محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845052948
تحدید و تهدید موقوفهها در پیچ و خم قوانین/ قانون جامع وقف
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
تحدید و تهدید موقوفهها در پیچ و خم قوانین/ قانون جامع وقف
شناسهٔ خبر: 2766936 - شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
دین و اندیشه > سایر
در سالهای اخیر سازمان اوقاف سعی کرده است تا با انعقاد موافقتنامههای دوجانبه با برخی ارگانها مشکل تملک موقوفه ها را تا حدودی حلوفصل کند؛ با این حال این روش قادر نیست برای همیشه کارایی داشته باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، از زمان تصویب «قانون اداری وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه»، در سال ۱۲۸۹ شمسی، مسئولیت نظارت بر امور موقوفهها، کموبیش، بر عهده حکومت قرار گرفت.[۱] با این حال، این موضوع مانع از آن نبود که وقف برای رسیدن به یک ثبات مناسب قانونی با هیچ مشکلی روبهرو نشود، واقعیت آن بود که حمایت قانون و دولت از وقف، در آن دوره و دورههای بعدی، بیش از آنکه به نفع اوقاف و ترویج فرهنگ وقف باشد، مایه ضرر و محدودیت برای این نهاد شرعی و قانونی بوده است.فراز و فرود حمایت قانونی از وقفوقتی در ۱۴ اردیبهشتماه سال ۱۳۲۰ قانون «اجازه فروش املاک زراعتی و قنوات موقوفه» به خواست رضاخان و حدود ۴ ماه پیش از فرار او از ایران، به تصویب رسید، نخستین مانع جدی قانونی بر سر گسترش موقوفات و استفاده عمومی از این صدقه جاریه به وجود آمد. طی چند ماه، بسیاری از اراضی موقوفه توسط افراد یا سازمانهای مختلف تصرف و برای آنها، مطابق قانون، سند مالکیت صادر شد، با وجود الغای این قانون در آبان ماه سال ۱۳۲۰، سرعت حیرتانگیز تبدیل وضعیت موقوفهها به اراضی با مالکیت فردی یا سازمانی، باعث شد وضعیت موقوفات، به لحاظ حقوقی و قانونی، شرایط ناگواری به خود بگیرد، این موانع قانونی پس از تصویب قانون اراضی منابع طبیعی و ملی اعلام شدن بسیاری از موقوفههایی که در محدوده قانونی اراضی منابع طبیعی و ملی، اعم از جنگلها، مراتع و ... قرار گرفته بودند، شرایط سختتری را برای بقای موقوفهها و حمایت قانونی از آنها رقم زد.[۲]با این حال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اصلاح قوانین گذشته و تصویب قوانین جدید، باعث بهبود وضعیت قانونی و حقوقی موقوفهها شد، قانون «اِبطال اسناد و فروشِ رقبات، آب و اراضیِ موقوفه»، مصوب سال ۱۳۶۳، یکی از قوانین مؤثر در این حوزه بود که در سال ۱۳۷۱ هم توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح گردید؛ طبق ماده یک این مصوبه که همچنان معتبر است، «از تاریخ تصویب این قانون، کلیه موقوفاتی که بدون مجوّز شرعی به فروش رسیده و یا به صورتی به ملکیّت درآمده باشد، به وقفیّت خود برمیگردد و اسناد مالکّیتِ صادره، باطل و از درجه اعتبار ساقط است.» بر اساس این قانون «کسانی که زمین یا خانه موقوفهای را بدون اطلاع از وقفیت، از اشخاص حقیقی یا حقوقی خریداری نموده و به موجب این قانون اسناد مالکیت آن باطل میشود، میتوانند برای دریافت خسارت وارده، به فروشنده رجوع نمایند و سازمان اوقاف میتواند از تاریخ تصویب این قانون، با متصرّف تنظیمِ سندِ اجاره نماید.»با وجود تأثیر مثبت این قانون در احیای موقوفات، چالش سنگین مالکانی که به دلیل موقوفه بودن ملک، دارایی خود را از دست میدادند با سازمان اوقاف، بازتاب نامناسبی در جامعه پیدا کرد، رویکرد تند و بدون گذشت و چشمپوشی این قانون، بیش از هر چیز به ارزش سنت وقف در جامعه ضربه میزد؛ به نظر میرسید فقدان یک پیوست فرهنگی مناسب برای اجرای این قانون زمینه نگاه منفی برخی از افراد جامعه نسبت به مسئله وقف را رقم زد، با این حال این قوانین هم نتوانست حریم موقوفهها را آنچنانکه بایدوشاید حفظ کند، موضوع اراضی موات و قوانین موضوعهای که درباره آنها به تصویب رسیده، از جمله این موارد است.چالش موقوفهها و قوانین اراضی مواتنخستین قانونی که پس از انقلاب اسلامی برای اراضی موات به تصویب رسید و محدودیتهایی را برای موقوفهها ایجاد کرد قانون «لغوِ مالکیت زمینهای موات شهری و کیفیت عمرانِ آن»، مصوب ۵/۴/۱۳۵۸ شورای انقلاب بود، در این قانون، توجهی به زمینهای وقفی نشده و تنها تبصره ۱۱ آن، اشارهای به وضعیت اراضی موقوفه کرده بود،[۳] بهموجب این تبصره، تنها زمینهایی که در آنها عمران و آبادی صورت گرفته و این مسئله در اسناد مالکیت یا وقف نامه آنها قیدشده باشد، «وقف» شمرده میشدند.این در حالی است که در اسناد بسیاری از موقوفهها، ذکری از عمران و آبادی به میان نیامده، امّا از زمانهای قدیم، دارای مستحدثات، عمران و آبادی بودهاند و بهمرور از آنها بهرهبرداری میشدهاست، بنابراین قید و شرط یادشده، در این قانون، بسیاری از اراضی موقوفه را از حالت وقفیت خارج میکرد؛ نتیجه تصویب این قانون، افزایش پروندههای مربوط به موقوفهها در محاکم قضایی بود، در گیرودار رسیدگی به این پروندهها، بسیاری از اراضی موقوفه از وقفیت خارج شد و تعدادی تبدیل به احسن گردید و برخی دیگر با زمینهایی غیر از اراضی موقوفه، تهاتر شد.ماجرای اراضی موات و تبدیل وضعیت موقوفهها با تغییر این قوانین در سالها ۶۰ و ۶۶ نیز تغییر زیادی نکرد، موضوع اراضی موات و تملک موقوفهها توسط دستگاههای دولتی، همچنان اراضی موقوفه را تهدید میکند.[۴]راهکاری بنام قانون جامع وقفبه نظر میرسد برای رسیدن به ثبات و اطمینان قانونی در حوزه وقف، نیازمند به قانونی جامع هستیم، قانونی که بتواند برای مجریان، افزون بر ایجاد یک بازوی اجرایی کارآمد، قابلیت انعطاف مناسب برای حل چالشها و مناقشات مربوط به مالکیت موقوفهها را، در چارچوب قواعد شرعی فراهم کند.قانون جامع وقف با توجه به ماهیت عمیقاً فرهنگیِ این نهاد شرعی و قانونی، باید موضوع فرهنگ و تأثیر رویکردهای قانونی برای حفظ موقوفهها در جامعه را مورد توجه قرار دهد، در واقع این قانون باید بتواند وقف را بهعنوان نهادی مُحِق و دارای ارزش و اعتبار، همچنان که در زمانهای نهچندان دور بود، نهادینه کند.[۱] به موجب ماده ششم این قانون: «وظایف اداره اوقاف: (۱) تحصیل صورت صحیح از وقفنامهها و موقوفات مرکزی و ایالتی و ولایتی و بلوکات در کل ممالک ایران. (۲) نظارت کلیه بر اعمال متولیان و نظار و تفتیش در وصول و ایصال عایدات اوقاف و ممانعت از حیف و میل اولیاء و مباشرین وقف نسبت به اعیان و منافع موقوفات و تدارک موجبات آبادی آنها.(۳) اداره کردن موقوفاتی که تولیت آنها مستقیماً راجع به شخص سلطان عصر یا دولت است. (۴) مراقبت در صرف عایدات اوقاف به مصارف مخصوصه خودش حسب ما اوقفهااهلها. (۵) اهتمام در صرف منافع موقوفاتی که مصرف معین ندارد و باید در مطلق بریات صرف شود در مصارف تعلیمات و فوائد عمومیه. (۶) اداره کردن موقوفاتی که متولی مخصوص ندارد به موجب اذن از طرف یکی از حکام شرع» خواهد بود.[۲] در سالهای اخیر سازمان اوقاف سعی کرده است تا با انعقاد موافقتنامههای دوجانبه با برخی ارگانها مشکل تملک موقوفه ها را تا حدودی حلوفصل کند؛ با این حال این روش قادر نیست برای همیشه کارایی داشته باشد، به خصوص که چنین موافقتنامههایی ظاهراً فاقد ضمانت اجرایی مناسب است و در محاکم قضایی نمیتوان به آنها استناد کرد.[۳] متن تبصره: «موقوفات عام که اسناد مالکیت و وقف نامههای آنها حاکی از عمران و آبادی در آن باشد، احیاشده محسـوب می گـردد ولی در هرحال مشمول بند ۲ ـ ۵ این آییننامـه خواهد بـود و اگر ضروری باشد ازاینگونه اراضـی استفـادهای غیـر ازآنچه در وقف نامه ذکرشده اسـت بشود، موافقت هیئتوزیران الزامی است»[۴] نظیر آنچه چند سالی است در سایت اداری شهر گرگان اتفاق افتاده است. ظاهراً اراضی موقوفه این سایت بدون مجوز سازمان اوقاف و برای احداث ساختمانهای دولتی اختصاص یافته و مشکل و دعوای تملک آنها همچنان به قوت خود باقی است.**نویسنده: جواد نوائیان رودسریمنبع: پایگاه اطلاع رسانی دبيرخانه شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
جامعهای که گرفتار خلاء فکری نیست از تحریم و تهدید دشمن بیم ندارد
شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۵ آیتالله جوادی آملی گفت با فکر و اندیشه خود جامعه را از خلاءها و مشکلات فکری نجات دهیم جامعهای که در آن فرد گرفتار خلاء فکری نیست نه از تحریم میترسد و نه از تهدیدهای دشمن بیم دارد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیت الله جوقف مانند خونی در رگهای جامعه جاری است/ وقف را از مهجوریت درآورید
آیت الله علوی گرگانی وقف مانند خونی در رگهای جامعه جاری است وقف را از مهجوریت درآورید شناسهٔ خبر 2767014 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۴ دین و اندیشه > سایر آیت الله علوی گرگانی گفت وقف مانند خونی در رگهای جامعه جاری و به آن حیات می بخشد اگر خونی در رگهای جامعه در جریان نعرصه هنر برکات وقف در جامعه را برای مردم ملموس میکند
یک بازیگر تلویزیون عرصه هنر برکات وقف در جامعه را برای مردم ملموس میکند شناسهٔ خبر 2760047 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۱ دین و اندیشه > سایر یک بازیگر سینما تلویزیون و تئاتر گفت سینما و تلویزیون در نهادینه کردن فرهنگ وقف در بین مردم و ملموس کردن برکات آن در جامعه نقش مهتهدید یک قانونگذار انگلیسی به استعفا در پی تلاش کامرون برای حذف قوانین حقوق بشری
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ یکی از مقامهای ارشد حزب محافظه کار انگلیس که از تلاش دیوید کامرون برای تغییر قوانین حقوق بشری اروپا ناخرسند است تهدید به استعفا کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نوشته روزنامه دیلی تلگراف یکی از مقامهای ارشد حزب محافظه کار انگلیس تمشکلات جامعه بدون استمداد از جامعه شناسی حل نمیشود
قانعیراد مشکلات جامعه بدون استمداد از جامعه شناسی حل نمیشود شناسهٔ خبر 2761547 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها قانعی راد در مراسم نکو داشت دکتر غلامعباس توسلی گفت مشکلات جامعه بدون استمداد از جامعه شناسی حل نمیشود گر دولت یا حاکمیت نیا«منطق ماشین دودی؛ مطهری و جامعهشناسی آلترناتیو» منتشر شد
معرفی کتاب منطق ماشین دودی مطهری و جامعهشناسی آلترناتیو منتشر شد شناسهٔ خبر 2759073 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشمندان کتاب منطق ماشین دودی مطهری و جامعهشناسی آلترناتیو به قلم دکتر سیدجواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیجامعه از صدق گفتار و امانتداری دور شده است
یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۴ آیتالله علویگرگانی گفت متاسفانه مشکلات جامعه به خاطر عدم اجرای دستورات دینی و دوری از معارف الهی است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار با فرماندهان ناجا به روایتی از امام صادق ع اشاره کرد و گفت موعظه بهترین هدیه اقانون جدید دولت اسلامی آچه شمالی در تفکیک جنسیتی در اماکن عمومی
قانون جدید دولت اسلامی آچه شمالی در تفکیک جنسیتی در اماکن عمومی شناسهٔ خبر 2762701 - جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان دولت اسلامی آچه شمالی مقررات جدا کردن زن و مرد در اماکن عمومی را به اجرا در آورد به گزارش خبرگزاری مهر دولت اسلامی آچه شمالی مقرراتدرسگفتار جامعه شناسی سیاسی خودمانی در مؤسسه پرسش برگزار میشود
درسگفتار جامعه شناسی سیاسی خودمانی در مؤسسه پرسش برگزار میشود شناسهٔ خبر 2767153 - پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها درسگفتار جامعه شناسی سیاسی خودمانی با تدریس محمدرضا تاجیک از ۱۹ خرداد در مؤسسه پرسش آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه درسگفتدر قانون داوری الزامی به چرخش پنل داوری نیست سلیمی: صافی به دنبال توجیه مسئولان باشگاه است/ دوستان قوانین داو
در قانون داوری الزامی به چرخش پنل داوری نیستسلیمی صافی به دنبال توجیه مسئولان باشگاه است دوستان قوانین داوری را بخوانند و یاد بگیرندرئیس کمیته داوران فدراسیون کاراته گفت به صافی کاملا حق میدهم چرا که باشگاه امکانات خوبی را برای این تیم در نظر گرفته و حالا باید با این جنجالقانون جامع ایثارگری بخشی از مشکلات را حل می کند |اخبار ایران و جهان
قانون جامع ایثارگری بخشی از مشکلات را حل می کند کد خبر ۵۰۳۳۲۱ تاریخ انتشار ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۳ - 25 May 2015 سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی گفت اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می تواند بخشی از مشکلات این خانوده ها را حل کند به گزارش ایرنا غلامعلی جعفر«وقف مشارکتی» عرصهای نوین برای گسترش فرهنگ وقف
یادداشت وقف مشارکتی عرصهای نوین برای گسترش فرهنگ وقف شناسهٔ خبر 2763064 - جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها اولین و مهمترین مزیت وقف مشارکتی گسترش فرهنگ وقف به تمامی سطوح درآمدی جامعه است افراد میتوانند با هر درجه از تمکن مالی در وقف شرکت کنند بهحفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه ما جایی ندارد
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۷ معاون آموزشی و پژوهشی سارمان دارالقرآن گفت حفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه ما جایی ندارد اگر فرزندان در درس قرآن نمره کمی بگیرند یا مدرسهای معلم قرآن نداشته باشد خیلی خانوادهها نسبت به این موضوع اعتراض نمیکنند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزارقوانين و مقررات بشر دوستانه در سيره پيامبر اسلام (ص)
صلح و رحمت قوانين و مقررات بشر دوستانه در سيره پيامبر اسلام ص در سيره پيامبر گرامي اسلام ص جنگ به عنوان آخرين راه حل و ابزاري که فقط در موارد خاص به کار مي آيد مطرح بوده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز درباره اساس "تبشیر" در کتاب مقدس تعارضاتی وجود دارد که اصویکی از مخاطبان اصلی امام حسین(ع)، نخبگان سیاسی و فرهنگی جامعهاند
حجت الاسلام پور امینی در گفتگو با مهر یکی از مخاطبان اصلی امام حسین ع نخبگان سیاسی و فرهنگی جامعهاند شناسهٔ خبر 2667008 - جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت امام حسین ع ريشه بسيارى از مصيبتآیتالله جوادی آملی: جامعه عاری از خلأ فکری از تحریم و تهدید دشمن بیم ندارد
آیتالله جوادی آملی جامعه عاری از خلأ فکری از تحریم و تهدید دشمن بیم نداردیکی از مراجع تقلید گفت با فکر و اندیشه خود جامعه را از خلأها و مشکلات فکری نجات دهیم چراکه جامعهای که در آن فرد گرفتار خلأ فکری نیست نه از تحریم میترسد و نه از تهدیدهای دشمن بیم دارد به گزارش خبرگزاریدلیل آیتالله مکارم برای ناتوانی قوانین بشری |اخبار ایران و جهان
دلیل آیتالله مکارم برای ناتوانی قوانین بشری آیتالله الظعمی ناصر مکارم شیرازی در پیامی به دومین کنفرانس بینالمللی فقه و قانون با موضوع رابطه اخلاق و قانون با نگاه فقهی و حقوقی که عصر پنجشنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار ع آغاز به کار کرد به ذکر ابعاد اخلاق و قانون پرداخت کد خب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها