محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842028615
«دارالاسلام» و «دارالكفر» خطوط مرزي اصيل در انديشه اسلامي
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «دارالاسلام» و «دارالكفر» خطوط مرزي اصيل در انديشه اسلامي
برخي مفاهيم موجود در جغرافياي سياسي اسلام داراي بار ارزشي و معنايي خاص خود هستند. اين مفاهيم برآمده از انديشه سياسي اسلاماند.
نویسنده : بهنام خسروي*
مفاهيمي همچون «امت اسلامي» در طول حيات سياسي خود از ابتداي شكلگيري در صدر اسلام تاكنون تحولات جغرافيايي فراواني به خود ديدهاند. نظريه امت در صدر اسلام ابتدا همه قبايل و اقوامي را دربرميگرفت كه در شهر مكه گرد آمده بودند (اعم از مسيحي و مسلمان و يهودي). اما اين مفهوم بعد از هجرت رسول اعظم از مكه به مدينه، فقط شامل مسلمانان مكه و مدينه ميشد و غيرمسلمانان را شامل نميشد. به بيان برخي انديشمندان اسلامي، امت به مجموعهاي از انسانها اطلاق ميشود كه هدف و مقصدي واحد آنان را گرد هم جمع كرده باشد. مرز ميان امتها مرزهاي عقيدتي است. همه آنان كه بر محور توحيد و نبوت و معاد متمركز شدهاند، امت واحده اسلامي را تشكيل ميدهند و از نظر اسلام، امت مهمترين ملاك تقسيمبندي جوامع بشري است. وقتي سخن از عقيده در مرزبندي كشورها و ملتها به ميان ميآيد، لاجرم توجهات به سمت دارالكفر و دارالاسلام نيز جلب ميشود. لذا جهتگيري اصلي اين يادداشت، تبيين مفاهيم امت اسلامي و امتگرايي، دارالاسلام و دارالكفر و تبيين عدم اصالت مرز در سياست خارجي دول اسلامي ميباشد. پس از بعثت پيامبر اكرم (ص) دين مبين اسلام ابتدا جزيرهالعرب و سپس در دورههاى بعدى با فتوحات، مناطق زيادى از جهان را دربرگرفت و حكومتهاى اسلامى در بسيارى از اين مناطق تشكيل شد؛ اما به مرور بخشهايى از آن، به دليل عدم وحدت مسلمانان و بىلياقتى حاكمان، به دست استعمارگران افتاد. نمونه بارز آن امپراتورى عثمانى بود كه تجزيه شد و هر قسمتى از آن تحت سيطره يك قدرت استعمارى قرار گرفت. آرمان اسلام حاكميت دين و شريعت اسلام بر جامعه بشرى و تشكيل «امه واحده» است و خداوند هم تشكيل حكومت صالحان را در زمين وعده داده است. اما وضعيتى كه بر جهان بشرى حاكم است، وضعيتى نيست كه مطلوب اسلام باشد؛ با اين همه اسلام با توجه به واقعيات موجود، تا زمانى كه زمينه براى تحقق آن آرمان نهايى فراهم نشده است، وضعيت موجود در جهان را مىپذيرد و براى اينكه نوعى انسجام به مسلمانان بدهد، مسئله «دارالاسلام» و وجوب حفظ و دفاع از آن را مطرح ميكند. آنچه درباره تقسيم جهان به «دارالاسلام» و «دارالكفر» و احكام و آثار ويژه آن دو و نيز مسائل مرزها مطرح شده، همه بحث درباره وضعيتى است كه بر جهان بشرى حاكم شده است، بىآنكه مطلوب نظر اسلام باشد؛ چراكه با توجه به اصل خاتميت و ويژگى همگانى بودن اسلام، آرمان نهايى اسلام حاكميت دين و شريعت حق بر جامعه بشرى، و تشكيل امت واحد در جامعه انسانى است و اين آرمان آن گاه تحقق مىيابد كه نه تنها مرزهاى ساختگى و سياسى از ميان ملتهاى مسلمان برداشته شوند، بلكه همه خانواده بشرى با پذيرفتن دينى يگانه و تسليم در برابر آيين توحيد، كشور و امتى يگانه تشكيل دهند. در ادامه اين نوشتار به بيان و تبيين مفاهيم دارالاسلام و دارالكفر و امت و امتگرايي در سياست خارجي ميپردازيم. دارالاسلام دارالاسلام، به جايي گفته ميشود كه شريعت اسلامي در آن پياده ميشود و حاكمي مسلمان بر آن حكمراني ميكند و مردم آن را مسلمانان و غيرمسلمانان تشكيل ميدهند، ولي ساكنان غيرمسلمان آن، تحت شرايطي در برابر حكم اسلام تسليم هستند و حكومت اسلامي، از جان و مال آنان نگهداري ميكند و مقصود از غيرمسلمانان در اين جا اهل كتاب است. اين ديدگاه، تنها جريان داشتن و روان بودن احكام اسلامي را براي ساز آمدن دارالاسلام بر يك سرزمين كافي نميداند، بلكه پاي حكومت حاكم مسلمان را نيز به ميان ميكشد. در حقيقت، عناصر تشكيلدهنده دارالاسلام سه مورد است: 1- بيشتر جمعيت مسلمان باشد 2- به احكام و قانونهاي اسلامي، عمل شود 3- حكومت به دست مسلمانان باشد. لازم به ذكر است كه تعيين محدوده جغرافيايى جهان اسلام به تعريف فقها از دارالاسلام بستگى دارد كه اقوال فقها در اينباره متفاوت است. عدهاى از فقها بر كثرت جمعيت مسلمانان و آزادى آنها در اقامه شعائر اسلامى تأكيد دارند و عدهاى ديگر مسئله حكومت و سيطره سياسى را مطرح مىكنند. اگر بخواهيم محدوده جغرافيايى جهان اسلام را به سرزمينهايى محدود كنيم كه تحت حكومت اسلامى باشند، در اين صورت، با مشكل جدى روبهرو خواهم شد؛ زيرا سرزمينهايى كه از تحت سيطره حكومت اسلامى خارج شده باشند، ديگر عنوان «دارالاسلام» بر آنها صدق نمىكند و حال آنكه سرزمينهايى از جهان اسلام تحت سيطره كفار هستند. مانند سرزمين فلسطين كه تحت سيطره غاصبان صهيونيستى است و جزو جداناشدنى از جهان اسلام مىباشد. همچنين يكي از مهمترين آثار تعريف و به رسميت شناختن دارالسلام وجوب حفظ دارالاسلام و دفاع از آن بر همه مسلمانان است. يعني اگر بخشى از دارالاسلام مورد هجوم دشمنان اسلام قرار گيرد، بر تمامى مسلمانان ـ در هر جايى كه باشند ـ واجب است كه از كيان اسلامى دفاع كنند، اين نكته مورد اتفاق همه فقهاى شيعه و سنى است. به عبارت ديگر دفاع از كشور و سرزمين اسلامي مليت و قوميت نميشناسد و در حصار مرزبنديهاي كنوني جهان نميگنجد. حمله به يك كشور اسلامي، به معناي حمله به دارالاسلام تلقي ميشود و همه بايد از آن دفاع كنند، خواه در محدوده سرزمين مورد منازعه باشند. پس در دفاع از دارالاسلام، مرزبنديهاي كنوني معنا ندارد. دارالكفر دارالكفر اصطلاحاً به آن بخش از كره زمين اطلاق ميگردد است كه هيچ يك از سه عامل فوق در آن وجود نداشته باشد، يعني نه اكثريت جمعيت آن را مسلمانان تشكيل بدهند و نه قوانين اسلام در آن حاكميت داشته و نافذ باشد و نه حاكم مسلمان باشد. همه كشورهاي غيراسلامي، هرچند از اين منظر، جزئي از دارالفكر محسوب ميشوند، اما از آن جا كه در قلمرو دارالكفر دولتهاي مستقلي وجود دارد كه هر يك مستقل از ديگري ميتواند با دولت اسلامي روابط دوستانه، خصمانه يا بيطرفانه داشته باشد، بنابراين دارالكفر خود به انواع مختلفي تقسيم ميشود و بر اساس اين تقسيم، رابطه دولت اسلامي با آنها تعيين ميگردد. امتگرايي مفهوم امت در ادبيات سياسي مسلمانان به عنوان واژهاي كليدي و راهبردي است كه از وفاداري ديني حكايت دارد. اين مفهوم كه ريشهاي تاريخي و خاستگاهي بومي در ميان مسلمانان دارد، به رغم تفاوتهاي فرقهاي، مذهبي، نژادي، قومي و قبيلهاي ايشان، در گستره جغرافياي مسلمانان، نيرويي جدي در صحنه سياسي است. بنابراين امت بر خلاف ملت لزوماً بر عناصري چون زبان و قوم و سرگذشت مشترك تاريخي تأكيد ندارند زيرا پديدهاي فراملي، فراقومي و فرادولتي است. امت گروه وسيعي از مردم را شامل ميشود كه تحت رهبري و هدايت مشترك قرار دارند و به سوي هدف و قبلهاي واحد در حركتاند. به بيان بهتر، عنصر اصلي آن، اشتراك در اعتقادات و مبادي بر آداب خاصي است. بر اين اساس شكلگيري امت و كنش ابتنا يافته بر اساس آن، داراي محدوديتهاي جغرافيايي وستفاليايي نبوده و عمق فضايي آن با شاخص ايمان سنجيده ميشود و به لحاظ ارتباط افراد مسلمان، رابطه عبوديت در برابر خدا و اخوت نسبت به يكديگر به جاي تعصب و حميت جاهلي مينشيند. امتگرايي در سياست خارجي وحدت امت اسلامي هدفى حاكم بر روابط بين مسلمانان در جامعه اسلامى محسوب مىشود. اعتقاد به امت واحد بودن همه مسلمانان براى دولت اسلامى، از اصولى است كه آن دولت را در سياست خارجى از دولتهاى ملى ممتاز مىكند. امام خمينى (ره) مخاطب پيام اسلام را نوع بشر مىداند: «اسلام براى بشر آمده است، نه براى مسلمين و نه براى ايران... نهضت براى اسلام نمىتواند محصور باشد در يك كشور و نمىتواند محصور باشد در حتى كشورهاى اسلامى... با تمام وجود بايد تلاش نماييم و اين را بايد از اصول سياست خارجى خود بدانيم.» امام خميني همچنان امتگرايي اسلامي را بهعنوان هدفي غايي ميدانند. ايشان ميگويد: «ما براي دفاع از اسلام و ممالك اسلامي و استقلال ممالك اسلامي در هر حال مهيا هستيم. برنامه ما كه برنامه اسلام است، وحدت كلمه مسلمين است، اتحاد ممالك اسلامي است، برادري با جميع فرق مسلمين است در تمام نقاط عالم، همپيماني با تمام دول استعمارطلب.» البته براي مرحله گذار و رسيدن به وضعيت مطلوب امت اسلامي، مرزهاي فيزيكي به رسميت شناخته شده است؛ چراكه در شرايط فعلي، مرزهاي طبيعي و جغرافيايي در معادلات جهاني حكومت ميكند و تمام روابط بينالمللي بر آن استوار است و نظم جهاني بر پايه اين مرزبندي شكل گرفته است. با نگاهي به سخنان و بيانات امام خميني (ره)، درمييابيم كه ايشان نه تنها با ملت و مليت بهعنوان يك واحد سياسي و اجتماعي، همانند ساير واحدهاي ديگر نظير قوم، قبيله، طايفه و... و بهعنوان يك سطح تحليل مخالفتي ندارند، بلكه آن را بهعنوان واقعيت موجود در جهان معاصر پذيرفته و به رسميت ميشناسد. ايشان برخي از عناصر سازنده يك ملت، نظير اختلاف نژاد و زبان را بهعنوان امري طبيعي و ضروري نظام آفرينش مورد تأييد قرار ميدهد. همچنين از نژادهاي مختلف، همچون «دندانههاي شانه» ياد ميكند كه هيچيك بر ديگري تفوق ندارند. ايشان وطن و زادگاه را محترم ميشمارد. بنابراين نظريه اسلامي روابط بينالملل از يكسو آرماني تحت عنوان امت را مدنظر دارد، اما در عين حال با رويكردي واقعگرايانه تمايزات بينالملل را به رسميت ميشناسد. لذا امام خميني (ره) با استناد به كتاب و سنت، بر اهتمام به امور مسلمين تأكيد دارند: «خداي تبارك و تعالي براي مؤمنين كه در خدمت اسلام هستند، دو خاصيت نقل ميفرمايد: يكي اينكه بين خودشان محيط محبت است: رحماء بينهم؛ با هم دوست هستند؛ رحيم هستند؛ همه به ديگري محبت دارند. ديگر آنكه در مقابل غير اشداء (محمد رسولالله و الذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم، سوره فتح، آيه 29) در مقابل كفار و در مقابل اجانب شديد هستند. ميانجىگرى جهت حفظ يكپارچگى جوامع مسلمان برمبناي اين آيه كه انما المؤمنون اخوة فاصلحوا بين اخويكم واتقوا الله لعلكم ترحمون؛ مؤمنان برادر همديگرند. پس بين دو برادر ديگر خود صلح و آشتى برقرار كنيد. (حجرات، آيه 10) در كنار تفاهمات سياسي، ديپلماسي چندجانبه و تأكيد بر منافع مشترك و مباني همسان ديني ميتواند از جمله راهكارهاي سياسي تقويت رابطه مسلمانان باشد. چنانچه امام خميني (ره) خطاب به كارگزاران نظام ميفرمايند: «كوشش داشته باشيد در بهتر كردن روابط با كشورهاى اسلامى و در بيدار كردن دولتمردان و دعوت به وحدت و اتحاد كنيد.» در جهان امروز با ديدِ واقعگرايانه مىتوان به جاى وحدت نهايى، اتحاد و همكارى ملل مسلمان را در سرلوحه اهداف سياست خارجى دولت اسلامى قرار داد. همگرايى مرتبه پايينتر اتحاد دولتها و ملتها محسوب مىشود. امام خمينى مىگويد: «من بهصراحت اعلام ميكنم كه جمهوري اسلامي ايران با تمام وجود براي احياي هويت اسلامي مسلمانان در سراسر جهان سرمايهگذاري ميكند و دليلي هم ندارد كه مسلمانان جهان را به پيروي از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نكند و جلوي جاهطلبي و فزونطلبي صاحبان قدرت و پول و فريب را نگيرد... و كشور ايران بهعنوان يك دژ نظامي و آسيبناپذير سربازان اسلام را تأمين و آنان را به مباني عقيدتي و تربيتي اسلام و همچنين به اصول و روشهاي مبارزه عليه نظامهاي كفر و شرك آشنا ميسازد. » نهايتاً امام خميني (ره) در وصيتنامه سياسي- الهي خود، در اينباره خطاب به مسلمانان جهان ميفرمايند: «شما اي مستضعفان جهان و اي كشورهاي اسلامي و مسلمانان جهان، بهسوي يك دولت اسلامي با جمهوريهاي آزاد و مستقل به پيش برويد.» * كارشناس ارشد ديپلماسي منابع: 1- خاني، حسين، امتگرايي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران؛ تطبيق دكترينهاي «ام القرا» و «تعامل فزاينده»، 1393، فصلنامه پژوهشهاي راهبردي سياست، سال دوم، شماره 8، بهار. 2- شريعتي، علي، « امت، امامت» در مجموعه آثار، 1368، هامون، تهران. 3- زارعي، بهادر، « تحليل تئوري امت در قلمرو جغرافياي سياسي اسلام»1390، فصلنامه سياست، مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي، دوره 41، شماره 3، پاييز. 4- عبدالله مرادي، آرمانگرايي واقعبينانه در سياست خارجي امام خميني (ره)، تارنماي انديشكده برهان، كد مطلب: 7261، تاريخ: 17/۳/۱۳۹۳. 5- علامه طباطبايي، الميزان، ج۴، ص۲۱۲و ۲۱۳، ترجمه موسوي همداني، نشر فرهنگي رجا، تهران. 6- محمدتقى مصباح، «ولىفقيه در خارج از مرزها»، فصلنامه حكومت اسلامى، سال اول، شماره اول (پاييز 1375)، ص 85. 7- عباسعلى عميد زنجانى، فقه سياسى، چ دوم، تهران، اميركبير، 1373، ج 3.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]
صفحات پیشنهادی
- مناظره بررسی جایگاه سیاست خارجی دولت یازدهم در اندیشه انقلاب اسلامی
مناظره بررسی جایگاه سیاست خارجی دولت یازدهم در اندیشه انقلاب اسلامی ایرنا-تهران-مناظره بررسی جایگاه سیاست خارجی دولت یازدهم در اندیشه انقلاب اسلامی با حضور مصطفی کواکبیان نماینده ی مردم سمنان در هشتمین دوره ی مجلس شورای اسلامی و مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامیمقابله با رفتارهای خشونت آمیز ضد اسلامی در کانادا
مقابله با رفتارهای خشونت آمیز ضد اسلامی در کانادا شناسهٔ خبر 2564841 - جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان افزایش حملات ضد اسلامی در غرب و در کانادا سبب شد تا مسلمانان در این کشور بکوشند تا با رفتارهای مسالمت آمیز خود با این گونه رفتارها مبارزه کنند بهجهانیسازی کشت و کشتار/ضرورت نظریهسازی برای روابط اسلامی
فیلم جهانیسازی کشت و کشتار ضرورت نظریهسازی برای روابط اسلامی شناسهٔ خبر 2571931 - پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 3 MB رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه باید صدای اعتدال و تفاهم مذهبی در جهان اسلام بلندتر شود گفت متاسفانه به دلیپژوهشکده فرهنگ وهنر اسلامی با ۹۴ کتاب در نمایشگاه حاضر میشود
وحید یامین پور خبر داد پژوهشکده فرهنگ وهنر اسلامی با ۹۴ کتاب در نمایشگاه حاضر میشود شناسهٔ خبر 2569166 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها وحید یامین پور گفت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با ۹۴ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب امسال حاضر می شود وحید یاانتشار لیست گروههای ضداسلامی در آمریکا
جهان تشییع انتشار لیست گروههای ضداسلامی در آمریکا شورای روابط اسلامی آمریکایی موسوم به CAIR لیست بلندبالایی از گروههایی که در سراسر خاک آمریکا درحال پراکندن نفرت قومی و مذهبی علیه مسلمین هستند منتشر کرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز شورای روابط اسلامی آمریکایی با لیست کبیانیه جبهه پایداری به مناسبت دور جدید مذاکرات هستهای: پذیرش بازرسی جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی است/ توافق خو
بیانیه جبهه پایداری به مناسبت دور جدید مذاکرات هستهای پذیرش بازرسی جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی است توافق خوب با نصبالعین قرار دادن رهنمود رهبری حاصل میشوددر بیانیه جبهه پایداری آمده است پذیرش بازرسی های خارج ازنظام ان پی تی و ایجاد رژیم جداگانه بازرسی مختص ایران بر خلاف- نایب رییس مجلس: مقاومت مردمی در بحرین و عراق نتیجه تقابل اندیشه اسلامی با غرب است
نایب رییس مجلس مقاومت مردمی در بحرین و عراق نتیجه تقابل اندیشه اسلامی با غرب است مراغه - ایرنا - نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت مقاومت مردمی در بحرین و عراق در برابر نظام سلطه نتیجه تقابل اندیشه اسلامی با تفکر غرب است حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد روز یکشنبه درهمایشرئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان تاکید کرد ضرورت واکاوی اندیشههای امام خمینی (ره) برای نسل جوان جامعه
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان تاکید کردضرورت واکاوی اندیشههای امام خمینی ره برای نسل جوان جامعهرئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان بر ضرورت واکاوی اندیشههای حضرت امام ره و تبیین آرمانهای ایشان برای نسل جوان جامعه را ضروری دانست به گزارش خبرگزاری فارس از رشتمنابع قدرت نرم و الگوهای رقیب جمهوری اسلامی ایران
تیپولوژی قدرت نرم در خاورمیانه منابع قدرت نرم و الگوهای رقیب جمهوری اسلامی ایران شناسهٔ خبر 2563325 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها جوزف نای در کتاب پارادوکس قدرت آمریکایی در تشریح مفهوم قدرت نرم میگوید یک کشور ممکن است نتایج مطلوب خود را در عرصآموزش زبان عبری به عربی در بنیاد دائرة المعارف اسلامی
آموزش زبان عبری به عربی در بنیاد دائرة المعارف اسلامی شناسهٔ خبر 2564338 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها دوره آموزشی زبان عبری در بنیاد دایره المعارف اسلامی دانشنامه جهان اسلام برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر دوره آموزشی زبان عبری توسط دکتربرجسته ترین دعای امت اسلامی در قرآن
آيت الله جوادی آملی برجسته ترین دعای امت اسلامی در قرآن این عدم کینه همان چیزی است که خداوند به بهشتیان میدهد به گزارش سرويس ديني جام نيوز حضرت آیت الله جوادی آملی در ذیل تفسیر سوره زمر در پاسخ به این پرسش " برجسته ترين دعاي يك امت اسلامي چيست " بیان داشتند برجستهبازار بزرگ ايراني - اسلامي انديشه با حضور رئيس جمهور افتتاح خواهد شد
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۹ ۳۰ق ظ آخوندي در بازديد از شهر جديد انديشه بازار بزرگ ايراني - اسلامي انديشه با حضور رئيس جمهور افتتاح خواهد شد موج - وزير راه و شهرسازي از افتتاح بازار بزرگ ايراني - اسلامي شهر جديد انديشه با حضور رئيس جمهور در آيندهاي نزديک خبر داد به گزارش خبرگزاري موجتلاش برای تغییر هویت اسلامی مصر
middle east monitor گزارش داد تلاش برای تغییر هویت اسلامی مصر تعدادی از احزاب سکولار مصر از دولت این کشور خواسته اند که اسلام را از کلیه قوانین و مقررات حذف و نظامی کاملا سکولار را پیاده کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از middle east monitor تعدادی از احزاب سکولار در مبازدید وزیر راه از بازار ایرانی اسلامی شهر اندیشه
بازدید وزیر راه از بازار ایرانی اسلامی شهر اندیشهوزیر راه و شهرسازی از بازار ایرانی اسلامی شهر جدید اندیشه بازدید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران عباس آخوندی عصر امروز با حضور در شهر جدید اندیشه از بازار ایرانی اسلامی این شهر بازدید کرد ادامه دارد انتهای پیامحضور دانشگاه مذاهب اسلامی با ۱۷ کتاب جدید در نمایشگاه کتاب تهران
حضور دانشگاه مذاهب اسلامی با ۱۷ کتاب جدید در نمایشگاه کتاب تهران شناسهٔ خبر 2572235 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها انتشارات دانشگاه مذاهب اسلامی با ۱۷ عنوان کتاب جدید در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافت به گزارش خبرگزاری مهررساله دکتری «گذار از روش به پساروش در اندیشه سیاسی» بررسی میشود
رساله دکتری گذار از روش به پساروش در اندیشه سیاسی بررسی میشود شناسهٔ خبر 2561359 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها رساله دکتری گذار از روش به پساروش در اندیشه سیاسی چهارشنبه ۹ اردیبهشت ماه در انجمن علوم سیاسی ایران نقد و بررسی می شود به گزارش خبرگزارفرماندار قروه: تغذیه از اندیشههای شهید مطهری، انقلاب اسلامی را تثبیت کرد
فرماندار قروه تغذیه از اندیشههای شهید مطهری انقلاب اسلامی را تثبیت کردفرماندار قروه گفت تغذیه از منابع ارزشمند اندیشههای شهید مطهری انقلاب اسلامی را تثبیت و در کوران حوادث به پیش برد به گزارش خبرگزاری فارس از قروه شعبان سپهر بعد از ظهر امروز در مراسم تجلیل از معلمان استان-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها