محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831057549
بدل زن عليه حقيقت زن
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بدل زن عليه حقيقت زن
انقلاب صنعتي در غرب زن را از خانه بيرون كشيد اما نه براي حقوق انسانياش، بلكه براي فرستادن او به كارخانه و استفاده ابزاري از او، براي توليد بيشتر و در نتيجه سلطه بيشتر.
نویسنده : پيمان محمودي
در جريان بازاريابي براي اين توليدات كه در قالب پروژه آباداني و استعمار دولتها بود اين انديشه را كه در همه معادلات، بالاخص تقسيم كار ميان زنان و مردان، بايد موازنه باشد به ساير كشورها تسري دادند. در جريان رويارويي ما با انديشههاي مدرن كه عمدتاً از زمان قاجار به اين سو بوده است شاهد شكلگيري نحلهها، احزاب و انديشههاي نويي در جامعه خود بودهايم. هر كدام از اين تفكرات خواستهها و مطالباتي داشتهاند كه با جامعه سنتي آن زمان مطابقت نداشته و البته هر كدام سعي در تلاش براي همسوسازي بخشي از جامعه با خود بودهاند. يكي از اين نحلهها مربوط به جنبشهاي حقوق زنان بوده است كه به اشكال مختلف خود را نشان داده بود. ظهور فمينيسم در خاستگاههاي انحرافي از جمله اولين جرقههاي جنبش اعتراضي زنان ايران ميتوان به پيدايش فرقههايي نظير «بابيه» و «بهائيه» اشاره كرد. اين دو جريان، تحولي را در نقش زنان بهوجود آوردند كه بر اساس نگاه غربي و نوعي بدعت مذهبي بود. در اين فرقهها آزادي از پوشش و ديگر رسوم غربي براي زنان تبليغ ميشد، ولي به سبب فتنههاي سياسي كه برانگيختند سركوب شدند و فعاليتهاي آنان نيز به محاق رفت. از جمله زناني كه در جنبش باب شركت كرده و از او پيروي نموده «زرين تاج قزويني» ملقب به «قرهالعين» بود. به نظر آنچه در ايران وجود داشته است بيش از آن كه به «فمينيسم» نزديك باشد، نوعي «جنبش» زنانه بوده است. بايد بين جنبش زنانه و انديشههاي فمينيستي تفاوت قائل شد. اگر جنبش زنان ابزار سياسي درخواست عدالت از سوي زنان بوده، فمينيسم ايدئولوژي آن است. فمينيسم براي مشكلات فردي زنان قائل به ريشههاي اجتماعي و سياسي است. فمينيسم در واقع به افكار و آرايي اشاره دارد كه زنان براي تغيير خودآگاهيشان و تغيير جامعه بهوجود آوردهاند. در نگرش فمينيستها به حيات اجتماعي، زنان گروه اجتماعي ستمديدهاي به حساب ميآيند كه زنان و مردان ساخته جامعهاند و ميتوان توضيحي اجتماعي براي فرادستي مردان ارائه كرد. اينان ميگويند تفاوتهاي ايجاد شده بين زنان و مردان تنها به يك دليل است و آن استمرار و بازتوليد سلطه مردان است. در ايران آنچه قابل توجه است مبارزه زنان براي دستيابي به حقوق فردي و اجتماعيشان است. گروهي اندك و كمشمار از زنان تجددطلب شهري كه نوعاً هم در تهران بودهاند از جمله دختران ناصرالدين شاه با عضويت در لژهاي فراماسوني به فعاليت پنهاني مشغول شدند. از طرفي برخي زنان مثل «بيبي مريم» خواهر سردار اسعد بختياري از سران مشروطه، هم در زمان اشغال كشور، هم در زمان انقلاب مشروطه به تهران آمده و سلاح دست گرفته و عملاً در صحنه نبرد شركت داشته است. نكته مهم درباره فمينيسم در ايران آن است كه جنبش زنان در ايران هيچ گاه يك جنبش تودهاي نبوده است. يعني فعالان آن در جامعه از عامه مردم نبودهاند بلكه بيشتر شامل نخبگان زن و طبقه خاصي از متجددين ميشدند. يعني كساني كه اساساً يا از نويسندگان و متصديان مناصب دولتي و دانشگاهي بودهاند يا از خانواده اشراف و اعيان. الگوي شاه پسند از موقعيت «زن» در زمان سلطنت رضاشاه اگرچه زنان هم مانند ساير اقشار در خفقان حاكم اجازه فعاليت نداشتند، اما رضاشاه خود با اقداماتي از جمله كشف حجاب درصدد بود تا به حضور زنان در جامعه تأكيد كند. در واقع رضاشاه درباره زنان نيز همچون مردان چشم متابعت داشت. كشف حجاب سبب شد بين زنان سنتي و مدرن شكافي ايجاد شود. حتي سبب شد تا زنان در خانوادههاي مذهبي از ترس بيحجاب شدن در ملأ عام از خانهها بيرون نروند. از طرفي اين تغيير لباس از آن جا كه مدل مستقل و الگوي مناسبي را براي زنان پيشنهاد نكرده بود بازار ايران را به روي مصرف لباسها و مدهاي غربي باز كرد و كشور به بازار مصرف توليدات كشورهاي غربي مبدل شد. رضاشاه پس از بازگشت از تركيه از زنان تحصيلكرده دعوت كرد و «كانون بانوان» را تشكيل كرد. يكي از برنامههاي اين كانون براندازي حجاب زنان بود. اين كانون در واقع پايان فعاليت مستقل زناني محسوب ميشد كه درصدد ارتقاي حقوق مدني خود بودند. دانشگاه تهران درهايش را به روي دختران گشود و مكانهاي عمومي مانند سينماها و كافهها در صورت عدم اجازه به زنان جريمه ميشدند. در دهه 30 هـ.ش مردان هوادار حقوق زنان خواستار تحول موقعيت زن در محيط خانواده و مشاركت آنها در فعاليتهاي اجتماعي شدند كه اين اقدام نيز خود در پي پروژه نوسازي صورت ميگرفت كه از طرف دولت پهلوي دوم مورد حمايت بود. به گونهاي كه حتي فرح همسر و اشرف خواهر شاه در جنبشهاي حقوق زنان فعاليت داشتند. در واقع بعد از كودتاي 28 مرداد حاكميت رسماً پايان كار مستقل انجمنها را اعلام كرد و شاه در صدد بود تا سازمانهاي زنان را مطابق اراده خود راهاندازي كند و بر همين اساس در سال 1338 از سوي اشرف پهلوي انجمن زنان كشور راه اندازي شد و شاخههاي آن توسط حمايت دولتي در كشور گسترش يافت. مردان حامي حقوق زنان در اين دوره موانعي را كه در برابر احقاق حقوق زنان قرار داشت به دو گروه تقسيم ميكنند؛ يكي نگرش مردسالار حاكم بر جامعه ايران و دوم عدم آگاهي و آمادگي زنان براي پذيرش نقشها و فعاليتهاي اجتماعي. فعاليت مردان در اين دوره حول محور سوادآموزي زنان و جلوگيري از ستم مردان بر زنان و اثبات تساوي حقوق زن و مرد متمركز بود. عبدالحسين خسرو پناه در همين زمينه اشاره ميكند كه گسترش مدارس دخترانه در ايران موجب شد تا راهي براي اشتغال زنان اقشار متوسط و اعيان گشوده شود. تجربه زنان اروپايي در جنگ جهاني اول تأثير عميقي بر زنان و مردان تجددطلب ايراني گذارد. برخي از زنان ايراني مانند «صديقه دولتآبادي» وارد فعاليت اقتصادي شدند. چند تن از زنان اشراف به فكر نوسازي كشاورزي افتادند و تجهيزات كشاورزي از اروپا وارد كردند. در اين دوره در كنار فعاليت زنان غيرمذهبي كه بيشتر مورد حمايت دولت بود دانشمنداني چون شهيد مطهري و دكتر شريعتي سعي نمودند تا الگوي متفاوتي از زن مسلمان ارائه دهند. شريعتي با انتشار كتاب «فاطمه فاطمه است» و مطهري نيز با كتاب «مسئله حجاب» به فعاليت در اين زمينه پرداختند. محمدرضا پهلوي همچنين در ماجراي انجمنهاي ايالتي و ولايتي نقشي را براي حق رأي زنان در جامعه در نظر گرفته بود كه امام با آن مخالفت كرد: «ما با ترقي زنان مخالف نيستيم. ما با اين فحشا مخالفيم. با اين كارهاي غلط مخالفيم. مگر مردها در اين مملكت آزادي دارند كه زنها داشته باشند.» دستگاه تبليغاتي رژيم شاه ميكوشيد الگويي تازه از زن ايراني ارائه دهد و اين الگو از راه مجلات عاميانهاي كه براي جوانان يا زنان منتشر ميشد به ويژه مجله «زن روز» در جامعه مطرح ميگشت. برنامههاي ديگر همچون انتخاب دختر شايسته سال كه خود تقليدي از مسابقات غرب بود در راستاي الگوسازيهاي مناسب براي نظام پهلوي در چارچوب ايدئولوژي شاهنشاهي قرار داشت. الگوي زن ايراني مورد نظر شاه در ملكه فرح ديبا تجسم يافته بود كه با شكست روبهرو شد و به كوشش زنان ايراني در يافتن الگويي اصيل و اسلامي منجر شد. ديدگاههاي موجود ذيل مقوله فمينيسم در ايران اساساً در جنبشهاي فمينيستي از جمله جريانهاي فمينيستي كه در ايران بروز يافت سه ديدگاه عمده وجود دارد: الف) ديدگاه تساويگرا: اينان مردان و زنان را با هم برابر ميدانند، نه متفاوت و متضاد و براي حل مشكلات زنان بر آموزش تأكيد دارند و معتقدند كه فرادستي زنان در جامعه نتيجه عرف، قوانين و عادات بشري است. ب) فمينيسم اجتماعي و راديكال: معتقدين به فمينيسم راديكال، به تفاوت بين زن و مرد اشاره دارند و با تأكيد بر خصلتها و ويژگيهاي زنانه مانند عواطف و احساسات، زنان را از نظر اخلاقي برتر ميدانند و معتقدند كه بايد از طريق صلحطلبي، سوءمديريت مردان را در جامعه رفع كرد. ج) ديدگاه نفي تفاوت جوهري: از نظر اينان بين زن و مرد روابط سلطهآميزي وجود دارد كه محصول شرايط تاريخي و اجتماعي جامعه خاصي است كه به ساير جوامع تعميم داده شده است. گرايشات فمينيستي پس از انقلاب اسلامي هم به اشكال مختلفي در كشور متجلي شد. يكي فمينيستهاي غربگرا بودند و يكي فمينيستهاي به اصطلاح مذهبي. گروه اول اهداف خود را در قالب ساختارهاي اجتماعي و فرهنگي و اخلاقي غرب دنبال ميكنند و به دنبال حذف نهاد دين از جامعه هستند. اما گروه دوم خواهان تجديد نظر در قوانين و ساختار جامعه هستند و معتقدند كه جامعه ايران سالها تحت سلطه مردسالاري بوده و معتقد به اصلاح قوانين و نظرات فرهنگي در جامعه هستند. اينان خواستار برابري انسانها و عدالت اجتماعي بين زن و مرد هستند و تغيير در قوانين مربوط به حقوق، ارث بري، ديه، حق شهادت در محاكم، حضانت طفل، حق طلاق و... را دنبال ميكنند. اينان نيز خود به دو دسته راديكال و محافظهكار تقسيم ميشوند. راديكالها معتقدند كه شريعت پاسخگوي تمام سؤالات زنان جامعه نيست و بايد از طريق ديگري پاسخ داده شود. نقطه نظرات اينان به تدريج جنبه سياسي يافته و محدوديتهاي اجتماعي زنان را ناشي از ساختار سياسي ميدانند. اما فمينيستهاي محافظهكار خواستار تعديل برخي قوانين معدلتر درباره زنان هستند و همچنين بر نقشهاي سنتي زن در جامعه نيز تأكيد ميورزند. به تعبير ديگر بايد گفت كه طرح موضوع فمينيسم اسلامي در واقع نشانگر تفسيري فمينيستي از اسلام است و اساساً فمينيست اسلامي در درون خود داراي يك پارادوكس اساسي است. اينان مفاهيمي مانند اومانيسم، سكولاريسم، حقوق بشر و... را از دنياي غرب عاريت گرفته و با ارائه برداشتهاي جديد از قرآن با روش تأويلگرايي و هرمنوتيك به تطابق اين انديشهها با دين ميپردازند. در يك جمعبندي ميتوان گفت موضوع مبارزاتي جنبش حقوق زنان قبل از انقلاب، هرچند در قالب اعتراض به دولت پدرسالار و سرمايهداري پدرسالار بوده كه در پي رسيدن به حقوق برابر زن و مرد بوده و استقرار نظام پارلماني كه پيروزي روشنفكران را در پي داشت و نيز برخي منافذ حكومت سلطنتي اين امكان را فراهم كرد تا زنان بتوانند آزادتر به فعاليت بپردازند، اما زمينه را به شدت براي طرح و ترويج عقايد افراطي فمينيستي و غالباً ضددين فراهم نمود تا طرح دگرگونسازي شرايط زن ايراني را دنبال سازد. بعد از انقلاب نيز جنبشهاي فمينيستي به اشكال مختلف به حيات و فعاليتهاي خود ادامه داده و كوششهاي گوناگوني در راستاي اهداف خود انجام دادند كه بررسي آن مجالي مجزا ميطلبد. * كارشناس ارشد جامعهشناسي منابع: - صحيفه امام خميني (ره) - ايران در قرن بيستم، ژان پير ديگار، برنارد هوكار، ويان ريشار، ترجمه هوشنگ مهدوي، نشر البرز - كشاكش آرا در جامعهشناسي، استيون سيدمن، هادي جليلي، نشر ني - هدفها و مبارزه زن ايراني از انقلاب مشروطه تا سلطنت پهلوي، محمد حسين خسرو پناه1381 نشر پيام امروز تهران - فمينيسم توطئه غرب عليه زنان، سيدحسين اسحاقي نشريه مبلغان
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
شهادت امام موسی کاظم علیه السلام/ حاج محمود کریمی
مراسم روضه و سینه زنی شهادت امام موسی کاظم علیه السلام حاج محمود کریمی هیأت رایة العباس ع جام دینی 501 لینک لینک لینک لینک لینک ۲۴ ۰۲ ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۷میلاد امام حسین علیهالسلام/ حاج محمود کریمی
میلاد ارباب میلاد امام حسین علیهالسلام حاج محمود کریمی امشب چشمام مثل بارونه جام دینی دانلود 501 لینک لینک ۳۱ ۰۲ ۱۳۹۴ - ۱۹ ۱۰روضه شهادت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام/ حاج حسن خلج
روضه شهادت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام حاج حسن خلج دانلود لینک ۲۳ ۰۲ ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۹فضایل امام حسین علیه السلام
ولادت عشق فضایل امام حسین علیه السلام كسی كه به زیارت قبر اباعبدالله الحسین ع برود و او را بشناسد كه امام واجب الإطاعه است یعنی خداوند بر همه بندگان واجب كرده كه از او فرمانبرداری كنند خدا گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد و شفاعت او را در مورد هفتاد گنهكار می پذیرد به گزتا ولایت الهی و فرهنگ اسلامی حاکم نشود، حقیقت عالم منفتح نخواهدشد
حجت الاسلام پارسانیا تا ولایت الهی و فرهنگ اسلامی حاکم نشود حقیقت عالم منفتح نخواهدشد شناسهٔ خبر 2667141 - جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشمندان پارسانیا در نشست بازخوانی و بازتعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی گفت همانطور که تمدن جاهلانه باعث می شود جهامام کاظم علیه السلام و هدایت در سایه ی خفقان
امام کاظم علیه السلام و هدایت در سایه ی خفقان امام کاظم علیه السلام مردم را عیال خدا و بندگان خدا می دیدند و برای هدایت و سعادت آنها محزون و غمگین می شدند اگر مشکل معیشتی آنها بود سعی در رفع آن می کردند اوج قدرت تاکتیکی و شکل مبارزه با کفر و طاغوت را می توان در زندگی موسی بن جعتبعیض علیه مسلمانان این بار در هند
بی بی سی انگلیسی گزارش داد تبعیض علیه مسلمانان این بار در هند پس از اینکه زیشان خان جوان 23 ساله مسلمان مدارک خود را برای استخدام در یک شرکت طراحی جواهر ارسال می کند شرکت مزبور فورا در ایمیلی به او اعلام می کند که قادر به استخدام او نیست به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقلجلوه هايى از درياى فضيلت قمر بنى هاشم عليه السلام
ماه حرم جلوه هايى از درياى فضيلت قمر بنى هاشم عليه السلام امام سجاد عليه السلام مى فرمايد رحمت حق بر روان عمويم عباس عليه السلام باد كه ايمان او همانند صخره صما و از حيث بينايى در دين بيهمتا بود چه او نصيحت و زهد و جهاد و صبر و ثبات خود را به درجه اعلا رسانيد و در شدايد و سختعباس عليه السلام، هارون كربلا
عمدار کربلا عباس عليه السلام هارون كربلا امام زين العابدين فرموده است ان لعمى العباس درجة فى الجنة يغبطها جميع الشهداء يعنى براى عموى من عباس درجه اى در بهشت است كه جميع شهدا به آن غبطه مى خورند به گزارش سرویس دینی جام نیوز فرزند رشيد ام البنين عليه السلام هارون ابا عبداللزیارت امام کاظم علیه السلام+صوت
زیارتنامه زیارت امام کاظم علیه السلام صوت سلام بر تو اى نماينده خدا و فرزند نماينده اش سلام بر تو اى حجت خدا و فرزند حجت او سلام نماينده خدا و فرزند نماينده اش سلام بر تو اى حجت خدا و فرزند حجت او سلام سرویس دینی جام نیوز فضيلت زيارت كاظمين در فضيلت و كيفيّت زيارتفضایل اخلاقی و معنوی امام کاظم علیه السلام
به مناسبت شهادت موسی بن جعفر ع فضایل اخلاقی و معنوی امام کاظم علیه السلام او عاشق قرآن و فانى در اجراى احكام و محتویات آن بود و لحظهاى از این امر غفلت نداشت قرآن را با صداى خوش و لحن زیبا و آواز دلربا و آهنگ روحانى و معنوى به صورت بریده بریده تلاوت مى فرمود به گزارش سرویس دیسلام اینترنتی به امام علی علیه السلام + لینک
زیارت مجازی سلام اینترنتی به امام علی علیه السلام لینک با اقدام جدید پایگاه اینترنتی حرم مطهر این امکان وجود دارد که کاربر به صورت مجازی از بخش های مختلف حرم مطهر دیدن کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز پایگاه اینترنتی حرم مطهر امیرالمؤمنین از راه اندازی بخش بازدید مجازراهپیمایی میلیونی زائران امام کاظم علیه السلام+ تصاویر
به مناسبت شهادت موسی بن جعفر ع راهپیمایی میلیونی زائران امام کاظم علیه السلام تصاویر راهپیمایی میلیونی عاشقان و دوستداران امام کاظم علیه السلام به سمت شهر کاظمین عراق برای مشارکت در مراسم شهادت امام کاظم علیه السلام در جریان است به گزارش سرویس دینی جام نیوز راهپیمایی میلیونیترکمان: اکنون زمان ایجاد اجماع عمومی علیه تروریسم در جهان است
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه اکنون رنجش عمومی از اقدامات تروریستی در سطح جهان احساس میشود گفت اکنون زمان ایجاد اجماع عمومی در جهان علیه تروریسم است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ابراهیمی ترکمانتجربه فراوان انگلیس در برانگیختن تعصبات شیعه و سنی علیه یکدیگر
رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد تجربه فراوان انگلیس در برانگیختن تعصبات شیعه و سنی علیه یکدیگر حضرت آیتالله خامنهای تاکید کردند آمریکاییها ضد هر چیزی هستند که نشانی از اسلام دارد و برایشان نیز فرقی میان شیعه و سنی وجود ندارد و مسائلی نظیخبر فوری/ عملیات تروریستی علیه شیعیان با سلاح پیشرفته
دقایقی پیش اتفاق افتاد خبر فوری عملیات تروریستی علیه شیعیان با سلاح پیشرفته اختصاصی جام در ادامه مظلومیت شیعیان پاکستانی و در اقدامی وحشیانه 70 نفر کشته و زخمی شدند به گزارش سرویس دینی جام نیوز دقایقی پیش شیعیان اسماعیلی در شهر کراچی پاکستان در حالی که در حرکت به سمت عبادتگاآثار زيارت اميرمؤمنان علیه السلام در روايات
فوائد زیارت آثار زيارت اميرمؤمنان علیه السلام در روايات كسي كه قبر اميرمؤمنان علیه السلام را با آگاهي به حقش و بدون ستمگري و تكبر زيارت كند خداوند پاداش صد هزار شهيد را به او مي دهد و گناهان گذشته و آينده او را مي بخشد و در روز قيامت در امنيت محشور مي شود و حسابرسي او آسان اس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها