تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830324334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کنفرانس دین و سیاست در اندیشه امام خمینی در اسپانیا برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کنفرانس دین و سیاست در اندیشه امام خمینی در اسپانیا برگزار شد

اسپانیا


شناسهٔ خبر: 2770412 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
دین و اندیشه > اسلام در جهان

به مناسبت بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، سمیناری تحت عنوان «دین و سیاست از منظر امام خمینی(ره)» روز جمعه پانزدهم خرداد در محل رایزنی فرهنگی ج.ا. ایران در مادرید برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در این سمینار که با حضور آقای فدایی فرد سفیر و معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران وهمچنین جمعی از محققان و اندیشمندان و علاقمندان برگزار گردید، علیرضا اسماعیلی رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا طی سخنانی ضمن تشکر از شرکت کنندگان به عنوان اولین سخنران مقاله خود را با موضوع «دین و سیاست از منظر امام خمینی» ارائه نمود.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و با اشاره به جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در صحنه سیاست جهانی، بر اهمیت بررسی اندیشه‌های معمار انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. آقای اسماعیلی گفت: «امام خمینی (ره) این انقلاب بزرگ را رهبری کرد و نظام جمهوری اسلامی ایران را پایه گذاری نمود و در پی آن به مدت ۱۰ سال ارکان اصلی آن را بر دوش گرفت.» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید افزود که رهبر انقلاب اسلامی ایران الگوی جدیدی از حکومت را برپایه اندیشه‌های اسلامی و ارزش‌های انسانی ارائه نمود.وی بیان داشت امام خمینی به مثابه اندیشمندی دینی و زمان شناسی هوشیار با دریافتی جامع از دین و با نگاهی عقلانی- عرفانی نسبت به سیاست و با درکی تاریخی از نیازها و تحولات جامعه و الزامات آن به احیای نگرش اسلام در تمام ابعاد زندگانی انسانی پرداخت.اسماعیلی ادامه داد: او توانست علاوه بر ارائه نگرش کلی و همه جانبه از اسلام ناب محمدی (ص) - به تعبیر خودش- کنش اجتماعی و سیاسی مبتنی بر آن را نیز دنبال نماید. بر همین اساس او دارای دو بعد اساسی یعنی دانش، بینش و کنش سیاسی و همگام با مقتضیات زمان است.رایزن فرهنگی کشورمان افزود: در بعد دانش و بینش او نه تنها دارای نگرشی فقهی است بلکه برتر و مقدم بر آن دارای نگرشی فلسفی و عرفانی است. در بعد کنش و فعل سیاسی نیز او نه تنها یک ایدئولوگ و رهبر انقلابی بزرگ که طراح و سازنده نظامی سیاسی- اجتماعی و بیان کننده نظریه و دیدگاهی ویژه در این باب می‌باشد.به گفته وی، به این دلیل است که بطور کلی سیاست از دید امام خمینی از آنچه در قالب راهبردها و سیاست‌های اجرایی حکومت‌های دنیوی و بویژه مستبدان و ستمگران صورت می‌گیرد، کاملاً مجزا و جداگانه می‌باشد.رایزن فرهنگی تصریح کرد: از دید امام خمینی (ره) سیاست راه بردن انسان در مسیر هدایت و کمال جامعه به سوی مصالح آن می‌باشد لذا دانش سیاست نیز دانش هدایت، کمال جویی، تربیت، پرورش آدمیان، حذف موانع و حجاب‌ها برای رسیدن به سعادت راستین است.وی با اشاره به بیانات امام راحل در این خصوص در صحیفه که «سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد و این‌ها را هدایت کند به طرف آن چیزی که صلاحشان هست» تاکید نمود: بر این اساس می‌توان امام خمینی را یکی از احیاگران فلسفه سیاسی اسلام» دانست.اسماعیلی خاطرنشان کرد: به این دلیل که ایشان، سیاست را در دوران معاصر مفهومی غیرانسانی و مبتنی بر نیرنگ و مکر پیدا کرده بود آنرا از این جایگاه دوروغین برکش‌اند و در جایگاه راستین نشاند لذا از دید او سیاست دانش فضلیت و عدالت و هدایت انسان در مسیر این دانش و خداگونه شدن است.وی همچنین با اشاره به اینکه هدف اساسی سیاست و دین برقراری عدالت در جامعه می‌باشد افزود: بر همین اساس از دید امام خمینی حکومت نیز ابزاری است برای تحقق عدل و معنویت در جامعه و به وجود آوردن یک جامعه عادل و معتدل و عاری از انحرافات. پس سعادت انسان در گرو تحقق عدالت در همه ابعادش در جامعه است.وی ادامه داد: نگرش امام خمینی به مفهوم سیاست مرتبط با نگرش او به مسائلی چون شناخت هستی و انسان، ابعاد وجودی او، ضرورت راهیابی اش به سوی سعادت راستین است بنابراین در نگرش امام خمینی (ره)، سیاست «همان راه بردن جامعه به موازین عقل و عدل و انصاف» می‌باشد.وی اشاره کرد: به طور کلی در نگاه امام خمینی اساس سیاست و سیاسی بودن را سه چیز یا سه اصل بنیادی تشکیل می‌دهد: ۱- آزادی ۲- استقلال ۳- مصالح عمومی و این سه مورد اصل اساسی تر یعنی عقل و عدالت را بنا می‌کند.اسماعیلی تصریح نمود: سیاست صحیح روش تحقق حکومت عدل و عادلانه است و بر همین اساس از دیدگاه امام خمینی همه پیامبران الهی برای تحقق حکومت عدل مبعوث شده‌اند و همچنین حکومت عین سیاست است یا عدل سیاست است.ایشان در پایان افزود، با توجه به آنچه گفته شد در می‌یابیم که امام خمینی سیاست را امری انسانی و متعالی دانسته و آن را از شئون خاص پیامبران، اولیای الهی و انسان‌های وارسته و عدالت گستر می‌داند. او هرگز بر این مساله که سیاست عبارت از نیرنگ، تقلب، پدرسوختگی و جز آن است، صحه نمی‌گذارد بلکه آن‌ها را به شدت نهی می‌کند؛ و هدفش هم رساندن انسان به کمالات عالیه انسانی است و این همان چیزی است که دین هم بدنبال آن است.امیلیو گنزالس فررین استاد کرسی اسلام شناسی دانشگاه سویا دیگر سخنران این نشست گفت: هنگامی که امام خمینی درگذشت و مترجمان وصیت نامه وی را منتشر کردند، مردم اسپانیا یک فرد متفاوت با آنچه که در خیال و باور خود داشتند را پیدا کردند، زیرا ما منتظر یک سخنرانی سیاسی بودیم و آنچه که شنیدیم یک سخنرانی کاملاً انسانی بود. او افزود که یک فیلسوف فرانسوی به نام «میشل فوکو» که امام خمینی (ره) را در سال ۱۳۵۸ از نزدیک دیده، گفته است که وی یک سیاستمدار نیست که بخواهد از دین بهره برداری کند آنطور که افرادی چون ژنرال فرانسیسکو فرانکو در اسپانیا یا برخی دیگر در سایر کشورها کردند.وی تصریح کرد: همزمان با انقلاب اسلامی در ایران، یک انقلاب اسلامی در پاکستان نیز رخ داد اما تفاوت آن‌ها این بود که در ایران، دین به قدرت رسید و در پاکستان، قدرت از دین استفاده کرد، در نتیجه پاکستان یک کشور نافرجام بوده و هنوز این نافرجامی ادامه دارد در حالی که ایران، یک کشور قوی و مستحکم است.اسلام شناس اسپانیایی ادامه داد: انقلاب امام خمینی هویتی از آینده است. در طول تاریخ سنت، هرگاه که یک انقلاب دینی رخ داد برای پایان دادن به یک رژیم با شیوه انقلاب فرانسه یا انقلاب شوروی بود. در هیچ صورتی یک انقلاب اسلامی اصیل در تسنن وجود نداشته زیرا هر بار که از اسلام سنی برای رسیدن به قدرت استفاده شد، برای تضمین یک قدرت طبقه ای نظامی بوده، موردی که هیچوقت در انقلاب اسلامی ایران رخ نداد.وی بر این عقیده است که مهم‌ترین دست آورد امام خمینی، گرد آوری مردم، به دست آوردن عشق مردم به خود و اینکه مردم به شرکت خود در تشکیل و ساخت یک کشور افتخار کنند می‌باشد.استاد دانشگاه سویا یاد آور شد: در مذهب تسنن، اصلاح طلبی انقلابی-از حسن بنا و قطب در مصر گرفته تا مودودی در پاکستان-همیشه بر علیه روحانیت بودند و از صفوف غیر حزبی در کادرهای سنتی شروع شدند. امام خمینی از درون آغاز شده بود بدون اینکه تشکیلات اسلامی را بشکند. امام با سنت‌ها مخالف نبود بلکه علیه سیستم فساد مبارزه کرد.فررین تاکید کرد: تفاوت بزرگ انقلاب امام خمینی با دیگر انقلاب‌ها در این بود که وی موفق شد که جوانان و طبقات متوسطی که در جنبش وی حضور داشتند را از درون امیدوار کند. کلید موفقیت امام، توانایی وی در ترکیب و اتحاد ملت بود.وی اشاره کرد: فضای ایدئولوژیکی اسلامی بین المللی که انقلاب ایران اشغال کرد، یک چیز کاملاً جدید برای تقسیم جهان دو قطبی آن زمان-سرمایه داری در مقابل کمونیسم- بود. اسلام انقلابی به عنوان راه سوم و به عنوان جنبش غیر متعهد جدید، معرفی شد.به گفته این اندیشمند، امام راحل ادغام دو عنصر اساسی انقلاب که از یک سو مشروعیت دینی و سیاسی و از سوی دیگر حاکمیت خدا و اراده مردمی بود را هویت داد.جعفر گنزالس مؤسس بنیاد مسلمانان برای صلح آخرین سخنران این کنفرانس بود که با موضوع «امام خمینی، یک عارف انقلابی» به ایراد سخن پرداخت. وی تصریح کرد: امام خمینی یک مرد با ایمان است. امام یک مردی است که مسلح به ایمان است. در زمانی که در جهان اسلام هیچکس نبود که معتقد باشد که اسلام نقش مهمی در صحنه سیاسی خواهد داشت وی فقط مسلح به ایمانش به خدا، با قدرت‌های بزرگ زمان خود به مبارزه پرداخت.وی پس از بیان زندگی نامه، شرایط قیام حضرت امام و ویژگیهای ایشان، اشاره نمود: امام خمینی، اسلام را همانند یک کل می‌داند نه جمعی از قوانین مربوط به موضوعات مختلف بلکه یک رفتار در برابر زندگی که به معنی موضع گیری در مقابل بی عدالتی، دفاع از مستضعفان، دفاع از بندگان خدا و بلند کردن صدا در مقابل استبداد، می‌باشد، می‌نگرد.گنزالس تاکید کرد: انقلاب‌هایی که ما در سه قرن پیش مشاهده کرده‌ایم، فاقد عنصری بودند که امام در انقلاب خود به آن اضافه نمود. همه انقلاب‌ها، بعد انسانی دارند اما عنصری که امام خمینی به انقلاب اسلامی اضافه نمود عنصر بعد متعالی که در انسان وجود دارد، بود یا به عبارتی دیگر آنچه که باعث می‌شود که انسان به خاطر هدف خود، حاضر باشد جانش را نیز فدا کند و امام این حرکت را هنگامی راه اندازی کرد که دشمنان خدا و دشمنان اسلام از همه جهت قدرتمند بودند. امام خمینی مردی دینی بود که با سلاح دین آمد و وقتی انقلاب کرد هیچکس فکر نمی‌کرد که اسلام بتواند در صحنه جهانی چنین نقشی ایفا کند.گنزالس گفت که در تمامی انقلاب‌ها می گویند برای برقراری عدالت آمده‌ایم، اما انقلاب امام خمینی بعد الهی داشت و چیزی را به مردم نشان داد که از آن آگاهی نداشتند، او به مردم آموخت که برای رسیدن به اهداف عالی نباید مأیوس باشند و زمانی که دشمنان دین تمامی قدرت‌های مالی، سیاسی و نظامی را در اختیار داشتند و مسلمانان تصور نمی‌کردند بتوانند کاری کنند، امام نشان داد می‌توان به آرمان خود رسید.به گفته این محقق علوم شیعی و مترجم کتاب قرآن مجید به زبان اسپانیایی، الله اکبر تنها یک جمله نیست بلکه مفهومی عمیق دارد. به اعتقاد امام خمینی، پیروزی در این جنگ با سلاح نیست بلکه با اعتقاد و ایمان به همین جمله الله اکبر است.گنزالس گفت: امام خمینی معتقد بود که قدرت تنها در اختیار خدا است و با این عقیده به میدان آمد. وقتی یک فرد با ایمان مشکلی دارد نزد فقیه و مجتهد می‌رود نه نزد قاضی که از سوی یک فرد مستکبر تعیین شده است و این به مفهوم حکومت اسلامی است، یعنی حکومت به فرد عادل و فقیه تعلق دارد. به گفته جعفر گنزالس، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قوانینی را برای اداره کشور تا زمان ظهور حضرت مهدی (عج الله) تعیین کرده است که مبنای آن ولایت فقیه است.گنزالس گفت امام در زمان خود کاری کرد که الان پس ازبیش از ۳۰ سال شاهد ثمره‌های آن هستیم، او ایمان را در مردم زنده کرد. امام با سلاح ایمان به میدان بازگشت تا بگوید خدا بالاترین است و وقتی عدالت نیست آزادی وجود نخواهد داشت.به گفته گنزالس امام پایه‌های یک حکومت جدیدی را گذاشت که اصول آن ارزش‌های اخلاقی و انسانی بود برای همین اولین گامی که پس از تشکیل حکومت برداشت برقراری روز قدس بود.
او افزود که امام خمینی یک دولت حسینی برپا کرد و علیرغم اینکه در شروع کار کمبودهایی وجود داشت اما حالا پس از گذشت ۳۰ سال ایران به یک قدرت بزرگ در عرصه جهانی تبدیل شده است تا جایی که کشورهای قدرتمند برای حل مشکلات خود چاره ای جز مذاکره با ایران ندارند.گنزالس در پایان گفت: بیداری مسلمانان و حرکت‌های آن‌ها در مصر، اردن، یمن و غیره از ثمرات انقلاب اسلامی امام خمینی است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن