تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798747186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دهم تیرماه به توافق می‌رسیم؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
دهم تیرماه به توافق می‌رسیم؟
درحالی که کارشناسانی مثل صادق زیباکلام معتقدند در دهم تیرماه توافق حاصل می‌شود، صاحب‌نظرانی مانند حشمت‌الله فلاحت‌پیشه این احتمال را ۵۰-۵۰ و افرادی نظیر علی خرم احتمال رسیدن به توافق را در تاریخ مذکور ضعیف می‌دانند.

خبرگزاری فارس: دهم تیرماه به توافق می‌رسیم؟



روزنامه آفتاب یزد نوشت: بی‌تردید مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5 در مرحله حساس و سرنوشت‌سازی است. از یکسو همچنان اظهارات امیدوارکننده برای رسیدن به توافق از سوی دو طرف مذاکره بیان می‌شود اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد ایران و آمریکا به اختلافات جدیدی رسیده‌اند. کما اینکه چندی پیش عراقچی در اظهاراتی در این راستا بیان نمود که نگارش متن توافق کند پیش می‌رود. این اظهارات در شرایطی مطرح شد که دیروز محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در نشست جامعه اسلامی مهندسین برخی اختلافات جدید میان ایران و آمریکا را بیان نموده است.
او گفته است: « به نظر می‌رسد که دبه کردن‌های 1+5 و در راس آن آمریکا زیاد شده و آنها 4 تا 5 مورد را دبه کرده‌اند و حتی زیر برخی تفاهمات لوزان زده‌اند و گفته‌اند که می‌خواهند از 29 کارشناس هسته‌ای ما مصاحبه کنند».
وی در جزئیات بیشتر می‌گوید: «در گذشته قرار بود هزار سانتریفیوژ در فردو باقی بماند و 350 سانتریفیوژ کار کند، اما آنها به دنبال این هستند که هزار سانتریفیوژ را به 300 تا 400 سانتریفیوژ تقلیل دهند. ما باید مواظب باشیم که اگر آمریکا و 1+5 زیر همه چیز زد، گزینه‌هایی روی میز داشته باشیم.»
این تحولات در شرایطی در مذاکرات هسته‌ای رخ داده که در آمریکا نیز رئیس‌جمهور این کشور طرح موسوم به نظارت بر توافق هسته‌ای کنگره را امضاء نموده است.
هرچند این طرح با توجه به فشار کاخ سفید با تعدیل‌هایی از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه مواجه شد اما به نظر می‌رسد این اقدام دولت آمریکا نیز به نوعی مانعی بر سر راه توافق است. چنانچه عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان اخیرا اعلام نموده که دخالت کنگره ممکن است باعث شود مذاکرات تا دهم تیرماه به پایان نرسد و تمدید شود. اگر تمام این تحولات را کنار اظهارات دیروز اوباما در کنیسه اسرائیلی آداس در واشنگتن قرار دهیم شاید بتوان گفت تا حدودی چشم انداز رسیدن به توافق هسته‌ای غبارآلود شده است.
رئیس جمهور آمریکا گفته است:«نمی‌توانم تضمین دهم که با ایران به توافق نهایی خواهم رسید».
اظهارات باراک اوباما در مورد توافق هسته‌ای با ایران در جمع یهودیان مقیم واشنگتن در کنیسه آداس درحالی مطرح شده که او پیشتر در مصاحبه با یک روزنامه‌نگار آمریکایی اعلام کرده بود که او برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران انگیزه‌های شخصی دارد و اگر ایران بمب اتمی بسازد نام من بر روی آن خواهد بود.
آفتاب یزد در یک نظرخواهی از کارشناسان بین‌الملل به بررسی تحولات اخیر در فضای مذاکرات هسته‌ای پرداخته است: آیا به راستی همچنان می‌توان نسبت به توافق ایران و 1+5 امیدوار بود؟ اختلافات اخیر چه تاثیری می‌تواند بر مذاکرات بگذارد؟ آیا مذاکرات مجددا تمدید خواهد شد؟ این سوالات را با کارشناسان در میان گذاشته‌ایم.
ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق دستشان بسته است
علی خرم- آنچه که باراک اوباما با امضای حق نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای انجام داد، یک مانور نیست، بلکه حقیقتی است و دولت آمریکا در مقابل تندروهای کشور خود که خواهان اعمال فشار بر ایران هستند، مجبور به تبعیت یا حداقل همکاری شده است.
اکنون ما نسبت به زمانی که بیانیه لوزان صادر شد، عقب‌تر هستیم. عقب‌تر از نظر شرایطی که به فضای مذاکرات دیکته می‌شود. اگر در فروردین ماه توانسته بودیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم، اکنون عقب‌تر نبودیم. کما اینکه در لوزان نسبت به 4 ماه قبل آن، عقب‌تر بود. این موضوع نشان می‌دهد هرچه زمان می‌گذرد ما عقب‌تر می‌رویم، شرایط سخت‌تر، نقش و اهرم مخالفین در مذاکرات قوی‌تر و در نهایت دولت آمریکا مجبور به تبعیت از تندروهای داخلی خواهد شد. در این میان ایران هم مرتبا اهرم‌های خوب خود را از دست داده و ممکن است که انتخابش میان شکست مذاکرات و یا پذیرش توافقی با امتیازات کمتر باشد.
شاید اگر در زمانی که بیانیه لوزان صادر شد، ما به جای اینکه بگوییم اصلا توافقی نشده، برعکس اصرار و پافشاری می‌کردیم بر اینکه بیانیه لوزان حاصل توافقات ایران و گروه 1+5 است و هر کس که این توافقات را برهم بزند، مسئول شکست مذاکرات است، کار به اینجا نمی رسید!
ما راه را اشتباه رفتیم، فضا را برای تندروهای آمریکایی باز کردیم تا آنان وارد گود شده و صحنه را به نفع خود تغییر دهند. امیدوارم که برای ما این تحولات بتواند درس عبرتی باشد. تا زمانی که ما توافقات جزء را محترم نشماریم، دیگران این سوراخ ایجاد شده را وسیع‌تر و وسیع‌ترش خواهند کرد.
در دهم تیرماه اگرچه طرفین قصد دارند که به نتیجه برسند اما به حدی دست انداز پیش پای ایران و آمریکا توسط تندروهای داخلی هر دو کشور ایجاد شده که اگر دو دولت بخواهند کاری انجام دهند، ممکن است دستشان بسته باشد.
اگر روند مذاکرات به همین ترتیب باشد، حاصل آن تمدید مذاکرات به تاریخی دیگر و هر بار سخت تر شدن گفتگوهاست، تا جایی که طرفین به این نتیجه می‌رسند که مذاکرات را رها کنند و مایه خوشحالی تندروهای داخلی ایران و آمریکا شوند. قطعا چنین اتفاقی به صلاح و منفعت دو کشور ایران و آمریکا نخواهد بود.
توافق در دهم تیرماه امضا خواهد شد
صادق زیباکلام - تصور می‌کنم در دهم تیرماه، توافق نهایی انجام خواهد شد و صحبت‌های اکنون طرف ایرانی و آمریکایی به معنی آماده سازی افکار عمومی برای تمدید دوباره زمان مذاکرات نیست.
دلیل این موضوع واضح است، چرا که اگر دموکرات‌ها و اوباما در دهم تیر با ایران به توافق نرسند، مذاکرات موضوعیت خود را از دست داده و کشور آمریکا از نیمه دوم سال 94، وارد فضای انتخاباتی خواهد شد. در چنین شرایطی نه مخالفین می‌توانند از این موضوع علیه اوباما استفاده کنند، نه اوباما می‌تواند مدعی شود که من بعد از 36 سال توانستم پشت میز مذاکره با ایران به یک توافق برسم.
بنابراین هم مسئولین ایرانی و هم آمریکایی آگاه هستند که اگر در دهم تیرماه توافق صورت نگیرد، عملا این مذاکرات شکست خورده است، چرا که تاکنون طرفین راجع به موضوعات مختلف به اندازه کافی بحث کرده و خواسته های خود را مطرح کردند، از اینجا به بعد باید تصمیم بگیرند که این جنس را با بهای مطرح شده می‌خواهند یا خیر.اکنون دیگر جایی برای چانه زنی بیشتر وجود ندارد. بحث کنونی این است که آیا کلیت توافق لوزان برای ایران و آمریکا قابل قبول است یا خیر؟! اگر طرفین بتوانند بیانیه لوزان را به امضا برسانند، توافق حاصل شده، در غیر این صورت ما به دوران احمدی‌نژاد بازمی‌گردیم.
شرایط کنونی به شکلی است که اگر ما نتوانیم با مقامات فعلی کاخ سفید به نتیجه برسیم، هر چند طبق گفته های خود سانتریفیوژ‌های فعال خود را بیشتر کرده، فردو را بار دیگر راه‌اندازی خواهد کرد اما طرف مقابل نیز بیکار نخواهند نشست و تلاش می کند از طریق 4 کشور ژاپن، کره‌جنوبی، چین و هند که خریدار حدود 80 درصد نفت ایران هستند، صادرات نفت ایران را به صفر برساند.
من همچنان معنقدم این توافق صورت خواهد گرفت. تنها موضوع مشکل‌ساز، بحث راستی آزمایی و بازدیدهاست. زمانی که ما پروتکل الحاقی را می‌پذیریم، ملزومات و تبعاتی دارد و نمی‌توانیم بخشی از آن را بپذیریم اما سایر موارد را نپذیریم! پروتکل الحاقی یک بسته کامل است، موارد و مفادی دارد که هر کشوری که آن را می‌پذیرد ملزومات و تبعات آن نیز را باید بپذیرد.
پروتکل الحاقی با صراحت اعلام می‌کند هر جایی را که بازرسین آژانس خواهان بازرسی باشند باید به آنان اجازه داده شود. پذیرفتن پروتکل الحاقی، پذبرفتن تمام ضوابط، تبصره‌ها و بندهای آن است.
به توافق در تاریخ مقرر امیدوار هستم
هرمیداس باوند - از قرائن به نظر می‌رسد که احتمال اینکه توافق بار دیگر به تاخیر بیفتد، وجود دارد. اما در عین حال، احتمال اینکه در دهم تیرماه دو طرف به یک تفاهم نسبی برسند، وجود دارد.
بحث اصلی کنونی بازدید از تاسیسات نظامی است، ممکن است در این مدت باقی مانده در نوع بازدید از اماکن نظامی توافقاتی صورت گیرد تا حد وسط انتظارات دو طرف برآورده شود.
من معتقدم هنوز هم فرصت خوبی برای توافق میان ایران و آمریکا در تاریخ مقرر وجود دارد و پیشرفت‌های قابل توجهی هم در این زمینه صورت گرفته است. در مورد سانتریفیوژها، آب‌سنگین، فردو و .... قبلا توافق شده است و هم اکنون موضوع بازرسی تاسیسات نظامی است که باعث ایجاد وقفه شده .
به توافق در تاریخ مقرر امیدوار هستم به هر حال هرچه این موضوع کشدار شود به ضرر هر دو طرف است. از طرفی فکر می‌کنم صحبت‌های طرفین زمینه‌سازی برای افکار عمومی در صورت عدم حصول توافق است.
فراموش نکنیم فضای کنونی متفاوت با آن دوره‌ای است که صحبت از به نتیجه نرسیدن توافقات می‌شد، حتی اگر توافق هم به تعویق بیفتد فضای بهتری در ایران به خاطر این مذاکرات وجود خواهد داشت.
فضای کنونی به معنی کاهش امید به توافق نیست
حشمت الله فلاحت پیشه- اعتقادم بر این است که شرایط برای توافق، پنجاه - پنجاه است. اکنون طرفین آخرین مواضع خود را در قبال روشن شدن پرانتزها مطرح می‌کنند. به طور مشخص جمهوری اسلامی ایران خطوط قرمز خود را اعلام کرده و طرف آمریکایی هم تلاش دارد با جدیت بیشتری مواضع خود را مطرح کند.
اینکه اوباما قانون نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرده، موضوع جدید و غیرقابل پیش بینی نیست. در سنای آمریکا، دو سناتور کورکر و منندز از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به این نتیجه رسیدند که مشی مشترکی در قبال تحریم‌ها پیش گیرند تا هم دست دولت برای توافق احتمالی بسته نباشد و هم سنا از حق نظارت بر توافق برخوردار باشد.
اما این سخن اوباما که اعلام کرده "ممکن است 10 تیر هم به توافق نرسیم" به نوعی می‌تواند تهدیدی باشد، تا طرف ایرانی را از توافق احتمالی بترسانند. اما من معتقدم موضع مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز، توافق به هر قیمتی نیست.جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده، عدم توافق را به یک توافق بد ترجیح می دهد.
به اعتقاد من شرایط کنونی بسیار واقع‌گرایانه و جدی است و این به معنی کاهش امید به توافق نیست.
تیم‌های مذاکره کننده سعی‌شان بر توافق در میز مذاکره است، اما علت اصلی کندی مذاکرات مطرح شدن خطوط قرمز فراتر از میز مذاکرات است.
سخنان منفی کنونی فضاسازی سیاسی است
هادی حق شناس- واقعیت این است که طرفین برای رسیدن به توافق تلاش می کنند. اما اکنون آمریکایی‌ها به دنبال بهانه هستند، به هر حال ایران کارهای بسیاری در این مدت انجام داده، از کاهش غنی‌سازی اورانیوم به زیر 5 درصد گرفته تا اجازه بازدید بازرسان.
در واقع ایران اقدامات لازم برای اقناع جهانیان در جهت اعتمادسازی را انجام داده است ، اینکه در این مقطع زمانی آمریکایی‌ها کارشکنی می کنند، ضرر متوجه آنان خواهد بود.
با تفاهمی که صورت گرفت این موضوع آشکار شد که ایران، در حل موضوع هسته‌ای جدی است و تمام تلاشش را به کار گرفته است تا حداکثر شفافیت را در این زمینه نشان دهد. اگر این توافق به خاطر آمریکایی‌ها به سرانجام نرسد به همه ثابت خواهد کرد که اصلا آنها قابل اعتماد نیستند.
اما به نظر من بخش زیادی از حرفهای منفی دو طرف فضاسازی سیاسی است، این توافق برای دموکراتهای آمریکا بسیار مهم است، آن طور که اوباما گفته "من می‌خواهم امضای این توافق به نام من ثبت شود" و این نشان می‌دهد آمریکا برای حصول توافق جدی است، هر چند تندروها مانع آن شوند. بنابراین من در مجموع نسبت به امضای یک توافقنامه در آینده نزدیک بسیار امیدوارم.
تمدید مذاکرات چیزی را عاید دو طرف نمی کند
علی بیگدلی- آنچه که اکنون اختلافاتی را میان ایران و 5 +1 ایجاد کرده است به این موضوع بر می گردد که بازرسان آژانس به تمامی جاهایی که شک می‌کنند می‌خواهند نظارت بکنند و ایران چنین چیزی را نمی‌خواهد. از طرفی دیگر چند و چون برداشتن تحریم‌ها مورد اختلاف دو طرف مذاکره‌کننده می باشد که ممکن است این موارد بار دیگر توافق را به تعویق بیندازد.
اما به نظر می رسد تمدید مجدد مذاکرات هیچ سودی ندارد و این موضوع مطمئنا به ضرر اوباما خواهد شد .چون از سال آینده رسما تبلیغات انتخابات آمریکا شروع می‌شود و اگر اوباما نمی‌خواست این توافق صورت بگیرد زیر بار مذاکرات نمی رفت. به هر حال اوباما تحت فشار است و چاره‌ای ندارد تا نوع بیان خود را تغییر دهد. قبلا اوباما تاکید کرده بود که مسائل دیگری مثل خرید موشک‌ها و رابطه با اسرائیل و ... در مذاکرات تاثیری نخواهد داشت و شرط‌گذاری در این زمینه نداریم ولی امروز دیدیم که شرط جدیدی آقای اوباما گذاشته است و در مورد مسئله تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ایران سخنانی را مطرح ساخته است . به هر حال اگرچه احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد اما زمان چیز زیادی را عاید دو طرف نخواهد کرد و باید مشکلاتشان را سریع‌تر حل‌ کنند.
توافق نشود گناه آن بر گردن تندروهاست
فریدون مجلسی-هرچند خوش‌بینی من نسبت به توافق کم شده است اما امضای طرح سنا از سوی اوباما را مسئله حادی نمی‌دانم چون قبلا هم قرار بر این بود تا در صورت تعدیل طرح، اوباما آن را امضا کند. اما از سویی دیگر برخی مقامات تندروی ایرانی به موازات پیشرفت مذاکرات، اعمال بازدارنده‌ای صورت دادند که طرف آمریکایی را که تحت فشار شدید عربستان و شرکا می باشد،
در موقعیت انتخاب قرار داد تا بین عربستان و اسرائیل یا ایران یکی را انتخاب کند. به هر حال می‌دانیم آمریکا، عربستانی را می بیند که صدها میلیارد دارایی نقدی دارد و خریدهای میلیارددلاری اسلحه‌ای از این کشور انجام می دهد. در مقابل نیز ایرانی می‌باشد که موضع گیری مقامات آن باب طبع آمریکا نیست. در چنین شرایطی ما باید ببینیم توافق هسته‌ای بیشتر به نفع کدام طرف است ؟
به نظر من اگر پروسه توافق هسته‌ای به نتیجه نرسد، دلایل آن تندروهایی است که توانستند نتانیاهو را کامیاب کنند.
تندروها در شرایطی که احتیاج به اعتمادسازی بود، شروع به تهدید و دندان نشان دادن کردند!
بازدید از مراکز نظامی مشکوک به نظر می رسد
محسن جلیلوند- در مورد صحبت‌های اخیر دو طرف مذاکره کننده، دو نظریه وجود دارد، یکی اینکه دو طرف وارد مطالبات حداکثری شدند تا طرف مقابل را به حداقل‌ها راضی کنند. نظریه دیگر این است که روند کنونی به شکلی است که در فرصت تعیین شده امکان حصول یک توافق وجود ندارد، که صحت این نظریه به‌زودی مشخص می‌شود.
به نظر من در دهم تیرماه، حتی اگر زمان مذاکرات بار دیگر تمدید شود از سوی طرفین این موضوع مطرح نمی شود بلکه اعلام می‌کنند در یکسری مسائل توافق حاصل شده و در مورد اختلافات بار دیگر تاریخ تعیین می‌شود.
موضوع جدیدی که در این بین پیش آمده، بازدید از مراکز نظامی بود که مشکوک به نظر می‌رسد و بحث دیگر برداشت آمانو از موضوع پروتکل الحاقی است. از طرفی در مورد نوع تحریم‌ها و اینکه آیا فقط باید تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود یا همه تحریم‌ها، هنوز اختلاف باقی است. همچنین لغو تحریم یا تعلیق تحریم هم از دیگر اختلافات است، نحوه بازدیدهای آژانس نیز از دیگر موضوعات اختلافی است. دراین میان باید منتظر ماند و شاهد بود که آیا در زمان باقی مانده اختلافات برای حصول توافق کاهش خواهد یافت یا خیر؟!
  مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/

94/03/03 - 11:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن