تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833314983
زیارت پروژهای است که شیعیان را در تاریخ به هم پیوند داده است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتوگو با احمد رهدار؛
زیارت پروژهای است که شیعیان را در تاریخ به هم پیوند داده است
شناسهٔ خبر: 2779105 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
دین و اندیشه > اندیشمندان
رئیس موسسه فتوح اندیشه گفت: یکی از راهبردهای کلان که توسط امامان معصوم بهویژه امام هادی (ع) طراحی شد پروژه زیارت است. زیارت پروژهای است که شیعیان را در تاریخ به هم پیوند داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، حرکت امام رضا(ع) از مدینه به سمت توس از همان ابتدا، نقشی تأثیرگذار در جامعه مسلمانان آن روز داشت و امروزه این تأثیرگذاری را با بررسی ادوار تاریخ میتوان تمدن ساز قلم داد کرد، حضور امامزادگانی همچون حضرت معصومه(س) نیز باعث تقویت این بعد تمدن سازی شد؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب مراحل پنجگانه تکاملی انقلاب اسلامی یعنی تحقق انقلاب اسلامی، تأسیس نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تحقق جامعه اسلامی و تشکیل تمدن بزرگ اسلامی را ذکر کردند، از این منظر نقش شهرهایی همانند مشهد باسابقه تمدن ساز بهواسطه حضور امام رضا (ع) قابلبررسی است.در گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم به نقش شهرهای زیارتی در تمدن سازی اسلامی پرداختیم و نفس حضور مضجع یک حجت الهی را در این تمدن سازی بررسی کردیم، در ادامه این گفتوگو را بخوانید.*با توجه به اینکه امروزه میلیونها نفر به شهرهایی مثل مشهد میآیند، نقش زیارت و شهرهای زیارتی در ایجاد تمدن اسلامی چیست؟در بحث تمدن معمولاً از واحد شهر شروع نمیکنیم به این دلیل که تمدن یک ظرف بزرگ است و شهر و حتی کلانشهر برای این ظرف کوچکاند و تناسبی باهم ندارند، البته چند استثناء وجود دارد، گاهی بعضی از شهرها مستقیماً تأمینکننده یکی از عناصر هستیبخش یا قوامبخش یک تمدن میشوند مثلاً یک شهر، شهر علم یک تمدن میشود، لذا در تمدن اسلامی هرچند قاهره، نجف و قم شهر هستند اما نمیتوان آنها را نادیده گرفت، چون شهر قاهره حوزه الازهر، نجف حوزه نجف و قم حوزه قم را دارد و یکی از پایههای تمدنی علم است، لذا در این اماکن بااینکه شهر هستند اما برای زمینهسازی تمدن مهم میشوند.نوع دیگر این شهرها که میتوان چهره تمدنی برایشان دید، شهرهایی هستند که کانونهای مذهبی یک تمدن میشوند، مثل مکه، مدینه، کربلا و مشهد؛ یک تمدن نیاز به نظامهای مختلف دارد، این شهرهایی که کانون مذهبی هستند با نظام اخلاقی و نظام باطنیِ معنایی یک تمدن، ارتباط مستقیمی دارند؛ این دو نظام، معنویت یک تمدن هستند که در هر تمدنی حتی در تمدنهای مادی هم وجود دارد، البته معنویت این نظامها هم مادی است، لذا شهری مثل مشهد صرفاً از حیث مذهبی با دو نظام بازیگر و مهم درون یک تمدن ارتباط پیدا میکند.نکته مهم دیگر این است که اگر هرگونه قرائتی از یک تمدن شیعی داشته باشید بازهم نمیتوانید نجف، قم، کربلا و مشهد را حذف کنید، این شهرها در این تمدن بهشدت تأثیرگذارند، یعنی حتی اگر یک تمدن شیعی در آسیای جنوب شرقی ساخته شود، بازهم آن کانونی که نظام معنایی را برای این تمدن باید بسازد نجف و مشهد است و نه کوالالامپور.نظام معنایی و نظام اخلاقی تمدن مانند هوا اهمیت دارد، هوایی که در همهجا هست و با همه نظامها و قسمتها ارتباط دارد، البته قرار نیست فضای تمدنی اخلاق فقط در حوزه علمیه باشد، برای اینکه یک تمدن سرپا بماند باید خیابان، بازار، ساحل، کارخانه، دانشگاه و همه نهادها و امکانش اخلاق تمدنی پیدا کند، لذا باید برای تمدن اسلامی یک کانون معنا ساز و اخلاق ساز شناسایی کنیم.شما در نظرات گذشتهتان به کارکردهای تمدنی دین به خصوص اسلام اشارهکردهاید، از این منظر مضجع امام رضا(ع) بهعنوان یک حجت الهی در ایران کارکردی در تمدن سازی اسلامی دارد؟ریچارد رورتی در تحلیلی مفهومی به این مسئله میپردازد که هویت چیست و ازاینجا به این پرسش میرسد که عناصر هویتساز در جوامع بشری چه چیزهایی هستند، او هویت را اینگونه تعریف میکند: نخستین، کوتاهترین و جامعترین پاسخی که انسان به کیستی خودش میدهد، کانون هویتش میشود، مثلاً از شما میپرسم کیستی؟ شما یکوقت میگویید، ایرانیم، اینجا ایرانیت کانون هویتساز شما میشود، در جای دیگری میگویید شیعهام، پس مذهب کانون هویتساز میشود، میگویید دانشجو هستم، پس صنف تو کانون هویتساز تو میشود، بعدازاین بررسی میگوید: «کدام از اینها به معنای دقیق کلمه هویتبخشاند و هویتهای مانا و پایدار میدهند؟ در پاسخ میگوید: «ماناترین نوع هویت، هویت دینی است که دیر تغییر میکند، چون دین یک ماهیتی دارد که میتواند با همه عناصر هویتساز دیگر بسازد، دین در جغرافیا میتواند باشد، در صنف میتواند باشد، در جنسیت میتواند باشد.»خود این دین با چه چیزی استوار میشود؟ یعنی قوام یک دین به چیست؟ حتی سؤالی بنیادیتر این است که هستی دین چیست؟ من معتقدم حجت الهی، عامل هستیبخش دین است، لیکن بهصورت عامل طولی یعنی عامل اصلی نیست زیرا در نگاه ما عامل اصلی خداست.همه ادیان یک حجت دارند، دینِ بدون حجت نداریم، حتی ادیان بشری مثلاً خود را به یک کنفوسیوس وصل کردهاند که معلوم نیست وجود دارد یا نه اما از او چیزی از جنس امام ساختهاند که دائماً خود را در ارجاع با آن تعدیل و تنظیم میکند، قوام میبخشد و رشد میدهد، بنابراین هیچ دینی نیست که نبی خود و حجت مخصوص خود را نداشته باشد.کارکردهای حجت هم در سطح و هم در بعد متکثر هستند، حجت الهی تک ساحت نیست، حجت الهی همانقدر که میتواند برای من پزشک باشد، میتواند معلم اخلاق، مربی جنگ یا معمار ساخت مدینه هم باشد و مدیریتی جامع دارد، وجود حجت یک وجود منحصراً در زمان نیست، بلکه بر زمان هم هست، در زمان و بر زمان بودن، باهم متفاوت هستند، به دلیل این وجودِ بر زمانی امام است که وقتی میمیرد، بازهم کارکرد دارد، اگر امام رضا (ع) وجود در زمان داشت، وقتی از دنیا رفت، تمامشده بود، طبق اعتقاد ما حجت الهی به دلیل آن وجود بر زمانی بعد از مرگش هم کارکرد دارد.امام رضا (ع) هویت معنایی با کارکرد انسجام بخش به ما میدهد، در توضیح این کارکرد انسجام باید بگویم آدمهایی که الآن داخل حرماند، همان آدمهایی هستند که بیرون حرم باهم اختلاف دارند، یعنی یکی حزب الف و یکی حزب ب است، اینها چرا در محدوده حرم اختلاف ندارند؟ وقتی داخل حرم میروید یک نوع احساس یگانگی با کل جمع و اجتماع میکنید و حل میشوید، یعنی آن وجه تمایز و وجه تشخص شما به نفع وجه جمعی مصادره میشود.این اتفاق در تمامی کانونهای معنا ساز اتفاق میافتد، جغرافیای این کانون معنا ساز را میزان شعاع آن و میزان قرب افراد تعیین میکند، یعنی برای برخی با درک دنیایی، ساده و فیزیکال، حرم یعنی محدوده ساختمانی بعد از میدان بیتالمقدس، به این معنی که انگار امام رضا(ع) فقط داخل قبر است. چرا حرم امام رضا(ع) آنجا باشد و جای دیگر نباشد؟ میخواهم بگویم اگر شما خود را در محضر قرار دهید دیگر فرق نمیکند به لحاظ جغرافیایی آنجا باشید یا جای دیگر، ما داخل حرم گناه نمیکنیم، چرا بیرون از حرم گناه میکنیم؟ چون احساس میکنیم امام رضا(ع) آنجا نیست، داخل حرم بهاینعلت گناه نمیکنیم که امام رضا (ع) را انگار میبینیم، اگر امام رضا(ع) را اینجا هم میدیدیم گناه نمیکردیم.حال اگر برای یک شهر تمدن ساز مدل مشهد، در سطح معرفت عمومی، حرم را داخل دیوار حرم تعریف کردیم، مناسبات مربوط به حرم ازجمله زیارت را هم باید در شعاع همان دیوار ببریم، یعنی دیگر سخنی از مشهد نمیشود، فقط سخن از قلب مشهد میتواند کرد، مثلاً کسی که میرود شاندیز خودش را اصلاً زائر امام رضا(ع) نمیبیند، وقتی فرد شاندیز است به ذهنش هم خطور نمیکند که اینجا مهمان امام رضا(ع) است، لذا در شاندیز یک رفتار و در حرم رفتار دیگر دارد.زیارت یک مفهوم تاریخی برای شیعه است، لطفاً از کارکردهای آن در طول زمانها و بر روند حضور شیعه در تاریخ بفرمایید و اینکه زیارت به معنی امروزه چگونه شکل گرفت؟اکثر زیارتنامهها متعلق به بعد از امام رضا(ع) و دوران امام جواد (ع) است، ما مقاطع اسلام را به سه دوره تقسیم میکنیم، یک دوره از ابتدای ظهور اسلام تا کربلا، یک دوره از کربلا تا امام رضا(ع) و آخرین دوره از امام رضا(ع) تا حضرت حجت، این دورهها واقعاً به لحاظ شرایط باهم فرق دارند، دوره امام رضا (ع) به بعد دورهای است که شیعه بهشدت در فشار است و امام معصوم بهکل شیعه درخواست عام تقیه میدهد، ما هیچ دورهای اینچنین نداشتهایم، مواردی بوده که امام هفتم(ع) به علی بن یقطین دستور تقیه میدهند اما در مورد همه نگفتهاند اما امام جواد(ع) دستور تقیه عام میدهند، یعنی اوضاع آنقدر سخت است که همه باید در محاق بروند.در این دوره تمامی ائمه(ع) بعد از امام رضا(ع) تا امام مهدی(ع)، امامان زیر ۱۰ سال هستند یعنی کودک هستند که به امامت میرسند، امامانی در سن ۶، ۷، ۸ یا ۹ ساله داریم به این معنی که زمینهساز ظهور امام مهدی پنجساله هستند و فشار اصلی این موضوع زمان امام جواد (ع) است بهعنوان اولین امامی که در کودکی امام شد، این دوره ویژگی دیگری دارد که تمامی انشقاقات وانشعابات شیعه تا امام رضا(ع) است و بعد از ایشان آنچنان استخوانبندی شیعه محکم گردید که شیعه دیگر انشقاق پیدا نکرد، پس این دوره، دوره خاصی است.در این دوره چون به زمان غیبت نزدیک میشویم، شیعه باید سنگ بنای مدیریتی خود را بنا نهد و امام باید تأثیر خودش را بگذارد زیرابه زمانی نزدیک میشویم که بهظاهر امام در میان نیست و شیعه باید بهگونهای تربیت و مدیریت بشود و چنان انسجام گیرد که در غیبت امام بتواند پروژه امام را جلو ببرد؛ یکی از راهبردهای کلان که در این دوره توسط امامان معصوم بهویژه امام هادی (ع) طراحی شد پروژه زیارت است، زیارت که البته مدیون امام حسین(ع) است و حتی امام هادی(ع) هم در این زمینه با زیارت امام حسین(ع) کار میکند اما این پروژه به چه دلیل به وجود میآید؟برای فهم این موضوع شما خود را مقایسه کنید با اهل سنت، اهل سنت میخواهند با کانونهای معناسازخودشان، پیوند برقرار کنند، چهکار باید بکنند؟ نهایتاً باید بروند مدینه النبی یا مکه که اولاً این رفتن هم پروژه شیعی است، یعنی یکی از مصادیق زیارت است، اینها هر کار بکنند، آن کار یکی از مصادیق زیارت بهعنوان مصادیق تام و ناب است اما مگر همه میتوانند مکه بروند؟امام هادی (ع) پروژهای را میدهند که همه در یکزمان در آن شریک هستند، یک همایش به وجود میآید و شیعه هر جای دنیا هست قلبش کربلاست، حتی شیعهای که نتوانست به حسینیه برود به خاطر مداحی تلویزیون میگرید، امام هادی(ع) یک فرمولی داده است که ما را در فرای تاریخ به هم وصل میکند، من در شهر کلکته چیزی دیدم که برایم خیلی مهم بود، آنجا بود که فهمیدم چگونه امام حسین(ع) واقعاً سرمایه ماست.شهر کلکته ۲۴ میلیون نفر جمعیت دارد و من هم تازه روز اول بود که آنجا رسیده بودم، مگر راحت است که آدم در میان ۲۴ میلیون نفر آدم در کشور هزار ادیان، همفکران مدل خود را پیدا کند؟ ۱۰ یا ۱۱ نفر یک پرچم را بالا آورده بودند و سینه میزدند و به سمتی حرکت میکردند، ناگهان احساس کردم واقعاً در یک شهر بزرگ با این مشخصات جای خود را یافتهام، وقتی من به این ۱۰ یا ۱۱ نفر پیوستم احساس کردم تمام سالهای عمرم را با اینها زندگی کردهام، آنها هم همین احساس را داشتند و نقطه وصل همه حسین(ع) بود.پروژه زیارت پروژهای است که شیعه را در تاریخ به هم پیوند داده است، این وصف از سطح یک وصف قلبی شروع و تا یک شوی زیارت ادامه مییابد که اوج آن اربعین است، تعمد دارم که میگویم «شوی زیارت» چون آنجاست که زیارت را متبلور میکنیم و برای دنیا، حتی برای آنان که زیارت را نمیفهمند، به نمایش میگذاریم، اگر بتوانیم جایگاه ولی را کما هو حقه تبیین مفهومی کنیم، آنوقت ارزش و جایگاه رسالت زائر را تغییر دادهایم، این اتفاق باید بیفتد که گام اولش معرفتی است.و ما الآن خیلی فاصلهداریم با این اتفاق؟بله وقتی میگویم معرفتی – اعتقادی، حتی برای خود ما صادق است، من مثال را از خودم شروع کردم، من در اینجا استعداد گناه بیشتر دارم تا داخل حرم چون من درک خودم را از زائر محدود کردم و خوب جا نینداختم که اگر خوب جا بیفتد از حد معرفتی – اعتقادی شروع میشود تا به کارهای دیگر و وابستههای دیگری به حوزه عمل کشیده شود اما باید این سطح معرفتی را کلان بکنیم، مثلاً المانهای محسوس زیارتی دلیلی ندارد فقط در حاشیه حرم قرار بگیرد.اگر بخواهیم بیشتر وارد فضای اجرایی شویم، برای شروع ایجاد یک تمدن از شهری مثل مشهد، چه باید کرد؟شهری مثل سبزوار اگر بخواهد مردم قوچان را برای خودش مصادره کند، چطور میتواند؟ شما با امام رضا(ع) همه ما را مصادره میکنید، مصادره یعنی شما در مشهد نشستهاید و برنامه میریزید و من مثلاً از زابل میآیم و تسلیم برنامه شما میشوم و حتی شما من را دعوت نمیکنید بلکه این من هستم که آرزو دارم توفیق پیدا کنم و به مشهد بیایم، چیزی مثل ۲۸ صفر راه افتاده است و مردم را در شهرهای دیگر با تمام ادعاها و عرقهایی که دارند به غلغله انداخته است.اینها میآیند و مصادره به نفع مشهد میشوند، در شهرهایی که رقابتهای مردم شناختی در آنها بالا است شما مشهد را با هرجای دیگر به رقابت درآورید واضح است مشهد پتانسیلی دارد که میتواند فضای رقابتی را به نفع خود مصادره کند، از پول و وقت و ظرفیت گرفته مردم درراه زیارت حاضرند هزینه کنند، لذا باید سرمایههای زیارت را شناخت و زیارت را مفهومی گسترده بخشید.**منبع: پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای فرهنگی آستان قدس رضوی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
دهمین همایش تخصصی تاریخ شفاهی ایران برگزار میشود
دی ماه امسال دهمین همایش تخصصی تاریخ شفاهی ایران برگزار میشود شناسهٔ خبر 2786607 - پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی به همت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با همکاری انجمن تاریخ شفاهی ایران و با عنوان تاریخ شفاهی انقحضور حجتالاسلام احمدی شاهرختی در جمع شيعيان جاكارتا
حضور حجتالاسلام احمدی شاهرختی در جمع شيعيان جاكارتا شناسهٔ خبر 2848265 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان مبلغ قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ايران با حضور در جمع شيعيان جاكارتا سخنرانی كرد به گزارش خبرگزاری مهر حجتالاسلام و المسلمين احمدی شاهرخیونسکو:هدف داعش از تخریب آثار باستانی قطع پیوند ملت سوریه با تاریخ است
یونسکو هدف داعش از تخریب آثار باستانی قطع پیوند ملت سوریه با تاریخ است تهران– ایرنا– سازمان علمی فرهنگی آموزشی ملل متحد یونسکو تخریب آثار و بناهای تاریخی در شهر تدمر پالمیرا در سوریه به دست گروه تروریستی داعش را محکوم کرد و آن را تلاش برای قطع پیوند ملت سوریه با تاریخ و بهجلوه های تمدنی مسجد در تاریخ تمدن
مسجد طراز اسلامی جلوه های تمدنی مسجد در تاریخ تمدن تاریخ تمدن یکی از مهمترین منابع مطالعاتی تاریخ تمدن بشری است که همه پژوهشگران آن را پذیرفته اند گرچه ممکن است ضعف ها و نارسایی هایی هم داشته باشد در این میان جلوه های تمدنی مساجد در تاریخ اسلام بسیار قابل توجه است به گزارش ستوسعه و تضاد در معماری شهرهای زیارتی/ اختلال در فرایند زیارت
گفتگو با یک پژوهشگر معماری اسلامی توسعه و تضاد در معماری شهرهای زیارتی اختلال در فرایند زیارت شناسهٔ خبر 2790285 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی هادی عرفان گفت در شهرهای زیارتی و به خصوص مشهد انتظار این است که در خیابانها و بهویژه مسزیارت نامه حضرت خدیجه(س)
کلیپ زیارت نامه حضرت خدیجه س شناسهٔ خبر 2788135 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 18 MB کلیپ تصویری زیارت نامه حضرت خدیجه س به مناسبت وفات این بانوی بزرگوار تقدیم می شود به گزارش خبرگزاری مهر کلیپ فوق زیارتنامه حضرت خدیجه س ازیارت حضرت خدیجه سلام الله علیها
زیارتنامه زیارت حضرت خدیجه سلام الله علیها اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ سرویس دینی جام نیوز توضیحى كوتاه درباره مزاتصویری تاریخی از آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی
سیمای بزرگان تصویری تاریخی از آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی تصویری تاریخی از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و مرحوم حضرت آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی سرویس دینی جام نیوز ۱۰ ۰۴ ۱۳۹۴ - ۰۱ ۰۴عرضه آنلاین آثار مكتوب حوزه نمايندگی ولی فقيه در امور حج و زيارت
عرضه آنلاین آثار مكتوب حوزه نمايندگی ولی فقيه در امور حج و زيارت شناسهٔ خبر 2786644 - پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها تمامی محصولات مكتوب حوزه نمايندگی ولی فقيه در امور حج و زيارت در سی سال گذشته به صورت تمام متن و آنلاين و رايگان در اختيار كاربران اينترحاءسین نون/ هفتمین جنایتِ تاریخِ هوانوردی/ شهرخدا/ مهربان سبزپوش
رمضان با کتاب ۳ حاءسین نون هفتمین جنایتِ تاریخِ هوانوردی شهرخدا مهربان سبزپوش شناسهٔ خبر 2848980 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۰ دین و اندیشه > سایر سومین بسته رمضانیِ معرفی کتاب با نگاهی به ۱۵ رمضان ولادت امام حسن مجتبی علیهالسلام ۱۲ تیر سالروز حمله ناو امریکایی به هوپروژهای كه تاریخی شد/ رستگاری ورزشگاه زنجان درگیر اماواگرها
مهر گزارش می دهد پروژهای كه تاریخی شد رستگاری ورزشگاه زنجان درگیر اماواگرها شناسهٔ خبر 2848709 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۳ استانها > زنجان زنجان- ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان يكی از همان پروژههای مهر ماندگار است كه به جايی ماندگاری شيرينی بهرهبرداری از آن طولانی شدنمواظبت بر زيارت عاشورا
عظمت زيارت عاشورا مواظبت بر زيارت عاشورا هركس حاجت و مهمّ بزرگى داشته باشد حوائج و خواسته هايش با چهل روز خواندن زيارت عاشورا خواهد گرفت و تجربه گواه عارف و عامى است به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت صادق علیه السلام به صفوان مى فرمايد اين زيارت و دعا را بخوان و از آن مواظبتروز قدس، یادگار سترگ امام و نشانه خودآگاهی تاریخی مسلمانان است
بیانیه آیتالله رشاد به مناسبت روز جهانی قدس روز قدس یادگار سترگ امام و نشانه خودآگاهی تاریخی مسلمانان است شناسهٔ خبر 2854675 - پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشمندان رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران طی بیانیه ای ملت ایران را به شرکت در راهپیمایی روز ج«تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی؛ از لایبنیتس تا نیچه»
معرفی کتاب تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی از لایبنیتس تا نیچه شناسهٔ خبر 2770662 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان کتاب تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی از لایبنیتس تا نیچه نوشته ایان آلموند بردلی هرلینگ چالشی مفید برای فهم ما از شرق شناسی آلمانی و برجدین هم دستور به زهد داده، هم جمع مال/ دعای امام هادی(ع) برای دنیا
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۱۰ دین هم دستور به زهد داده هم جمع مال دعای امام هادی ع برای دنیا شناسهٔ خبر 2790545 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 23 MB دین ما دستورات و توصیههایی دارد که آدمهای سطحینگر احساس میکنند این توصیههالحظه انفجار در مسجد شیعیان کویت +ویدئو
انفجار تروریستی لحظه انفجار در مسجد شیعیان کویت ویدئو شبکه تلویزیونی المنار تصاویری را منتشر کرده است که در آن لحظه انفجار روز جمعه در مسجد امام صادق کویت نشان داده می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز شبکه تلویزیونی المنار تصاویری را منتشر کرده است که در آن لحظه انفجار روز جمجانباز شیمیایی 70 درصد کرمانی: 7 بار پیوند چشم انجام دادهام
جانباز شیمیایی 70 درصد کرمانی 7 بار پیوند چشم انجام دادهامجانباز شیمیایی 70 درصد کرمانی گفت به دلیل جراحتهایی که بر اثر شیمیایی شدن برداشتهام هفت بار پیوند چشم انجام دادم به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان تاریخ دفاع مقدس برخی از روزها را در خاطرهها به گونهای حک ک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها