تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834511113
الگوی شکیبایی/ يا جداه من خبر ماتم حسين(ع) را برايت آوردهام
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مروری بر زندگی حضرت زينب(س)؛
الگوی شکیبایی/ يا جداه من خبر ماتم حسين(ع) را برايت آوردهام
شناسهٔ خبر: 2567374 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
شهادت دو فرزند برومند حضرت زينب(س) او را اندوهناک و متأثر نمود اما هرگز داغ دل و عواطف مادريش را بروز نداد و با صبر و استقامت در جهت حمايت از امام ايستاد تا برای لحظه ای خاطر امام را مکدر و خجل نبيند. به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت زينب(س) در سال ششم هجري در خانه بزرگ مرد تاريخ، حضرت علی(ع) و برترين و شريف ترين زنان جهان فاطمه زهرا(س) ديده به جهان گشود. وي شخصيتي است ويژه که در خاندان شريف نبوي رشد يافت و جامع صفات نيک و پسنديده و افتخار تاريخ گرديد. بعد از ولادتش رسول خدا(ص) از فاطمه(س) درخواست نمود فرزندش را نزد وي بياورد. پيامبر(ص) نوزاد را به سينه چسبانيد و با صداي بلند گريست، طوري که اشک از گونه هاي مبارکش سرازير گشت. حضرت فاطمه(س) فرمود: «پدرجان، خدا هيچ گاه چشمان تان را گريان نکند اين گريه براي چيست؟» پيامبر(ص) فرمود:«دخترم، او به بلاهايي گرفتار آيد و با مصيبت ها و دشواري هاي جان کاهي مواجه مي شود. اي پاره ي تنم هر کس بر او و مصيبتش بگريد، پاداشش همانند کسي خواهد بود که بر دو برادر او گريه کند.»(۱)در بعضي منابع تاريخي آمده: تا چند روز پس از تولد، حضرت زينب(س) نامي نداشت و وقتي حضرت فاطمه(س) از اميرالمؤمنين(ع) علت تأخير آن را خواست، امام فرمود:«منتظر هستم تا رسول خدا(ص) نامش را برگزيند.» و پس از اين جريان پيامبر(ص) به فرمان خدا نام زينب را براي فرزند فاطمه(س) برگزيد.(۲)کنيه حضرت زينب(س) را ام کلثوم و ام الحسن گفته اند که بعضاً با نام خواهرش حضرت ام کلثوم (س) نوعي تشابه به وجود آورده است. دختر اميرالمؤمنين(ع) چون به سن رشد رسيد، عبدالله بن جعفر بن ابي طالب وي را به همسري برگزيد. وي از تولد يافتگان حبشه و کسي است که پيامبر درباره اش دعاي خير فرمود. همه ي نويسندگان سيره، او را به بزرگ واري، عزت نفس و بخشش فراوان ستوده اند.(۳) حضرت زينب(س) از عبدالله صاحب فرزنداني شد از جمله سه پسر و يک دختر معروف است پسران او عون و محمد در کربلا در رکاب امام حسين(ع) جهاد کردند و به شهادت رسيدند.در محضر رسول اکرم (ص)حضرت زينب(س) عالي ترين درس هاي زندگي را در دامان پدر و مادر آموخت و دانش، بزرگ منشي، عقلانيت و تکريم شخصيت را از محضر جد گراميش کسب نمود. نوازش هاي پدرانه و عاطفي پيامبر(ص) نه تنها متوجه حسنين(ع) مي گرديد بلکه دختران فاطمه(س) نيز از آن بهره مند مي شدند. خصوصاً حضرت زينب(س) که از قدرت تفکر و انديشه ي بالايي برخوردار بود و در عين کودکي خصلت هاي والايي داشت.همگام با ولايتمردم کوفه پس از شهادت امام علي (ع)، با امام حسن(ع) بيعت نمودند اما ديري نپاييد که عهد خود را شکستند و از فرمان آن حضرت سرپيچي نمودند. فرماندهان لشکرش با وعده هاي معاويه به وي خيانت نموده، تنهايش گذاشتند و سرانجام آن حضرت ناچار شد با معاويه پيمان صلح ببندد و در اين ميان از زخم زبان و شماتت دشمنان دوست نما بسيار رنجيده خاطر گردد. در اين شرايط، حضرت زينب(س) به هم راه برادرش امام حسن(ع) و ديگر علويان، از کوفه به سوي مدينه بازگشتند و در رکاب آن حضرت با صبر و مقاومت، مدافع ارزش هاي ديني و دست آوردهاي رسالت رسول خدا(ص) بودند. احترام و محبت خاص حضرت زينب(س) به امام مجتبي(ع) از دو جهت قابل تأمل است. ابتدا اين که آن حضرت برادر بزرگ تر و محل اتکاء زينب(س) پس از اميرالمؤمنين(ع) و به منزله ي پدرش بود و ديگر آن که وي امام زمانش به حساب مي آمد و تبعيت از آن حضرت را بر خويش واجب مي دانست. همراز حماسه حسينیعشق و محبت حضرت زينب(س) به ذات احديت، اوج ايثار و فداکاري وي را به نمايش گذارد و در همين راستا، ولايت امام حسين(ع) قلب خواهر را از مهر و عاطفه لبريز کرد و او را مطيع محض حق و حقيقت نمود.تعلق خاطر اين خواهر و برادر در خلال شواهد تاريخي و حتي دوراني که حضرت زينب(س) هم سر عبدالله بن جعفر شده و زندگي مشترک تشکيل داده بود به خوبي نمايان است. در تاريخ چنين درجه اي از محبت بين يک خواهر و برادر کم تر ديده شده که البته دليل آن واضح است؛ آن دو بزرگ وار، عارف به کمال، عظمت و جلالت قدر و شأن يک ديگر بودند. به گونه اي که زينب(س) برادرش را سرور جوانان اهل بهشت و ريحانه ي رسول خدا(ص) مي دانست امام حسين(ع) برايش يکي از شخصيت هاي مطرح در «آيه ي تطهير»، «آيه ي مباهله» و «سوره هل اتي» و مهم تر از همه امام منصوب از جانب خدا و پيامبر(ص) و به نص صريح قرآن بود. حضرت امام حسين(ع) نيز خواهرش را به حقيقت شناخته و به کمالات و فضائل و ويژگي هايش آشنايي کامل داشت و روح بلندش را مخزن اسرار الهي و حافظ اصل نبوت و ولايت مي دانست. در تاريخ آمده است، روزي حضرت امام حسين(ع) مشغول تلاوت قرآن بود که خواهرش بر وي وارد شد. امام در حالي که قرآن را به دست گرفته بود به احترام وي از جا برخاست.(۴)زمان جدايیپس از آن که اصحاب و ياران امام، يکي پس از ديگري شهيد شدند، نوبت به مردان علوي و وابستگان امام(ع) رسيد. علي اکبر فرزند شجاع امام که شبيه ترين افراد از حيث اخلاق و رفتار به پيامبر(ص) بود در کارزاري سنگين دعوت حق را لبيک گفت. شهادت وي براي عمه اش بسيار سخت و طاقت فرسا بود، طوري که خود را بر جسم مطهر او انداخت و بر سوگش گريست. امام حسين(ع) آن حضرت را از علي اکبر(ع) جدا ساخت و به خيمه بازگرداند. عون و جعفر، پسران حضرت زينب در حالي که رجز حماسي مي خواندند قدم به صحنه ي جنگ گذاشتند. عون در معرفي خود چنين گفت: اگر مرا نمي شناسيد، بدانيد من از نسل جعفرم، شهيد راستيني که در بهشت مي درخشد همو که با بال هاي سبز پرواز مي کند و همين افتخار ما را کفايت خواهد کرد.(۵) شهادت دو فرزند برومند حضرت زينب او را اندوه ناک و متأثر نمود اما هرگز داغ دل و عواطف مادريش را بروز نداد و با صبر و استقامت در جهت حمايت از امام ايستاد تا براي لحظه اي نيز خاطر امام را مکدر و خجل نبيند. او نه تنها در اين برهه بلکه در شهادت برادرش عباس و برادرزادگانش- که کافي بود هر کدام يک انسان عادي را دچار تزلزل و جزع و فزع نمايد- زبان به شکوه نگشود. چنان تحمل پيشه کرد و شکسته دلي و حزن خويش را مدبرانه مديريت نمود که خللي در تصميم، برنامه و هدف امام پيش نيايد. او تابع امامش بود که مي فرمود:«اصبري و احتسبي فيما اصابک؛ اي نفس صبر کن و هر مصيبتي بر سرت آيد در نزد خدا محاسبه کن.»در شهر بی وفايانکوفه مرکز حکومت امام علي(ع) و جاي گاه رهبري ايشان بود و در همان دوران، حضرت زينب کبرا(س) در اين شهر در اوج عزت و شکوه زندگي مي کرد و خانه اش محل مراجعه ي زنان بسياري بود که با مشاوره و ارشادش درس ايمان و زندگي مي گرفتند و به اين مصاحبت و مباحثه افتخار مي کردند. اهالي اين سرزمين، پيرو ولايت اميرالمؤمنين(ع) و محب اهل بيت(ع) بودند و بيش ترين تأثير را از رفتار و کردار و شيوه ي حکومتي آن حضرت(ع) فرا گرفتند. اما چه اتفاقي افتاد که بعد از بيست سال وضعيت آن شهر چنان دچار گسيختگي، رخوت، تناقض و بي وفايي گشت که ناگوارترين حادثه ي تاريخ به واسطه ي سستي آنان رقم خورد؟! البته نبايد از نظر دور داشت که کوفه با به قدرت رسيدن «ابن زياد» با اختناق، خوف و ترور قرين شد و هزاران مأمور و جاسوس هر نوع حرکتي در سطح شهر و خانه ها را گزارش مي دادند و در اين ميان بسياري از دوست داران و پيروان اميرالمؤمنين(ع) دست گير و زنداني شدند و مجالي براي شان حاصل نشد تا به کاروان امام حسين(ع) ملحق شوند. علاوه بر اين، کساني بودند که از ترس حکومت و حفظ جان شان در خانه ها پنهان و يا به سهل انگاري و بي وفايي نسبت به نماينده ي امام حسين(ع)- مسلم بن عقيل- دچار شدند و فقط معدود افرادي به طور مخفيانه توانستند خود را به قافله ي امام رسانده و او را ياري کنند و به فيض شهادت نائل شوند.نکته ي مهم و تأسف بار اين که در پي شهادت فرزند پيامبر(ص) دنياپرستان طماع و بردگان دين فروش، اهل بيت(ص) او را اسير کرده به کوفه آوردند. شهري که يادگارهاي زيادي از دوران ولايت اميرالمؤمنين(ع) با خود داشت، اکنون پذيراي دختر والاتبارش گرديده بود. کوفه زينب را خوب مي شناخت. زناني که در آن روز سي سال بيش تر نداشتند و حشمت او را در ديده ي مسلمانان و عزتش را در چشم پدر ديده بودند، حال شاهد بودند که او بدون يار و ياور، سوار بر مرکبي بي جهاز و بدون هيچ احترامي هم راه با سرهاي بريده و بر سر نيزه شده ي عزيزانش، با نان و خرما مورد ترحم واقع مي شود. اين جا بود که دختر اميرالمؤمنين(ع) فرمود: اي مردم صدقه بر ما حرام است و مردم کم کم فهميدند چه جنايتي رخ داده و چه عزيزي در خون تپيده و به چه خسارتي مبتلا شده اند. به دنبال اين شرم ساري حضرت زينب(س) با کمال وقار و در حالي که بر احساسات خود مسلط بود، شجاعانه لب به سخن گشود و خطبه اي فصيح ايراد نمود. شايد تا آن زمان به دليل نجابت و صيانت از ديد نامحرمان چنين سخن نگفته بود. بشير بن خزيم اسدي گويد(۶):« زينب (س) دختر علي(ع) را در آن روز ديدم، به خدا سوگند زن با حيايي که تا آن روز سخنورتر از او نديدم. گويي کلمات از زبان گوياي اميرالمؤمنين(ع) جاري بود. او به مردمي که همهمه مي کردند و مي گريستند اشاره کرد و فرمود: ساکت شويد! ناگهان نفس ها در سينه ها حبس شد و زنگ شتران از صدا افتاد.» راوي اين خطبه از کساني بود که حضرت علي(ع) را از نزديک ديده و سخن راني هاي آن حضرت را شنيده بود.در شرايطي که مأموران و مزدوران اموي سعي در کنترل اوضاع و فضاي شهر داشتند تا صدايي از گلو برنيايد و کسي اعتراضي نکند حضرت زينب با تصرف ولايي خويش در انسان ها، حيوانات و حتي جمادات، نفس ها را در سينه حبس و زنگ شتران را از حرکت باز داشت(۷) و خطبه اش را با حمد و سپاس الهي و درود بر پيامبر خدا(ص) و خاندان پاکش آغاز کرد. و با بيان عبارت«يا اهل الکوفه، يا اهل الختل و الغدر» تأثير گذارترين جمله را براي بيداري وجدان هاي به خواب رفته به کار برد تا خود را بشناسند و صورت خود را بخراشند که اهل وقاحت و رسوائي اند، دورو و تملق گويند و در مقابل دشمن خوار و ذليلند.«الا و هل فيک الّا الصََّلف النطف؟ و الصدر اشنف؟ و ملق الاماء؟ و غمز الاعداء». آن حضرت فرمود:«چه بد توشه اي براي آخرت خود فرستاديد! توشه اي که همان خشم و سخط خداست و در عذاب جاويدان خواهيد بود.» آري، لکه ي ننگي بر دامان خويش نهاده بودند که به گفته ي آن حضرت با هيچ عملي پاک نمي شد و آن قتل سلاله نبوي بود. حسين(ع) کسي نبود که شما او را نشناسيد زيرا پيامبر(ص) فرمود:«سيد شباب اهل الجنه».حضرت در ادامه با اشاره به خصوصيات منحصر به فرد امام فرمود:«او پناه مؤمنان فريادرس در بلاها، مشعل فروزان استدلال شما بر حق و حقيقت و ياور شما در قحطي و خشک سالي بود.» سپس از آن مردم برائت جست«الاساء ما تزرون و بعداً لکم و سحقاً و... چه بار بدي بر دوش خود گذاشتيد پس رحمت خدا از شما دور و دورتر باد، چون که جگري از رسول خدا دريده ايد و زنان و دختران با عفت و نجيبي از خاندانش را به کوچه و بازار کشانده ايد.» در بعضي اقوال آمده است دشمن از رسايي و بيداري کلام حضرت و نگراني از شورش مردمي که کم کم از حوادث آگاه مي شدند تصميم گرفت با آوردن سر مبارک امام(ع) کلام خواهرش را قطع نمايد. و در آن موقع زينب(س) با چنين اشعار سوزناکي مردم را به حيرت و گريه انداخت «اي هلال ماه نو که تا به سر حد کمال رسيد خسوف او را غافل گير کرد و غروب نمود. اي پاره ي قلبم، هرگز گمان نمي کردم دست تقدير چنين سرنوشتي را براي من رقم زده باشد.»گوهر افشانی افشاگريزيد مجلسي با حضور شخصيت هاي مهم لشکري و کشوري تشکيل داد و مأموران نظامي را به محافظت گمارد. آن وجود ناپاک و خيانت کار با ورود اسيران آل محمد(ص) نسبت به اسلام و مقدسات به بدترين وجه توهين نمود و باورها و ارزش هاي ديني را به استهزاء گرفت. او با بازماندگان کاروان کربلا از روي تحقير سخن گفت و در حالي که متکبرانه شراب مي نوشيد نسبت به سر مقدس امام حسين(ع) که در مقابلش نهاده بود بي ادبي کرد و با چوب دستي خويش بر لب و دهان مبارک آن عزيز مي زد. برخي شاميان نيز که با تبليغات مسموم امويان چهره اي منفي از خاندان رسول خدا(ص) در ذهن داشتند با حضور در اين مجلس و مشاهده ي حرکات و رفتارهاي يزيد اظهار خوش حالي مي کردند. حضرت زينب(س) بار ديگر فرصت را غنيمت شمرد و با آن که جاي گاهش بالاتر و والاتر از آن مجلس آلوده بود و جانش نيز در معرض خطر قرار مي گرفت از جا برخاست و پس از حمد پروردگار و درود بر جد مکرمش خودبزرگ بيني يزيد را نکوهش کرد و فرمود:«حال که ما را مغلوب و پيروزي را از آن خود مي داني گمان داري نزد خدا ارج و منزلتي نداريم!» آن حضرت با زير سؤال بردن اصل و نسب يزيد به او يادآور شد که خاندانت در روز فتح مکه تحت سلطه ي سربازان جد ما رسول خدا(ص) بودند، ولي آن حضرت به سبب بزرگواريش آنان را آزاد کرد. به نظر مي رسد حضرت از بيان جمله ي يابن الطلقاء دو هدف داشته يکي بيان سوابق و گذشته ي شوم آور خاندان يزيد که هميشه عليه اسلام موضع مي گرفتند و ديگر آن که به او بفهماند آيا انصاف بود که در جواب آن نيکي ها که جد ما درباره اجداد تو انجام داد اين گونه پاسخ گويي؟!پاک دامني، حجاب و اعتقاد به ارزش ها از اهداف اساسي بانوي پاکي چون حضرت زينب(س) است. آن حضرت ضمن اعتراض به رفتار مغرضانه ي لشکريان يزيد بيان کرد:«تحذيرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبايا، قد هتکت ستورهنّ و ابديت وُ جوهنن... [اين عادلانه است] که زنان و کنيزان خود را پشت پرده جاي دهي و دختران پيامبر اسلام را به اسيري ببري و بگرداني، در حالي که حجاب شان را هتک کردي و چهره هاي شان را نماياندي...»حضرت در ادامه خطبه خويش عمل زشت يزيد را مقطعي و زودگذر ندانسته که با يک عذرخواهي بتوان از آن گذشت پس فرمود: «... لعمري لقد نکات القرحه و استاصلت الشافه، با رأفتک دهم سيد شباب اهل الحنه و ابن يعسوب الدين و شمس آل عبدالمطلب... به جانم سوگند با ريختن خون سرور جوانان بهشت و فرزند يعسوب الدين- علي (ع)- و خورشيد تابان خاندان عبدالمطلب، نيشتر به زخم زدي و رگ و ريشه را قطع کردي.» دختر اميرالمؤمنين(ع) عاقبت کار يزيد را يادآور شد و فرمود:« روزي خواهد آمد که آرزو کني کاش دستت خشک شده بود و اين عمل را انجام نمي دادي و مادرت هرگز به تو باردار نمي شد.» سپس آن حضرت با دلي سوخته و خسته از مصيبت هاي پي در پي و هتک حرمت ها، زبان به نفرين گشود و عرضه داشت«... اللهم خذ بحقنا و انتقم من ظالمنا و احلل غضبک علي من سفک دمائنا و نقض ذمارنا و قتل حماتنا و هتک عنا سد و لنا...؛ خدايا داد ما را بستان و انتقام ما را از ظالمان بگير و خشم خود را نصيب کساني ساز که خون ما را ريختند و پيمان ما را نگاه نداشتند و پيشينيان و ياران ما را کشتند و پرده ي حرمت ما را دريدند.» آن حضرت با قاطعيتي علي وار و مقاومتي بي نظير و شجاعتي فاطمي در مقابل تمام مقامات حاضر در مجلس به مشروعيت نداشتن حکومت يزيد تصريح کرد و با لحني تحقيرآميز کلامي گهربار و ارزش مند بر زبان جاري کرد «... و ما استضعاري قدرک. و لا استعظامي تقريعک توهماً... من مقام و منزلت تو را خوار و کوچک و سرکوب و توبيخ تو را بزرگ و لازم مي شمارم.» سپس با بزرگ واري و عزت نفس از شرافت و نسب خويش گفت:و «... فوالله الذي شرفنا بالوحي و الکتاب و النبوه و الانتخاب، لا تدرک امرنا و لا تبلغ غايتنا و لا تمحو ذکرنا و لا يرحض عنک عارها... به خدايي که ما را به وحي و قرآن و پيغمبري و برگزيدگي شرافت بخشيد به خواسته ي خود نخواهي رسيد و نمي تواني نام و ياد ما را بزدايي و از اين عار و ننگ تبرئه نخواهي شد.»به سوي شهر پيامبر(ص)از زماني که حضرت زينب(س) تحت فشار ظالمان جسم مطهر برادر و بستگانش را در دشت نينوا تنها گذاشت تا لحظه ي بازگشت به مدينه، دلش سخت در گرو ملاقات دوباره ي آن عزيزان مي تپيد. بدين سبب در مسير بازگشت کاروان از شام به مدينه از راه نما خواستند آنان را از جانب کربلا ببرد تا به زيارت شهيدان، قلب خويش را تسلي بخشند. با تحقيق اين امر و رسيدن قافله به مشهد شهيدان، حضرت زينب با کوهي از اندوه و مصيبت و درد فراق، قبر برادر را در آغوش گرفت و با ناله هاي «وا اخاه» دل هاي داغ ديده را با خود هم نوا کرد و صداي عزاي شان به آسمان بلند شد. او با ندبه هايش به برادر عرض کرد: «زينب همان گونه بود که تو خواستي و خدايش فرمان داده بود.» آري، آن حضرت به مدد الهي و استقامت و ايمانش نگذاشت خون به ناحق ريخته ي سيد آل عبا(ع) و فرزند مادرش، بي اثر و مکتوم بماند. افزون بر اين، وجدان هاي غفلت زده را بيدار و دل هاي منحرف را به سوي حق متمايل ساخت و ماهيت ناثواب خاندان ابوسفيان را برملا نمود و با اين رشادت ها و جان فشاني ها نهضت کربلا را کامل کرد.بنا بر اقوال تاريخي پس از سه روز عزاداري در کربلا حضرت زينب(س) هم راه امام سجاد(ع) و ديگر کاروانيان به سوي مدينه جاي گاه رسول خدا(ص) بازگشت. بانوي رسالت که چندين ماه پيش در کمال عزت و احترام هم راه برادران و مردان هاشمي از اين ديار رفته بود در حالي بازگشت که جز برادرزاده اش هيچ محرمي و مردي با او نبود. آن حضرت هم راه تني چند از زنان بني هاشم سوي مسجد پيامبر(ص) شتافت و وقتي بدان جا رسيد دست به در گرفت و ندا داد يا جداه من خبر ماتم حسين(ع) را برايت آورده ام.(۸) تاکنون هر کجا زينب (ص) قصد عزاداري داشت دشمن مانعش مي شد. اما اين جا موطن امن او و شهر جدش رسول خدا(ص) بود. از اين جهت هم راه با زنان بني هاشم به سوگ نشست و با بيان مصيبتهاي کربلا، کوفه و شام، اهالي مدينه را مطلع نمود. تا جايي که اگر هنوز افرادي دل با بني اميه داشتند، از اقدامات و روشنگريهاي اين بانو تحت تأثير قرار گرفته، مهرشان به نفرت مبدل گشت. در تاريخ آمده، عبدالله بن جعفر همسر زينب در خانه اش از عزاداران حسيني و فرزندانش استقبال مي کرد و مي گفت: «سپاس خداي را که مرا عزادار حسين قرار داد. اگر چه نبودم تا با دو دست خود او را ياري کنم، دو پسرم وي را با جان خود ياري نموده اند.»(۹)
منابع:۱. الخصائص الزينبيه، سيد نورالدين جزائري، ص ۱۵۶.
۲. زينب الکبري من المهد الي اللحد، سيد محمد کاظم قزويني، ص ۲۹.
۳. زندگاني فاطمه زهرا، سيدجعفر شهيدي، ص ۲۴۵.
۴. زينب الکبري، به نقل از ذخيره المعاد شيخ زين العابدين مازندرانی، ص ۵۸.
۵. همان، ص ۱۴۳.
۶. اللهوف، ص ۱۴۶.
۷. خصائص الزينبيه، ص ۲۰۹.
۸. همان، ص ۲۹۸.
۹. زينب الکبري...، ص ۳۵۲. نويسنده: زهرا نساجی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
حسینی به فارس خبر داد؛ «عرب مومنی» رئیس سازمان سبز حزب اسلامی کار شد
حسینی به فارس خبر داد عرب مومنی رئیس سازمان سبز حزب اسلامی کار شدسخنگوی حزب اسلامی کار از انتخاب عرب مومنی به عنوان رئیس سازمان این حزب خبر داد تقی حسینی سخنگوی حزب اسلامی کار در گفتوگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس در مورد جلسه شب گذشتاه حزب متبوعش اظهار داشتمقتل امام حسین (ع) مرزهای اسپانیا را در نوردید
به صورت همزمان در ایران و اسپانیا مقتل امام حسین ع مرزهای اسپانیا را در نوردید برای نخستین بار مقتل امام حسین ع به صورت همزمان در ایران و اسپانیا به زبان اسپانیایی ترجمه و منتشر شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از فارس برای نخستین بار مقتل امام حسین ع به صورت همزمانشستی با عنوان «تکثر، پیش فرض گفت و گو» / تحلیل مهریزی از الگوی رفتاری امام موسی صدر
نشستی با عنوان تکثر پیش فرض گفت و گو تحلیل مهریزی از الگوی رفتاری امام موسی صدر فرهنگ > دین و اندیشه - نشست تکثر پیش فرض گفتگو ۷ اردیبهشت ماه در موسسه امام موسی صدر برگزار میشود به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدرآغاز به کار ستاد خبری مسابقات قرآن/ انتشار اخبار به ۳ زبان
سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن آغاز به کار ستاد خبری مسابقات قرآن انتشار اخبار به ۳ زبان شناسهٔ خبر 2536486 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ستاد خبری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن آغاز به کار کرد و برای نخستین بار این ستاد اخبفرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان خبر داد یادواره سردار شهید حسین قجهای فاتح خرمشهر برگزار میشود
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان خبر دادیادواره سردار شهید حسین قجهای فاتح خرمشهر برگزار میشودفرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان گفت یادواره سردار شهید حسین قجهای فاتح خرمشهر سوم خرداد ماه سال جاری با حضور همرزمان این شهید والا مقام در شهرستان لنجان برگزار می شود به گزارش خبرگزا- مراسم نکوداشت حسین قندی استاد صاحب سبک خبر و روزنامه نگاری در تبریز
مراسم نکوداشت حسین قندی استاد صاحب سبک خبر و روزنامه نگاری در تبریز مراسم نکوداشت حسین قندی استاد صاحب سبک خبر و روزنامه نگاری عصر پنجشنبه در مسجد بلال صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی برگزار شد 10 ارديبهشت 1394 18 4 عکس سید کاظم یوسفی ID 2851897 21 عکس نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اتوصیه آیتالله مکارمشیرازی به خبرگزاریها
چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۲ آیتالله ناصر مکارمشیرازی گفت اعتبار و اعتماد مردم به رسانه در گرو رعایت اعتدال و اخلاق حرفهای در انعکاس اخبار است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با اشاآغاز ثبت نام کاروان اربعین حسینی در اروپا
آغاز ثبت نام کاروان اربعین حسینی در اروپا در این جنبش عظیم بین المللی زائران کشورهای اروپایی به زیارت نجف - کربلا - کاظمین - سامرا – مشهد الرضا - قم - مسجد جمکران - حرم امام خمینی ره خواهند شتافت به گزارش جام نیوز انجمن اربعین حسینی در اروپا قصد دارد کاروانی را برای زیفرار شیخ حسین زاهد از حب دنیا
حکایت فرار شیخ حسین زاهد از حب دنیا دیدی آخر حب دنیا دست و پایم را گرفت رفته رفته دل ربود از من خدایم را گرفت به گزارش سرویس دینی جام نیوز خداوند متعال در قران کریم دنیا را اینگونه توصیف می کند اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَسیره علمی امام جواد(ع)؛ الگویی برای آزاداندیشی
گفتاری از سیدمحمدكاظم طباطبایی سیره علمی امام جواد ع الگویی برای آزاداندیشی شناسهٔ خبر 2564209 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام جواد ع در مناظره با یحیی بن اكثم یک سؤال او را به ۶۴ سؤال فرعی تقسیم كردند و نشان دادند كه اصلاً ناستقبال 36 رسانه خارجی برای پوشش خبری مسابقات بینالمللی قرآن
سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن استقبال 36 رسانه خارجی برای پوشش خبری مسابقات بینالمللی قرآن شناسهٔ خبر 2536775 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از اعلام آمسئول تشکلهای دینی تبلیغات اسلامی شهریار خبر داد برگزاری مراسم میلاد امام علی(ع) در 200 حسینیه شهریار و ملارد
مسئول تشکلهای دینی تبلیغات اسلامی شهریار خبر دادبرگزاری مراسم میلاد امام علی ع در 200 حسینیه شهریار و ملاردمسئول تشکلهای دینی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهریار گفت پیشبینی میشود بالغ بر 200 حسینیه و هیئت مذهبی فعال در سطح شهرستانهای شهریار و ملارد برنامههای مراسم جشن میاین خبر به روز رسانی میشود پوریحسینی: متقاضی خرید استقلال بیدقتی کرد/ یکی از متقاضیان پرسپولیس نتوانست به ت
این خبر به روز رسانی میشودپوریحسینی متقاضی خرید استقلال بیدقتی کرد یکی از متقاضیان پرسپولیس نتوانست به تهران بیایدرئیس سازمان خصوصیسازی گفت فردی که متقاضی خرید استقلال بود بیدقتی کرد و فکر میکرد که نیازی به واریز پول نیست به گزارش خبرگزاری فارس علی اشرف پوریحسینیاز «شهاب حسینی» چه خبر؟
از شهاب حسینی چه خبر شهاب حسینی که این روزها در سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی برای شبکه نمایش خانگی بازی میکند این اثر را دارای قصهای پرکشش دانست به گزارش نامه نیوز شهاب حسینی که هم اکنون در سریال نمایش خانگی شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی ایفای نقش می کند درباره دمدیر جهادکشاورزی فریدونکنار خبر داد دستیابی به الگویی پایدار در تولید محصولات کشاورزی فریدونکنار
مدیر جهادکشاورزی فریدونکنار خبر داددستیابی به الگویی پایدار در تولید محصولات کشاورزی فریدونکنارمدیر جهادکشاورزی فریدونکنار از دستیابی به الگویی پایدار در تولید محصولات کشاورزی این شهرستان خبر داد حسن رزاقی امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان فریدونکنار با احسینیبوشهری بر تقویت ارتباط حوزه و معاونت علمی ریاستجمهوری تاکید کرد
پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۵ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور بر تقویت و گسترش تعاملات حوزههای علمیه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیت الله سیدهاشم حسینیبوشهری روز پنجشنبه در دیدار با سورنا ستاری معنشست «سیاست و سنت گرایی (مطالعه موردی دکتر سید حسین نصر)»
با سخنرانی داود مهدویزادگان برگزار میشود نشست سیاست و سنت گرایی مطالعه موردی دکتر سید حسین نصر شناسهٔ خبر 2538379 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست سیاست و سنت گرایی مطالعه موردی دکتر سید حسین نصر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها