محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830485112
رزق بیحساب الهی از آن کیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معارف؛
رزق بیحساب الهی از آن کیست؟
ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را بخوریدو از گامهای شیطان پیروی مکنید که او دشمن آشکار شماست. ایمان آوردن باعث نمیشود امنیت شما از بین برود و در تنگ دستی قرار گیرید.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، انسان از آن جهت که صاحب فکر و اندیشه است، میخواهد در مورد بسیاری از مطالب پرسوجو کرده، چرایی و چگونگی مطالب را دریابد. از جمله مسائلی که فکر انسان را به خود معطوف داشته، مسائل مربوط به «رزق و روزی» انسان و دیگر موجودات است به طوری که همواره در پی آن است تا روزیِ بیشتری به دست آورد. انسان سؤالات فراوانی را در این مورد در ذهن خود مییابد، تا آنجا که اگر بگوییم بعضی از سؤالات به صورت روزانه در بین مردم جریان دارد، سخن به گزاف نگفتهایم. سؤالاتی از این قبیل:
- عوامل مؤثر در افزایش روزی چیست؟ اسباب و علل کاهش روزی کدام است؟
- فلسفه وسعت رزق یک گروه و اندک بودن رزق گروهی دیگر چیست؟
- نقش تلاش و سعی انسان برای به دست آوردن روزی و ارتباط آن با تقدیر روزی چگونه است؟
- آیا دعا در افزایش روزی مؤثر است؟
- تا چه اندازه رزق حلال و حرام در سرنوشت انسان مؤثر است؟ کتاب «رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث» اثر علی متین، به سؤالات و دغدغههای افراد در خصوص کسب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث پاسخ گفته است که در ادامه میخوانید: در نوشتار قبلی به بیان رزق حسن و رزق کریم پرداختیم و آن اینکه رزق «حسن» رزقی مادی حلال و نیکو است و چون انسان با استفاده کردن از آن، آمادگی و قدرت بیشتری برای اطاعت و بندگی باری تعالی پیدا میکند رزق حسن نامیده میشود اما رزق کریم، هم بر رزق مادی و هم بر رزق معنوی اطلاق میشود، با این وصف که آن رزق، رزقی درخور، شایسته و بزرگ باشد. * رزق بغیر حساب
قرآن کریم میفرماید: «و تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ»؛ و هر که را خواهی بیحساب روزی میدهی. یکی دیگر از اوصافی که رزق در قرآن بدان توصیف شده است، وصف «بغیر حساب» است. حال بایددید معنای درست وصف «بغیر حساب» در مورد روزی چیست؟ مفسران در تفسیر این «وصف» نظرهای گوناگونی را طرح نمودهاند. که مجمعالبیان پنج نظریه را در این زمینه مطرح کرده، سپس میگوید: «وکل هذه الوجوه جائز حسن»؛ یعنی همه این اقوال نیکو و ممکن است. اما عقیده تفیسرالمیزان - که با بعضی از وجوه مطرح شده در مجمعالبیان، قابل جمع است و در عین حال به نظر میرسد بهترین تفسیر در این زمینه باشد- این است که: توصیف رزق به صفت «بیحسابی» از این باب است که رزق از ناحیه خدای تعالی بر طبق حال مرزوق صورت میگیرد، نه عوضی در آن هست و نه مرزوق، طلبی از خدا دارد و نه استحقاق نسبت به رزق؛ آنچه مرزوقین دارند حاجت ذاتی و یا زبانی ایشان است، که هم ذاتشان ملک خدا است و هم حاجت ذاتشان، و هم احتیاجاتی که به زبان درخواست میکنند؛ پس داده خدا در مقابل چیزی از بندگان قرار نمیگیرد، و به همین دلیل، حسابی در رزق او نیست. این وجه از آن جا بهتر به نظر میرسد که، مناسب مینماید با معنای درست وجوب رزاقیت بر ذات باری تعالی؛ چه آنکه خداوند سبحان از باب رأفت و رحمت، رزاقیت را بر خویشتن واجب نمود، نه اینکه کسی رزاقیت را بر او واجب و تحمل کرده باشد، هیچکس و هیچ چیزی از او طلبی ندارد، چه رسد به این که بگوییم این رزق و روزی بر اساس حساب و کتاب بوده است. با توجه به معنای وصف «بغیر حساب» از زبان علامه (ره) دیگر معنا نخواهد داشت که بگوییم مفهوم این وصف آن است که: رزق خدا برای هر کس که او بخواهد نامحدود است، چه آن که این معنا و تفسیر با آیاتی که صریحاً رزق و روزی را مقدر میدانند، ناسازگار است، زیرا در بحث تقدیر روزی گفته شد که تقدیر بر سر رزق و روزی نیز سایه افکنده و از این جهت رزق و روزی نیز دارای اندازه است و حساب و کتابی دارد. * روزق معلوم
قرآن در مورد مخلصین میفرماید: «أُوْلَئکَ لهَُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ»؛ آنها روزی معین خواهند داشت. خداوند سبحان در آیه قبل به واسطه استثنای منقطع، بندگان مخلص خود را از چشندگان عذاب دردناک جدا کرده و آیه مورد بحث آغازی است برای بیان مواهب و نعمتهای بیشماری که خداوند سبحان بر بندگان مخلص خود ارزانی میدارد؛ همان بندگانی که از همه رسته و به او پیوستهاند. یکی از امتیازات ویژه این بندگان این است که آنان «رزق معلوم» دارند، حال باید دید رزق معلوم که از آن سخن به میان آمده است، چیست؟ در بین مفسران برای تبیین و شرح رزق معلوم، اقوال مختلفی وجود دارد. ابتدا سه نظریه را مطرح کرده و در پایان، نظریه مرحوم علامه طباطبایی، مفسر عظیمالشأن، را بیان مینماییم. ۱- بعضی گفتهاند: مراد از «رزق معلوم» این است که وقت معلومی دارد؛ همچنان که آیه میفرماید: «وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فیها بُکْرَةً وَ عَشِیًّا»؛ ... و روزیشان صبح و شام در آنجا [آماده] است.
۲- بعضی گفتهاند: مراد این است که آثار مخصوص دارد؛ از آن جمله، این است که قطع و منع نمیشود و منظرهای زیبا، طعمی لذیذ و بویی خوش دارد.
۳- بعضی گفتهاند: مراد از رزق معلوم همان مواهب و نعمتهای بیشماری است که در آیات بعد آنها را برشمرده است؛ یعنی رزق معلوم سربسته و مجمل است که تفصیل آن را آیات بعدی برعهده دارد. خداوند هم بین رزق آنان و دیگر بندگان فرق میگذارد. همانطور که میدانیم، این آیه و آیات بعد در مورد بندگان مخلص خدا سخن میگوید؛ بندگان مخلص او با دیگران فرق دارند، چرا که از همه رسته و تنها به او پیوستهاند و در حرم قلبشان کسی جز او یارای ورود ندارد و آنان رنگی جز رنگ الهی ندارند که «صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً»، گرچه آنان به ظاهر در بین بندگان زندگی میکنند و مانند آنان مینوشند و میپوشند، اما دل در گرو دوست دارند، همه علقه و علاقه آنها به خداوند سبحان است و از همینرو مرحوم علامه طباطبایی بین رزق آنان و دیگر بندگان خدا فرق میگذارد. حال با توجه به آنچه بیان شد، نظریه مرحوم علامه را درباره رزق معلوم بیان میکنیم که میفرماید: «رزق معلوم» اشاره به این است که رزق ایشان که بندگان مخلص خدایند در بهشت، غیر رزق دیگران بوده، و هیچ شباهتی به رزق دیگران ندارد، گو این که نام رزق ایشان و رزق دیگران یکی است، ولکن رزق ایشان هیچ خلطی با رزق دیگران ندارد. پس معنای جمله «أُوْلَئکَ لهَُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ»، این که ایشان رزقی خاص و معین و ممتاز از رزق دیگران دارند، پس معلوم بودن رزق ایشان، کنایه است از ممتاز بودن آن. * رزق طیّب
طیب یکی دیگر از صفاتی است که واژه «رزق» در قرأن کریم، بدان توصیف شده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَاشْکُرُواْ لِلّهِ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، از نعمتهای پاکیزهای که روزی شما کردهایم، بخورید و خدا را شکر کنید اگر تنها او را میپرستید. تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه در مورد آیات این چنینی که رزق را به طیب توصیف کرده است، سؤالی را مطرح میکند که چرا خداوند سبحان در آیات متعددی این صفت را آورده است؟ سپس در جواب این پرسش نکتهای را متذکر میشود: شاید پاسخ این باشد که در زمان جاهلیت و آداب و رسوم خرافی، مردم بدون دلیل، نعمتهای حلال را برخود حرام میساختند، و این عادت در آنها به گونهای نفوذ کرده بود که همچون وحی آسمانی تلقی میشد و گاه آن را صریحاً به خدا نسبت میدادند؛ از همینرو خداوند سبحان برای مقابله با این افکار خرافی، «رزق» را به «طیب»توصیف میفرماید. مرحوم علامه طباطبایی نیز در مورد «مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ» دو احتمال را مطرح کرده، سپس اولی را مناسبتر دانسته و در تحلیل خود میفرماید: البته معنی اول با این مقام که مقام لطف و مرحمت و تقرب است تناسب بیشتری دارد تا معنی دوم، به خصوص این که منظور رفع مانع از خوردنیهای گوناگون و جلوگیری از تشریعها و تحریمهایی است که مردم از روی جهالت میکردند. شاید بتوان آیه شریفه «قُلْ أَرَأَیْتُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ لَکُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَاماً وَحَلالاً» را تأییدی بر همین نکته دانست که این دو تفسیر ذکر کردهاند. تفسیر نمونه نکته دیگری را نیز در همین راستا (طیب بودن رزق) بیان میکند: تکیه روی عنوان «طیب» همگان را متوجه این دستور اسلامی میکند که از غذاهای ناپاک، از گوشتهایی همچون گوشت مردار و درندگان و حشرات، و از مسکرات که به شدت در میان مردم آن زمان رواج داشت، بپرهیزید. البته این نکته با احتمال دومی که مرحوم علامه طباطبایی بدان اشاره کرده، سازگارتر است، اما برای تأیید این نکته نیز میتوان به آیات دیگری تمسک جست؛ مانند: «یا أَیُّهَا النّاسُ کُلوا مِمّا فِی الأَرضِ حَلالًا طَیِّبًا وَلا تَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّیطانِ ۚ إِنَّهُ لَکُم عَدُوٌّ مُبینٌ»؛ ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را بخوریدو از گامهای شیطان پیروی مکنید که او دشمن آشکار شماست. ایمان آوردن باعث نمیشود امنیت شما از بین برود و در تنگ دستی قرار گیرید. * رزقاً من لدنّا
«وَ قالُوا إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدى مَعَکَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنا وَ لَمْ نُمَکِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِناً یُجْبى إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْءٍ رِزْقاً مِنْ لَدُنَّا وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ»؛ و گفتند: «اگر با تو از [نور] هدایت پیروی کنیم، از سرزمین خود ربوده خواهیم شد. آیا آنان را در حرمی امن جای ندادیم که محصولات هر چیزی که رزقی از جانب ماست - به سوی آن سرازیر میشود؟ ولی بیشترشان نمیدانند. مرحوم علامه طباطبایی در ذیل جمله «یُجْبى إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْءٍ» در آیه شریفه میفرماید: این جمله، صفت حرم است، بدین منظور آن را آورد تا از این توهم که ممکن است به وهم کسی آید که ایمان آوردن باعث تضرر ایشان میشود - چون دیگر کاروانی به مکه نمیآید - جلوگیری کنند. حال با توجه به سخنان المیزان شاید بتوان گفت «رزقاً من لدنّا» نیز تأکیدی بر همین معناست که ایمان آوردن باعث نمیشود امنیت شما از بین رفته و در نتیجه از حیث رزق و روزی نیز در تنگ دستی قرار بگیرید، چرا که میوههای بسیاری که همانا رزقی است از نزد ما، در آن سرزمین گردآوری میشود. این خود عنایتی است از جانب خداوند سبحان که موجب آرامش انسان میشود، چرا که این روزی از نزد اوست و او نیز قدرت رساندن آن را دارد. پس دیگر اضطراب برای چه؟! فارس
۱۴/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
چگونه رزق خود را افزایش دهیم؟
چگونه رزق خود را افزایش دهیم كسی كه هر شب سوره واقعه را بخواند در دنیا سختی فقر نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی بیند و از دوستان حضرت علی علیه السلام می شود خواست خداوند متعال "یرزق من یشأ" جزافی نیست; بلكه گشایش و تنگی روزی نیز روی عللی است كه خدا به بچگونه خود را در معرض نسیم رحمت الهی قرار دهیم؟
توصیههای آیتالله ریشهری در آغاز ماه رجب چگونه خود را در معرض نسیم رحمت الهی قرار دهیم شناسهٔ خبر 2539439 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع با بیان اینکه رجب رحمت الهی بر امت اسلام فرو می ریزام داوود کیست و عمل آن چیست؟
عمل امّ داود یکی از اعمال مستحبی پانزدهم رجب است نیمه رجبالمرجب سومین روز از ایام البیض است مومنان و مخلصان علاوه بر توجه ویژه به ماه رجب و بهره برداری از آن فرصت نیمه رجب را غنیمت شمرده و هم نوا با معتکفان اعمال ویژه این روز برای تقرب بیشتر به ذات باریتعالی به جا مامام علی(ع) تجلّی اسماء و مظهر صفات علیای الهی
معرفی عظمت امیرالمومنین در کتاب شمیم ولایت امام علی ع تجلّی اسماء و مظهر صفات علیای الهی شناسهٔ خبر 2566499 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی یکی از افتخارات جهان اسلام مولود معجزه آسا وسراسر نور عالم هستی مولای متقیان است فرزند شخصیت«علم الکتاب» چیست و در نزد کیست؟!
مناقب امیرالمومنین علم الکتاب چیست و در نزد کیست پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمود أنت منّی بمنزله هارون من موسی تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی به گزارش سرویس دینی جام نیوز وَ یَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا&nbلیلةالرغائب حرمی درحرم الهی است/ شب بخششهای فراوان/ فصل هدفگذاری
در گفتگو با مهر عنوان شد لیلةالرغائب حرمی درحرم الهی است شب بخششهای فراوان فصل هدفگذاری شناسهٔ خبر 2540196 پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی کارشناسان دینی لیلة الرغائب را شب بخششهای فراوان و فرصت ممتازی برای هدف گذاری خواندند آیت اگریز از کیش؛ بررسی نظریه الهیاتی جان هیک
گریز از کیش بررسی نظریه الهیاتی جان هیکشواهد نشان میدهد که دیگر نمیتوان جان هیک را روایتگر سنت مسیحی پولسی دانست کسی که ارکان اصلی یک سنت را انکار یا تأویل کند پیرو آن سنت بشمار نمیآید بلکه منتقد آن است بخش دوم و پایانی نجات و رستگاری دربارة نجات و رستگارى مؤمنان در صدرمرد و زن در مسیر قرب الهی و رسیدن به سعادت ابدی مثل هم هستند
آیت الله مصباح یزدی مرد و زن در مسیر قرب الهی و رسیدن به سعادت ابدی مثل هم هستند شناسهٔ خبر 2561725 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان بی شک مرد و زن در مسیر قرب الهی و رسیدن به سعادت ابدی مثل هم هستند اما این منافاتی ندارد که با توجه به تفاوتهای زن و مغيور كيست و غيرت چيست؟
پاسخ به سؤالات دینی غيور كيست و غيرت چيست شناسهٔ خبر 2563518 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پیامبر ص فرمود إنّ الغيرة من الايمان ۱ غيرت از آثار و علائم ايمان است به گزارش خبرنگار مهر همواره سؤالهای زیادی وجود دارد که ذهننظر امام هادی(ع) درباره تقدیر الهی/ پاسخ امام به خرافاتی همچون نحس دانستن روزها
نظر امام هادی ع درباره تقدیر الهی پاسخ امام به خرافاتی همچون نحس دانستن روزها فرهنگ > دین و اندیشه - سومین روز از ماه رجب مصادف با شهادت امامی است که سال های طولانی از عمرش را تحت مراقبت های شدید زندگی کرد اما همچون پدرانش دست از هدایت مردم برنداشت حضرت علی بن محرجب ماهی که رحمت الهی بدون حساب ریزان است
گفتاری از آیتالله ناصری رجب ماهی که رحمت الهی بدون حساب ریزان است در ماه رجب اموری اتفاق افتاده که در هیچ ماهی رخ نداده است شانزده یا هجده امر در این ماه اتفاق افتاده است که چنانچه یکی از این امور در یکی از ماههای دیگر اتفاق میافتاد سبب شرافت و مزیت آن ماه بود به گزارش سرویحرم الهی قداست دارد، عربستانیها چه عادل باشند چه جاهل
یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۸ مدیرگروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت حرم الهی همیشه حرم است و کعبه قداست دارد چه حاکمان عربستانی عادل باشند و چه جاهل حجتالاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد ادعای امام باقر (ع) برای افزایش رزق
دعای امام باقر ع برای افزایش رزق در کتاب کافی بابی با عنوان الدُّعَاءِ لِلرِّزْقِ وجود دارد از جمله امام باقر ع به زید شحام فرمود برای زیاد شدن روزی در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان در سال دهم هجرى افرادى از سوى رسول خدا ص مأمور تبليغ اسلام در منطقه نجران از ب- امام جمعه دلیجان:شکست حمله هوایی آمریکا طبس یک معجزه الهی بود
امام جمعه دلیجان شکست حمله هوایی آمریکا طبس یک معجزه الهی بود خمین - ایرنا - امام جمعه دلیجان گفت شکست حمله هوایی آمریکا دراردیبهشت ماه سال 59 و گرفتار شدن آنها در طوفان شن و ماسه یک معجزه الهی بود که شامل حال مردم ایران اسلامی شد حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی کرامتی در خطبه هنیروهای مسلح ما پایبند به قوانین الهی هستند/ راهیان نور حج بصیرتی
سردار فضلی در بازی دراز نیروهای مسلح ما پایبند به قوانین الهی هستند راهیان نور حج بصیرتی شناسهٔ خبر 2560678 جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۵ استانها > کرمانشاه کرمانشاه- جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت آنچکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را متمایز کرده است ایمان و پایببهترین دوست مسی در بارسلونا کیست؟ |اخبار ایران و جهان
بهترین دوست مسی در بارسلونا کیست کد خبر ۴۹۴۲۰۲ تاریخ انتشار ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۶ - 24 April 2015 مهاجم آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونا در گفتوگویی بهترین دوست خود در تیم فوتبال بارسلونا را معرفی کرد به گزارش فارس خیلی از رسانههای اروپایی دوست دارند که با ورود به مسایل شخصمسئول شبیهسازی نیروگاههای هستهای ایران در آمریکا کیست؟ + عکس
مسئول شبیهسازی نیروگاههای هستهای ایران در آمریکا کیست عکس یک روزنامه غربی از آغاز نوعی رقابت میان آزمایشگاههای اتمی آمریکا با نظارت ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا برای یافتن راه متوقف کردن پیشرفت هستهای ایران خبر داد به گزارش آنا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت ک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها