تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833139570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کرسی ترویجی مبانی جهان شناختی الگوی اسلامی پیشرفت برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کرسی ترویجی مبانی جهان شناختی الگوی اسلامی پیشرفت برگزار شد

کرسی


شناسهٔ خبر: 2782992 - شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
دین و اندیشه > اندیشکده ها

کرسی ترویجی مبانی شناختی الگوی اسلامی پیشرفت با سخنرانی ترخان، قدردان قراملکی و جعفری هرندی در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم ترخان مدیر گروه کلام و عضو هیات علمی پژوهشگاه گفت: جهان شناسی می تواند برداشت جزئی یا کلی از جهان باشد. از بین گونه های مختلف جهان شناسی، بینش فلسفی بر اساس نگاه اسلام به جهان که یک برداشت کلی است مورد توجه موضوع این نشست است.وی ضمن بیان اصول جهان شناختی گفت: اولاً تاکید و محور اصلی موضوع بر اصولی است که بر جهان طبیعت حاکم است. ثانیاً عناصر بینشی در حوزه جهان از سویی، با هم و از سوی دیگر، با نظام های بینشی دیگر مثل خداشناسی، انسان شناسی، ولایت شناسی و جامعه شناسی سازگار و در ارتباط هستند و همگی به مثابه یک سیستم هماهنگ در راستای تحقق کمال و قرب الی الله مورد لحاظ قرار می گرند.قاسم ترخان با بیان این موضوع که جهان واقعیتی است که توسط خداوند تدبیر می شود تصریح داشت: در معنای تدبیر عناصری مانند تفکر و اندیشه، چینش و ترتیب خاص اشیاء و امور، هدف و غایت داشتن، لحاظ شده است. بر این اساس، جهان همانند یک سیستم یا دستگاهی است که اجزاء و قطعات آن بر پایه طراحی برآمده از اندیشه و تفکر، برای دستیابی به اهداف و غایاتی از پیش تعیین شده، تنظیم و چینش شده است.وی افزود: هدف و کمال نهایی موجودات جهان، رجوع به حضرت حق است و همه عالم به سمت این نقظه در حرکت هستند.عضو هیات علمی کلام پژوهشگاه با بیان آنچه مربوط به برآیند اصول جهان شناختی در الگوی اسلامی پیشرفت است گفت: طراحی و تدوین الگوی اسلامی –ایرانی پیشرفت، از محورهای کلان و سه گانه فلسفه الگو، نظریه اسلامی پیشرفت، الگوی اسلامی –ایرانی پیشرفت و ساز و کار اجرای الگو برخوردار است. دغدغه اصلی موضوع بحث آن است که نقش اصول جهان شناختی پیش گفته را به مثابه مبنا در مباحث الگوی اسلامی پیشرفت اعم از فلسفه الگو و ... نشان دهد.در ادامه این کرسی علمی حجت الاسلام محمد جعفری هرندی که به عنوان ناقد در نشست حضور داشت ضمن بیان مباحثی در نقد این موضوع گفت: بر حسب اصطلاح نمی توان جهان شناسی را از هستی شناسی جدا نمود و علی‌رغم تأکیدی که در مفهوم شناسی بر جهان طبیعت رفته ، در مقام عمل رعایت نشده است و شما بخش مستوفایی را به علل غیر مادی و تأثیر آنها بر عالم طبیعت نموده‌اید که همه به نحوی به بحث غیب بر می‌گردد . آیا اساسا غیب و شهود را می‌توان در نظریه جهان شناسی اسلامی از هم تفکیک نمود؛ شما به روشنی این دیدگاه را که همان نگاه سکولاریستی است، نفی نمود ه اید.وی افزود: همان گونه که قبلا عرض شد، نمی توان صرفا رفتارهای انسانی را در بعد فرا مادی دید و همان گونه که انسان دو بعدی است ، رفتارهای او هم دو بعدی است و حتی نمی توان تأثیراتی هم که رفتارهای صالح و یا ناصالح ما دارد و در آیات و روایات مورد تصریح قرار گرفته، را صرفا به جنبه غیر مادی مستند نمود . شاید بتوان ادعا نمود که پاره ای از این تأثیرات مربوط به همان بعد فیزیکی و تإثیر و تأثرات از ناحیه ماده و انرژی است . ( نظیر تغییر مولکولهای آب دراثر سخن زشت که اخیرا اثبات شده است که البته مکانیسم فیزیکی آن هنوز برای دانشمندان واضح نشده است ). شاید به عنوان شاهد مثالی دیگر، تأثیر خود روح در جسم  و مکانیسم آن مورد ی قابل ذکر باشد که به هر صورت و با هر نگاهی به رابطه نفس و بدن، از جنبه مادی تهی نیست. در ادامه این نشست حجت الاسلام محمد حسن قدردان قراملکی نیز جداگانه به نقد موضوع نشست پرداخت.گفتنی است این کرسی علمی صبح روز سه شنبه 26 خردادماه جاری با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش پژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن