واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
همایش «امام و انتظار» در ژاپن برگزار شد
![همایش «امام و انتظار» در ژاپن برگزار شد ژاپن](http://media.mehrnews.com/d/2015/06/09/3/1732490.jpg)
شناسهٔ خبر: 2771273 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
دین و اندیشه > اسلام در جهان
به مناسبت بیستوششمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) همایش «امام و انتظار» به همت رايزنی فرهنگي ايران در ژاپن با حضور ایرانیان و جمعی از ژاپنیهای علاقمند به ايران، در سالن «فردوسی» شهر توکیو برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتداي اين همايش، نظرآهاری، سفیر كشورمان در ژاپن، به همزماني امسال نيمه شعبان با ۱۴ خرداد اشاره و اظهار كرد: امام (ره) خود منادی اصل انتظار بود و قیامي كه آغاز كرد ادامه مسیر علمای شیعه به خصوص از دوره صفویه تا دوران انقلاب بود.وی در ادامه به بررسی انتظار از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخت و شاخصه حرکت و قیام امام (ره) را بازگو كرد و گفت: امام (ره) برای عدالت قیام کرد و وجه شاخص و یکی از اصول شیعه نیز همین نکته است.نظرآهاری همچنین به بیان خصوصیات حاکم در مذهب تشییع اشاره كرد و امام (ره) را منادی عدل و عدالت در جهان خواند و در پایان سخنان خود اظهار كرد: امام خمینی (ره) با بیان بحث انتظار فرج و قیام از کجرویها و انحرافات جلوگیری کرد.سخنران دیگر این همایش کن جی تومیتا، اسلامشناس ژاپنی، استاد دانشگاه دوشیشای شهر کیوتو، مؤلف کتاب «امام خمینی» و مترجم کتاب «جهاد اکبر و ولایت فقیه» امام خميني (ره) به زبان ژاپنی بود.وی در ابتداي سخنان خود اظهار كرد: من از پدری بودایی و مادری مسیحی در کشور ژاپن متولد شدم و اولین بار که به ایران سفر کردم قبل از انقلاب بود و از آن زمان، ایران وطن دومم محسوب میشود. امسال همزمان با بیستوششمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) توانستم زندگینامه امام را با همکاری شرکت یاماکاوا تألیف و منتشر کنم. این شرکت یک پروژه به عنوان صد شخصیت برتر دنیا را شروع کرده بود که صدمین و معاصرترین آن به معرفی امام خمینی (ره) اختصاص یافته بود و بنده افتخار تألیف آن را داشتم.وی در ادامه افزود: یک استاد ژاپنی اسلامشناس بازنشسته به نام آقای کامورا، این پروژه مطالعاتی را به من پیشنهاد کرد و گفت كه ابتدا افکار و اندیشه امام خمینی (ره) را مطالعه کنم. از آن موقع کمکم مطالعه کردم و اولین کارم ترجمه کتاب «ولایت فقیه و جهاد اکبر» امام خمینی (ره) به زبان ژاپنی بود.کن جی تومیتا، ادامه داد: برای شروع مطالعه اندیشههای حضرت امام، ابتدا از مطالعه کتب احکام و بینش اسلامی دبیرستانهای ایران شروع کردم و برای گرفتن پاسخ بسیاری از سؤالاتی که در ذهنم شکل گرفته بود، راهی قم و حوزه علمیه این شهر شدم. در آنجا پس از مصاحبت با علما، مطالب مبسوطی در خصوص موضوعاتی نظیر اجتهاد، ولایت فقیه و ... دریافت كردم که سالها بعد در تألیف این اثر کمکهای شایانی به من كرد.اين اسلامشناس در پايان سخنان خود به معرفی اثرش پرداخت و بخشهایی از این کتاب را بازخوانی کرد.دیگر سخنران این همایش هوشنگ علیمددی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در ژاپن بود. وی در سخنان خود گفت: امام (ره) از کمنظیرترین و ممتازترین شخصیتهای تاریخ بشریت پس از انبیای آسمانی و معصومین (ع) است. امام (ره) با اندیشههای بلند الهی خود و تلاشهای صادقانهاش، مسیر تاریخ را دگرگون کرده و سرمنشأ تحولات عظیم در ایران و جهان شد.وی ادامه داد: آنچه حضرت امام خمینی (ره) را به عنوان رهبری ممتاز و بینظیر مطرح كرد، مجموعهای از ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی ایشان بود که در رأس همه اینها خدامحوری قرار داشت.عليمددي در پایان برخی از ویژگیهای حضرت امام (ره) در ابعاد مختلف از جمله بعد اخلاقی، صداقت در گفتار در عمل، سادهزیستی، نظم و انضباط، اندیشه و سیره سیاسی، رهبری و مدیریت، مدیریت بحران، قاطعیت و شخصیت، موقعیتشناسی، مردمداری، دشمنشناسی و وحدت میان مذاهب را برشمرد و با تبیین آنها سخنان خود را به پایان رساند.آخرین سخنران این مراسم حجتالاسلام تاتسوئیچی (ابراهیم) ساوادا، مترجم قرآن کریم به زبان ژاپنی بود. وي در سخنان خود گفت: ده روز قبل از ارتحال حضرت امام (ره) برای اولین بار به ایران سفر کردم. در این مدت در کلاسهای درس نظارهگر حزن و اندوه و اشک همدورهایهای خود برای شفای امام خمینی (ره) بودم. هرچند زبان فارسی نمیدانستم و برایم این صحنهها جدید بود، به هر زحمتی متوجه شدم که این راز و نیاز و این اشکها به خاطر شفای رهبر کبیر انقلاب است. اولین باری که اشک مردم شیعه ایران را دیدم، به خاطر ارتحال امام خمینی (ره) بود که همه ملت ایران و شاید همه آزادگان جهان به ویژه شیعیان در این غم میسوختند و اشک میریختند.وي همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه شیعه در مذاهب اسلامی گفت: آن چیزی که شیعه را از مذاهب و ادیان دیگر جدا میسازد، گریه و شوق شیعه است که در هیچکدام از ادیان وجود ندارد و خوشا به حال این انتظار که در مذهب شیعه، زمان ظهور مشخص نیست و هر روزه شیعیان در انتظار فرج آقا امام زمان (عج) هستند.وي ادامه داد: در دین بودا اعلام شده است که منجی انسانها ۵ میلیارد و ۶۷۰ میلیون سال پس از زمان تولد بودا ظهور خواهد کرد که در حال حاضر فقط ۲۶۰۰ سال از آن سپری شده است که در قیاس با عدد اول، تقریباً هیچ است و به باور خودشان این میزان را می بایست در انتظار بمانند. یکی از وجوه تمایز تشییع با سایر ادیان، همین مشخص نبودن زمان ظهورمنجی است، یعنی این امکان وجود دارد که فردا، امام عصر (عج) ظهور کنند.با پایان يافتن سخنرانی ها، مداحان اهل بیت (ع) با مدیحهسرایی در مدح آقا امام زمان (عج) و حضرت امام خمینی (ره) فضای مجلس را عطرآگین کردند. همچنین پخش نماهنگ های گوناگون از زندگی افتخارآمیز حضرت امام خمینی (ره) و سرود در وصف امام زمان (عج) از بخش های دیگر این همایش بود.همچنين در حاشیه این مراسم، نمایشگاه عکس از زندگی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد تحت عنوان «نمایشگاه عکس و اسناد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲» به همراه نمایشگاه آثار حضرت امام (ره) به زبانهای مختلف و کتابهایی که توسط شخصیتهای خارجی با موضوع امام (ره) منتشر شده است، در معرض دید علاقمندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]