محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829489785
منابع قدرت نرم و الگوهای رقیب جمهوری اسلامی ایران
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تیپولوژی قدرت نرم در خاورمیانه؛
منابع قدرت نرم و الگوهای رقیب جمهوری اسلامی ایران
شناسهٔ خبر: 2563325 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
دین و اندیشه > اندیشکده ها
جوزف نای در کتاب پارادوکس قدرت آمریکایی در تشریح مفهوم قدرت نرم میگوید یک کشور ممکن است نتایج مطلوب خود را در عرصه سیاست جهانی صرفاً به این دلیل کسب نماید که دیگر کشورها میخواهند از وی پیروی کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، در مورد چیستی قدرت نرم، تعیین حدود و ثغور آن و همچنین تمایز این نوع از قدرت با دیگر انواع آن وحدت نظری در میان اندیشمندان علوم سیاسی وجود ندارد، بااینحال عموماً از توانمندی نظامی به مثابه منبع قدرت سخت در مقابل جذابیتهای فرهنگی بهمثابه منبع قدرت نرم یاد میکنند. این در حالی است که قابلیتهای اقتصادی گاه بهمثابه منبع قدرت سخت و گاه بهمثابه منبع قدرت نرم به کار گرفتهشده است.از سوی دیگر چه توانمندی نظامی و چه اقتصادی هر دو ممکن است به نحوی به کار گرفته شوند که بهمثابه منبع قدرت نرم عمل کنند. برای مثال، استفاده یک دولت از ارتش خود برای جلوگیری از نقض فاحش حقوق بشر در یک کشور یا استفاده از منابع اقتصادی برای کمک به مردمان فقیر یا قحطیزده میتوانند بهصورت منابع قدرت نرم تلقی شوند اما استفاده از همین ابزارها برای اعمال فشار یا اجبار ناروا علیه دولتی دیگر نمودی از قدرت سخت بهحساب میآیند.اصطلاح قدرت نرم برای اولین بار در چارچوب یک نظریه مستقل توسط جوزف نای در دهه آخر قرن بیستم در خصوص لزوم بازنگری در ماهیت و نتایج قدرت ایالاتمتحده مطرح شد. قدرت نرم عبارت است از توانایی کسب مطلوب از طریق «جاذبه» نه از طریق اجبار یا تطمیع، قدرت نرم توانایی شکلدهی، اثرگذاری و تعیین باورها و امیال دیگران است بهنحویکه تضمینکننده اطاعت و فرمانبرداری آنان باشد. در نگاه نای قدرت نرم از قدرت سخت بهطور خاص قدرت اقتصادی و نظامی که به ترتیب مبتنی بر «مشوقها» یا هویجها و «تهدیدات» یا چماقها هستند متمایز میگردد.بنابراین نای تقسیمبندی سهگانهای از قدرت را پیشنهاد میکند: نظامی، اقتصادی و نرم؛ قدرت نظامی و اقتصادی هر دو ماهیتی سخت دارند و قدرت نرم از این حیث با آنها متفاوت است که مبتنی بر توانایی شکلدهی به ترجیحات دیگران میباشد، آن توانایی که تولید جذابیت میکند و منجر به فرمانبرداری میگردد.جوزف نای در کتاب پارادوکس قدرت آمریکایی در تشریح مفهوم قدرت نرم میگوید یک کشور ممکن است نتایج مطلوب خود را در عرصه سیاست جهانی صرفاً به این دلیل کسب نماید که دیگر کشورها میخواهند از وی پیروی کنند، زبان به تحسین ارزشهایش میگشایند، او را سرمشق خود قرار میدهند و سودای نیل به سطح رفاه و آزاداندیشی او را در سر میپرورانند. وی این شیوه اعمال قدرت غیرمستقیم را که از طریق جاذبه، دیگران را واداریم تا آنچه را بخواهند که ما میخواهیم قدرت نرم مینامد.ازنظر نای منابع اولیه قدرت نرم هر کشور عبارتاند از:فرهنگ: (بخشهایی که براى دیگران جذاب است)، ایدئولوژی یا ارزشهای سیاسى: (زمانى که با افکار عمومى داخل و خارج منطبق باشد)، نهادهای بینالمللی (زمانی که بتواند هنجارهای مطلوب بینالمللی ایجاد نماید) و سیاست خارجى (زمانى که مشروع و اخلاقى تلقى شوند)فرهنگ، مجموعهای از ارزشها و رویههایی است که به جامعه معنا میبخشد، زمانى که فرهنگ یک کشور، ارزشهای جهانشمول را دربرمى گیرد و سیاستهای آن، ارزشها و منافعى را ارتقا میبخشد که دیگران نیز در آن سهیم هستند، به دلیل جاذبه آفرینى، احتمال دستیابی به نتایج مطلوب برای آن کشور فراهم میگردد. ارزشهای محدود و فرهنگهای جزئی، کمتر قادر به تولید قدرت نرم هستند، بنابراین فرهنگ عام و جهانی منبع مهمی از قدرت نرم است؛ اما همانگونه که جوزف نای نیز تأکید دارد، تأثیرگذاری فرهنگ بهمثابه قدرت نرم به بستر و زمینهای که این قدرت در آن اعمال میشود بستگی دارد.از سوی دیگر اگر دولتی بتواند هنجارهای بینالمللی را هماهنگ و سازگار با جامعه خویش به وجود آورد، بهاحتمال کمتری مجبور به تغییر میشود. اگر دولتی بتواند از نهادهایی حمایت بکند که سبب میشوند، دولتهای دیگر برای محدود کردن جهتدهی فعالیتهای خود به شیوههایی که دولت برتر علاقهمنداست، به آنها ارجاع دهند، چشمپوشی از بهکارگیری مخارج گزاف قدرت سخت یا قهرآمیز ممکن میشود.سیاست داخلی و خارجی دولت هم میتواند بر قدرت نرم تأثیر بگذارد، سیاستهای دولت اعم از داخلی و خارجی که ریاکارانه، متکبرانه بیتفاوت نسبت به دیگران و یا مبتنی بر رویکرد کوتهنظران نسبت به منافع جهانی باشند، منجر به تضعیف قدرت نرم یک کشور خواهند شد. درحالیکه تلاش برای ارتقا حقوق بشر و دموکراسی عامل مهمی در تقویت نفوذ خواهد بود، میتوان چنین استدلال کرد ارزشهایی که یک دولت در رفتار داخلی خود در نهادهای بینالمللی و سیاستهای خارجی موردحمایت قرار میدهد، اولویتهای دیگران راشدید متأثر میسازد.الگوهای رقیب قدرت نرم برای جمهوری اسلامی در خاورمیانهبرخلاف قدرت سخت که شاخصهای جهانشمول و نسبتاً سنجش پذیری دارد، شاخصهای قدرت نرم بسیار تنوعپذیرند، این تنوعپذیری ریشه در این موضوع دارد که لوازم مهم قدرت نرم شامل جذابیت، اقناع و جلب رضایت و اعتمادپذیری شاخصهای ثابت و جهانشمولی ندارند. آنها بسته به شرایط و گفتمانهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مناطق شاخصهای مختلفی میپذیرند، بهبیاندیگر عناصر تشکیلدهنده قدرت نرم بهتبع شرایط زمانی و مکانی امکان قبض و بسط دارند، درحالیکه منابع و ابزارهای قدرت سخت در تمامی کشورها تقریباً مشابه است، بنیانها و سازوکارهای خلق قدرت نرم مختلف است.ازاینرو، اشکال مختلفی از دولتهای با قدرت نرم امکان ظهور یافتهاند، در ادامه با تأکید بر چهار منبع قدرت نرم که توسط جوزف نای مطرحشده است (فرهنگ، ایدئولوژی یا ارزشهای سیاسى، نهادهای بینالمللی و سیاست خارجى) به بررسی الگوهای رقیب قدرت نرم برای جمهوری اسلامی در خاورمیانه میپردازیم.الگوی مذهب محور عربستانبنابر گزارش کتابخانه کنگره آمریکا سه تم اصلی حاکم بر سیاست خارجی عربستان عبارتاند از «امنیت منطقهای»، «ناسیونالیسم عربی» و «پاناسلامیسم»، این گزارش در رابطه چگونگی تأثیر این سه مؤلفه بر شکلگیری تصمیمات در دستگاه دیپلماسی سعودی مینویسد: «ترکیبی از این سه تم بهصورت غیرقابلاجتناب از سال ۱۹۵۰ تاکنون سیاست خارجی منطقهای و فرا منطقهای عربستان را شکل داده است، رویکرد امنیت منطقهای بر روابط این کشور با ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیجفارس سایه افکنده، این در حالی است که در موضوع فلسطین، رابطه با رژیم صهیونیستی و مقابله باسیاستهای ناسیونالیستی رهبران عرب رویکرد غالب ساختار سیاست خارجی عربستان بوده است. بحث اسلامگرایی نیز تلاشهای منطقهای و فرا منطقهای این کشور برای معرفی خود بهعنوان رهبر جهان اسلام را هدایت میکند.»این سه رویکرد با ضریب اهمیت متفاوت بر منابع قدرت نرم عربستان نیز احاطه دارند، بهعنوان نمونه فرهنگ اسلامی- عربی عربستان بهعنوان یکی از منابع قدرت این کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ برخاستن دین اسلام از شبهجزیره عربستان و قرار داشتن خانه کعبه در مکه و حرم پیامبر اسلام در مدینه، کشور فعلی عربستان را ازنظر تاریخی، در موقعیتی ویژه قرار داده است.میلیونها نفر از مسلمانان جهان در سراسر سال این اماکن متبرکه را زیارت میکنند، ریاض نشینان ضمن اینکه سالانه مبالغ زیادی از این بابت به دست میآورند، نقش میزبان مسلمانان و نگهبانان حرمین شریفین را نیز بازی کرده، از این طریق برای خود و رژیمشان اعتبار و امتیاز تحصیل میکنند.این کشور میتواند از این بزرگترین عامل، بهعنوان یک منبع تمامنشدنی تبلیغی، به هر شکلی که بخواهد بهرهبرداری نماید و با بهرهگیری از تبلیغات گسترده در میان مسلمانان، از پرستیژ بینالمللی مناسبی برخوردار گردد. در کنار جذابیت فرهنگی عربستان که محصول شکوفایی دین مبین اسلام در نقاط مختلف جهان هست، ایدئولوژی وهابیت دیگر منبع قدرت نرم عربستان بهحساب میآید، وهابیت که حاصل تفسیر محمد بن عبدالوهاب از اسلام است رویکردی غیرقابل انعطاف، خشک و خشن داشته و همزاد حکومت آل سعود در عربستان میباشد.حضور پررنگ این جریان فکری که آل شیخ، نوادگان محمد بن عبدالوهاب، داعیهدار آن میباشند در ساختار سیاسی عربستان توانسته نوعی مشروعیت دینی به حاکمان سعودی ببخشد، ترویج این نگرش از طریق جریانهای سلفی و مدارس دینی در کشورهای دیگر توانسته پایگاه مناسبی برای آل سعود در دیگر کشورهای اسلامی ایجاد کند.علاوه بر این حاکمان سعودی با ایجاد نهادهای رسمی و غیررسمی بینالمللی در میان کشورهای اسلامی به دنبال تقویت جایگاه خود در منطقه بودهاند، مدارس مذهبی که با مرجعیت علمای سعودی در سرتاسر جهان اسلام شکلگرفته است بهعنوان نهادی غیررسمی بر رهبری دینی عربستان در میان اهل تسنن بهویژه مسلمانان سلفی تأکید دارد. از سوی دیگر ایجاد «لیگ جهانی مسلمانان» توسط عربستان در سال ۱۹۶۲ در پاسخ به اقدامات فرهنگی جمال عبدالناصر، منبعی دیگر بر قدرت نرم عربستان افزود؛ این سازمان که دفتر مرکزی آن در مکه قرار دارد از طریق فعالیتهای مذهبی، فرهنگی و آموزشی در کشورهای اسلامی با تودههای مسلمان ارتباط برقرار میکند.علاوه بر این ایجاد سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی که در ۱۹۶۹ و همزمان با افول جایگاه مصر شکل گرفت، تلاشی دیگر از طرف آل سعود برای تقویت جایگاه خود در فضای دیپلماتیک بود؛ تشکیل شورای همکاری کشورهای خلیج (فارس)، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و اتحادیه عرب نیز ازجمله اقداماتی است که در فرآیند نهادسازی توسط عربستان سعودی صورت گرفته است.همچنین این کشور توانسته با بهرهگیری از درآمدهای سرشار نفتی خود از اقتصاد بهعنوان یک مؤلفه قدرت سخت بهمثابه قدرت نرم در عرصه سیاست خارجی بهره بگیرد، حمایت از گروههای جهادی در جریان جنگ افغانستان با شوروی و تداوم ارتباط با این گروهها از یکسو و هزینه کرد در ایجاد بیمارستان و مراکز درمانی، خیریههای بینالمللی، مدارس مذهبی و بنیادهای فرهنگی با اتکا به درآمدهای نفتی، از سوی دیگر سیاست خارجه عربستان را منبع دیگری برای قدرت نرم این کشور قرار داده است. بررسی الگوی قدرت نرم عربستان سعودی با توجه به چهار منبع قدرت نرم معرفیشده از سوی جوزف نای نشان میدهد، تأکید بر اسلامگرایی وهابی کلیدیترین مؤلفه در این الگوی مذهب محور میباشد.الگوی میراث محور ترکیهجمهوری ترکیه در دهه اخیر تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بنیادینی را پشت سرنهاده است، این تغییر باروی کار آمدن حزب عدالت و توسعه (AKP) در عرصه سیاسی سرعت گرفته است؛ در تحلیل منابع قدرت نرم ترکیه نوین بایستی عنوان داشت، مهمترین منبع قدرت نرم این کشور میراث بهجای مانده از امپراتوری عثمانی است. امپراتوری که مرکزیت خلافت اسلامی را در خود داشت و حدود ۶۰۰ سال بر سه قاره مهم جهان حکمرانی کرد، بهبیاندیگر توان قدرت نرم ترکیه از فرهنگ، تاریخ و جغرافیای آن نشئت میگیرد؛ ترکها این مؤلفهها را سرمایههای استراتژیک خود در سیاست داخلی و خارجی میدانند، از میان چهار منبع قدرت نرم که توسط نای معرفیشده است، ترکیه تنها از دو مورد آن یعنی فرهنگ و سیاست خارجی برخوردار است.در بعد فرهنگی ترکیه به دنبال افزایش حضور خود در میان مناطق تحت سلطه امپراتوری عثمانی است، آنکارا با تأکید بر هویتها و قومیتهای چندگانه موجود در این کشور، سیاست نئوعثمانی گرایی را از طریق ابزارهای قدرت نرم پی گیری میکند. هاکان یاووز استاد علوم سیاسی مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه یوتا در کتاب سکولاریسم و دموکراسی اسلامی در ترکیه در این رابطه مینویسد: «یکی از عناصر وحدتآفرین در رهبری حزب عدالت و توسعه، باور عمیق به نقش کلیدی گذشته عثمانی در آینده ترکیه و احساس دلتنگی و حسرت دائمی نسبت به این دوران و حتی دوره سلجوقی است، بازسازی هویت عثمانی در سه دهه گذشته استمرار داشته است و اخیراً در حوزه هنر، ادبیات، سیاست و حتی آشپزی نیز گسترشیافته است، جنبشهای اسلامی در ترکیه همواره قصد ارائه منابعی جایگزین برای هویت جمعی بر میراث عثمانی پای فشردهاند.»عثمانی گرایی بعد از ۲۰۰۲ تحت عنوان نئوعثمانیگرایی در چارچوب نظریه داود اوغلو در کتاب عمق استراتژیک بازنمایی شد، در رابطه با چارچوب نئوعثمانیگرایی باید گفت احمد داود اوغلو در کتاب عمق استراتژیک آن را نظریهپردازی کرده و میگوید ترکیه تا سال ۲۰۲۳ در منطقه باید بهعنوان مرکز و در نظام بینالملل بهعنوان یک بازیگر شناخته شود.منظور اوغلو از منطقه فقط خاورمیانه نبود بلکه مراد بالکان، شمال افریقا و اوراسیای مرکزی را هم هست، یعنی مناطقی که روزگاری تحت سلطه امپراتوری عثمانی بود؛ اوغلو که معمار سیاست خارجه نوین ترکیه نامگرفته است، در سال ۲۰۰۱ کتابی با عنوان تنگناهای قرن ۲۱ نوشته که در آن به این موضوع اشاره میکند که ترکیه ازاینپس بهعنوان پل بین شرق -غرب و اسلام و مسیحیت نیست بلکه ترکیه باید نقش محوری داشته باشد.الگوی رسانه محور قطرظرفیتها و پیشرفتهای آموزشى، فرهنگى و اجتماعى قطر و قابلیت رسانهای آنکه در شبکه تلویزیونی الجزیره بروز یافته است، ازجمله مؤلفههای مهم «قدرت نرم» قطر محسوب میشوند؛ کشور قطر در طول یک دهه گذشته سعى کرده است تا با فعالیتهای برجسته در عرصههای آموزشى، ورزشى و فرهنگى تصویر برجستهای را از خود در عرصه بینالمللی ارائه کند. قطر میزبان تورنمنتهای ورزشى بینالمللی است و کسب میزبانى جام جهانى فوتبال در سال ۲۰۲۲ نیز از تلاشهای این کشور در این عرصه حکایت دارد، ازجمله تلاشهای فرهنگى قطر نیز میتوان به «فستیوال فرهنگى سالانه» این کشور، تلاش براى ایجاد موزههای مهم و بینالمللی و ایجاد شهرى آموزشى با مشارکت دانشگاههای مهم غربى اشاره نمود.اقدام مهم دولت قطر در عرصه رسانهای، ایجاد و توسعه شبکه تلویزیونى «الجزیره» است که ابعادى جهانى پیداکرده است. «شبکه الجزیره» بعد از تعطیلى شبکه «بیبیسی عربى» به دلیل قطع حمایت مالى عربستان سعودى و بیکارى کارکنان آن، ایجاد شد. این کارکنان موضوع ایجاد شبکهای عربى در قطر را با امیر وقت این کشور مطرح کردند و با پذیرش این موضوع از سوى شیخ حمد این شبکه بهطور موقت براى بررسى مسائل کشور بهصورت متعادل و معرفى این کشور ایجاد شد، سپس در سال ۱۹۹۷ این شبکه خبرى بهصورت رسمى آغاز به کارکرد و تحولى را در عرصه رسانهای جهان عرب ایجاد نمود.«شبکه الجزیره» در حال حاضر از رسانههای تأثیرگذار و محورى عربى به شمار میرود که به ابزار مهمى براى اهداف سیاست خارجى و تلاشهای دیپلماتیک قطر تبدیلشده است، هرچند قطریها سعى دارند بهمنظور افزایش اعتبار آن را بهعنوان رسانهای مستقل مطرح سازند، اما واقعیت موجود فعالیت این شبکه در چارچوب سیاستها و اهداف سیاست خارجى قطر است.برخلاف عربستان و ترکیه که به دلیل داشتن عمق استراتژیک (بزرگی جغرافیایی، جمعیت قابلتوجه، اهمیت ژئوپلیتیک) الگوی قدرت نرمشان میتواند در رقابتهای منطقهای جدی تلقی شود، الگوی قدرت نرم منطقهای قطر بیشتر نقش حاشیهای دارد. نویسنده: علیرضا رضاخواه دکترای علوم سیاسیمنبع: پایگاه دبيرخانه شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]
صفحات پیشنهادی
منابع قدرت نرم و الگوهای رقیب جمهوری اسلامی ایران تیپولوژی قدرت نرم در خاورمیانه با تاکید بر عربستان، ترکیه و
منابع قدرت نرم و الگوهای رقیب جمهوری اسلامی ایرانتیپولوژی قدرت نرم در خاورمیانه با تاکید بر عربستان ترکیه و قطردر مورد چیستی قدرت نرم تعیین حدود و ثغور آن و همچنین تمایز این نوع از قدرت با دیگر انواع آن وحدت نظری در میان اندیشمندان علوم سیاسی وجود ندارد بااینحال عموماً از توا- جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی جزو کشورهای قدرتمند است
صالحی جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی جزو کشورهای قدرتمند است تهران - ایرنا - رییس سازمان انرژی اتمی گفت علی رغم این که در عرصه صنعتی هنوز جزء هفت کشور اول دنیا نیستیم اما در تعاملات بین المللی سیاسی جزء کشورهای قدرتمند دنیا هستیم به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا علی امسابقات بینالمللی قرآن ایران بیرقیبترین مسابقات رشته قرائت است
مسعود نیکدستی مسابقات بینالمللی قرآن ایران بیرقیبترین مسابقات رشته قرائت است شناسهٔ خبر 2566601 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی یکی از قاریان بینالمللی کشورمان با بیان اینکه مسابقات بینالمللی قرآن ایران در رشته قرائت بی رقیبترین رقابت- دشمن محدودیتی در مبارزه نرم با جمهوری اسلامی ایران ندارد
دشمن محدودیتی در مبارزه نرم با جمهوری اسلامی ایران ندارد تبریز - ایرنا - دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت دشمن درجنگ نرم علیه جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی ندارد و با انواع تهدیدها درصدد ضربه زدن به اسلام و انقلاب است به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این شورا محمدعجنگ نرم غرب و مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران
جنگ نرم غرب و مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایرانجنگ نرم غرب در خلق بحرانهای اعتقادی فرهنگی اخلاقی و اجتماعی به منظور تضعیف مشروعیت و مقبولیت جمهوری اسلامی ایران هویدا گشته است بخش اول چکیده از جمله اهداف عاملان جنگ نرم غرب به حاشیه راندن فرهنگ ملی و دینی انسانهاقدرت ایران برای مرتجعان منطقهای قابل هضم نیست
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۰ آیتالله نوریهمدانی با محکوم کردن حمله نظامی آل سعود به یمن تاکید کرد که جنایات سعودیها دامن گیر خودشان خواهد شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با تبریک میلاد با سعمدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجانشرقی: امروز قدرت نفوذ جمهوری اسلامی ایران به برکت دفا
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجانشرقی امروز قدرت نفوذ جمهوری اسلامی ایران به برکت دفاع مقدس فرا ملی شده استمدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجانشرقی گفت در دوران دفاع مقدس فرماندهان بزرگی مثل سردار شهید شفیعزاده بنیانگذار توپخانه سپاهترجمه آثار فاخر اسلامی و ایرانی در پاكستان
ترجمه آثار فاخر اسلامی و ایرانی در پاكستان شناسهٔ خبر 2538813 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان كتابهای عقاید امامیه عهدنامه خلافت و امامت امامت امت و ایلیا از آثار ماندگار اسلامی و ایرانی در پیشاور پاكستان به زبان پشتو ترجمه و روانه بازامام جمعه قلعهرئیسی: ارتش نماد قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است
امام جمعه قلعهرئیسی ارتش نماد قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران استامام جمعه قلعهرئیسی گفت ارتش نماد قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا حجتالاسلام اسماعیل صلواتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 29 فروردینماه روز ارتش جمهوری اسجانشین فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی: ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از مؤلفههای قدرت ملی است
جانشین فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از مؤلفههای قدرت ملی استجانشین فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی گفت ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از مولفههای قدرت ملی است که تاثیر بسیار زیادی در اینجا امنیت و ثبات در سایر مولفههای قدرارتش نماد قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۹ رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی استان البرز گفت ارتش نماد عزت افتخار و امنیت میهن و ملت ایران است حجتالاسلام والمسلمین مهدی خضری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه البرز ضمن تبریک روز ارتش اظهارکرد 29 فروردینماه روز ارغرب، تحمل پيشرفت اسلام و جمهوري اسلامي ايران را ندارد
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۹ ۵۸ق ظ رضايي غرب تحمل پيشرفت اسلام و جمهوري اسلامي ايران را ندارد موج - فرمانده سابق سپاه پاسداران گفت همه دست و پا زدن هاي غرب براي اين است که جمهوري اسلامي ايران به دوران عظمت و اقتدار تاريخي خود باز نگردد به گزارش خبرگزاري موج محسن رضايي در همايش کشوري- عزت جمهوری اسلامی ایران از خون شهدای دفاع مقدس نشات گرفته است
آیت الله علم الهدی عزت جمهوری اسلامی ایران از خون شهدای دفاع مقدس نشات گرفته است مشهد - ایرنا - امام جمعه مشهد مقدس گفت عزتی که امروز نظام اسلامی در عرصه های مختلف بین المللی بدست آورده نشات گرفته از فداکاری ها و جان فشانی های شهدای هشت سال دفاع مقدس است آیت الله سید احمد اعلمارتش جمهوری اسلامی ایران مکتبی ولایتمدار است
آیت الله محمدی ارتش جمهوری اسلامی ایران مکتبی ولایتمدار است شناسهٔ خبر 2536353 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۷ استانها > همدان همدان- نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت ارتش جمهوری اسلامی ایران مکتبی ولایت مدار در چهارچوب امر ونهی دین خداست که توانسته در دنیا خود را به خوبی نبررسی ابعاد و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای
بررسی ابعاد و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه حضرت آیتالله خامنهایاقتصاد مقاومتی به معنای آمادگی روحی و عملی برای مقاومت در برابر حملات اقتصادی دشمن و پاسخ به آن در کوتاهمدت و حرکت به سمت طراحی الگوی اقتصادی اسلامی در چهارچوب الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفتمراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد
با حضور رئیس جمهور مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد مراسم روز ارتش در جوار مرقدم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیسجمهور آغاز شد به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری باشگاه خبرنگاران مراسم رژه یگانهای نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران از دقایقی پیش با حضور حجوزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران وارد باکو شد
برای دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران وارد باکو شد شناسهٔ خبر 2538095 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۳ سیاست > امنیتی و دفاعی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز وارد باکو شد و از سوی معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان مورد استقبال قرار گر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها