پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849769534
ویژه نامه مبعث رسول عشق و امید
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
باران وحی؛
ویژه نامه مبعث رسول عشق و امید
خدا که آفرینش را برای شناخت خویش، «فخلقت الخلق لکی اُعرف»، بنیان نهاده بود، با تو، به کار خلقت کمال بخشید. تو رحمت خداوند را به زمین آوردی و عینیت بخشیدی.
اعمال روز مبعث روز بيست وهفتم رجب : يكى از اعياد بزرگ است،و روزى است كه حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله به پيامبرى مبعوث شد،و جبرئيل براى ابلاغ پيامبرى، بر آن حضرت فرود آمد. و براى اين روز چند عمل وارد است: اوّل:غسل كردن، دوّم:روزهگرفتن و آن يكى از چهار روزى است كه در طول سال براى روزهگرفتن امتياز ويژه دارد،و ثوابى برابر با روزه هفتاد سال دارد. سوّم:صلوات زياد فرستادن. چهارم:زيارت حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و امير المؤمنين عليه السّلام. پنجم:شيخ طوسى در كتاب«مصباح»فرموده كه از ريّان بن الصّلت روايت شده:حضرت جواد عليه السّلام زمانى كه در بغداد بود روز نيممه و روز بيست وهفتم رجب را روزه گرفت،و همه خدمتكاران آن حضرت نيز روزه گرفتند و هم به ما فرمان داد دوازده ركعت نماز بجا آوريم به اين صورت كه در هر ركعت يك مرتبه«حمد»و سوره خوانده و پس از پايان نماز،هر كدام از سوره هاى«حمد»و «قل هو اللّه احد» و «قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ بربّ الناس» را چهار مرتبه بخوانيم. آنگاه چهار مرتبه بگوئيم:
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگتر از هر چيزى است،و منزّه است خدا،و خدا را سپاس،و نيست جنبش و نيرويى جز به عنايت خداى برتر و بزرگ
و چهار مرتبه:
اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا
خدا،خدا،پروردگار من است،چيزى را براى او شريك نمى آورم
و چهار مرتبه:
لا أُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَدا
هيچكس را براى پرودگارم شريك نسازم
ششم:شيخ طوسى از جناب ابو القاسم حسين بن روح(رحمه الله)روايت كرده كه در اين روز دوازده ركعت نماز به جا مى آورى در هر ركعت سوره«حمد»و سورهاى كه آسان باشد مى خوانى،و پس از گفتن تشهّد و سلام بين هر دو ركعت مى گويى:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدا وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيرا يَا عُدَّتِي فِي مُدَّتِي يَا صَاحِبِي فِي شِدَّتِي يَا وَلِيِّي فِي نِعْمَتِي يَا غِيَاثِي فِي رَغْبَتِي يَا نَجَاحِي فِي حَاجَتِي يَا حَافِظِي فِي غَيْبَتِي يَا كَافِيَّ فِي وَحْدَتِي يَا أُنْسِي فِي وَحْشَتِي أَنْتَ السَّاتِرُ عَوْرَتِي فَلَكَ الْحَمْدُ وَ أَنْتَ الْمُقِيلُ عَثْرَتِي فَلَكَ الْحَمْدُ وَ أَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتِي فَلَكَ الْحَمْدُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْتُرْ عَوْرَتِي وَ آمِنْ رَوْعَتِي وَ أَقِلْنِي عَثْرَتِي وَ اصْفَحْ عَنْ جُرْمِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي فِي أَصْحَابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ .
خدا را سپاس كه فرزندى بر نگرفته،و برايش در فرمانروايى شريكى و ياورى از روز خوارى نبوده است،و او را بزرگ شمار،اى توشه ام در همه عمر،اى همنشينم در سختيها،اى سرپرستم در نعمت، اى فريادرسم در رغبت،اى پيروزيم در حاجت،اى نگهدارم در غيبت،اى كفايتم در تنهايى اى همدمم در هراس،تو پوشاننده كاستى منى،تو را سپاس،تو ناديده گيرنده لغزش منى، تو را سپاس،تو بلندىبخش من در وقت افتادگى هست،تو را سپاس،بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست،و عيبم را بپوشان، و هراسم را ايمنى بخش،و لغزشم را ناديه گير،و از گناهم چشم بپوش،و از زشتيهايم درگذر،و در زمره بهشتيان قرار دهم همراه با آن وعده صادقانه اى كه به آنها داده اى.
هنگامى كه از نماز فارغ شدى،هريك از سورههاى«حمد»و «قل هو اللّه احد» و «قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ بربّ الناس» و قل يا ايّها الكافرون و«انا انزلنا»و«اية الكرسى»را هفت مرتبه مى خوانى و هفت بار مى گويى:
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ
معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگتر است،و پاك است خدا،و جنبش و نيرويى جز به خدا نيست
و هفت بار
اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا
خدا،خدا پروردگار من است و هيچچير شريكش نگيرم
و هر دعايى كه بخواهى مى خوانى. هفتم:در كتاب«اقبال»و در بعضى نسخه هاى«مصباح»آمده است كه مستحب است در اين روز اين دعا را بخوانند:
يَا مَنْ أَمَرَ بِالْعَفْوِ وَ التَّجَاوُزِ وَ ضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَ التَّجَاوُزَ يَا مَنْ عَفَا وَ تَجَاوَزَ اعْفُ عَنِّي وَ تَجَاوَزْ يَا كَرِيمُ اللَّهُمَّ وَ قَدْ أَكْدَى الطَّلَبُ وَ أَعْيَتِ الْحِيلَةُ وَ الْمَذْهَبُ وَ دَرَسَتِ الْآمَالُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ إِلا مِنْكَ وَحْدَكَ لا شَرِيكَ لَكَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَجِدُ سُبُلَ الْمَطَالِبِ إِلَيْكَ مُشْرَعَةً وَ مَنَاهِلَ الرَّجَاءِ لَدَيْكَ مُتْرَعَةً وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ لِمَنْ دَعَاكَ مُفَتَّحَةً وَ الاسْتِعَانَةَ لِمَنِ اسْتَعَانَ بِكَ مُبَاحَةً وَ أَعْلَمُ أَنَّكَ لِدَاعِيكَ بِمَوْضِعِ إِجَابَةٍ وَ لِلصَّارِخِ إِلَيْكَ بِمَرْصَدِ إِغَاثَةٍ وَ أَنَّ فِي اللَّهْفِ إِلَى جُودِكَ وَ الضَّمَانِ بِعِدَتِكَ عِوَضا مِنْ مَنْعِ الْبَاخِلِينَ.
اى آنكه به عفو و گذشت فرمان داده،و عفو و گذشت را بر عهده خويش ضمانت نموده است،اى آنكه بخشيد و در گذشت،مرا عفو كن و از من درگذر اى كريم.خدايا!طلب سخت شده،و چارهجويى و راهيابى مرا به زحمت افكنده و آرزوها كهنه گشته،و رشته اميد جز از تو كه يگانهاى و شريكى ندارى بريده شده است.خدايا!من راههاى خواهش را بسوى تو باز مى يابم،و چشمهسارهاى اميد نزد تو پرآب است،و درهاى دعا را براى هركه به درگاهت دعا كند گشوده اى و يارىات آن را كه از تو يارى خواهد فراهم است،و مى دانم كه براى آنكه تو را خواند در جايگاه اجابتى،و براى فريادكنندهات درصدد فريادرسى هستى،و همانا در طمع ورزيدن به بخششت و اعتماد به وعدهات جايگزينى است براى دريغ ورزى بخيلان،
وَ مَنْدُوحَةً عَمَّا فِي أَيْدِي الْمُسْتَأْثِرِينَ وَ أَنَّكَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَيْكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ يَخْتَارُكَ بِهَا وَ قَدْ نَاجَاكَ بِعَزْمِ الْإِرَادَةِ قَلْبِي وَ أَسْأَلُكَ بِكُلِّ دَعْوَةٍ دَعَاكَ بِهَا رَاجٍ بَلَّغْتَهُ أَمَلَهُ أَوْ صَارِخٌ إِلَيْكَ أَغَثْتَ صَرْخَتَهُ أَوْ مَلْهُوفٌ مَكْرُوبٌ فَرَّجْتَ كَرْبَهُ أَوْ مُذْنِبٌ خَاطِئٌ غَفَرْتَ لَهُ أَوْ مُعَافًى أَتْمَمْتَ نِعْمَتَكَ عَلَيْهِ أَوْ فَقِيرٌ أَهْدَيْتَ غِنَاكَ إِلَيْهِ وَ لِتِلْكَ الدَّعْوَةِ عَلَيْكَ حَقٌّ وَ عِنْدَكَ مَنْزِلَةٌ إِلا صَلَّيْتَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ قَضَيْتَ حَوَائِجِي حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ هَذَا رَجَبٌ الْمُرَجَّبُ الْمُكَرَّمُ الَّذِي أَكْرَمْتَنَا بِهِ أَوَّلُ أَشْهُرِ الْحُرُمِ أَكْرَمْتَنَا بِهِ مِنْ بَيْنِ الْأُمَمِ يَا ذَا الْجُودِ وَ الْكَرَمِ فَنَسْأَلُكَ بِهِ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ الَّذِي خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِي ظِلِّكَ فَلا يَخْرُجُ مِنْكَ إِلَى غَيْرِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ وَ تَجْعَلَنَا مِنَ الْعَامِلِينَ فِيهِ بِطَاعَتِكَ وَ الْآمِلِينَ فِيهِ بِشَفَاعَتِكَ.
و گشايشى است از آنچه در دست ثروت اندوزان است،تو از بندگانت در پرده نمىروى،جز اينكه كردارشان بين تو و ايشان پرده مى افكند،و هرآينه دانستم كه برترين توشه كوچ كننده به سويت اراده نيرومندى است،كه بدان تو را برمى گزيند،و با همين اراده نيرومند دلم با تو مناجات كرده و از تو مى خواهم هر دعايى را كه تو را به آن خواند اميدوارى كه او را به آرزويش رساندى،يا فريادكشى به درگاهت كه به دادش رسيدى،يا دلسوخته غمزده اى كه اندوهش را زدودى،يا گنهكار خطاكارى كه او را آمرزيدى،يا تندرستى كه نعمت خويش را بر او تمام كردى،يا بىچيزى كه توانگرىات را به او هديه دادى و چنين دعايى را بر تو حقّى است و نزدت مقامى،به حق اين دعا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست،و حاجات دنيا و آخرتم را برآور،اين رجب مرجّب مكّرم است كه ما را به آن گرامى داشتى،نخستين ماههاى حرام است،كه ما را به خاطر آن از بين ملّتها اكرام نمودى،اى داراى جود و كرم،از تو درخواست مىكنيم به حق ماه رجب،و به نام بزرگتر بزرگتر بزرگتر باشكوه و گرامىترى كه آن را آفريدى پس در سايهات استقرار يافت و جلوهاش از تو به ديگرى نمى رسد،بر محمّد و اهل بيت پاكش درود فرستى،و ما را در اين ماه از عاملين به طاعتت،و آرزومندان شفاعتت قرار دهى.
اللَّهُمَّ وَ اهْدِنَا إِلَى سَوَاءِ السَّبِيلِ وَ اجْعَلْ مَقِيلَنَا عِنْدَكَ خَيْرَ مَقِيلٍ فِي ظِلٍّ ظَلِيلٍ فَإِنَّكَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ السَّلامُ عَلَى عِبَادِهِ الْمُصْطَفَيْنَ وَ صَلَوَاتُهُ [صَلاتُهُ] عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ وَ بَارِكْ لَنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا الَّذِي فَضَّلْتَهُ وَ بِكَرَامَتِكَ جَلَّلْتَهُ وَ بِالْمَنْزِلِ [الْعَظِيمِ] الْأَعْلَى أَنْزَلْتَهُ صَلِّ عَلَى مَنْ فِيهِ إِلَى عِبَادِكَ أَرْسَلْتَهُ وَ بِالْمَحَلِّ الْكَرِيمِ أَحْلَلْتَهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ صَلاةً دَائِمَةً تَكُونُ لَكَ شُكْرا وَ لَنَا ذُخْرا وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا يُسْرا وَ اخْتِمْ لَنَا بِالسَّعَادَةِ إِلَى مُنْتَهَى آجَالِنَا وَ قَدْ قَبِلْتَ الْيَسِيرَ مِنْ أَعْمَالِنَا وَ بَلَّغْتَنَا بِرَحْمَتِكَ أَفْضَلَ آمَالِنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ .
خدايا!ما را به راه راست هدايت فرما. و استراحتگاه ما را در سايه سار هميشگىات نزد خويش بهترين استراحتگاه قرار ده،كه تو ما را بسى و چه نيكو كارگشايى هستى، و سلام و درود بر همه بندگان برگزيده اش،خدايا!به ما در اين روز بركت ده،روزى كه آن را برترى دادى،و به كرامتت بزرگ نمودى،و به جايگاه بزرگ و برتر وارد ساختى، بر آنكه در اين روز به سوى بندگانت فرستادى،و او را به مقام با كرامتى برآوردى درود فرست.خدايا!بر او درود فرست درودى هميشگى،براى تو سپاس،و براى ما ذخيرهاى باشد،و در كارمان آسانى قرار ده،و پايان عمرمان را به سعادت و نيكبختى ختم كن،در حالى كه اعمال اندك ما را پذيرفته،و با رحمت بىكرانت ما را به برترين آزروهايمان رسانده باشى،كه تو بر هرچيز توانايى،و درود و سلام خدا بر محمّد و خاندانش باد
مؤلّف گويد:اين دعا را حضرت موسى بن جعفر عليهما السّلام در آن روزى كه آن جناب را به جانب بغداد حركت دادند بر زبان جارى ساخت،و آن روز،روز بيستوهفتم رجب بود،و اين دعا از دعاهاى انتخابى ماه رجب است. هشتم:سيّد ابن طاووس در كتاب «اقبال»فرموده:دعاى«اللّهم انى اسالك بالتّجلّى الاعظم»را بخواند،و اين دعا به روايت كفعمى جزو اعمال شب بيست وهفتم بيان شد. روز آخر ماه:در اين روز غسل وارد شده،و روزه اش سبب آمرزش گناهان گذشته و آينده است.و نماز سلمان به صورتى كه در ضمن اعمال روز اوّل بيان شد بجاى آورده شود. مفاتیح الجنان
بخوان به نام نامی توحید! بخوان به نام رهایی! بخوان به نام بلوغ! بخوان به نام صاعقه در التهاب شب. بخوان به نام ساقه امید در پهندشت یأس! بخوان به نام خالق خورشید و عشق را به اسم اعظم معشوق، از پس یلدای بی تنفس دیجور، نور باران کن. بخوان نبی گرامی! بخوان رسول عشق و امید! بخوان به نام نامی توحید! تو که خواندی، هرم صدای تو که قندیلهای سکوت را ذوب کرد، آوای مهربان تو که فضای میان زمین و آسمان را عطرآگین نمود، بوی خوش عشق که ملائک بی تاب را به طواف حرا کشانید انبیا انگشت حسرت به دندان گزیدند. ابراهیم و اسماعیل از آن که حرا بود و ما به مرمت کعبه ایستادیم و موسی از آن که به طور، چرا رفتیم و عیسی از آن که آنچه در زمین یافتنی بود، در آسمان چرا میجستیم و در این میانه، تنها خاطر خدا بود که راضی بود چرا که رحمت واسعه خویش را نمود عینی بخشیده بود. فرشتگان برخی به رضایت بی سابقه خدا سجده میبردند بعضی عرق از جبین پیامبر میستردند عدهای گوش به لطافت این معاشقه میسپردند و برخی از آن که معشوق خداوند را در زمین میدیدند نه در میان خویش، خون دل میخوردند.
جبرئیل چه ذوق کرده بود که پیام عاشق و معشوق را بر بال امانت خویش به یکدیگر میرساند. آری، تو که خواندی، آسمانیان، زمینیان اهل دل را به پایان شب سیاه بشارت دادند. عرشیان که هلهله میکردند، فرشیان را مژده آوردند که: «قد جائکم من الله نور». خداوند زمین را نورباران کرده است. برخیزید، خواب را بشکنید و چشمان ظلمت گرفته را سوی نور بگشایید. بیم گمراهی را از کلبه دل برانید و ترس از فراز و نشیب، از چاه و چاله، از دشت و تپه را جواب کنید. نگرانی را جارو کنید، هراس از افتادن را به گور بسپارید، بر ظلمت زهرخند بزنید که: «یجعل لکم نورا تمشون به». فرا راهتان نوری گسترده است به مدد آن، راه بیابید و در پناه او بپویید. جگرهای تفدیده و چشمان عطش چشیده و دهانهای تشنگی کشیده را با زلال رحمت خداوند سیراب کنید. هر کدام که در اعماق دل و شیارهای ذهن خویش خدا را میجستید، اینک نظاره کنید. من رانی فقد رای الحق. هر که خدا را میجوید، او را ببیند خدا را در آینه وجود او به تماشا بنشیند. خدا که آفرینش را برای شناخت خویش، «فخلقت الخلق لکی اُعرف»، بنیان نهاده بود، با تو، به کار خلقت کمال بخشید. تو رحمت خداوند را به زمین آوردی و عینیت بخشیدی. و چرا خوشحال نباشد؟ تو تنها ظرفی بودی که تمامی رحمت زلال و بی منتهای او را در خویش جا دادی. و در آفرینش کدام ظرفی به ظرفیتی این چنین دست یافته بود؟ «الم نشرح لک صدرک». کدام سینه جز سینه ی مبارک تو به وسعت رأفت الهی گسترده بود؟ اگر چه پیامبران همگی مظهر رحمت خداوند بودند، اما کدام گستره ی محبتی خدا را به تمجید واداشته بود «انک لعلی خلق عظیم».
مگر مظاهر رحمت خداوند کاسه ی صبرشان تا زمانی به لب نمی رسید؟ مگر جاده ی پایمردی و استقامتشان به انتها نمی رفت؟ مگر پس از سالها خون جگر، لب به نفرین نمی گشودند؟ این چه سینه ایست که انتها ندارد؟ این چه کوه استقامتی است که از جا نمی جنبد؟ این چه اعجوبه ای، چه معجزه ای، چه آیت بی همتایی است که تنش در زیر قلوه سنگهای جهالت خرد می شود و در عین حال هدایت دشمنان را از خدا طلب می کند. زبانش جز برای دعا نمی گردد، و لبهایش جز به استغفار برای همه تکان نمی خورد. این چه عظمت سؤال آفرینی و چه شوکت تحیرزایی است؟ چه استقامت بی انتهایی است که خدا را حتی به اعتراض وا می دارد: «فلعلک باخعٌ نفسک علی آثارهم، ان لم یومنوا بهذا الحدیث اسفاً». تو تا کجا پای می فشری پیامبر؟ مگر جان خویش شمع هدایت کوران کرده ای؟ برای آنها که دست در گوش، می گریزند، چه می خوانی؟ برای آنان که خود نمی خواهند، از من طلب هدایت چه می کنی؟ اینان جنبه ی خورشید ندارند، نور نمی فهمند، ظرفیت روشنی در وجودشان نیست. تشعشع آفتاب وجود تو چشمهایشان را کور کرده است. تو باز به دنبالشان چه می دوی؟ اینان از نور، از روشنی، از تو می گریزند، جان خوش فدای هدایت نااهلان مکن پیامبر! و طبیعی است که خدا این جلال و عظمت را محصور یک جامعه و یک قرن نپذیرد. این با رحمت گسترده ی خداوند سر سازگاری ندارد که عصاره ی خلقت خویش را به زمان و زمینی منحصر کند. اگر چه سالهای سال بگذرد و این راز نگفته بماند. و اگر چه قرنها سپری شود و این گنج نهفته بماند. اما این چشمه ی زلال توحید باید حیات خود را حفظ کند تا زمانی مناسب فرا رسد و زمینی مستعد بیابد و سر باز کند. و اکنون آن زمان فرا رسیده است و این چشمه می رود تا تمام شریانهای زمین را حیات دوباره ببخشد. پیامبر! سلام بر تو که وعده های تو را با دستهای لرزان خویش لمس می کنیم. ما فرموده ی تو را که «از شرق کسانی راه را برای ظهور مهدی(عج) هموار می کنند» از یاد نبرده ایم. ما آن کلام غیب تو راکه «ایرانیان شما را به اسلام می خوانند» فراموش نکرده ایم. سلام بر تو! سلامی به طراوت خونهای جوانانمان و به خلوص مادران داغدارمان. حاشا که از یاد ببریم آن منظره را که به ابوذر فرمودی: «اتدری ما غمی و فکری و إلی اَی شیءٍ اشتیاقی؟» - ابوذر! می دانی چه اندیشه ای مشغولم داشته است و پرنده ی اشتیاق دلم به کدام سوی پر می کشد؟ - از کجا بدانیم پدر و مادرمان به فدایت! - واشوقا إلی لقأ إخوانی یکونون من بعدی، شأنهم شان الأنبیا و هم عندالله منزلة الشهدأ یفرون من الابأ و الامّهات و الاخوة و الاخواة ابتغلء مرضات الله تعالی و هم یترکون المال لله و یذلّون انفسهم بالتّواضع لا یرغبون فی الشّهوات و فضول الدّنیا ... قلوبهم إلی الله و روحهم من الله و علمهم لله. دلم به شوق دیدار برادرانی می تپد که بعدها خواهند آمد، مقامشان همسنگ مقام انبیاست و منزلتشان در نزد خدا منزلت شهدا. از پدر و مادر و برادر و خواهر خویش به خاطر جلب رضای خدا دست می کشند و آنچه مال در خورجین ملک دارند فدای خدا می کنند. در مقام خشوع در مقابل خداوند تا اوج ذلت رشد می کنند، دل از دنیا و مافیها می کنند... دلهایشان رو به سوی خدا دارد، جانهایشان از خداست و دانششان برای خدا... و پیامبر! جانهای خودو عزیزانمان به فدایت، از یادمان نمی رود آن خاطره که آنقدر از صفات این عزیزانت مشتاقانه گفتی که اشک در چشمانت نشست و گفتی: «إنّی الیهم مشتاقٌ» و گریه کردی و بازگفتی: «واشوقاه الی لقائهم». و همان حال که زمین اشکهای مبارک تو را در بغل می فشرد دعایشان فرمودی که: «اللهم احفظهم و انصرهم علی من خالفهم و اقر عینی بهم یوم القیامة».
خداوندا! حفظشان کن و یاریشان فرما در نبرد با دشمنان و چشمم را به دیدارشان در قیامت روشن کن. پیامبر! عزیز خداوند! معشوق معبود! سلام او بر تو! تو که قرنها پیش برای این عزیزانت گریستی و دعایشان فرمودی و می دانستی و می دانی که حیات و نصر و فتحشان به پشتوانه ی دعای توست اکنون در این مخاطرات که رهایشان نمی کنی، ای پیامبر! هدف آفرینش! این ایثارگران و از جان گذشتگان با نام رمز تو و فرزند تو جهاد می کنند. با یاد تو و فرزندان تو زندگی و تنفس می کنند. به عظمت و جلال فرزندانت، به عزت عزیزت؛ فاطمهات و به قداست پسرعمت که این عزیزانت را یاوری کن و همچنان از خدا پیروزیشان را آرزو فرما.
بعثت در آيينهي نگاه محمد (ص) در غار حرأ نشسته بود. چشمان را به افقهاي دور دوخته بود و با خود ميانديشيد. صحرا، تن آفتابسوخته خود را، انگار در خنكاي بيرنگ غروب، ميشست . محمد نميدانست چرا به فكر كودكي خويش افتاده است . پدر را هرگز نديده بود، اما از مادر چيزهايي به ياد داشت كه از شش سالگي فراتر نميرفت . بيشتر حليمه، دايه خود را به ياد ميآورد و نيز جد خود عبدالمطلب را. اما، مهربانترين دايه خويش، صحرا را، پيش از هر كس در خاطر داشت: روزهاي تنهايي؛ روزهاي چوپاني، با دستهايي كه هنوز بوي كودكي ميداد؛ روزهايي كه انديشههاي طولاني در آفرينش آسمان و صحراي گسترده و كوههاي برافراشته و شنهاي روان و خارهاي مغيلان و انديشيدن در آفريننده آنها يگانه دستاورد تنهايي او بود. آن روزها گاه دل كوچكش بهانه مادر ميگرفت . از مادر، شبحي به ياد ميآورد كه سخت محتشم بود و بسيار زيبا، در لباسي كه وقار او را همان قدر آشكار ميكرد كه تن او را ميپوشيد. تا به خاطر ميآورد، چهره مادر را در هالهاي از غم ميديد. بعدها دانست كه مادر، شوي خود را زود از دست داده بود، به همان زودي كه او خود مادر را. روزهاي حمايت جد پدري نيز زياد نپاييد. از شيرينترين دوران كودكي آنچه به ياد او ميآمد آن نخستين سفر او با عموي بزرگوارش ابوطالب به شام بود و آن ملاقات ديدني و در ياد ماندني با قديس نجران . به خاطر ميآورد كه احترامي كه آن پير مرد بدو ميگزارد كمتر از آن نبود كه مادر با جد پدري به او ميگذاردند. نيز نوجواني خود را به خاطر ميآورد كه به اندوختن تجربه در كاروان تجارت عمو بين مكه و شام گذشت . پاكي و بي نيازي و استغناي طبع و صداقت و امانت او در كار چنان بود كه همگنان، او را به نزاهت و امانت ميستودند و در سراسر بطحأ او را محمد امين ميخواندند. و اين همه سبب علاقه خديجه به او شد، كه خود جاني پاك داشت و با واگذاري تجارت خويش به او، از سالها پيشتر به نيكي و پاكي و درستي و عصمت و حيا و وفا و مردانگي و هوشمندي او پي برده بود. خديجه، در بيست و پنج سالگي محمد، با او ازدواج كرد. در حالي كه خود حدود چهل سال داشت .
محمد همچنان كه بر دهانه غار حرأ نشسته بود به افق مينگريست و خاطرات كودكي و نوجواني و جواني خويش را مرور ميكرد. به خاطر ميآورد كه هميشه از وضع اجتماعي مكه و بت پرستي مردم و مفاسد اخلاقي و فقر و فاقه مستمندان و محرومان كه با خرد و ايمان او سازگار نميآمد رنج ميبرده است . او همواره از خود پرسيده بود: آيا راهي نيست؟ با تجربه هايي كه از سفر شام داشت دريافته بود كه به هر كجا رود آسمان همين رنگ است و بايد راهي براي نجات جهان بجويد. با خود ميگفت: تنها خداست كه راهنماست . محمد به مرز چهل سالگي رسيده بود. تبلور آن رنجمايهها در جان او باعث شده بود كه اوقات بسياري را در بيرون مكه به تفكر و دعا بگذراند، تا شايد خداوند بشريت را از گرداب ابتلا برهاند. او هر ساله سه ماه رجب و شعبان و رمضان را در غار حرا به عبادت ميگذرانيد. آن شب، شب بيست و هفتم رجب بود. محمد غرق در انديشه بود كه ناگاه صدايي گيرا و گرم در غار پيچيد: بخوان! محمد، در هراسي و هم آلود به اطراف نگريست . صدا دوباره گفت: بخوان! اين بار محمد با بيم و ترديد گفت: من خواندن نميدانم . صدا پاسخ داد: بخوان به نام پروردگارت كه بيافريد، آدمي را از لخته خوني آفريد. بخوان و پروردگار تو ارجمندترين است، همو كه با قلم آموخت، و به آدمي آنچه را كه نميدانست بياموخت ... و او هر چه را كه فرشته وحي فرو خوانده بود باز خواند. هنگامي كه از غار پايين ميآمد، زير بار عظيم نبوت و خاتميت، به جذبه الوهي عشق برخود ميلرزيد. از اين رو وقتي به خانه رسيد به خديجه كه از دير آمدن او سخت دلواپس شده بود گفت: مرا بپوشان، احساس خستگي و سرما ميكنم! و چون خديجه علت را جويا شد، گفت: آنچه امشب بر من گذشت بيش از طاقت من بود، امشب من به پيامبري خدا برگزيده شدم! خديجه كه از شادماني سر از پا نميشناخت، در حالي كه روپوشي پشمي و بلند بر قامت او ميپوشانيد گفت: من از مدتها پيش در انتظار چنين روزي بودم، ميدانستم كه تو با ديگران بسيار فرق داري، اينك در پيشگاه خدا شهادت ميدهم كه تو آخرين رسول خدايي و به تو ايمان ميآورم . پيامبر دست همسرش را كه براي بيعت با او پيش آورده بود به مهرباني فشرد و گلخند زيبايي كه بر چهره همسر زد، امضاي ابديت و شگون ايمان او شد و اين نخستين ايمان بود. پس از آن، علي كه در خانه محمد بود با پيامبر بيعت كرد. او با آنكه هنوز به بلوغ نرسيده بود دست پيش آورد و همچون خديجه، با پسر عموي خود كه اينك پيامبر خدا شده بود به پيامبري بيعت كرد. مولودی خوانی به مناسبت عید مبعث؛ «از سمت عرش رسیده پیغام قرآنی، بخوان تو با نام رحمانی یا احمد» با مداحی «سیدمهدی میرداماد» آسمانی ترین هدیهی خدا حدود 600سال از ظهور مسیح میگذشت و تعالیم او آغشته به خرافهها و بدعتها و حق فراموشی و هوس محوری شده بود؛ - جهان در آتش جهل و زور و زر و تزویر میسوخت؛ - دختركان معصوم پس از تولد به جای آغوش گرم مادران در گورهای سرد، زنده به گور میشدند؛ - زن چون كالایی خرید و فروش میشد، به غارت برده میشد، به ارث می رسید و حق هیچگونه انتخابی نداشت؛ - قتل و غارت و شبیخون و جنگ، شغل اكثر مردم حجاز بود و كینه و نفرت، طایفه ها را در كام مرگ میكشید؛ - كسرایان در ایران برگردن مظلومان آن چنان فشار میآوردند كه كمر اكثریت مردم در زیر بار ظلم شاهان خمیده بود؛ - هیچ ایرانی خارج از طبقه ی اشراف، حق تحصیل و خواندن و نوشتن نداشت؛ - شاهان خود را سایه ی خدا مینامیدند؛ اما بیشتر از دوزخ ابلیس، بندگان خدا را در آتش ستم خویش داغ میكردند؛ - كعبه مركز توحید، تبدیل به بتخانه ای شده بود كه 360 شیطان در آن ایستاده بودند و از مركز توحید، مردم را به بت پرستی میخواندند؛ - در روم بندگان خدا را به جرم خداپرستی و حقگویی در میادین به چنگ حیوانات وحشی میسپردند تا از تماشای تكه تكه شدن آنها، لذت حیوانی ببرند؛ - همه در بند هم بودند و در حال گرفتار كردن یكدیگر و گرفتار شدن به هم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
پخش ویژه برنامه «ناگهان باران» به مناسبت مبعث رسول
پخش ویژه برنامه ناگهان باران به مناسبت مبعث رسول شناسهٔ خبر 2580065 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۲ هنر > رادیو و تلویزیون به مناسبت مبعث رسول اکرم ص شبکه سه سیما روز شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ویژه برنامهای با عنوان ناگهان باران را به صورت زنده روانه آنتن خواهد کرد بهانتشار شماره ۱۱۲ ماهنامه خیمه؛ نشریه ویژه هیئتها و مجالس مذهبی
یک سال با حسین ع در خیمه ۱۱۲ انتشار شماره ۱۱۲ ماهنامه خیمه نشریه ویژه هیئتها و مجالس مذهبی شناسهٔ خبر 2567424 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی شماره ۱۱۲ ماهنامه خیمه نشریه ویژه هیئتها و مجالس مذهبی با تیتر اصلی یک سال با حسیبرنامههای فرهنگی ویژه میهمانان خارجی مسابقات بینالمللی قرآن
سیودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن برنامههای فرهنگی ویژه میهمانان خارجی مسابقات بینالمللی قرآن شناسهٔ خبر 2578118 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مسئول کمیته فرهنگی سیودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن از برپایی خیمه معرفت با حضور مبویژه نامه شهادت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام
آسمان در بند ویژه نامه شهادت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام همانا مؤمن چـنـان است كه هرچه عارض او شود خیر او است اگر بریده شود اعضاى او براى او خیر است و اگر مشرق و مغرب را مالك شود براى او خیر است سرویس دینی جام نیوز افول خورشید هفتم آسمان امامت و ولایت روززندگانی و غفوریان مهمانان ویژه برنامه مبعث / ضبط بخش هایی از برنامه در دکور فیلم محمد رسول الله (ص)
با اجرای اقبال واحدی زندگانی و غفوریان مهمانان ویژه برنامه مبعث ضبط بخش هایی از برنامه در دکور فیلم محمد رسول الله ص مقداد مومننژاد گفت یکسری از آیتمهای ویژه برنامه مبعث در دکور فیلم محمد رسول الله ص ضبط شده است مقداد مومن نژاد تهیه کنندهی تلویزیون در گفتوگو با خبرنگردهمایی تخصصی زکات همزمان با مبعث رسول اکرم(ص) برگزار میشود
گردهمایی تخصصی زکات همزمان با مبعث رسول اکرم ص برگزار میشود شناسهٔ خبر 2578952 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی گردهمایی تخصصی زکات همزمان با مبعث رسول اکرم ص در روز ۲۶ اردیبهشت برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر گردهمایی تخصصیفرمانده سپاه بیجار مطرح کرد اجرای 27 ویژهبرنامه به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد در بیجار
فرمانده سپاه بیجار مطرح کرداجرای 27 ویژهبرنامه به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد در بیجارفرمانده سپاه بیجار از اجرای 27 ویژهبرنامه به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد در بیجار خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار سیدحسین محمودی پیش از ظهر امروز در جلسه هماهنگی برنامههای اردیبهاز 20 اردیبهشت امسال صورت میگیرد ثبتنام مبلغان در سامانه سمتا ویژه مبعث رسول اکرم(ص)
از 20 اردیبهشت امسال صورت میگیردثبتنام مبلغان در سامانه سمتا ویژه مبعث رسول اکرم ص مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از آغاز ثبتنام مبلغان در سامانه سمتا ویژه سالروز شهادت امام موسی کاظم ع و مبعث رسول اکرم ص از 20 اردیبهشت امسال خبر داد حجتالاسلام غویژه برنامههای مبعث صداوسیمای خراسان رضوی اعلام شد
ویژه برنامههای مبعث صداوسیمای خراسان رضوی اعلام شدهمزمان با سالروز بعثت نبی اکرم ص شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی اقدام به تهیه و تولید ویژه برنامههایی کرده است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد همزمان با سالروز بعثت نبی اکرم ص شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی اقدامبه مناسبت مبعث رسول اکرم(ص) برنامه «ماه مجلس» از رادیو معارف پخش میشود
به مناسبت مبعث رسول اکرم ص برنامه ماه مجلس از رادیو معارف پخش میشودمدیر گروه قرآن و اهلبیت ع رادیو معارف از پخش برنامه ماه مجلس از این رسانه به مناسبت مبعث رسول اکرم ص خبر داد خدابخش عظیمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به برنامههای رادیو معارف بهمدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان اعلام کرد برگزاری جشنهای ویژه مبعث رسول اکرم (ص) در مساجد سیستان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان اعلام کردبرگزاری جشنهای ویژه مبعث رسول اکرم ص در مساجد سیستان و بلوچستانمدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جشنهای ویژه مبعث رسول اکرم از امشب در استان آغاز میشود گفت اوقاف سعی در ایجاد شور و نشاط مضاعف درامین زندگانی و مهران غفوریان مهمانان ویژه برنامه مبعث
با اجرای اقبال واحدی امین زندگانی و مهران غفوریان مهمانان ویژه برنامه مبعث تاریخ انتشار جمعه 25 اردیبهشت 1394 ساعت 14 22 | شماره خبر 1943512541391448957 تعداد بازدید 12 پ پ مقداد مومننژاد گفت یکسری از آیتمهای ویژه برنامه مبعث در دکور فیلم محمد رسول الله ص ضبط شده استنشست ماجراهای فکرفلسفی برگزار میشود/ زندگینامه دکتر دینانی
با بررسی رابطه عقل و نقل در جهان اسلام نشست ماجراهای فکرفلسفی برگزار میشود زندگینامه دکتر دینانی شناسهٔ خبر 2566496 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست ماجراهای فکر فلسفی رابطه عقل و نقل در جهان اسلام به همت انجمن علمی دانش اجتماعی مسلمین باخبار ویژه روزنامههای کشور قاتلان امیرکبیر امروز از چه کسی حمایت میکنند؟
اخبار ویژه روزنامههای کشورقاتلان امیرکبیر امروز از چه کسی حمایت میکنند اخبار ویژه روزنامههای کشور در روز چهارشنبه را از نظر میگذرانید به گزارش خبرگزای فارس اخبار ویژه روزنامههای کشور در روز چهارشنبه را در ادامه مشاهده میکنید - روزنامه کیهان قاتلان امیر27رجب؛ سالروز مبعث حضرت رسول اکرم
27رجب سالروز مبعث حضرت رسول اکرم 24 ارديبهشت 1394 14 4 عکس آرشيو ايرنا ID 2853479 1 عکس نسخه اصلی 24 ارديبهشت 1394معاون برنامهریزی شهردار اصفهان تاکید کرد ضرورت توجه ویژه به مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه
معاون برنامهریزی شهردار اصفهان تاکید کردضرورت توجه ویژه به مدیریت شهری در برنامه ششم توسعهمعاون برنامهریزی پژوهش فناوری و اطلاعات شهردار اصفهان گفت تقاضا داریم در برنامه ششم توسعه فصلی با عنوان مدیریت شهری در برنامهریزی کشور لحاظ شود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد ابوالفضتولید مستند مسابقات بینالمللی قرآن/ اعلام برنامههای تلویزیونی
سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن ایران تولید مستند مسابقات بینالمللی قرآن اعلام برنامههای تلویزیونی شناسهٔ خبر 2572272 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ویژه برنامه های تلویزیونی کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی سی و دومین دوره مسابقات-