محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797062971
شاخصههاي توسعه اسلامي از نگاه آيتالله جوادي آملي (مدظله)
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شاخصههاي توسعه اسلامي از نگاه آيتالله جوادي آملي (مدظله)
نظر اسلام در خصوص توسعه كساني كه سكولار فكر ميكردند يا ميكنند، دين را تنها در فضاي ارزشي فرض ميكنند، نه در مسائل دانشي؛ در حالي كه اسلام در متن جامعه هم در مسائل علمي و اقتصادي و هم در مسائل اخلاقي و ارزشي، داراي ديدگاه مخصوص به خود است. توسعه داراي دو رويكرد متفاوت است: «توسعه تكاثري» كه مذموم است و «توسعه كوثري» كه ممدوح است. اينها هر كدام داراي «فصل» متمايزكننده هستند و هر يك اولاً مبادي، مباني و ثانياً مواد حقوقي و شاخصههاي مخصوص به خود را دارند. ما در درس و بحثهاي علمي، فقه از اين موضوع به عنوان يك مثال استفاده ميكنيم و ميگوييم: اگر فقيه بخواهد فتوا بدهد و فتواي او در رساله عمليه درج شود، سه مرحله را بايد از سر بگذارند؛ اول، مواد حقوقي بايد در دست وي باشد؛ دوم، اين مواد حقوقي را بايد از مباني استخراج كند و نهايتاً اينكه آن مباني را بايد از منابعي استنباط كند تا بتواند حرف علمي بزند. فقيه بايد يك پايگاه اصولي داشته باشد و مشخص نمايد كه نظرش در مورد برائت، استصحاب و علم اجمالي چيست؟ آيا نظر او احتياطي است يا برائتي؟ و... يعني بايد مباني در دستش باشد و اين مباني را بايد از منابعي بگيرد. منابع او نيز عقل، كتاب و سنت معصومين است. اگر فقيه منابع را در اختيار نداشته باشد يا رابطه منابع با مباني گسيخته باشد، ديگر ملا و فقيه نيست؛ نه حجت عندالله دارد و نه حجت عندالناس. در اقتصاد نيز همينگونه است. اسلام توسعه را كاملاً ترغيب و تشويق كرده است، منتها توسعه در اسلام داراي دو نوع متفاوت است؛ يك نوع توسعه تكاثري است كه اسلام در همهجا آن را مذمت كرده است و يك نوع ديگر، توسعه كوثري است كه اسلام در همهجا از آن حمايت كرده است. توسعه كوثري آن است كه «پايدار» و «همهجانبه» باشد. معناي پايدار آن است كه نسل آينده را هم در نظر داشته باشد. مثلاً بايد مشخص شود آنچه در كشور وجود دارد، كدام سرمايه است و كدام درآمد؟ مثلاً كشوري كه داراي نفت است، اگر دولت آن بخواهد كشور را با نفتفروشي اداره كند، اين آغاز ورشكستگي است. براي اينكه نفت سرمايه است و سرمايه را نميتوان فروخت. همانگونه كه اگر كاسبي از سرمايه بگيرد و هزينه فرزندانش را تأمين كند، آغاز ورشكستگي او است. او بايد درآمد داشته باشد و از آن هزينههاي خود را تأمين كند. كسي كه نفهمد سرمايه و سود چيست، راه براي توليد ندارد. او بايد بداند آنچه در زمين است، پايدار است. زمينفروشي، نفت و گاز فروشي و معدنفروشي، سرمايه خوردن است. اين همه روايت داريم كه اگر كسي زمين بفروشد، هيچ بركتي در آن نيست. اين ناظر است به اينكه سرمايه را نميتوان فروخت، بنابراين توسعه كوثري از اينجا شروع ميشود. تشخيص سرمايه و سود شاخصه اول اين است كه بفهميم سرمايه چيست و سود كدام است؟ بايد سرمايه را كاملاً حفظ كرد و راه ايجاد درآمد را دانست؛ بعد از استحصال درآمد، آن را هم در داخل و هم در خارج عرضه كرد تا نياز كشور تأمين شود. شاخصه دوم آن است كه توسعه، همهجانبه، پايدار و در طول و براي همه نسلها باشد و نه در عرض و براي يك نسل. خداوند همهجانبه بودن را در سوره حشر قرآن كريم چنين معرفي مينمايد «كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاء مِنكُمْ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ» يعني آنچه كه به شما عطا كرديم سرمايه ميشود و آنجا كه ميگوييم سهم فقرا را بدهيد براي اين است كه مبادا سرمايه و ثروت در بين يك عده خاص دست به دست شود كه دوله در آيه يعني تداول و دست به دست شدن. ثروت مثل خون مملكت است. اگر خون فقط در يك بخش از اعضاي بدن جريان داشته باشد، بقيه اندامها فلج ميشوند. قرآن كريم ميفرمايد اين ثروت بايد تداول بينالناس اجمعين داشته باشد، نه بين الأغنياء منكم. در نظام سرمايهداري، كل ثروت در دست اغنيا است. بقيه عملاً هيچ! سوسيال بلشويك ورشكسته شرق نيز همينگونه بود اما در اين دومي، سرمايه دست دولت و دولتسالاري بود. كل سرمايه اتحاد جماهير شوروي كه بخش وسيعي از شمال و شرق و غرب كره زمين را فرا گرفته بود، در دست دولت بود. از اين طرف شوروي تا آن طرف شوروي، با هواپيما 8 ساعت فاصله بود. ما قبلهمان در چهار طرف ايران جنوبغربي است. اما بخشي از قبله آنها جنوب غربي است، بخشي مستقيم و بخشي جنوب شرقي است! در اين كشور با داشتن گاز، نفت و بسياري از صنايع سنگين، دولتسالاري بود. اين هم جزو تكاثر مذموم است. هر دو نظام منحوس غربي و شرقي تكاثري است و آيه سوره مباركه حشر هر دو را نفي و ابطال كرده است: كي لا يكون دوله بين الأغنياء منكم. ذات اقدس الله گفته مبادا اين ثروت، فقط در دست يك گروه خاص قرار گيرد. بايد در بين مردم دور بزند و به دست همه برسد. در توسعه پايدار همهجانبه، اگر تسهيلات بانكي است، بايد براي همه باشد. اگر وام است، براي همه باشد. اگر كارشناسي و كارداني است، بايد براي همه باشد. اين ميشود توسعه پايدار همهجانبه ممدوح محمود شرعي. اسلام هرگز با اين مخالف نيست، بلكه موافق هم هست. پس شاخصه مهم اين است كه ثروت بايد مانند خون بين همه مردم دور بزند. كار، محور توسعه اسلامي شاخصه ديگر اين است كه همه مردم بايد كار كنند تا زندگيشان تأمين شود. با اينكه نقل شده است كه پيامبر(ص) دست آن كارگر را بوسيد، اما مزدوري مغضوب است. ما خيال ميكنيم چون كار خوب است، كارگري براي ديگران هم چنين است. اين را در كدام روايت داريم كه اجير شدن مستحب است؟! عنوان غالب روايات ما طوري است كه تنزيه ميكند كه مبادا كسي مزدور ديگران باشد. عنواني كه مرحوم كليني در اين باب ذكر كرده، اين است كه اجير شدن مكروه است. بله، جايز است؛ چون وجود مبارك موساي كليم براي شعيب اجير شد. اما اشتغال را با «كراهت» ميخواهيم يا با «كرامت»؟ اشتغال با كراهت، تكاثر مذموم است و توسعه مذموم. اشتغال با كرامت، كوثر محمود و توسعه محمود است. متأسفانه ما همين كه افراد كار دارند و مجموعهاي از افراد را اجير كرديم، ميگوييم اشتغال ايجاد شده است! در كتاب شريف كافي، «كتاب المعيشه» را ملاحظه بفرماييد. ميفرمايد كسي كه خود را مزدور كند، روزياش را كم كرده است. اگر شما درآمد داري، براي خودت كار كن! چگونه روزي را تنگ نكرده در حالي كه تمام درآمد را كارفرما ميبرد؟ براي همين شاگرد مغازه و مزدور ديگري شدن، مغضوب است. در توسعه تكاثري، همين كه براي كسي كار پيدا كرديم و او را اجير ساختيم، ميگوييم شاغل شده اما اين شغل، با كراهت است. اما توسعه كوثري با كرامت همراه است.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
پیام آیتالله جوادیآملی به اجلاس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه
پیام آیتالله جوادیآملی به اجلاس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی در پیام خود به چهارمین اجلاس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه گفت کار تکفیری و سَلفی و داعشی برخلاف صلح و امنیت منطقه است و کار اسلام نیست بهآیتالله جوادیآملی ارتحال آیتالله فقیهی مازندرانی را تسلیت گفت
آیتالله جوادیآملی ارتحال آیتالله فقیهی مازندرانی را تسلیت گفت شناسهٔ خبر 2785478 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشمندان در پی ارتحال عالم ربانی آیت الله شیخ عبدالرحمان فقیهی مازندرانی از علمای استان مازندران آیت الله العظمی جوادی آملی با صدور پیامی ارتحالمرتضی جوادی آملی: ناامنی توسط کسانی انجام می شود که باور صحیح به آموزه های وحیانی ندارند
مرتضی جوادی آملی ناامنی توسط کسانی انجام می شود که باور صحیح به آموزه های وحیانی ندارند فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی گفت بدون شک هیچ شخصی از ناامنی سود نمی برد جز انسانهای خودکامه فرصت طلب و سودجو این نکته قابل توجّه است که تا رآیت الله جوادی آملی میراث دار حقیقی علامه طباطبایی است
در همایش طبیب روحانی عنوان شد آیت الله جوادی آملی میراث دار حقیقی علامه طباطبایی است شناسهٔ خبر 2776717 - جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیت الله احمد احمدی گفت آیت الله جوادی آملی با ادامه راه علامه طباطبایی حقیقتا تفسیر را در حوزه های علمیهمرتضی جوادی آملی: فرهنگ اعتدالی رمضان را ترویج کنیم تا ایران دوباره بر عرش فرهنگ جهان تکیه بزند
مرتضی جوادی آملی فرهنگ اعتدالی رمضان را ترویج کنیم تا ایران دوباره بر عرش فرهنگ جهان تکیه بزند فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام جوادی آملی اظهار داشت عالمان و فاضلان حوزه و دانشگاه از دولت تدبیر و امید و اعتدال درخواست دارند که فرهنگ رمضان که همگان را به اعتدالآیتالله جوادی آملی: امنیت بدون اقتصاد مقاومتی حرفی پوچ است
در همایش امنیت پایدار مطرح شد آیتالله جوادی آملی امنیت بدون اقتصاد مقاومتی حرفی پوچ است آیت الله جوادی آملی در پیامی به همایش امنیت پایدار گفت برای تامین امنیت باید اضطرابزدایی کرد و امنیت بدون اقتصاد مقاومتی هم حرفی پوچ است به گزارش جام نیوز دومین همایش امنیت پایدار صبح امتازه ترین اثر آیتالله جوادی آملی در نمایشگاه قرآن
کتاب شفاعت جلوه برتر رحمت تازه ترین اثر آیتالله جوادی آملی در نمایشگاه قرآن کتاب شفاعت جلوه برتر رحمت اثر آیتالله جوادیآملی که از سوی انتشارات اسراء منتشر شده است در نمایشگاه قرآن ارائه میشود به گزارش مشرق کتاب «شفاعت جلوه برتر رحمت» یکی از آثار تازه آیت&zرئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک: توسعه بیمارستان آیتالله خوانساری نیازمند مشارکت خیرین است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک توسعه بیمارستان آیتالله خوانساری نیازمند مشارکت خیرین استرئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت توسعه بیمارستان آیتالله خوانساری نیازمند مشارکت خیرین است و برای تحقق این مهم باید تمامی مردم و خیرین مشارکت گستردهای داشته باشند به گزارش خبرگزاری فارس ازتسلیت رئیس سازمان اوقاف در پی درگذشت آیتالله امینیان
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۲ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درگذشت آیتالله محمدعلی امینیان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام حجتالاسلام والمسلمین محمدی به این شرح است انکتاب «حقوق اسلامی و جامعه» منتشر شد
کتاب حقوق اسلامی و جامعه منتشر شد شناسهٔ خبر 2771981 - جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > سایر مجموعه مقالاتی در خصوص ارتباط میان شریعت اسلامی و مناسبات موجود در جامعه به قلم گروهی از استادان دانش حقوق در کتاب حقوق اسلامی و جامعه Islamic Law and Society منتشر شدمجموعه پوستر «وحدت از نگاه مقام معظم رهبری» + دانلود
وحدت مجموعه پوستر وحدت از نگاه مقام معظم رهبری دانلود سیاست دشمنان اسلام و مسلمین بر تفرقه قرار گرفته است و میخواهند بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مجموعه پوستر «وحدت از نگاه مقام معظم رهبری» به همت نشریه الکترونیکی اخوت منتشر شد &آیتالله واعظ طبسی: تربیت مدیران متخصص و متعهد نیاز امروز جامعه اسلامی است
آیتالله واعظ طبسی تربیت مدیران متخصص و متعهد نیاز امروز جامعه اسلامی استتولیت آستانقدس رضوی گفت تربیت مدیران متخصص باتجربه خلاق متعهد و متدین نیاز امروز جامعه اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آستانقدس رضوی آیتالله عبارادیو و تلویزیون اسلامی در نیجریه
رادیو و تلویزیون اسلامی در نیجریه شناسهٔ خبر 2778274 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان نیجریه برای گسترش اسلام رادیو و تلویزیون اسلامی تأسیس نموده است تا تعالیم واقعی اسلام را به مردم نشان دهد و فرصتی برای تعامل بین ادیان باشد به گزارش خبرگزاری مهرآیتالله سیستانی: گرایش دنیا به اهل بیت(ع) را مدیون جمهوری اسلامی هستیم
تراز الحمدالله در ایران و کشورهای اسلامی مجالس متعددی برگزار می شود ولی باید سعی شود مطالب قوی در این محافل گفته شود ویا کتاب هایی که منتشر می شود کتب علمی و متقنی باشد بی شک اگر عالمانی که از نظر علمی و اخلاقی الگو هستند در بلاد داشته باشیم این فرقه ها نمی توانند تبلیغ خاصراهکارهای قرآنی برای تحقق سبک زندگی اسلامی و ایرانی
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۶ یک مدرس دانشگاه و کارشناس قرآن و تعلیم و تربیت به بیان راهکارهای قرآنی برای تحقق سبک زندگی اسلامی و ایرانی در جامعه پرداخت علی سعیدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی افزود جهانی را که امروزه در آن زندگی میکنیم جهانتوریسم سلامت و صدور انقلاب اسلامی/ دیپلماسی سلامت از حرف تا عمل
یادداشت توریسم سلامت و صدور انقلاب اسلامی دیپلماسی سلامت از حرف تا عمل شناسهٔ خبر 2770381 - جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > سایر طی سالیان اخیر ایران با محور قرار دادن برخی از شهرهای کشور نظیر مشهد به دنبال تقویت صنعت توریسم درمانی است زیرا این صنعت میتواند نقش مآیتالله قرهی در گفتوگو با فارس: تکبُعدی به مساجد نگاه نکنیم/ روشنگری حقیقی در مساجد انجام شود
آیتالله قرهی در گفتوگو با فارس تکبُعدی به مساجد نگاه نکنیم روشنگری حقیقی در مساجد انجام شودمدیر مدرسه علمیه امام مهدی عج گفت باید در مساجد روشنگری حقیقی بیان شود نه آنچه که به عنوان جریانهای سیاسی گروهی تعبیر میشود آیتالله روحالله قرهی مدیر مدرسه علمیه امام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها