تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834418925
دلایل ذکر نام حضرت علی (ع) در اذان و اقامه |اخبار ایران و جهان
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دلایل ذکر نام حضرت علی (ع) در اذان و اقامه
یکی از مسائلی که ممکن است ذهن برخی را مشغول کرده باشد، این است که چرا شیعیان در اذان و اقامه شهادت به ولایت حضرت علی (ع) میگویند؟ آیا دلایل روایی یا قرآنی در این زمینه وجود دارد؟
کد خبر: ۴۹۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸ - 02 May 2015
برای کسانی که خود را «شیعه» حضرت امام علی (ع) میدانند، کسب شناخت و معرفت نسبت به شخصیت آن امام معصوم (ع) یک فریضه است که هر نوع قصور و مسامحه در این امر، زیانهایی چون از دستدادن فیض شناخت و آگاهی نسبت به کسی را به همراه دارد که حتی بیگانگان در مقام والای او به شگفتی افتادند و سر خضوع فرود آوردند.
به گزارش ایسنا، سیزدهمین روز از ماه پرفیض رجب، مختص بزرگمرد تاریخ، مولا علی (ع) است؛ امامی که از یمن برکت قدمهایش حتی دیوار کعبه تاب نیاورد و آغوشش را به روی بهترین خلق خدا باز کرد تا جهانیان تا ابد بزرگی و عظمت او را به یاد داشته باشند.
بنا به نوشته مورخین، امام علی (ع) در روز جمعه 13 رجب سال سیام عام الفیل در خانه خدا متولد شد. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف - عموی پیامبر (ص) - و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراین امام علی (ع) از هر دو طرف، هاشمینسب است.
مادر آن حضرت، خداپرست بوده و با دین حنیف ابراهیم زندگی میکرده و پیوسته به درگاه خدا مناجات کرده و تقاضا میکرد که وضع این حمل را بر او آسان گرداند. فاطمه بنت اسد در حالی که هنگام تولد فرزندش فرا رسیده بود به زیارت خانه خدا رفت و گفت: «خدایا من به تو و به آنچه از رسولان و کتابها از جانب تو آمدهاند، ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق میکنم و اوست که این بیت عتیق را بنا نهاده است. به حق آنکه این خانه را ساخته و به حق مولودی که در شکم من است، ولادت او را بر من آسان گردان».
در این هنگام به فرمان خدا، دیوارهای کعبه شکافت و فاطمه به درون خانه رفت و دیوار به هم برآمد. فاطمه پس از سه روز بیرون آمد و در حالی که امیرالمؤمنین (ع) را در آغوش داشت، گفت: «من به خانه خدا وارد شدم و از میوههای بهشتی و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بیرون آیم هاتفی ندا کرد ای فاطمه، نام او را علی بگذار که او علی است و خداوند علی الاعلی میفرماید من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تأدیبش کردم و او را به غامض علم خود آگاه گردانیدم و اوست که بتها را در خانه من میشکند و اوست که در بام خانهام اذان میگوید و مرا تقدیس و پرستش مینماید. خوشا بر کسی که او را دوست داشته باشد و فرمانش را اطاعت کند و وای بر کسی که با او دشمنی کرده و از او نافرمانی کند» و چنین افتخار منحصر بهفردی که برای علی (ع) به خاطر ولادت در داخل کعبه حاصل شده است، برای احدی از عموم افراد بشر به دست نیامده است.
اگر به مقاطع گوناگون زندگی این بزرگمرد تاریخ بنگریم، میبینیم که در دوران زندگی اولین پیشوای شیعیان، اتفاقات بسیار زیادی رخ داد و ایشان همواره در تمام مسائلی که مربوط به اسلام میشد، پیشتاز بود و از هیچ کمکی در این راستا کوتاهی نکرد و از جان و مال خانواده و همه چیز خود گذشت تا اسلام ناب محمدی حفظ شود.
حضرت علی (ع) نخستین یاور پیامبر (ص):
پس از وحی خدا و برگزیدهشدن حضرت محمد (ص) به پیامبری و سه سال دعوت مخفیانه، سرانجام پیک وحی فرا رسید و فرمان دعوت همگانی داده شد. در این میان تنها حضرت علی (ع) مجری طرحهای پیامبر (ص) در دعوت الهیاش و تنها همراه و دلسوز آن حضرت در ضیافتی بود که وی برای آشناکردن خویشاوندانش با اسلام و دعوتشان به دین خدا ترتیب داد. در همین ضیافت، پیامبر (ص) از حاضران سوال کرد: چه کسی از شما مرا در این راه کمک میکند تا برادر و وصی و نماینده من در میان شما باشد؟ فقط علی (ع) پاسخ داد: ای پیامبر خدا! من تو را در این راه یاری میکنم. پیامبر (ص) بعد از سه بار تکرار سؤال و شنیدن همان جواب فرمود: ای خویشاوندان و بستگان من، بدانید که علی (ع) برادر و وصی و خلیفه پس از من در میان شماست.
از افتخارات دیگر حضرت علی (ع) این است که با شجاعت کامل برای خنثی کردن توطئه مشرکان مبنی بر قتل رسول خدا (ص) در بستر ایشان خوابید و زمینه هجرت پیامبر (ص) را آماده ساخت.
دلایل ذکر شهادت بر ولایت علی (ع) در اذان و اقامه:
یکی از مسائلی که ممکن است ذهن برخی را مشغول کرده باشد، این است که چرا شیعیان در اذان و اقامه شهادت به ولایت حضرت علی (ع) میگویند؟ آیا دلایل روایی یا قرآنی در این زمینه وجود دارد؟
در این رابطه ابتدا به روایاتی که در این مورد وارد شده، اشاره میکنیم. در روایاتی چند آمده است که شهادت ثالثه و آوردن نام علی (ع) بعد از «لا اله الا الله» و «محمدا رسول الله» با خلقت آسمانها و زمین و عرش و کرسی و ... توأم بوده است.
امام صادق (ع) فرموده است: خداوند تعالی بعد از خلقت آسمانها و زمین امر فرمود که منادی به این سه شهادت ندا دهد.
آن امام همام در حدیثی دیگر فرموده است: خداوند با خلق عرش و کرسی و ... بر آنها نوشت «لا اله الا الله، محمدا رسول الله، علی امیرالمؤمنین» و آنگاه فرمود «فاذا قال احدکم لا اله الا الله محمدا رسول الله فلیقل علی امیرالمؤمنین ولی الله؛ پس زمانی که کسی از شما گفت لا اله الا الله و محمدا رسول الله، سپس باید بگوید علی امیرالمومنین ولی الله».
از بعضی از روایات نبوی استفاده میشود که ذکر امام علی (ع) بعد از ذکر خدا و حضرت رسول (ص) چه در اذان باشد یا غیر اذان، جایز است و در نزد خدا محبوبیت دارد.
در اینجا ممکن است سؤال شود پس چرا خود پیامبر (ص) آن را در اذان نیاورده است؟ در جواب میتوان گفت که اولا تقیه اقتضاء میکرده است که نام علی (ع) در اذان نیاید، همان طوری که اقتضاء میکرده است در قرآن به این نام تصریح نشود. ثانیا در کتاب السلافه فی امر الخلافه آمده است که سلمان فارسی در اذان خود شهادت ثالثه را اضافه نمود و همین موجب شد که بعضی از صحابه به نزد پیامبر شکایت ببرند ولی پیامبر (ص) به اعتراض آنها توجهی ننمود و مهر تایید بر کار سلمان زد و همچنین در این کتاب آمده است که بعد از واقعه غدیر، اباذر غفاری در اذان خود بعد از شهادتین به ولایت امیرمؤمنان علی (ع) شهادت داد، جمعی از منافقین این را نپسندیدند و آنچه را دیده بودند به عنوان اعتراض بر پیامبر (ص) عرضه کردند. پیامبر (ص) فرمود «اما وعیتم خطبتی یوم الغدیر لعلی بالولایه؟ پس چه بود معنای خطبه طولانی من که در آن صحرا و گرمای شدید برای شما خواندم؟ آیا معنای آن غیر از این بود که علی امیرالمؤمنین ولی خداست؟» و در ادامه فرمود «مگر نشنیدهاید که من گفتم آسمان سایه نیفکنده و زمین در خود جای نداده، کسی را که راستگوتر از اباذر باشد» و آنگاه سرانجام آن گروه معترض را برملا نمود و فرمود «انکم لمنقلبون بعدی علی اعقابکم».
ممکن است برخی این دیدگاه را اینگونه نقد کنند که اولا تقیه قابل اثبات نیست؛ پس به روایاتی که در آن، صورت اذان نقل شده است بدون شهادت ثالثه عمل میشود. ثانیا در سند روایاتی که نقل کردهاید مناقشه میشود:
الف - روایت امام صادق (ع) را که فرمود «فلیقل علی (ع) امیرالمؤمنین ولی الله» کسی نقل نکرده مگر احتجاج طبرسی و احتجاج طبرسی کتابی است که غالب اخبار و روایاتش مرسل است و این روایت هم مرسلا نقل شده است؛ یعنی طبرسی در سال 558 هجری وفات نموده است و امام صادق (ع) در سال 148 هجری اما در عین حال میگوید «روی القاسم بن معاویه قال قلت لابی عبدالله ...» پس روایات او عاری از سند است و او خود در اول کتابش به این اعتراف مینماید.
ب- عدهای از علما در اعتبار کتاب احتجاج تشکیک کردهاند و گفتهاند محتمل است این کتاب به شش نفر منسوب باشد.
ج- در کتاب رجال نامی از قاسم بن معاویه برده نشده است؛ پس حال این راوی مجهول است. بله، در بین روات شخصی بنام قاسم بن یزید بن معاویه است اما این شخص راوی روایت احتجاج نمیباشد.
در جواب نقد اول میگوییم که شکی نیست پیامبر عظیمالشان اسلام واقف به عظمت ولایت بوده و به خاطر همین آن را از اول بعثت اعلام کرده است اما از آیات قرآن این نکته را استنباط میکنیم که آن حضرت از اعلام رسمی و گسترده آن ابا داشته است و شاهد ما لحن تند این آیه قرآن است که قبل از واقعه غدیر نازل شده است: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک فان لم تفعل فما بلغت رسالته، ای رسول، آنچه بر تو نازل شده ابلاغ کن که اگر این کار را نکنی رسالت خود را انجام ندادهای».
آیا ترس پیامبر (ص) نسبت به مسائل کوچک و شخصی بوده است یا خوف این را داشتهاند که با اعلام این نکته، اساس اسلام و نهالی که برای رشد و شکوفاییاش آن همه زحمت کشیده شده در معرض خطر قرار گیرد؟
و این همان است که در آن ماجرا خداوند پیامبرش را این گونه مورد خطاب قرار میدهد که «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون» و لذا بزرگانی چند، عدم جعل شهادت به ولایت حضرت علی (ع) را در اذان و اقامه در این راستا ارزیابی مینمایند، بلکه عقیده دارند که عدم تصریح به ولایت آن حضرت در قرآن هم به خاطر تقیه بوده است؛ همان طوری که در روایت هم بدان اشاره شده است زیرا کنایه و عدم تصریح در عین زیبایی مضاعف هم وافی به مقصود است و هم موجب عدم تحریک معاندان در اسقاط آیات قرآن میگردد و همین عاملی در حفظ اسلام گشته است.
و اما جواب نقد دوم: کسی از علماء از اینگونه روایات به جزئیت شهادت ثالثه استدلال ننموده است و لذا از فقهای شیعه کمتر کسی پیدا میشود که گفته باشد شهادت ثالثه جزء اذان است. منتهی از مجموع ادلهای که در نزد آنها بوده گفتهاند که مستحب است شهادت ثالثه در اذان گفته شود اما نه به قصد جزئیت. همان طوری که مستحب است بعد از شهادت به رسالت پیامبر (ص) گفته شود «اللهم صل علی محمد و اله». علاوه بر این، روایاتی که اینگونهاند اگر به اخبار تسامح در ادله سنن ضمیمه گردند میتوانند مورد توجه قرار گیرند؛ لذا از امام صادق (ع) روایت شده است که «من بلغه عن النبی (ص) شی من الثواب فعمله کان له اجرا ذلک و ان کان رسول الله لم یقله».
بله، علمایی قائل به جزئیت یا وجوب شهادت ثالثه در اذان شدهاند اما نه با اتکاء به این روایات ضعیف بلکه برای فتوای به وجوب خود دلیل اقامه کردهاند و این روایات را به عنوان یکی از مؤیدات ذکر نمودهاند. مثلا صاحب کتاب الشهاده بالولایه فی الاذان، پیرامون روایت احتجاج مینویسد: «صاحب احتجاج در این کتاب اسانید روایات را نیاورده است و لذا از جهت علمی، فقیه نمیتواند به چنین روایاتی اعتماد کند و به استحباب فتوی دهد اما علمای ما به مفاد این روایات فتوی دادهاند و این قاعده مورد پذیرش خیلی از علماء میباشد که عمل مشهور به روایت مرسله یا ضعیف، نقص سند آن روایت را جبران میکند.» و در ادامه بحث در همان کتاب میگویند: «الان شهادت ثالثه شعار شیعه شده است و لذا بعضی از بزرگان مثل مرحوم حکیم در کتاب مستمسک قائل به وجوب شهادت ثالثه در اذان میباشد، به لحاظ اینکه این شعار مذهب شده است و ترک آن به مذهب ضرر میرساند.» پس این احتمال، قوی مینماید که بگوییم شهادت ثالثه از زمان پیامبر (ص) در اذان داخل شده است و آنگاه که شیعه از تقیه خارج شد، رواج پیدا نمود و لذا نمیتوانیم این گفتار را درست ارزیابی نماییم که «شهادت ثالثه (داخل کردن اشهد ان علی ولی الله) از جمله کارهایی است که صفویه در اذان مرتکب شدهاند و این همان است که بعضی از غلات سعی در تنفیذ آن در قرن چهارم هجری داشتهاند اما علمای شیعه امامیه آن را به شدت مردود و بدعت حرام شمردهاند، همان طور که صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه نقل نموده است».
میتوانیم با این گفتار موافق باشیم که «در زمان صفویه شیعه از تقیه خارج گشت و در پرتو درایت محقق کرکی در این زمان دو جمله اشهد ان علی ولی الله و حی علی خیرالعمل که در اثر حملات دشمنان کینهتوز (بین سالهای 528-447) از بین مردم رخت بسته بود، احیاء گردید».
نتیجه اینکه از لحاظ تاریخی این احتمال بسیار قوی است که اصل تشریع شهادت ثالثه در اذان در زمان پیامبر (ص) اتفاق افتاده اما روی جهاتی در آن زمان اعلام نشده است و این نهتنها مورد تأیید ادله خاصی است که بیان شد، به وسیله ادله عامه ولایت حضرت علی (ع) نیز تأیید میشود ولی با این حال، علمای شیعه میگویند چون اذان عبادت است و این احتمال وجود دارد که شهادت ثالثه جزء آن نباشد، مستحب یا واجب است که آن را بهجا آورند اما نه به قصد جزئیت و تفاوت اذان با سایر عبادات مثل نماز در این است که در بین اذان میتوان حتی کلام بیهوده گفت چه برسد به کلام حقی اما نماز از چنین خصوصیتی برخوردار نیست.
احادیثی گهربار از حضرت علی (ع):
* زاهد در دنیا کسی است که حرام بر صبرش غلبه نکند و حلال از شکرش باز ندارد.
* همانا بر شما از دو چیز میترسم؛ درازی آرزو و پیروی هوای نفس. اما درازی آرزو سبب فراموشی آخرت شود و پیروی از هوای نفس، آدمی را از حق بازدارد.
* هر که خیر جوید سرگردان نشود و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.
* عالمانه سخن گویید تا قدر شما روشن گردد.
* فقر و تنگدستی و طول عمر را به خود تلقین نکن.
* خداوند شش کس را به شش خصلت عذاب کند؛ آدمی را به تعصب، خان را به تکبر، فرمانروا را به جور، فقیه را به حسد، تاجر را به خیانت و روستایی را به جهالت.
* اخلاق خود را رام خوبیها کنید و به بزرگواریهایشان بکشانید و خود را به بردباری عادت دهید.
* هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش که نه پشتی دارد تا سوارش شوند و نه پستانی تا شیرش دوشند.
* دو تن به خاطر من هلاک شدند؛ دوستی که اندازه نگاه نداشت و دشمنی که بغض مرا در دل کاشت.
* قناعت، مالی است که پایان نمییابد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]
صفحات پیشنهادی
دلایل ذکر نام حضرت علی (ع) در اذان و اقامه
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱ ۱۸ برای کسانی که خود را شیعه حضرت امام علی ع میدانند کسب شناخت و معرفت نسبت به شخصیت آن امام معصوم ع یک فریضه است که هر نوع قصور و مسامحه در این امر زیانهایی چون از دستدادن فیض شناخت و آگاهی نسبت به کسی را به همراه دارد که حتی بیگانگان در مقانظافت خیابانهای اطراف حرم امام علی(ع) |اخبار ایران و جهان
نظافت خیابانهای اطراف حرم امام علی ع کد خبر ۴۹۵۰۳۳ تاریخ انتشار ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۵۳ - 26 April 2015 در پى فراخوان تولیت آستان حرم امام علی ع و دعوت از تمامى اقشار جامعه جهت خدمت رسانى به بارگاه مطهر امام اول شیعیان و شهر نجف اشرف صدها تن از خادمان افتخارى خیابانهاى اطلیلة الرغائب؛ شب قدر آرزوها |اخبار ایران و جهان
لیلة الرغائب شب قدر آرزوها درمیان ایام و لیالی ماه رجب اولین شب جمعه آن نامی خاص به خودگرفته است این نام ویژه که پیامبراکرم ص حلقه اتصال ملک وملکوت از آن خبرداده اند لیلة الرغائب است کد خبر ۴۹۳۹۴۴ تاریخ انتشار ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۴ - 23 April 2015 درمیان ایام و لیالاستفتائات رهبر انقلاب درباره اعتکاف منتشرشد |اخبار ایران و جهان
استفتائات رهبر انقلاب درباره اعتکاف منتشرشد در آستانه سیزدهم رجب و آغاز ایامالبیض و شروع مراسم اعتکاف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR احکام مربوط به معتکفین را منتشر کرده است کد خبر ۴۹۶۲۵۶ تاریخ انتشار ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲ ۲۷ - 30 April 2015 در آستانه سیزدهم رجب و آغاز ایاماحسن القصص ماه رجب |اخبار ایران و جهان
احسن القصص ماه رجب برخي از مردم مکه در سايه کعبه نشسته بودند ديدند بانوئي باوقار و حيا و متانت به گرد کعبه آمد و خود را به ديوار ملتزم ساخت و گفت خداوندا به حق آن کسي که اين خانه را ساخت و به حق اين خانه ولادت اين کودک را در وجودم آسان گردان کد خبر ۴۹۶۱۲۱ تاریخ انتشار ۱۰ ارديآیتاللهتسخیری از بیمارستان مرخص میشود |اخبار ایران و جهان
آیتاللهتسخیری از بیمارستان مرخص میشود معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عمل جراحی کوچک آیت الله تسخیری در بیمارستان رشت گفت ایشان تا ۴۸ ساعت آینده از بیمارسان مرخص میشود کد خبر ۴۹۶۲۳۵ تاریخ انتشار ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۳ - 30 April 2015 معاون درمان دانشگجدیدترین پاسخهای رهبر انقلاب درباره اعتکاف |اخبار ایران و جهان
جدیدترین پاسخهای رهبر انقلاب درباره اعتکاف پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری جدیدترین استفتائات از ایشان درباره احکام اعتکاف را به شرح زیر منتشر کرده است کد خبر ۴۹۶۱۰۶ تاریخ انتشار ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶ ۳۶ - 30 April 2015 اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است و در اصطحج تمتع بدون هیچ مشکلی برگزار میشود |اخبار ایران و جهان
حج تمتع بدون هیچ مشکلی برگزار میشود ناصر خدرنژاد در گفتگو با نسیم افزود تمتع با عمره متفاوت است و سازمان تمام تلاش را برای اعزام شایسته زائران ایرانی انجام میدهدU تعداد کمی از عمره انصراف دادهاند کد خبر ۴۹۳۲۸۷ تاریخ انتشار ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳ ۵۸ - 20 April 2015 ناصر خدرنپیام آیتالله صافی به مناسبت حلول ماه رجب |اخبار ایران و جهان
پیام آیتالله صافی به مناسبت حلول ماه رجب آیتالله صافیگلپایگانی در پیامی به مناسبت حلول ماه رجب گفت هرگز هرگز نمیتوان برای قرب به خداوند و رسیدن به مقام والای انسانیت ارزشی مادی معیّن کرد کد خبر ۴۹۳۰۱۲ تاریخ انتشار ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۳ - 20 April 2015 آیتالله صافیگدولتسعودیصلاحیتمدیریتحرمینشریفینراندارد |اخبار ایران و جهان
دولتسعودیصلاحیتمدیریتحرمینشریفینراندارد عضو بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه تعلیق عمره زائران ایرانی اقدام مناسب و شایستهای است گفت حوادث اخیر عربستان نشان داد که دولت سعودی صلاحیت مدیریت برحرمین شریفین را ندارد کد خبر ۴۹۱۷۲۷ تاریخ انتشار ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹ ۲۷ -آغاز مراسم اعتکاف |اخبار ایران و جهان
آغاز مراسم اعتکاف کد خبر ۴۹۶۵۰۱ تاریخ انتشار ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲ ۴۲ - 01 May 2015 مطالب مرتبط استفتائات رهبر انقلاب درباره اعتکاف منتشرشدتذکر ابوترابیفرد به یک روزنامه |اخبار ایران و جهان
تذکر ابوترابیفرد به یک روزنامه کد خبر ۴۹۳۷۵۶ تاریخ انتشار ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۱ - 22 April 2015 نایبرئیس مجلس شورای اسلامی در پی انتشار کاریکاتوری در روزنامه همشهری که فرهنگیان را مدنظر قرار داده بود به مسئولان این روزنامه تذکر داد به گزارش خانه ملت محمدحسن ابوترابیفردهشدار ایران به عربستان درباره تجاوز به یمن/ واکنش اردوغان به قطعنامه پارلمان اروپا درباره ارامنه/ هشدار آمریکا
هشدار ایران به عربستان درباره تجاوز به یمن واکنش اردوغان به قطعنامه پارلمان اروپا درباره ارامنه هشدار آمریکا درباره تهدید روسیه علیه اروپا هشدار رئیس جمهور ایران به عربستان سعودی درباره تجاوز به یمن رد طرح چهار ماده ای ایران از سوی دولت مستعفی یمن وقوع حملات تروریستی در افغواکنشپاکستانبهقطعنامهشورایامنیتعلیهیمن |اخبار ایران و جهان
واکنشپاکستانبهقطعنامهشورایامنیتعلیهیمن وزارت خارجه پاکستان امروز شنبه با صدور بیانیهای به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه یمن واکنش نشان داد کد خبر ۴۹۲۵۴۶ تاریخ انتشار ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹ ۲۹ - 18 April 2015 وزارت خارجه پاکستان امروز شنبه با صدور بیانیهای بهدلايل جدايي علي كريمي از تيم ملي فوتبال |اخبار ایران و جهان
دلايل جدايي علي كريمي از تيم ملي فوتبال عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال دلایل جدایی علی کریمی را از تیم ملی اعلام کرد کد خبر ۴۹۵۶۵۱ تاریخ انتشار ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۱ - 28 April 2015 عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال دلایل جدایی علی کریمی را از تیم ملی اعلام کرد به گزارش خبرنگا«پروژه شتر» نام توهین آمیز بانک انگلیسی علیه ایرانیان ! |اخبار ایران و جهان
پروژه شتر نام توهین آمیز بانک انگلیسی علیه ایرانیان شرکت حقوقی بلاک استون همچنین در بیانیه ای گفته است رویال بانک اسکاتلند این عملیات را پروژه شتر نام داده که این عنوان عمیقا توهین آمیز و نشانه فرهنگ ریشه دار نژادپرستی در این بانک است کد خبر ۴۹۵۳۷۵ تاریخ انتشار ۰۷ اردعلی عبدالله صالح: با قطعنامه همکاری میکنم |اخبار ایران و جهان
علی عبدالله صالح با قطعنامه همکاری میکنم رییس جمهوری سابق یمن خواستار متوقف شدن تجاوز نظامی به کشورش شده و از تعامل و همکاری مثبت خود با قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است کد خبر ۴۹۳۰۰۷ تاریخ انتشار ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۴ - 20 April 2015 پایگاه خبری الیوم السا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها