محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843105386
حضرت مهدی(ع) آینه تمامنمای حضرت حق/ امام زمان در کلام ابن عربی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ولی عصر(عج) در اندیشه عرفانی امام(ره)؛
حضرت مهدی(ع) آینه تمامنمای حضرت حق/ امام زمان در کلام ابن عربی
شناسهٔ خبر: 2768090 - جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
دین و اندیشه > اندیشمندان
امام خمینی(ره) نه تنها حضرت مهدی(عج) را آیینه ذات کبریایی معرفی می کند بلکه وجود ایشان را هدف نهایی از بعثت انبیاء(ع) می داند. خبرگزاری مهر ـ سرویس دین و اندیشه: یادداشت پیش رو به قلم حجت الاسلام والمسلمین قادر فاضلی استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه عرفان به جایگاه خاتم الاوصیاء(عج) در اندیشه عرفانی حضرت امام خمینی(ره) می پردازد؛یکی از مباحث مهم عرفان اسلامی، مبحث امامت خصوصاً امامت حضرت صاحب الزمان(ع) است هر یک از عرفا طبق ذوق عرفانی خویش و به مقتضای مقام در این باره ابراز نظر کرده است. حاصل کلام عرفا این است که چون خداوند سبحان فیاض علی الاطلاق است به مقتضای فیاضیت خویش باید واسطه فیض داشته باشد تا فیوضات ربوبی را به عالم و آدم رسانده و در ملک حضرت مالک الملوک بسط دهد.هر کدام از انبیای اولوالعزم صاحب این مقام در زمان خود بوده اند تا اینکه نوبت به خاتم الانبیاء(ص) رسیده و او این مقام را به جانشین بلافصل خود امام علی ابن ابیطالب(ع) سپرد و امام علی(ع) نیز به اولاد معصوم خویش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و اولاد معصوم امام حسین(ع) به امر الهی تفویض فرمود که آخرین نفر از این سلسله شریفه وجود اقدس حضرت صاحب الزمان(عج) است. ایشان دوازدهمین امام و حجت خداست که هم اکنون زنده است و روزی به امر الهی ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.عرفا، امام معصوم(ع) را به عنوان خلیفه و ولی خدا، از ابعاد گوناگون بررسی کرده اند. از نظر عرفان انسان کامل غایت آفرینش است، یعنی اگر انسان کامل نبود جهان آفریده نمی شد. در حدیث قدسی نیز آمده است: «لولاک لما خلقت الافلاک: اگر تو نبودی افلاک را نمی آفریدم.» با اینکه این حدیث شریف درباره حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) است ولی هر انسان کاملی در حد خویش مصداق این کلام شریف است. از این رو هر کدام از حضرات معصومین(ع) مورد خطاب این حدیث اند.محی الدین عربی نیز آنچه را عرفا و علمای شیعه در خصوص مهدی(عج) گفته اند، می گوید: بدان که خدا ما را تأیید کند، یقیناً خدا خلیفه ای دارد که روزی ظهور خواهد کرد در حالی که زمین پر از ظلم و جور شده است ولی او آن را از عدل و قسط پر خواهد ساخت، حتی اگر از عمر دنیا یک روز بیشتر نمانده باشد، خدا آن روز را آن قدر طولانی می نماید که مهدی خلیفه خدا از عترت رسول خدا و فرزند فاطمه که اسمش هماسم رسول خدا و جد او حسین بن علی بن ابیطالب است.از مردم در بین رکن و مقام بیعت می گیرد؛ شبیه رسول الله است هم در خَلق و هم در خُلق ... به واسطه مهدی همه مذاهب از بین می رود و جز دین خالص، دینی باقی نمی ماند... شهدای مهدی بهترین شهدا و امنای مهدی، بهترین امنا هستند. حُکم هر چیزی را از سوی خدا می داند، زیرا که او خلیفه خداوند است. زبان پرندگان را می داند و عدالتش در انس و جن سریان دارد.(الفتوحات المکیة، چاپ بیروت، ج ۳، ص ۳۶۶)یکی از حکمتهای ظهور حضرت مهدی(عج) حاکمیت دادن به دین و تحقق یافتن عدالت دینی است. منظور از عدالت دینی، عدالتی است که دین معرفی می کند، نه عدالت سیاسی که هر سیاستمدار طبق ذوق و سلیقه خود و در جهت اغراض شیطانی و حکومتی خویش مدعی آن است به طوری که در جهان امروز بسیاری از ظلمها در لباس عدالت رواج می یابد. از نظر عرفا عدالت وقتی جهانگیر می شود که دین خالص الهی جهانگیر شود.لازمه جهانگیری دین حق از بین رفتن مذاهب مختلف و باقی ماندن مذهب واحد است. محی الدین عربی می گوید: ... مهدی، ظلم و ظالم را از بین برده و دین را برپاداشته و روح زندگی و عزت را در اسلام می دمد. دین را آن گونه که هست ظاهر می سازد به طوری که اگر رسول الله(ص) بود همان حکم را می کرد. به واسطه مهدی بساط همه مذاهب برچیده می شود و جز دین خالص چیزی باقی نمی ماند. عموم مسلمین به وجود او خوشحال شده و عرفای بالله و اهل حق با وی بیعت می کنند. مردان الهی هستند که به دعوت او لبیک گفته و امر او را برپا میدارند و به یاریاش می شتابند ... حضرت عیسی(ع) در دمشق بر وی نازل می شود و به سنت رسول الله(ص) نماز می گزارد. (الفتوحات المکیة، باب ۳۶۶)آیینه خدانماحضرت مهدی(عج) آیینه تمامنمای حضرت حق است. در عرفان اسلامی هر یک از اقطاب و معصومین الهی اعم از انبیاء یا اولیاء(سلام الله اجمعین) ـ آیینه تمام نمای خدایند، زیرا تنها مظهر کامل اسماء و صفات الهی وجود مبارک انسان کامل است و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همانند رسول اکرم (ص) مظاهر جمال و جلال خدا هستند. همه عرفا به این مطلب اشاره کرده اند، خصوصاً حضرت امام خمینی در بسیاری از آثار خود به بیان این حقیقت پرداخته اند.انسان کامل چون خلیفه خداست، ضرورتاً باید به صفات خداوندی متصف باشد، زیرا لازمه خلیفه بودن سنخیت وی با مستخلف است که این سنخیت در تخلق به اخلاق الله حاصل می شود: خلیفه را از اتصاف به صفات مستخلف و تخلق به اخلاق او گریز نیست، زیرا که خلفا مشاهد صفات ربوبیت و مظاهر اسمای الوهیت اند، بل ظهور صفات الهی و سریان اخلاق نامتناهی در عُموم کِرام و شُرّفا جز یمن انفاس خلفا میسر نگردد و از این جهت همه صفات لازم شود الا وجوب[یعنی واحب الوجود بودن که صفت محض حضرت حق است] (مجمع البحرین، شمس الدین ابرقویی، باب سی ام). بنابراین حضرت مهدی(عج) به عنوان یکی از اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مظهر جمال و جلال الهی است. به عبارت دیگر آیینه ای که خدای سبحان تمام اسماء و صفات خود را در آن می بیند:مرآت ذات کبریا، مشکات انوار هدا منظور بعث انبیاء، مقصود خلق عالمیندر این بیت امام خمینی(ره) نه تنها حضرت مهدی(عج) را آیینه ذات کبریایی معرفی می کند بلکه هدف نهایی از بعثت انبیاء(ع) نیز می داند، زیرا همه انبیاء برای اجرای احکام الهی مبعوث شدند ولی شرایط زمانه اجازه نداد تا آن پاکان به مقاصد پاک خود برسند و این آرزو در دلشان ماند، ولی امام مهدی(عج) با ظهور خود و اجرای کامل احکام الهی به مقصود انبیاء تحقق خارجی خواهد بخشید.اولیت و آخریت مهدی(عج)حکمت و حکومت همه انبیاء تحقق احکام الهی در روی زمین بوده است که هر یک از آن پاکان در حد توان و اقتضای زمان در این راه زحمت کشیدند ولی هرگز به آرزوی خود نرسید. تنها قدرتی که به این امر لباس تحقق خارجی خواهد پوشاند وجود مقدس صاحب الزمان(عج) است. به عبارت دیگر، آخرین معصوم از سلسله معصومین، مجری احکام الهی خواهد بود که اولین خواسته هر پیامبر و امامی است. پس آنچه در ابتدا مورد نظر بوده است به دست آخری ایجاد خواهد شد. در واقع حضرت مهدی(عج) هدف نهایی نبوت و امامت است و چون هدف نهایی است، پس وجودا قبل از همه و وقوعا بعد از همه خواهد بود. بدین جهت حضرت امام(ره) می گوید:روزگارش گرچه از پیشینیان بودی مؤخر لیک از آدم بدی فرمانش تا عیسی مقرراز فراز توده غبراء، تا گردون اخضر وز طراز قبه ناسوت، تا لاهوت یک سرثمره وجود حضرت خاتم الانبیاء(ص) وجود مقدس حضرت خاتم الاوصیاء مهدی صاحب الزمان(عج) است. به همین جهت درخت اسلامی که رسول اکرم(ص) آنرا غرس کرد، شکوفایی تام و تمامش به دست حضرت مهدی(عج) خواهد بود و آن زمانی است که همه دین در همه دنیا ظاهر، و وعده الهی محقق گردد که فرمود: «لیظهره علی الدین کله» تا همه دین را ظاهر سازد. وعده حکومت جهانی و وراثت زمین بر مستضعفین هنوز تحقق نیافته است، بنابراین باید کسی از این خاندان باشد که لباس تحقق بر قامت این آیه شریفه بپوشاند که می فرماید: وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ: و در زبور نوشتیم که همانا بعد از قرآن، زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد.»(آیه ۱۰۴ سوره انبیاء)تحقق روز عید واقعی مسلمانان بلکه عید واقعی همه بشریت حکومت مهدی(عج) است. روزی که بساط ظلم از کره زمین برچیده شود. به همین جهت امام خمینی(ره) جمهوری اسلامی خویش را مقدمه حکومت جهانی امام مهدی(عج) می داند که می گوید:جمهوری اسلامی ما جاوید است دشمن زحیات خویش نومید استآن روز که عالم ز ستمگر خالی ست ما را و همه ستم کشان را عید است
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیدگاه ابن عربی
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیدگاه ابن عربیچون رساله مناقب ابن عربی حاوی عبارات بلند عرفانی می باشد چندین شرح بر آن نگارش یافته است از آن جمله شرح مناقب محیی الدین اثر عالم شیعی سید محمد صالح موسوی خلخالی و نیز جلوات ربانی اثر آیت الله محمد رضا ربانی چکیده یکیحضرت علی اکبر(ع) در کلام امام صادق(ع)
فیلم حضرت علی اکبر ع در کلام امام صادق ع شناسهٔ خبر 2764518 - یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 7 MB حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان به معرفی شخصیت حضرت علی اکبر ع براساس روایتی از امام صادق ع می پردازد به گزارش خبرگزاری مهر حجتنقش حضرت عیسی (ع) در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) چیست؟
پرسمان نقش حضرت عیسی ع در زمان ظهور حضرت مهدی عج چیست پس از ظهور حضرت حجت عج حضرت عیسی ع به اذن خداوند به زمین نزول خواهد کرد و در حضور همگان به عنوان یکی از یاران حضرت قائم عج پشت سر او به نماز خواهد ایستاد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصو ص حولادت حضرت مهدی (عج) از زبان حکیمه خاتون، عمه امام حسن عسکری
ولی عصر عج در روز جمعه نیمه شعبان سال 255 هجری قمری متولد شد تولد امام عصر درود خدا بر او باد چگونه و در چه شرایطی متولد شد حکیمه خاتون دختر امام جواد درود خدا بر او باد و عمه امام حسن عسکری درود خدا بر او باد کیفیت و چگونگی ولادت حضرت مهدی درود خدا بر او باد را چبرگزاری جشن بزرگ میلاد حضرت مهدی (عج) در امارات
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۰ جشن بزرگ میلاد باسعادت حضرت مهدی عج در شهرهای مختلف امارات متحده عربی برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در دوبی همزمان با نیمه شعبان و سالروز میلاد باسعادت دوازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام مهدی عج مراسمیلاد حضرت عباس علیه السلام/ محمود کریمی، مهدی میرداماد
شب میلاد سقای کربلا میلاد حضرت عباس علیه السلام محمود کریمی مهدی میرداماد برنامه چیذر جام دینی 501 لینک لینک لینک لینک لینک لینک ۰۲ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۴مقام عرفانی قمر بنی هاشم(ع)/ حضرت عباس در کلام ائمه اطهار(ع)
به مناسبت سالروز میلاد ابالفضل العباس س مقام عرفانی قمر بنی هاشم ع حضرت عباس در کلام ائمه اطهار ع شناسهٔ خبر 2757850 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اگر به زندگی و حالات حضرت ابوالفضل ع از اين منظر نگريسته شود مشخص می شود كه آن حضرترهبری، هدایت و مدیریت در سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی(ره)
یادداشت رهبری هدایت و مدیریت در سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی ره شناسهٔ خبر 2764136 - پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۷ دین و اندیشه > اندیشمندان امام ره ضمن داشتن مزایای یک رهبر مقتدر موفق وفادار آینده نگر و امیدوار بیش ازهر کسی در مسیر فکری روحی و نیازهای جامعه قرارچگونگی دعا برای فرج حضرت صاحب الزمان (عج)
انتظار چگونگی دعا برای فرج حضرت صاحب الزمان عج چه قدر فرق است بین کسی که او را عین اللّه الناظرة چشم بینای خدا و این مجلس ما را در محضر او میداند و یقین دارد که حدود و اندازه همه کلمات و نزد آن حضرت از واضحات است و کسی که چنین فکر نمیکند به گزارش سرویس دینی جامفیلم/ خاطره رهبر انقلاب در آخرین روزهای حیات حضرت امام(ره)
فیلم خاطره رهبر انقلاب در آخرین روزهای حیات حضرت امام ره پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI IR در آخرین قسمت از مجموعه چندرسانهای عبد صالح با عنوان آخرین ذکر خاطرهای از آیت الله خامنه ای را در آخرین روزهای حیات حضرت امام خمینی رحمهالله منتشر کرد دانلود لینک ۱۴ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳علمای اهل سنتی که خدمت امام زمان رسیدند/ اثبات وجودامام المهدی(ع)
عضو مجلس خبرگان در گفتگو با مهر علمای اهل سنتی که خدمت امام زمان رسیدند اثبات وجودامام المهدی ع شناسهٔ خبر 2760425 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله اسلامی گفت علمای اهل سنت وجود امام مهدی ع را تأیید می کنند حتی بعضی از عتحلیل حدیث شناسانۀ حکم نام بردن حضرت مهدی(ع) به محمد
تحلیل حدیث شناسانۀ حکم نام بردن حضرت مهدی ع به محمدامروزه به جرأت می توان گفت میراث گرانسنگ تلاش های پیشوایان معصوم در مباحث مهدویت سبب شده در جزئی ترین بحث ها بتوان به پشتوانۀ سخنان ایشان به بررسی های ژرف بحث های فراوانی را دنبال کرد چکیده مهدویت اعتقادی پایه ای است که هموارهسربازی امام زمان/ بیانات رهبرانقلاب درباره بزرگترین وظیفه منتظران
کلیپ صوتی سربازی امام زمان بیانات رهبرانقلاب درباره بزرگترین وظیفه منتظران شناسهٔ خبر 2581744 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 4 MB بیانات رهبر انقلاب درباره بزرگترین وظیفه منتظران در دوران غیبت امام زمان عجاللهتعالیفرجهالولادت امام زمان (عج) از زبان حکیمه خاتون
گل نرگس ولادت امام زمان عج از زبان حکیمه خاتون ما اراده کردیم بر مستضعفان زمین منت نهاده و آنان را پیشوایان خلق و وارثین قرار دهیم و در زمین به آنها قدرت و تمکین ببخشیم و به چشم فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را که از آن اندیشناک و ترسان بودند بنمائیم به گزارش سرویس دینی جحضرت علیاکبر(ع) نمونه آشکار جوانی شجاع بود
شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۰ یک کارشناس مذهبی گفت حضرت علیاکبر ع الگویی کامل برای جوانان است این حضرت رمز جاودانگی را به جوانان آموخت که حق محوری ادب و فروتنی از جمله این الگوهاست حجتالاسلام موسی رجبی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قزوین اظهار کرحمت گسترده امام زمان(عج) فقط شامل انسانها نیست
فیلم سخنرانی حجت الاسلام عالی رحمت گسترده امام زمان عج فقط شامل انسانها نیست شناسهٔ خبر 2767132 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام عالی طی سخنانی با بیان اینکه رحمت گسترده امام زمان عج فقط شامل انسانها نیست گفت در زمان ولچرا به حضرت ابوالفضل(ع) بابالحوائج میگویند
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۱ کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این پرسش که چرا به حضرت ابوالفضل ع بابالحوائج میگویند و بابالحوائج به چه معناست پاسخ دادهاند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها