واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حقوق شهروندی اقتضا میکند که افراد دیدگاههای مخالف را بپذیرند. حجتالاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، با بیان اینکه «عصاره اصلی دین ما ادب، احترام به تفکرات دیگران و نقدهایی است که میشود» اظهار کرد: در این دین چنگ انداختن به تفکرات دیگران ممنوع و احترام گذاشتن مقبول است. ما اگر در حوزه دین نفس میکشیم باید شخصیتهای بزرگی همچون نبی مکرم اسلام را الگوی خود قرار دهیم. وی گفت: در زمان پیامبر (ص) چه تعداد مسلمان بودند؟ حضرت علی (ع)، حضرت خدیجه (س) و خود پیامبر(ص) مسلمان بودند، حتی خویشان رسولالله هم کافر بودند ولی با تمام این رفتارها پیامبر (ص) هرگز اخلاق را زیر پا نگذاشت و با مکارم اخلاقی که دنبال میکردند باعث شدند که شبه جزیره عرب همگی مسلمان شوند. پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) همواره دغدغه هدایت مردم را داشتند و حتی در برابر رفتارهای مشرکین هم بیاحترامی نمیکردند. این کارشناس اخلاق و عرفان تصریح کرد: در بحثهای نظامی و سیاسی ما قدرتمحور نیستیم بلکه هدایتمحور هستیم. پیامبر (ص) اصل را بر همین هدایت گذاشته است. ما در فلسفه قیام امام حسین (ع) میبینیم که وقتی حر به آغوش امام حسین (ع) برگشت، امام (ع) از ایشان استقبال کرد و در آن روز هم دغدغه هدایت قوم کفر را داشت. دلیر خاطرنشان کرد: ما اگر به اسماء الهی دقت کنیم متوجه میشویم که از القاب خداوند ستارالعیوب بودن و غفارالذنوب بودن است. پس ذات باری تعالی با کینههای شتری و حسدهایی که برخی از انسانها نسبت به هم دارند سازگاری ندارد. وی با اشاره به اینکه «در انتخابات سعهصدر شرکت کنندگان عامل موفقیت آنهاست» گفت: اینکه برخی از افراد میخواهند با قشریگری و خودرایی به منصبی برسند، این افراد راه به جایی نمیبرند. حقوق شهروندی اقتضا میکند که افراد دیدگاههای مخالف را بپذیرند و اگر این گونه نشود نمیتوانیم در یک شهر زندگی کنیم. مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: حضرت علی (ع) وقتی در جنگی میبینند که سپاه ایشان به سپاه معاویه بد میگوید، روی خوشی نشان نمیدهد. وقتی یاران از ایشان میپرسند مگر ما حق نیستیم حضرت میفرمایند بلی، ولی به جای اینکه به سمت سبع و ناسزاگویی بروید بهتر است نقاط قوت خود را بیان کنید و حضرت گفت بهتر است بگویید خدایا بین ما و دشمنان ما صلح برقرار کن. دلیر تاکید کرد: در رقابتهای سیاسی که اکنون در جامعه ما وجود دارد نه معاویهای داریم و نه حضرت علی (ع). همه ما در یک کشور و زیر نظر قانون اساسی و اصل ولایت فقیه زندگی میکنیم. لذا در این جامعه برای رسیدن به منصبی ناسزاگفتن جایی ندارد. کاری به مسائل سیاسی ندارم، وقتی که میگوییم خداوند ستار العیوب است دیگر ادبیات بگم بگم و مچگیریها و از بین بردن حرمتها معنایی ندارد. وی ادامه داد: اینگونه ادبیاتها متعلق به اندیشههای ماکیاولی و هابزی است. در ادبیات نبی مکرم اسلام و ائمه (ع) اینگونه نیست که ما به هر قیمتی رقیب را کنار بگذاریم و ما هرگز چنین حقی نداریم که بخواهیم طرف را رسوا کنیم. خدا بنده عیبپوش و ستارالعیوب را دوست دارد. کدام یک از ما خطا نکردهایم؟ به جز 14 معصوم (ع) احتمال خطای بقیه انسانها میرود. مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در ادبیات دینی و نبوی ما سعه صدر داشتن بسیار مهم است. وقتی خداوند حضرت موسی (ع) را به سراغ فرعون میفرستد بر اولین چیزی که تاکید میکند قول نرم داشتن است. دین ما چیزی جز محبت نیست. بنده امیدوارم در بحث انتخابات، اخلاق ترکخورده در جمهوری اسلامی ترمیم شود چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در انتخابات آینده ریاست جمهوری. دلیر در ادامه با بیان اینکه «همه کسانی که دغدغه انسانی و دینی دارند باید اخلاق را از بداخلاقی برهانند» گفت: تا مشکل اخلاق در جامعه ما حل نشود در تمام عرصهها دچار مشکل هستیم. ما در جغرافیای مسلمین نفس میکشیم ولی اگر رفتار غیر دینی داشته باشیم، درست نیست و خدا را خوش نمیآید. پیامبر اسلام (ص) برای پرورش مکارم اخلاق مبعوث شدند و ما باید اخلاق نیک را سررشته کار خود قرار بدهیم. وی گفت: بهتر است مردم ما به انسانهای بداخلاق و آنهایی که درصدد رسوایی سایرین هستند رای ندهند و کاندیداها هم در ادبیات خود مچگیری و بگم بگم راه نیندازند. بهتر است به آنهایی که اخلاق اسلامی را رعایت میکنند رای بدهیم و به باورها و اخلاقها احترام بگذاریم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]