پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848300600
انسان کنشگر است چون میاندیشد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ابراهیمی دینانی:
انسان کنشگر است چون میاندیشد
شناسهٔ خبر: 2569549 - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
چهره ماندگار فلسفه در نشست ماجراهای فکر فلسفی در جهان اسلام با بیان اینکه انسان تنها موجودی است که کنشگر است گفت: انسان کنشگر است چون تعقل می کند و مهمتر اینکه می داند که می داند. به گزارش خبرنگار مهر، دکترغلامحسین دینانی، چهره ماندگار فلسفه، در نشست ماجراهای فکر فلسفی در جهان اسلام که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.وی سخنان خود را با این بیت شعر آغاز کرد: (حال من بد نیست در تنهایی ام/ با خودم در خلوتم تنها نیم) و در ادامه گفت: صحبت کردن در دانشکده علوم اجتماعی آسان نیست. همیشه علوم اجتماعی مهم بوده است. امروز هم اهمیت آن بیشتر احساس می شود. عنوان این سخنرانی یعنی ماجراهای فکر فلسفی در جهان اسلام با عنوان کتاب سه جلدی من، انطباق دارد. من در دانشکده علوم اجتماعی می خواهم برای دانشجویان علوم اجتماعی، درباره واژه کنشگر بحث کنم. این واژه بسیار زیبا و اتفاقاً فارسی است. اما کنشگر به چه معناست؟ کنشگر یعنی کسی که فعل دارد،کنش دارد و فعال است.وی افزود: در تمام عالم هیچ موجودی به جز انسان کنشگر نیست. حالا شاید بپرسید، شیر، موج دریا، سونامی اینها چیست. آیا اینها کنش است؟ در جواب می گویم اینها کنشی است که جنبه انفعالی دارد اما در عین حال واکنش هم است. سونامی یا باد کنش است یا واکنش؟ شیر حمله می کند کنش است اما واکنش هم هست. واکنش در برابر گرسنگی است. اگر شیر گرسنه نبود آهو را می خورد؟ شیر زمانی که سیر باشد به هیچ موجودی نگاه نمی کند. این کنش محض است یا واکنش محض؟این چهره ماندگار فلسفه افزود: شما می توانید این اشکال را بگیرید که آدمها هم همین طور هستند و کار می کنند که گرسنه نمانند. انسان هم در خوردن، خوابیدن و ... اعمالش واکنش است و نیازمند است. همه روابط اجتماعی کنش است در عین حال واکنش هم هست. اما کنشگر کیست؟ گفتم فقط انسان است. همه روابط اجتماعی در عین حال که کنش است واکنش هم هست. انسان چیزی از حیوان کم نمی آورد. هرچه در حیوان هست، در انسان هم هست. پس کنشگر کیست؟ گفتم انسان است حالا به شما می گویم که فعل انسان در یک جاهایی کنش است اما واکنش نیست. در روابط اجتماع، صنعت، تکنیک همه اینها کنش است و واکنش هم نیست.وی در ادامه تأکید کرد: کنش و واکنش با هم هستند و این دو بدون هم معنا ندارند پس کنشگر کیست؟ گفتم انسان. جماد و نبات و حیوان کنش دارند اما کنشگر نیستند. انسان هم از جهاتی که گفتم واکنش دارد. پس انسان چرا کنشگر است؟ انسان بعضی وقت ها دست به یک سری کارها می زند که هیچ ارزشی برایش ندارد. منِ بدبخت یکی از آنهایم. فلسفه می بافم. شما تمام کتاب های فلسفه را بردار و انها را به درب یک سبزی فروشی ببر و بگو که من کلی فلسفه می دانم. برای فلسفه به شما سبزی هم نمی دهند.وی در ادامه افزود: فلسفه می گوید هستی چیست. هستی به چه درد می خورد. در اینجا موجود شناسی به دردتان می خورد وجود شناسی به دردتان نمی خورد. فرق است بین وجود شناسی و موجود شناسی. شما وجود را می شناسید یا موجود را؟ هر آنچه که با آن برخورد داشته اید موجود است. شما با موجودات طرف هستید، آیا شما تا به حال وجود را دیده اید؟ اما حالا که وجود را ندانید و موجودات را بدانید به زندگی تان لطمه وارد می شود؟ وجود شناسی به چه درد می خورد؟ تنها انسان است که به وجود می اندیشد، هیچ موجودی وجود را نمی فهمد. اما موجودات را می شناسد و تنها انسان است که وجود شناسی می کند و می گوید که وجود چیست؟ وجود از موجودات درمی آید یا موجود از وجود در می آید؟وی گفت: دنیای امروز می گوید که یک سری موجودات را می بینیم و بعد به وجود می اندیشیم. وجود یک مفهوم عام است، اما این وجود مجموعه موجودات است یا چیزی بیش از موجودات است؟ وجودحاصل جمع همه موجودات است یا چیزی بیش از آنها؟ علم، خیلی مهم است. در دنیای امروزی ما به علم نیاز داریم. اما علم، فکر نمی کند، بلکه می بیند. آدم فکر می کند و چون فکر می کند، کنشگر است چه مفید و چه غیر مفید. فکر کننده هم به معقول فکر می کند و هم نامعقول. اما اندیشیدن به نامعقول راه رابرای امر معقول باز می کند. اگر کسی نامعقول را نداند، می داند معقول یعنی چه؟وی در ادامه گفت: انسان تنها موجودی است که کنشگر است، اما چراکنشگر است؟ من در عین حال که منکر عمل نیستم، اما عمل بالاتر است یا فکر کردن؟ شاید فکر کردن هم یک نوع عمل باشد. عمل بدون فکر کردن به چه درد می خورد؟ انرژی را می شود اندازه گرفت؟ انرژی، هستی دارد، هستی را چه کسی می فهمد؟ شیر و هیچ حیوان یا موجود دیگری، هستی را نمی فهمد و فقط انسان، هستی را می فهمد. چون می گوید وجود است. خداوند وجود دارد یا وجود است؟دینانی با طرح این گونه سئوالات گفت: کنشگر بودن انسان بحث مهمی است و اینکه انسان چگونه کنشگری است؟ آیا چون نفس می کشد کنشگر است؟ اینها کنشگری است یا تعقل کردن؟ تعقل، کنشگری است. انسان وقتی تعقل می کند به چه می اندیشد؟ تفکر، موضوع تفکر می خواهد یا نه؟ اگر هیچی نباشد شما به چه چیزی می اندیشید؟ حداقل، باز دارد به هیچی فکر می کند.وی ادامه داد: همیشه اندیشه به چیزی می اندیشد. کسی بگوید که من اندیشمندم، همیشه می اندیشم، باید گفت به چه می اندیشی؟ انسان می اندیشد، به چه می اندیشد؟ پشه، فیل، طبیعت، ...، خدا به همه اینها می اندیشد. ببینید دایره اندیشه از پشه تا خدا گسترده شده و وجود دارد. یک نکته مهمتر می خواهم بگویم. به خدا اندیشیدن مهم است. اما چیزی دارد که هیچ موجودی ندارد و آن اینکه به اندیشیدن خودش هم می اندیشد. حتی حیوانات هم به آنچه مورد نیازشان است علاقه دارند، اما نمی دانند که فکر دارند و می اندیشند. آدم می داند که می داند. هیچ چیز از این مهمتر نیست.وی ادامه داد: اگر فرض کنید یک آدم را که تمام علوم عالم را می داند، اما نمی داند که می داند، این یک ابله بیش نیست. یک جعبه بیش نیست. کامپیوتر امروزه اطلاعات زیادی در درون آن است آیا کامپیوتر می داند که می داند. بدبختی کامپیوتر همین است. کامپیوتر جمادی بیش نیست. اگر کامپیوتر می دانست که می داند آیا در دست شما اسیر می شد؟ این بدبخت، همه چیز می داند اما نمی داند که همه چیز می داند و نقطه ضعفش این است که نمی داند که می داند و دعا کنید که روزی کامپیوتر نداند که می داند. اگر روزی بفهمد که می داند دیگر شما حریفش نمی شوید.دینانی افزود: اندیشمندان نگران آن روزی هستند که تکنیک به جایی برسد که بداند که چه می داند. پیشرفته ترین تکنیک ها در دست شما است. اگر روزی بفهمد که می داند تکنیک ما را به کار می برد. اگر تکنیک ما را به کار ببرد آیا دیگر ما آدمیم؟ امروز بعضی از فیلسوفان این نگرانی را دارند. حکیم سنایی ما در ۸۰۰ سال پیش، تو گویی این فکر را داشته و نگران بوده و قدرت تخیلش به اینجا رسیده است: خود به خود شکل دیو می کردند/ وز نهیبش غریو می کردند. چینی ها نقاشان خوبی بودند و شکل دیو می کشیدند حالا از این کشیده خود می ترسند. تو گویی حکیم سنایی امروز و چندین قرن بعد را پیش بینی می کرده است که چه بسا روزی برسد که ما اسیر ساخته خویش شویم. شما دوست دارید ابزار باشید یا آدم بمانید؟وی تصریح کرد: با کمال تأسف باید بگویم که این بنیان کج را رنه دکارت فرانسوی در چهارصد سال پیش گذاشت. تمام علوم امروزه، از نتایج فکر دکارت است. دکارت چه گفت؟ گفت عقل، ابزار است. عقل، متد است، در اینکه چگونه عقل را بکار ببریم و در چگونه بکار بردن عقل کتاب دارد. بکار بردن عقل یعنی چه؟ یعنی عقل ابزار است و تفکر او این نتایج را داشته است. سئوال اینجاست که آیا واقعاً عقل، ابزار است؟ پس خاک بر سر آن عقل. حالا عقل، ابزار، این عقل ابزاری را چه کسی بکار می برد؟ خود عقل آن را به کار می برد، غیر عقل نمی تواند عقل را به کار ببرد.وی ادامه داد: حالا آن خود عقلی که عقل را بکار می برد، آیا آن هم خودش ابزار است؟ در جواب باید گفت نه اگر آن ابزار باشد تسلسل می شود. اما آن را باید در کجا جستجو کرد؟ آن همان عقلی است که ابن سینا و قرآن می گوید و همان عقلی است که در این حدیث آمده است.العَقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمانُ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجِنان.وی در پایان یادآور شد: آن عقلی است که خدا را می شناسد کدام عقل است؟ آیا خدا را با ابزار می شود شناخت؟ خدا را با ابزار نمی شود شناخت. آن عقلی است که خدا می گوید افلا یعقلون. آن عقلی است که در اول اصول کافی است. در اصول کافی سه چیز عقل، ایمان و حیا آمده است که در حدیثی نقل شده که خداوند این سه را به انسان اعطا کرد. به آدم گفته شد از این سه یکی را انتخاب کنید، او عقل را انتخاب کرد. خطاب رسید به ایمان و حیا که شما بروید. در جواب گفتند نمی رویم هر جا که عقل باشد ما هم هستیم. ما اثر عقلیم و نمی توانیم بدون آن باشیم و نمی توانیم از آن جدا شویم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
ملکوتی: اعتکاف فرصتی برای خودسازی روح انسان است
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ رئیس اداره تبلیغات اسلامی گچساران گفت ماه رجب و آیین اعتکاف فرصتی برای خودسازی روح انسان و قرار گرفتن در مسیر نورانی بازگشت به سوی خداوند است حجتالاسلام سیدعبدالرحیم ملکوتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه هبررسی علوم انسانی با دیگر علوم/ مناظره فراستخواه با پارسانیا
امروز برگزار میشود بررسی علوم انسانی با دیگر علوم مناظره فراستخواه با پارسانیا شناسهٔ خبر 2563179 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۹ دین و اندیشه > اندیشمندان تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین طی مناظرهای بین مقصود فراستخواه و حمید پارسانیا امروز برگزار مانسان مجاز نیست چیزی را که نمیداند بگوید
محسن اسماعیلی انسان مجاز نیست چیزی را که نمیداند بگوید شناسهٔ خبر 2565785 - جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی انسان مجاز نیست چیزی را که نمیداند بگوید و نیز باید هرچه را که میگوید بداند و یقین داشته باشد بلکه بالاتر هرچیزی که یقین دارد را نییک استاد حوزه: اعتکاف، انسان را از دلمشغولیهای دنیا جدا میکند
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۲ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت در اعتکاف ما از همه سرگرمیها و دلمشغولیهای دنیا جدا میشویم و بدون حجاب و از جان و دل با خدا صحبت میکنیم حجتالاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائیگلپایگانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایآیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
پرسمان آیا ارتباط انسان با جن ممکن است قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است به عنوان مثال در داستان حضرت سلیمان علیه السلام به آن اشاره کرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در بین مردم اینکه آیا ارتباط انسان با جن ممکن است پاسخ قرآن مجید وجود جن را تصدیقعلوم انساني غربي در فهم پديدهها نقص دارد
علوم انساني غربي در فهم پديدهها نقص دارد در بررسي علوم انساني فارغ از آنكه علم را چه قلمداد كنيم و چه رويكردي را در تلقي خود از علم اتخاذ كنيم آن موضوع كه ضرورت تحول را بيشتر براي ما عيان ميكند موضوع انسان است نویسنده علي طحاني موضوع علمشناسي نيز خود دارايبرای رسیدن به انسانیت، نیازمند اخلاق کریمانه هستیم
پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی برای رسیدن به انسانیت نیازمند اخلاق کریمانه هستیم شناسهٔ خبر 2567408 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی گفت انسان برای رسیدن به انسانیت نیازمند به اخلاق کریمانه است هدف از اعتکافتمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین
مناظره فراستخواه و پارسانیا تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین شناسهٔ خبر 2564763 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مناظره تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین بین دکتر مقصود فراستخواه با حمید پارسانسیر علوم انسانی در غرب
درسگفتاری از اصغر واعظی سیر علوم انسانی در غرب شناسهٔ خبر 2562276 - جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشمندان در دورۀ رنسانس و پس از رنسانس علوم طبیعی و بعد از آن علوم انسانی به صورت مستقل از متافیزیک به روند خود ادامه دادند نوشتار پیش رو خلاصهای از جزوۀ علومکفیل: انسان با اعتکاف، به آرامش میرسد
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴ ۴۷ یک کارشناس مهدویت گفت همه ما در این دنیای پر از هیجان و آشوب نیازمند یک خلوت معتکفانه هستیم اگر نیازمند آرامش هستیم در سه روز اعتکاف میتوانیم به آن دست پیدا کنیم حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانمطهری: انسان تک بعدی موجودی کاریکاتوری است/ نارسایی مفاهیم کلیسا عامل جدایی اروپایی ها از دین شد
مطهری انسان تک بعدی موجودی کاریکاتوری است نارسایی مفاهیم کلیسا عامل جدایی اروپایی ها از دین شد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نماینده مردم تهران نارسایی مفاهیم کلیسا را عامل جدایی مردم اروپا از دین دانست و گفت کلیسا با تحمیل عقاید و جنگ انداختن میان دینچرا به حضرت زینب(س) لقب عقیله داده اند؟/ آیا انسان های عادی نیز می توانند به این مقام عقلی برسند؟
چرا به حضرت زینب س لقب عقیله داده اند آیا انسان های عادی نیز می توانند به این مقام عقلی برسند فرهنگ > دین و اندیشه - سرّ اشتهار حضرت زینب س به عقیله بنی هاشم در گفتاری از آیت الله جوادی آملی برخی عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند برخی عاقلند و عقل برای آن ها باعتکاف قدرت تشخیص حق از باطل را به انسان میدهد
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰ ۲۲ دبیرکل اتحادیه تشکلهای اسلامی دانشگاههای آزاد کشور گفت دانشجویان و جوانان با تزکیه و پرورش روح در ایام اعتکاف بهتر میتوانند حق و باطل را تشخیص بدهند محمد محمودی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه ما سردمدارانشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود
نشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2562087 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی عرفان و علوم انسانی ۸ اردیبهشت ماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهنسخه ای که انسان را از گناه منزجر می کند!
نسخه ای که انسان را از گناه منزجر می کند کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزیاش دهد خدای سبحان در قرآن کریم نه تنها با ما سخن میگوید بلکه خود را در آینه قرآن به ما نشان می دهد قرآن مظهر تجلی اممدوحی: اعتکاف حال انسان را دگرگون میکند
سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۱ نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان گفت تنها کسانی که در مراسم پرفیض اعتکاف شرکت کرده باشند میتوانند حس و حال ایجاد شده در آن را درک کنند آیتالله حسن ممدوحی در آستانه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران اسروستانی: اعتکاف انسان را از بسیاری مسائل غلط اخلاقی دور میکند
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴ ۱۶ مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت ایام اعتکاف میتواند انسان را از بسیاری از مسائل غلط اخلاقی دور کند و از دنیا بریدن و به خدا روی آوردن در این ایام رخ میدهد حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجوی-