محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843378800
دین به ما گزاره علمی نمیدهد، پشتوانه پیش فرضی ما را تأمین میکند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خسروباقری:
دین به ما گزاره علمی نمیدهد، پشتوانه پیش فرضی ما را تأمین میکند
شناسهٔ خبر: 2568740 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
خسرو باقری گفت: دین از درون به ما گزاره علمی نمیدهد، بلکه پشتوانه پیشفرضی ما را تأمین میکند اما بعد از آن، فرضیهپردازی کار دانشمند است. به همین خاطر است که علم به اصطلاح دو چهره ژانوسی دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو باقری در گفتوگو با نشریه «گفتمان الگو» با پذیرفتن امکان علم دینی آن را وابسته به پیش فرضهای دینی دانسته و معتقد است دین به ما گزاره علمی نمیدهد، بلکه پشتوانه پیشفرضی ما را تأمین میکند. وی با تشکیک در دیدگاههای مبتنی بر عینیت از درافتادن به وادی ذهنیت و ایدئولوژی نیز احتراز میدهد و معتقد است نباید در سطوح factual با جزئیات دین درگیر شویم و همه چیز علم مثل متدولوژی را از دین بخواهیم.خسرو باقری در ابتدای این مصاحبه میگوید: «انسان در حال حاضر در فضایی برزخی قرار دارد و در این حالت میخواهد طرحی برای شناخت واقعیت بریزد و برای این طرح هم از همان ذهنیات، فرهنگ، باورها، عقلانیت و همه دارائیاش استفاده میکند. از اینجاست که نظریهها به طور اجتناب ناپذیری به چارچوبهای فکری آغشته میشوند.»وی اضافه میکند: «انسان یا واقعیت را میداند یا نمیداند. وقتی نمیداند پس باید فرضیهای ارائه دهد و آن هم بر اساس مفروضات است. باید مفروضاتی داشته باشیم تا براساس آن فرضیه ارائه دهیم. وضع کلی بشر این است؛ یعنی همه ما در برزخیم. نظریههای علمی هم بدون استثناء آغشتگی به مفروضاتی دارند، یا باید بگویید واقعیت را میبینید یا اینکه حدسش بزنید و برای حدس زدن باید از پشتوانههای فکری خودتان کمک بگیرید.»باقری نتیجه میگیرد: «باتوجه به فضای برزخی که انسانها در آن به سر میبرند که علم ورزیشان رنگ و بو دارد، این رنگ و بو دینی هم میتواند باشد. به این معنی علم دینی ممکن است. میتوانیم بگوییم امکان دارد خزانه نظرورزی دانشمندی مفاهیم دینی باشد. البته لازمه این سخن این است که اینها را فقط در لایه عمقی در نظر بگیریم؛ یعنی جزء پیشفرضهایمان باشد، نه جزء فرضیههای ما.»امکان علم دینیاین استاد دانشگاه تهران معتقد است: «امکان علم دینی منتفی نیست؛ مشروط به اینکه از میان آموزههای اصلی دین بتوانیم مبنا و پیشفرضی قابل تکیه را انتخاب کنیم. وقتی پیدا کردیم، شروع میکنیم به کاری که دانشمندان میکنند؛ یعنی بر اساس بنیان فکری شان فرضیهپردازی میکنند و فرضیهها را به مصاف شواهد میبرند. اگر شواهد له زیادی پیدا شد، ما را به این باور میرساند که نظریهمان، بهتر از نظریههای دیگر آن موضوع را توضیح میدهد. وقتی هم شواهد، آن را تضعیف کرد، ما آن فرضیه را کنار میگذاریم.»وی بر این باور است که: «واقعیت جهان و انسان در اتاق تاریک است. هیچ کس نمیتواند ادعا کند من میدانم که مثلاً در درون ماده چه میگذرد. باید آنقدر مطالعه و آزمایش کنید تا به گوشهای از آن دست پیدا کنید. چه کسی میگوید من میدانم در درون انسان، جامعه بشری و تاریخ چه میگذرد؟ هیچکس نمیتواند چنین ادعایی کند. بنابراین همه انسانها محکوم به تدریج و تدرجند؛ یعنی باید آرام آرام شروع به تفکر و بررسی کنند. این یک فرآیند انباشتی است یعنی آرام آرام باید پرده از روی واقعیتها برداریم. این موقت بودن، سرنوشت بشر است. فقط خداست که موقت نیست، خدا زمان ندارد. ما موقتیم به این معنا که اسیر وقت هستیم.»باقری تصریح میکند: «دین از درون به ما گزاره علمی نمیدهد، بلکه پشتوانه پیشفرضی ما را تأمین میکند اما بعد از آن، فرضیهپردازی کار دانشمند است. به همین خاطر است که علم به اصطلاح دو چهره ژانوسی دارد. یعنی یک طرفش عالم است و طرف دیگر پیشفرضهای او. درنتیجه اینکه دو مسلمان به دو طریق علم ورزی کنند، امکان دارد. فرض کنید ما توانستیم همدیگر را متقاعد کنیم که قرآن انسان را مختار میداند (گرچه در تاریخ اسلام رویکرد جبرگرایانه هم وجود داشته است) ولی بالاخره یکی از این تفسیرها با قرآن بیشتر میخواند.»وی میافزاید: «وقتی ما در پیشفرضها با هم کم و بیش هماهنگ شویم، در فرضیهها میتوانیم قدری متفاوت باشیم؛ چون در فرضیه ردپای دانشمند وجود دارد. هیچ کسی تا الان در جهان نتوانسته بگوید چه طور فرضیه دهید. فرضیه دادن قاعدهبردار نیست. این وابسته به خلاقیت عالم است که با این پیش فرضها چه فرضیهای میتوان داد. برای همین است که هیچ اشکالی ندارد دو دانشمند مسلمان با مفروضات مشترک اما با فرضیات و نظریات متفاوت وجود داشته باشند. مگر در فلسفه، عرفان و فقه اینطور نبوده است؟ اینکه دانشمندان مسلمان راههای مختلفی را رفتند به خاطر این است که بخشی از دانش که احتیاج به خلاقیت دارد، نقش عالم را پررنگ میکند. بخش عالم که پررنگ شد، راهها متفاوت میشود.»دین، علم نیست نویسنده کتاب «هویت علم دینی» با اشاره به اینکه دین علم نیست و عهده دار ارائه واقعیتهای علمی هم نیست، تأکید میکند: «ما نباید نقطه اتکایمان را گزارههای factual قرار دهیم؛ چون اولاً تام نیستند و ثانیا آنهایی که تام هستند، به خاطر چارچوبی که در آن قرار دارند لغزاننده هستند و درنتیجه ما روی اینها نمیتوانیم مانور دهیم. به اضافه اینکه بسیاری از این گزارهها توصیهای هستند و در توصیهها، وجه علمی مشخص نیست. مثل نسخه میماند که این دارو را اینقدر بخور. اینکه در پس تجویز چه مفروضات فیزیولوژی وجود دارد، معلوم نیست.»وی تصریح میکند: «ما نباید در سطوح factual با جزئیات دین درگیر شویم و همه چیز علم را هم ـ مثل متدولوژی ـ از دین بخواهیم. آن چیزی را که از دین میشود خواست چیست؟ مفروضات. البته اگر باشد. این احتمالی است. چون دین از اول اصلاً کارش این نیست که به شما علم و تکنولوژی بدهد. کار دیگری میخواهد بکند. حالا در این کاری که میکند اگر به درد من هم میخورد استفاده میکنم.»باقری با انتقاد به ادعای نظریه ورزی علمی قرآن میگوید: «بعضی میگویند ما آیات قرآن را فرضیه میکنیم و مثلاً میگویند باد این است، آب آن است. میخواهند از آن امر واقع (fact) دربیاورند و با آن به مثابه یک جمله واقع نگر (factual) برخورد کنند و بگویند این سخن علمی، دینی است و حتی سنن دینی و الهی، علمی است. اگر ما در این سطح بخواهیم مسأله علم دینی را مطرح کنیم، به همان مشکل ایدئولوژیک بودن دچار میشویم؛ یعنی اشتباه است که بگوییم چون قرآن از اموری سخن گفت است، پس نظریهورزی علمی کرده است.»علم غیرایدئولوژیک خسرو باقری ضمن تشکیک در دیدگاههایی که عینیت را مساوی اسلامی بودن میدانند و همچنین دیدگاههایی که عینیت را خنثی و مطلقا غیردینی میداند تصریح میکند: «ما نباید بگوییم که چون عینیت نداریم، پس باید ذهنیت را آنقدر قوی کنیم تا به ایدئولوژی به معنای یکسری جزمیّتها تبدیل بشود. این هم از آنسوی بام افتادن است. اینقدر نباید از مرز عینیت عقب برویم که در تله ذهنیت بیفتیم.»وی هشدار میدهد: «همه چیز میتواند تبدیل به ایدئولوژی شود. مارکسیسم میتواند ایدئولوژی شود. علم هم در یک تقسیم خاصش میتواند ایدئولوژی شود؛ دین هم. اگر یافتههای علمی را مقدس کنید، آن هم ایدئولوژی است... بنابراین همه چیز میتواند به ایدئولوژی تبدیل شود؛ حتی خود علم. طبیعتاً فلسفه اجتماعی، دین و... هم میتواند اینگونه شود. باید مواظب باشیم و فکر نکنیم که چون برداشتهای تفسیری از متون دین میکنیم، میتوانیم اینها را جایگزین یافتههای علمی کنیم. چون در دام ایدئولوژی میافتیم و این مانع رشد است.»باقری نتیجه میگیرد: «علم دینی، علم دینداران نیست و علم اسلامی علم مسلمانان نباید باشد. باید علمی باشد که هر عالم و دانشمندی بتواند آن را درک کند و به کمک آن جهان و انسان را بشناسد. به این ترتیب میتوانیم راهی را برویم که هم به لحاظ دینشناختی قابل دفاع باشد و هم به لحاظ علمشناختی. وگرنه چیزهای عجیب و غریبی میشود که فقط برای خودمان خوب است و دلمان خوش است که علم دینی درست کردهایم.» *گفتوگوی فوق الذکر در صفحات ۴۶ تا ۵۴ از شماره ۷ نشریه «گفتمان الگو» با عنوان «تبدیل علم به ایدئولوژی؛ لغزشگاه نظریه علم دینی» منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
دین اگر در اسارت نا اهلان قرار گیرد کاری از پیش نمیبرد
فرازهایی از نامه امام علی ع به مالک اشتر دین اگر در اسارت نا اهلان قرار گیرد کاری از پیش نمیبرد شناسهٔ خبر 2539630 - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشمندان وجود مبارک حضرت امیر ع نیز در نامه پنجاه و سوم به مالک اشتر مرقوم داشتند ما دین اسیری داشتیم که آنآیت الله جوادی آملی: هنر دینی معقول را محسوس می کند و دارای بار علمی است
آیت الله جوادی آملی هنر دینی معقول را محسوس می کند و دارای بار علمی است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت جمعی از عوامل فیلم زندگی نامه «سید عباس موسوی» دبیر کل سابق حزبالله لبنان به همراه فرزند این شهید با حضور در محل بنیاد بین المللی علوعابدینی به فارس خبر داد هدایتی و پیشکسوتان پرسپولیس قاطعانه در مزایده 9 اردیبهشت شرکت میکنند
عابدینی به فارس خبر دادهدایتی و پیشکسوتان پرسپولیس قاطعانه در مزایده 9 اردیبهشت شرکت میکنندمدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت حسین هدایتی به همراه پیشکسوتان به طور قاطع خواهان خرید برند پرسپولیس هستند و در مزایده 9 اردیبهشت شرکت میکنند امیر عابدینی در گفتوگو با خبرنگار وممدوحی: اعتکاف حال انسان را دگرگون میکند
سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۱ نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان گفت تنها کسانی که در مراسم پرفیض اعتکاف شرکت کرده باشند میتوانند حس و حال ایجاد شده در آن را درک کنند آیتالله حسن ممدوحی در آستانه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران امبانی مدینۀ فاضلۀ «مهدوی» در اندیشۀ صدرالمتألهین
مبانی مدینۀ فاضلۀ مهدوی در اندیشۀ صدرالمتألهینمدینه فاضله ملاصدرا اساساً این دنیایی و این جایی و این زمانی است پلهای از پلههای صعود انسان به جوار حق است یعنی مدینه فاضله صدرای الهی دست یافتنی و دست یازیدنی و نایل آمدنی است بخش دوم و پایانی 2 جامعه فاضله بدون شک انساناعلام فراخوان مقاله هماندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن
اعلام فراخوان مقاله هماندیشی نخبگان فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن شناسهٔ خبر 2561465 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی فراخوان ارسال مقاله به نخستین نشست هماندیشی نخبگان فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر متنهورمونهای مردان پیش از تولد فرزندشان چه تغییراتی میکند؟
هورمونهای مردان پیش از تولد فرزندشان چه تغییراتی میکند بر اساس پژوهشهای جدید میزان هورمونهای تستسترون و استرادیول در مردان پیش از تولد فرزندشان کاهش مییابد با پژوهشهایی که بر روی 29 زوج که در آستانه پدر یا مادر شدن قرار داشتند انجام شد از زنان و مردان در هفتههای مختلفتمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین
مناظره فراستخواه و پارسانیا تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین شناسهٔ خبر 2564763 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مناظره تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین بین دکتر مقصود فراستخواه با حمید پارساننشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود
نشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2562087 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی عرفان و علوم انسانی ۸ اردیبهشت ماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهمناظره فراستخواه و پارسانیا درباره نسبت دین و علم/ فراستخواه: علم چموش است و نمی تواند اهلی دین شود
مناظره فراستخواه و پارسانیا درباره نسبت دین و علم فراستخواه علم چموش است و نمی تواند اهلی دین شود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت سلسله مناظرههای علمی در نسبت علم و دین در دانشگاه تربیت مدرس برگزار میشود نشست این هفته با عنوان «تمایز یاپیشنهاد وزیر ارشاد برای عبارت جایگزین «اقلیت دینی» / جنتی: ایرانیان با هر دینی شهروند درجه یک هستند
پیشنهاد وزیر ارشاد برای عبارت جایگزین اقلیت دینی جنتی ایرانیان با هر دینی شهروند درجه یک هستند فرهنگ > مدیریت فرهنگی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که همه ایرانیان با هر دین و آئین جزو شهروندان درجه یک محسوب میشوند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایسنااهدای کتاب مردم را کتابخوان نمیکند/ چه کتابی بخوانیم؟
یثربی پاسخ داد اهدای کتاب مردم را کتابخوان نمیکند چه کتابی بخوانیم شناسهٔ خبر 2539897 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشمندان یحیی یثربی گفت اگر کتابخوان نداشته باشیم نشر و معرفی کتاب و حتی اهدای مجانی آن کارساز نخواهد بود اهدای کتاب نه تنها مردم رامناسبات دين، فرهنگ و جامعه با وظايف متوليان فرهنگى
یادداشت مناسبات دين فرهنگ و جامعه با وظايف متوليان فرهنگى شناسهٔ خبر 2566048 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها فرهنگ هر جامعه جوهری دارد که تمام مؤلفه های فرهنگی هم نمود آن جوهرند و هم متکی به آن در جامعه ما دین جوهر فرهنگ است و جامع نگری دینپیشنهاد وزیر ارشاد برای لفظ جایگزین «اقلیت دینی»
پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۷ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس را میراثدار فرهنگ در کشور دانست و گفت ضروری است در این استان جشنواره بینالمللی ادبی شعر برگزار شود که هنرمندان باید آن را از مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان مطالبه کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایرانتعلیق عمره تا رفع همه موانع ادامه یابد/ عربستان عملگی آمریکا را میکند
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۴ یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت آمریکا حامی اصلی جنایات عربستان است که در این مدت به وضوح از جنایات آل سعود حمایت میکردند آنها به دنبال استقرار نظام دستنشانده خود در یمن هستند اما باید بدانند که در یمن نیز شکست خواهند خورد به گزارش خبرنگار خ"واشنگتن پیش نویس تشکیل کشور فلسطین را وتو نمیکند"
یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۰ منابع اسرائیلی به نقل از مسئولان آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن پیشنویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین را وتو نمیکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا روزنامه عبری زبان معاریو با انتشار این خبر اظهارات مسئولرئیس دانشگاه پیام نور بابل: ارتقای علمی و ترویج فرهنگ دینی مهمترین رسالت مجامع علمی است
رئیس دانشگاه پیام نور بابل ارتقای علمی و ترویج فرهنگ دینی مهمترین رسالت مجامع علمی استرئیس دانشگاه پیام نور بابل گفت مهمترین رسالت مجامع علمی در این برهه زمانی حضور درخشان در جبهه علم با تفکر بسیجی در راستای توسعه علم و فرهنگ است به گزارش خبرگزاری فارس از بابل محمد باقری عص-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها