تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860494450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رابطه علم و دين؛ تعارض، استقلال يا وحدت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رابطه علم و دين؛ تعارض، استقلال يا وحدت
در گذشته‏ نه چندان دور جامعه اسلامي يگانه كانون علم و معرفت بود و نبض اصلي علوم بيشتر در دست كساني قرار داشت كه در رشته‌هاي علوم ديني و حكمت نظري صاحبنظر بودند.


 از نظر اين بزرگان، اصول و فروع علوم طبيعي با ساير رشته‌هاي حكمت در سياق واحد قرار مي‏گرفت و قوانين و ضوابطي دقيق بر نحوه ارتباط اين رشته‌ها با يكديگر حاكم بود. ولي پس از مدتي رشته علم و معرفت گسسته شد و اين گسستگي، همراه با ديگر عوامل، موجب منزوي شدن علوم طبيعي در جهان اسلام شد. درست در همين زمان، دنياي غرب به اين علوم توجه كرد و به گسترش آن اقدام نمود و اين امر، صنعت و فناوري را در پي داشت.   در دو سده گذشته، جهان غرب با پيشرفت در علوم و فنون، جوامع اسلامي را به طور مستقيم زير سلطه خود در آورد. جهان اسلام همراه با دريافت اين علوم از غرب، فلسفه زيربنايي آنها را نيز به محيط‏هاي علمي خود وارد كرد. در كشورهاي اسلامي، دانش‏پژوهان از يكسو علوم و فنون را فرا مي‏گيرند و از سوي ديگر به طور پراكنده با آموزه‌هاي ديني آشنا مي‏شوند. آنها غالباً مي‏پندارند كه علم و دين، دو حوزه كاملاً مستقلند و بر يكديگر تأثيري ندارند و نيز مي‏پندارند از آنجا كه علم، روش خاص خود را دارد كار علمي، اسلامي و غير‌اسلامي ندارد و از اين رو گمان نموده‏اند سخن گفتن از علم ديني يا به تعبير ديگر علم اسلامي بي‏فايده بلكه بي‏معناست. كتاب «از علم سكولار تا علم ديني» اثر دكتر مهدي گلشني استاد دانشگاه صنعتي شريف تلاش مي‏كند تا به طور محققانه نشان دهد كه علم ديني نه تنها معنادار است بلكه به لحاظ ثمرات، بسيار غني است. در كتاب بيان مي‏شود كه علوم طبيعت چه در جهان اسلام و چه در تمدن جديد غرب ابتدا با يك بينش ديني شكل گرفت و سپس در دو قرن اخير جنبه سكولار پيدا كرد. اين كتاب همچنين نشان مي‏دهد كه ايدئولوژي‏ها و گرايش‏هاي فلسفي در كاوش‏هاي علمي و تفسير داده‌هاي تجربي نقش ايفا مي‏كنند و مطالعه طبيعت، جامعه و انسان مي‏تواند در چارچوب جهان‏بيني ديني (اسلامي) انجام گيرد. اين كتاب داراي شش فصل است. در فصل اول به سكولار شدن جوامع علمي و نيز علل و پيامدهاي آن اشاره مي‏شود. نويسنده معتقد است علم و دين چه در جهان اسلام و چه در جهان غرب، در آغاز تعارضي با يكديگر نداشتند اما پيدايش يك جريان ضدعقلي و همچنين حاكميت بعضي حكمرانان متعصب بر جهان اسلام سبب شد تا علوم عقلي به طور كلي و علوم طبيعي و رياضي به طور خاص در انزوا قرار گيرد. ولي در همين هنگام كه اين علوم در جهان اسلام رو به خاموشي رفت دنياي غرب به آن روي آورد و به پيشرفت‏هايي نائل شد. ظهور گرايش‏هاي فلسفي تجربه‏گرا در كنار توفيق چشمگير علوم، انسان غربي را به خود واگذاشت و او را از دين دور كرد. از اين رهگذر علم، جايگزين دين سنتي شد. حاكم شدن بينش پوزيتيويستي بر جوامع علمي و رسوخ آن به جوامع اسلامي موجب شد تا برخي افراد در جامعه اسلامي ارزش‏هاي ديني را كنار گذارند و برخي ديگر درصدد برآيند تا با استناد به قرآن و حديث نشان دهند اسلام با علم جديد سازگار است و گروه سوم نيز اسلام و علم جديد را دو قلمرو مستقل به حساب آوردند. در ادامه اين فصل، مشكلات جايگزيني علم ديني با علم سكولار بيان و به راه‌حل هر يك از آنها اشاره مي‏شود. در فصل دوم، ديدگاه‌هاي مختلف درباره رابطه علم و دين بيان مي‏شود. نويسنده با پيروي از تقسيم‏بندي مشهور ايان باربور، مواضع دانشمندان درباره رابطه علم و دين را در چهار مقوله‌ تعارض، استقلال، گفت‌وگو و وحدت جاي مي‏دهد. به عقيده وي در بينش اسلامي، علم در عرض دين نيست بلكه در طول آن است. بنابراين، در اين بينش علم و دين تعارضي با يكديگر ندارند. فصل سوم به تبيين جايگاه علوم طبيعت از ديدگاه اسلام اختصاص دارد. مؤلف معتقد است از ديدگاه قرآن همه موجودات، آيات خداوند هستند پس مطالعه طبيعت را مي‏توان مطالعه آثار صنع خداوند دانست و از اين‏رو كار علمي نوعي فعاليت ديني به شمار مي‏آيد. مطالعه طبيعت از راهكار علمي و در زمينه اسلامي ويژگي‏هايي دارد كه در اين فصل به هفت ويژگي اشاره مي‏شود از جمله: هدفداري نظام آفرينش، اعتقاد به واقعيتي فراتر از جهان فيزيكي، كل‏نگرانه بودن معرفت‏شناسي اسلامي و نفي تحويل‏گرايي. در فصل چهارم، علل پيدايش تمدن درخشان اسلامي در چند قرن اول هجري بيان مي‏شود. تشويق قرآن و سنت به فراگيري علوم، فراهم كردن امكانات آموزشي و پژوهشي از راه‌هاي گوناگون، احساس جهان‏وطني در علماي مسلمان و حاكميت روح تسامح در زمره اين عوامل قرار دارند. در فصل پنجم برنامه كوتاه‏مدت براي وصول به وضعيت مطلوب ترسيم مي‏شود. در اين فصل نويسنده اظهار مي‏كند امروزه دو نهاد، متولي دانش در كشورند، حوزه و دانشگاه. جدايي اين دو، سبب جدايي علم و دين در اذهان دانش‏پژوهان مسلمان شده است. وي با برشمردن عوامل عمده جدايي حوزه و دانشگاه، حل اين مشكل را در گرو وحدت هدف در اين دو مي‏داند و مي‏گويد بايد تمام لوازم رسيدن به اين وحدت فراهم شود تا دوگانگي علوم ديني و علوم طبيعت از ميان برود و همه اين علوم در خدمت بالابردن سطح علمي و معنوي جامعه اسلامي قرار گيرد. هدف فصل ششم- آخرين فصل كتاب- تبيين مسئله اسلامي‏كردن علم و ارائه برنامه بلندمدت اسلامي‏كردن دانشگاه‌هاست. به عقيده مؤلف علم ديني از دو جهت معنادار و حائز اهميت است. نخست آنكه پيش‏فرض‏هاي متافيزيكي علم مي‏تواند متأثر از جهان‏بيني ديني باشد و دوم آنكه بينش ديني در جهت‏گيري‏هاي كاربردي علم مؤثر است. وي توضيح مي‏دهد كه علم فارغ از پيش‏فرض‏هاي متافيزيكي نيست. علوم تجربي با مشاهده‌ها و انجام آزمايش‏ها آغاز مي‏شود. آنچه آزمايشگر در آزمايشگاه انجام مي‏دهد و مي‏بيند مي‏تواند در شرايط آزمايشگاهي يكسان در همه جاي دنيا يكي باشد اما هنگامي كه سراغ نظريه‌هاي فراگير مي‏رويم و مي‏خواهيم نظريه جهانشمول بسازيم، پيش‏فرض‏هاي فلسفي زيادي در كار است. مثلاً هنگامي كه سراغ مسائل مرزي مي‏رويم و مي‏خواهيم تكليف اول و آخر جهان طبيعت را روشن كنيم كسي كه داراي جهان‏بيني الهي است قضايا را به‌گونه‌اي مي‏بيند و شخصِ منكرِ وجودِ خداوند مسئله را به گونه‌اي ديگر توجيه مي‏كند، به عبارت ديگر در اين موارد، جهان‏بيني دانشمند به او در نظريه‏پردازي و گزينش ميان نظريه‌ها جهت مي‏دهد. كتاب از علم سكولار تا علم ديني كه توسط پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به چاپ رسيده است كتابي است روان كه متعهدانه و محققانه با بهره‏گيري از منابع قابل توجه، به بحث مهم «علم‏ديني» مي‏پردازد.  

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن