محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844013456
پیامبری که در بیتالمقدس اعتکاف کرد
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
فرصت بندگی؛
پیامبری که در بیتالمقدس اعتکاف کرد
هنگامی که حضرت آدم(علیه السلام) خدا را نافرمانی کرد، خداوند او را از عرش خود دور کرد. آدم(علیه السلام) گریست و جبرئیل او را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر!
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، با آغاز ماه رجب، ماه بندگی خدا و فراهم شدن زمینهای برای راز و نیازی خالصانه و عاشقانه با خدای متعال، افراد مختلف اعم از کوچک و بزرگ، مرد و زن، جوان و نوجوان شور و شوق خاصی برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف دارند تا سه روز با خود و خدای خویش خلوت نموده و توشهای برای بهرهوری بهتر از ماه مبارک رمضان بردارند. «مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» یادداشتی را در خصوص تاریخچه اعتکاف و احکام آن از منظر مراجع تقلید در اختیار خبرگزاری فارس گذاشته است که بخش نخست آن در ادامه میآید: هر ساله روز سیزدهم رجب آغاز ایّام البیض است و اعتکاف انجام میشود. آیا زمان پیامبر نیز چنین بود؟ آیا حدیث یا سندی در این باره آمده است؟ در مورد ایّام البیض روایاتی وارد شده است از جمله: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «هنگامیکه حضرت آدم، خدا را نافرمانی کرد، او را از عرش خود دور ساخت. او گریست و جبرئیل آدم را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود. ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر. آدم در آن روز ـ سیزدهم ماه بود ـ روزه گرفت و بدن او سفید شد. به این جهت، این سه روز از هر ماه را ایّام البیض مینامند. سپس منادی ندا داد: ای آدم ! این سه روز را برای تو و فرزندانت قرار دادیم. هر کس این سه روز در هر ماه را روزه بگیرد، مانند این است که تمام عمرش را روزه گرفته است».(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 94، ص 97) مرحوم صدوق (ره ) میگوید: «علت این که این سه روز از هر ماه را ایّام البیض مینامند، این است که شبهای این ایام روشن است».(همان، به نقل از علل الشرایع، ج 2، ص 67) بنابراین ایام البیض به 13و 14و 15هر ماه گویند و روزه گرفتن در این سه روز فضیلت دارد. فضیلت روزه این سه روز در ماه رجب بیشتر است. در این زمینه روایت ام داوود از امام صادق (ع)را نقل میکنیم. ام داوود (فاطمة دختر عبداللّه بن ابراهیم ) در فراق فرزندش داوود که توسط حکام بنی عباس دستگیر شده بود و مدت ها در زندان و سختی و از مادرش دور بود، روزی خدمت امام صادق (ع) رسید. امام به او فرمود: چه خبر از داوود داری؟ ام داوود گفت: دیگر از او ناامید شده و خبری از او ندارم. خیلی علاقه دارم او را ببینم. شما دعا بفرمایید او نجات یابد. حضرت فرمود: ماه رجب فرا رسیده است. ماهی مبارک و محترم است و دعا در آن مستجاب است. روز 13و 14و 15که ایّام البیض است، روزه بگیر و در روز پانزدهم غسل کن و... اعمال مفصّلی به نام اعمال ام داوود، در مفاتیح الجنان در اعمال ماه رجب ذکر شده است. ام داوود میگوید: آن اعمال را انجام دادم و داوود از زندان آزاد شد و خدمت امام صادق رسید.(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 94، ص 43) روزه گرفتن و اعتکاف در 13و 14و 15 هر ماه، از فضیلت خاصی برخوردار است و در ماه رجب شاید فضیلت بیشتری داشته باشد. و اگر چه سیزدهم رجب (ابتدای ایام البیض) مصادف با ولادت حضرت علی علیه السلام است ؛ ولی ایام البیض وآداب مربوط به آن، مرتبط با ولادت ایشان نیست. کدام پیامبر در بیت المقدس اعتکاف کرد؟ کسی به درستی نمیداند که این عبادت، از چه زمانی آغاز و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل گیری چه چیزهایی بوده است. اما با توجه به آیه 125 سوره بقره مبنی بر «و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند» (تفسر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة،1374، ج1، ص 447.)، میتوان نتیجه گرفت که اعتکاف در ادیان پیش از اسلام وجود داشته است (دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران، مر کز دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج9، ص 355.) و عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب میشده. و پیروان ایشان به این عمل مبادرت میورزیدند. لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا سازند. بیت المقدس از مکان هایی بود که همواره عده زیادی از انسان ها، برای اعتکاف در آن گرد میآمدند و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول میشدند. بزرگ این گروه، حضرت زکریا (ع) بود. (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص141) حضرت سلیمان (علیه السّلام) در مسجد بیت المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه وکمتر و بیشتر اعتکاف میکرد و آب و غذا برای آن حضرت فراهم میشد و او در همان جا به عبادت میپرداخت. (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص141) مرحوم مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی آورده است: براستی سلیمان همیشه در مسجد بیت المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه، کمتر و بیشتر، اعتکاف میکرد و غذا و آب خود را به آنجا میبرد و به عبادت میپرداخت. (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص141)
چه آیاتی در قرآن کریم، درباره مراسم اعتکاف و آداب آن ذکر شده است؟ آیاتی که درباره اعتکاف نازل شده، عبارت است از: «...وَ عَهِدْنَآ إِلَی إِبْرَ هِیمَ وَ إِسْمَـعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّـآئـِفِینَ وَ الْعَـکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ؛ (1) و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان پاک و پاکیزه کنید.» این آیه شریفه اشاره دارد به پیمانی که خداوند متعال از حضرت ابراهیم علیهالسلام و فرزند بزرگوارش گرفته است تا خانه خدا را برای طواف کنندگان و کسانی که در آن جا میخواهند معتکف شوند پاکیزه کنند. 2. «... وَأَنتُمْ عَـکِفُونَ فِی الْمَسَـجِدِ...؛ (2)... و در حالی که در مساجد مشغول اعتکاف هستید...» در این آیه شریفه چهار دستور الهی بیان شده است؛ از جمله آن چهار حکم، انجام دادن واجبات و مستحبات و ترک کردن برخی مباحات در حال اعتکاف در مساجد است. چنان که مشخص است، آیه اول، مسئله اعتکاف را در مسجدالحرام و اطراف خانه خدا و آیه دوم، اجرای این عمل الهی را در کلیه مساجد بیان کرده است. آنچه در قرآن کریم درباره اعتکاف مشاهده میشود، کلی است. جزئیات مراسم اعتکاف و آداب آن در روایات و کتب فقهی بیان شده است. ضمناً آیات 90، طه؛ 138، اعراف؛ 51 تا 53، انبیاء؛ 69 تا 74، شعراء؛ مسئله اعتکاف را درباره بت پرستان ـ که حاکی از جمع شدن به دور بتان و انجام دادن مراسم بت پرستی است ـ بیان میکند. اعتکاف، از نظر معنای لغوی، به معنای «محبوس ماندن» و «مدت طولانی در کنار چیزی بودن» است، ولی وقتی به عنوان یک عبادت از آن یاد میشود، مقصود، «ماندن در مسجد برای عبادت» است که دارای احکام و آداب مخصوصی است، از جمله آن که این مدت دست کم باید سه روز باشد و در آن سه روز، روزه گرفته شود و یک سری رفتارها و عادات نیز باید ترک شود.(3) اسلام با رهبانیت و کناره گیری از اجتماع، سخت مخالف است و حدیث مشهور: «لا رهبانیة فی الاسلام؛ در اسلام رهبانیت نداریم.» (4) شاهد این مطلب است، ولی با توجه به نیاز انسان، به خلوت کردن با خدای خود، آن را به گونهای صحیح و پسندیده، مورد توجه قرار داده است و برنامه هایی برای او در این زمینه ترتیب داده است که از خلوت بسیار ساده و مختصر نماز، شروع میشود و با خلوت شبانه ـ که برای نماز شب و مناجات شبانه پیشنهاد شده و کمیاز خلوت های اوقات نماز، طولانی تر و دارای آداب بیش تری است ـ ادامه مییابد: «وَ مِنَ الَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِی نَافِلَةً لَّکَ عَسَی أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا؛ (5) و پاسی از شب را ]از خواب برخیز و[ قرآن ]و نماز[ بخوان. این یک وظیفه اضافی برای توست؛ امید است که پروردگارت تو را به مقامیدر خور ستایش برانگیزد.» این سیر تکاملی در برنامه خلوت، پس از تهجد شبانه، با خلوت اعتکاف که دست کم سه روز ادامه مییابد، کامل میشود که پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نیز بر همین اساس، دهه هایی را از برخی ماه ها، مانند ماه رمضان در مسجد اعتکاف میکردند. (6) با بیان این مطالب، فلسفه برنامه اعتکاف روشن میشود و با توجه به این مطلب است که انسان میتواند برنامه اعتکاف را هر چه پربارتر نماید، زیرا میفهمد غرض از این گونه خلوت گزینی ها، توسعه و تعمیق توجهات خود به خداوند متعال است؛ به همین جهت است که اگر هر چه از چیزهایی که بین او و توجه به خدا فاصله میاندازد، بکاهد، از اعتکاف، بهره بیش تری میبرد؛ مانند: کم خوردن و آشامیدن، توجه بیشتر به عبادات درحال اعتکاف. در عین حال چون خداوند متعال نخواسته است، شخص مسلمان، ارتباطش از جامعه قطع شود؛ به همین منظور، به او اجازه داده است در ایام اعتکاف، برای انجام وظایف ضروری و عاطفی از مسجد خارج شود؛ اموری مانند: عیادت مریض، تشییع جنازه، تهیّه غذا و لباس مورد نیاز و.... (7) خلاصه آن که انسان باید به گونه ای اعتکاف کند که خدا از او میخواهد و احکامش در رساله ها و کتاب ها موجود است، نه آن گونه ای که سلیقه و یا احساسات او ایجاب میکند. چرا اعتکاف باید در مساجد جامع انجام شود؟ مساجد جامع چه تفاوتی با مساجد دیگر دارد؟ اعتکاف باید در مسجد جامع شهر باشد نه مسجد محلّه؛ زیرا در این باره روایاتی از ائمه معصومین(ع) وارد شده است. به عنوان نمونه، در روایتی امام جعفر صادق(ع) فرمود: «لا یکون اعتکاف ألاّ بصومٍ و لا اعتکاف الاّ فی مسجد تجمع فیه...؛ اعتکاف با روزه گرفتن و مسجدی که در آن جماعت جمع شوند (مسجد جامع) تحقق پیدا میکند».(8) تفاوت مسجد جامع با مساجد دیگر: مسجد جامع، مسجدی است که منسوب به محلّه یا بازار و مانند آن نباشد و محلّ اجتماع عموم مسلمانان شهر یا روستا باشد. از جمله امتیازات این مسجد، آن است که اعتکاف به این مسجد اختصاص دارد و نماز در آن معادل است با صد نماز که در خانه گزارده شود. در روایتی امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) فرمود: «نشستن در مسجد جامع افضل است از نشستن در بهشت، چرا که نشستن در بهشت به دلخواه انسان است ولی نشستن در مسجد برای خشنودی خدا است».(9) پینوشتها: 1. سوره بقره،آیه 125 . 2. سوره بقره، آیه 187. 3. تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج 1، ص 649، نشر دارالکتب السلامیة. 4. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 65، ص 319، نشر وفاء بیروت. 5. سوره اسراء، آیه 79. 6. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص 408، نشر مؤسسه انتشارات عصر ظهور. 7. عروة الوثقی، سید یزدی، ج 2، ص 255، نشر مؤسسه علمی. 8. بحارالانوار، محمد باقر مجلسی(ره)، ج 94، ص 128 - 130، 9. سید مصطفی حسینی دشتی، معارف و معاریف، ج 9، ص 352 فارس
۱۳/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]
صفحات پیشنهادی
تاریخچه اعتکاف و پیامبری که اعتکاف کرد
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۰ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به سوالاتی درباره تاریخچه اعتکاف و اینکه کدام پیامبر در بیتالمقدس اعتکاف کرده است پاسخ داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در پرسش و پاسخ این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده آمده است پرسش هرعصبانیت وهابیت از اعتکاف! + فیلم
در آستانه ایام اعتکاف ماه رجب عصبانیت وهابیت از اعتکاف فیلم شبکه وهابی کلمه از ترویج اعتکاف در بین شیعیان ابراز نگرانی کرد علت این عصبانیت زمانی مشخص می شود که نوع تبلیغات آنها در مورد شیعیان را مورد بررسی قرار دهیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز وهابيت به کمک ثروت قابل توجهاجرای طرح سراسری «با قرآن در زلال اعتکاف»
پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳ ۲۳ رئیس اداره تبلیغات اسلامی شمال کرج گفت آئین معنوی اعتکاف سبب میشود که انسان از فضای مادی حاکم بر جوامع خارج شده و به فضای جدید معنوی پا بگذارد حجتالاسلام محمدرضا معینی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه البرز با اشاراعمال اعتکاف
توقف در مسجد به قصد عبادت را اعتکاف گویند اعمال روز سيزدهم رجبروز سيزدهم ماه رجب مصادف با ولادت اميرالمؤمنين حضرت على ع است و اوّلين روز از ايّام البيض است روزه گرفتن در روز سیزده رجب و دو روز بعد ثواب فراوانى دارد و هر كس كه بخواهد عمل امّ داوود را به جای آوعربپور: اعتکاف، پله خوبی برای رسیدن به ماه رمضان است
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۱ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت یکی از فرصتهای معنوی که سالهاست مورد استقبال قرار گرفته فرصت ماه رجب و برنامه اعتکاف است حجتالاسلام مهدی عربپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کویر اظهار کرد اعتکاف یکی ازاعتکاف چیزی از جنس کربلا / سخنانی از علیرضا پناهیان
فیلم اعتکاف چیزی از جنس کربلا سخنانی از علیرضا پناهیان شناسهٔ خبر 2566334 - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 64 MB وقتی همه دین را فراموش میکنند تو در اوج در یاد خدا باش وقتی همه دنیا پرستی میکنند تو در اوج خدا پرستی کن وقتی همهکدام اعتکاف باطل است؟
کدام اعتکاف باطل است اعتکاف همچون نماز نیست تا بتوان آن را در هر مکانی به جا آورد و ارزش اعتکاف به حدی است که یکی از برجستهترین ارکان دین یعنی روزه شرط آن قرار میگیرد واژه عبادت در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى خضوع است و طبرى در تفسیر جامع البیان مىگویداجازه شوهر در اعتكاف
احکام اجازه شوهر در اعتكاف آيا زن براى رفتن به اعتكاف نياز به اجازه شوهر دارد و اگر بدون اجازه برود آيا اعتكافش صحيح است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از اعمال مستحبی مسئله اعتکاف است حال سوالی که مطرح است اینکه آيا زن براى رفتن به اعتكاف نياز به اجازه شوهر دارد وجدیدترین پاسخهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اعتکاف
پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳ ۵۱ اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است و در اصطلاح فقهی عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند با شرایطی که خواهد آمد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری جدیدترین استفتائاتحکم نيابت اموات در اعتكاف
احکام حکم نيابت اموات در اعتكاف آيا نيابت اعتكاف از طرف عده اى از اموات صحيح است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص اعمال اعتکاف اینکه آيا نيابت اعتكاف از طرف عده اى از اموات صحيح است همه مراجع خير به نيابت از چند نفر مرده صحيح نيست ولى مى توبرای شرکت در مراسم اعتکاف سرچشمه ثبت نام کنید
برای شرکت در مراسم اعتکاف سرچشمه ثبت نام کنید فرهنگ > دین و اندیشه - همزمان با فرارسیدن ماه رجب مراسم معنوی اعتکاف ویژه برادران طلاب و دانشجو در مجتمع سرچشمه ماه برگزار می شود به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجتمع فرهنگی سرچشمه این مراسم از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ملکوتی: اعتکاف فرصتی برای خودسازی روح انسان است
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ رئیس اداره تبلیغات اسلامی گچساران گفت ماه رجب و آیین اعتکاف فرصتی برای خودسازی روح انسان و قرار گرفتن در مسیر نورانی بازگشت به سوی خداوند است حجتالاسلام سیدعبدالرحیم ملکوتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه همراسم معنوی اعتکاف در یادمان شهدای هفتم تیر
مراسم معنوی اعتکاف در یادمان شهدای هفتم تیر شناسهٔ خبر 2561693 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی همزمان با فرارسیدن ماه رجب المرجب مراسم معنوی اعتکاف ویژه برادران طلاب و دانشجو از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود به گزارش خبرگجدیدترین پاسخهای رهبر انقلاب درباره اعتکاف |اخبار ایران و جهان
جدیدترین پاسخهای رهبر انقلاب درباره اعتکاف پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری جدیدترین استفتائات از ایشان درباره احکام اعتکاف را به شرح زیر منتشر کرده است کد خبر ۴۹۶۱۰۶ تاریخ انتشار ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶ ۳۶ - 30 April 2015 اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است و در اصطعلی تقوی: اعتکاف نوعی بازیابی هویت دینی افراد است
شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۶ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان گفت باید طعم شیرین و لذت معنویت در مراسم اعتکاف چشیده شود و این بهترین تشویق برای حضور جوانان در این مراسم است حجتالاسلام و المسلمین علی تقوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسفضیلت اعتکاف معادل طواف خانه خدا/ اعتکاف، جلوگاه تعظیم بندگی الله
یادداشت فضیلت اعتکاف معادل طواف خانه خدا اعتکاف جلوگاه تعظیم بندگی الله شناسهٔ خبر 2564698 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اکنون که در واپسین لحظات برگزاری اعتکاف سال جاری آن هم با حضور حداکثری جوانان خداجوییم بنا داریم نکات کلیدیدو نکته مهم در اعتکاف
بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان و ایام البیض ماه رجب است اعتکاف چیست اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است ولی در شرع اسلام اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است اعتکاف مخصوص دین اسلام نیس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها