
christiantoday گزارش داد رشد حیرت انگیز اسلام میان جوانان چین اسلام دارای بیشترین تعداد پیرو در میان معتقدان به ادیان در بین جوانان این کشور است به طوری که 22 درصد از جوانان زیر سی سال چین خود را از معتقدان به مبانی اسلانی معرفی کرده اند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از&ریشه کنی بیسوادی از استان نیازمند مشارکت همه جانبه دستگاه های اجرایی است
ارومیه ریشه کنی بیسوادی از استان نیازمند مشارکت همه جانبه دستگاه های اجرایی است معاون سیاسی وامنیتی استانداری آذربایجان غربی گفت ریشه کنی بی سوادی از استان نیازمند مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی در این امر است به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ازحرکات مذبوحانه دشمنان قبل از ورود به مرحله عمل در نطفه خفه می شود
فرمانده سپاه عاشورا حرکات مذبوحانه دشمنان قبل از ورود به مرحله عمل در نطفه خفه می شود تبریز- ایرنا - فرمانده سپاه عاشورا با بیان اینکه اشراف کاملی بر مرزهای افغانستان و پاکستان تا مرز بازرگان داریم گفت حرکات دشمن از شرق تا غرب مرزهای کشور رصد و پالایش شده و هر حرکت مذبوحانه قبذوب آهن اصفهان از ورود قطعه مخروطی کنورتور فولادسازی بی نیاز شد
ذوب آهن اصفهان از ورود قطعه مخروطی کنورتور فولادسازی بی نیاز شد اصفهان - ایرنا - مدیر بخش فولاد سازی شرکت ذوب آهن اصفهان گفت این شرکت از واردات قطعه رینگ و مخروطی کنورتور بخش فولادسازی بی نیاز و در این زمینه خودکفا شد به گزارش روز شنبه روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان خسرو جوادانسانها نیازمند یادآوری مرگ هستند
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۷ یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآوری و توجه به مرگ را عامل کاهش ظلم و گناهان در جامعه دانست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان حسن رحیمپورازغدی در مراسم نخستین شب قدر در دهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن وعترت مشهد اظهارشکنجه سخت زن جوان بدست همسرش/ آخرین اظهارات قاتلان زن میاندورودی در دادگاه/ ماجرای مرضیه برومند با مهناز افشار
در باشگاه شبانه بخوانید شکنجه سخت زن جوان بدست همسرش آخرین اظهارات قاتلان زن میاندورودی در دادگاه ماجرای مرضیه برومند با مهناز افشار و مهریه میلیاردی اش در باشگاه شبانه امشب صحبت های مرد جوانی را بخوانید که به دلیل اختلاف خانوادگی دست و پای همسرش را بسته و او را با ضربههای کریشه کنی بیسوادی نیازمند عزم، اراده و مشارکت جمعی است
ریشه کنی بیسوادی نیازمند عزم اراده و مشارکت جمعی است بندرعباس- ایرنا- رییس اداره سواد آموزی آموزش و پرورش شهرستان رودان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ریشه کنی بیسوادی گفت توجه به امر بیسوادی و ریشه کنی این معضل نیازمند برنامه ریزی بیشتر تلاش و همت مضاعف مشارکت عزم90 درصد منازل روستایی خراسانشمالی، نیازمند مقاومسازی
جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶ ۵۰ نماینده مردم بجنورد مانه و سملقان گرمه و جاجرم و راز و جرگلان گفت 90 درصد منازل مسکونی روستایی خراسان شمالی سقف چوبی دارند و نیازمند مقاوم سازی هستند موسیالرضا ثروتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان شمالی با اشاره بتسلیت آیتالله جوادیآملی بهمناسبت فاجعه مسجد امام صادق(ع) کویت
تسلیت آیتالله جوادیآملی بهمناسبت فاجعه مسجد امام صادق ع کویت شناسهٔ خبر 2789975 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان آیت الله جوادی آملی به مناسبت فاجعه شهادت جمعی از نمازگزارن در مسجد امام صادق ع کویت پیام تسلیتی صادر کردند به گزارش خبرگزاری مهر دراطلاعرسانی در امور وقف باعث فرهنگسازی در راستای نیاز جامعه است
سیدمحمد حسینی اطلاعرسانی در امور وقف باعث فرهنگسازی در راستای نیاز جامعه است شناسهٔ خبر 2851785 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۸ دین و اندیشه > سایر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم گفت هرجا که مشارکت خیرین را داشتیم توفیقات فراوانی حاصل شده است و قطعا اطلاع رسانی در امور وفرماندار شهرستان دورود: متکدیان غیربومی سعی در فریب مردم دارند/ شهروندان دورودی به نیازمندان واقعی کمک کنند
فرماندار شهرستان دورود متکدیان غیربومی سعی در فریب مردم دارند شهروندان دورودی به نیازمندان واقعی کمک کنندفرماندار شهرستان دورود گفت در سطح شهر دورود شاهد فعالیت برخی متکدیان هستیم که با مظلومنمایی سعی در فریب مردم داشته و به دنبال سودجویی هستند به گزارش خبرگزاری فارس از دورودظریف در بدو ورود به وین: به مرحله بسیار حساسی رسیدهایم/ حضور صالحی بسیار مفید است
ظریف در بدو ورود به وین به مرحله بسیار حساسی رسیدهایم حضور صالحی بسیار مفید است وزیر امور خارجه کشورمان اراده سیاسی طرف مقابل را لازمه رسیدنِ مذاکرات هستهای به یک سرانجام قابل قبول دانست محمد جواد ظریف امروز سهشنبه پس از ورود به وین پایتخت اتریش در مصاحبه با خبرنگاراندر همایش مشترک فارس و دانشگاه «آرابایف» مطرح شد ایران دروازه ورود قرقیزستان به آبهای آزاد/قرقیزستان نیازمند نف
در همایش مشترک فارس و دانشگاه آرابایف مطرح شدایران دروازه ورود قرقیزستان به آبهای آزاد قرقیزستان نیازمند نفت ایرانکارشناسان قرقیز ضمن تاکید بر اهمیت حضور ایران در سازمان شانگهای نقش تهران را در توسعه و پیشرفت اقتصادی بیشکک مهم ارزیابی کردند به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها