تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834622284
قرآن از نگاه دانشمندان غربی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
قرآن از نگاه دانشمندان غربی
اندیشمندان با توجه به حقایق و آموزههای شگفتانگیز قرآن و بدون توجه به زندگی مسلمانان امروزی به حقانیت دین اسلام پی میبرند و جالب این که عدهای از آنها بعد از پذیرش دین اسلام اعلام میکنند که مسلمانان خود از آموزههای قرآن و اسلام فاصله گرفتهاند.
چکیده اندیشههای سازگار و ناسازگار درباره ادیان به ویژه اسلام مدتها است که در حال ایجاد یا شکلپذیریاند. رشد جوامع غربی و تسلط آنها بر صنعت و فنآوری موجب گردیده است کشورهای مسلمان در بعضی جهات با یکدیگر همسو نباشند. این پژوهش به بررسی ورود قرآن به غرب در زمان رنسانس نیز میپردازد و در نهایت با بیان گوشهای از نقش عظمت قرآن ـ منبع اصلی پیشرفت گروهی از اندیشمندان صاحبنام جهان، علاوه بر مستشرقان ـ میکوشد جوامع مسلمان را همسو و قرآن و دین اسلام را جهانیتر سازد. واژههای اصلی: قرآن، ماهیت، غرب، دانشمندان. مقدمه قرآن مجید سنگ بنای تمدن اسلامی است و در فرهنگ بشری شخصیتی مؤثرتر و انقلاب انگیزتر از حضرت محمد(ص) و کتابی فرهنگ آفرینتر و زندگی سازتر از قرآن نداریم.در این مقاله با جمعآوری نظرات دانشمندان بزرگ جهان درباره قرآن و معارف الهیاش، گامی برای شناخت بهتر قرآن برمیداریم. حضور قرآن در غرب قرآنی که برای اولین بار در جهان غرب عرضه شد، بیشک علاوه بر نسخه اصل عربی، به زبان دیگری نیز بود. تاکنون بیش از دویست و نود و پنج ترجمه کامل و یکصد و سی و یک ترجمه ناقص یا برگزیده از قرآن مجید به زبان انگلیسی نشر یافته شده است. نخستین ترجمه ناقص در سال 1515 م و اولین ترجمه کامل انگلیسی توسط الکساندر راس اسکاتلندی از روی ترجمه فرانسوی قرآن، انجام و در سال 1649م منتشر شد (اسعدی، مرتضی، کتابشناسی جهانی قرآن مجید، 40). بیش از ششصد سال است که قرآن و آموزههای آن وارد جهان غرب شده و تاکنون بیش از 6 ترجمه معروف و معتبر انگلیسی با نثر روان انگلیسی ـ آمریکایی، در غرب به چاپ رسیده است. ترجمه جورج سیل (1734 م): تا سال 1980 م یکصد و پنج بار. ترجمه رادول (1861 م): تا 1980 م: سی و دو مرتبه. ترجمه پالمر (1880 م): تا سال 1980 م: پانزده مرتبه. ترجمه پیکتال (1930 م): تا سال 1980 م: بیست و چهار بار. ترجمه ن . ج. داود (1956 م): بعدها انتشارات پنگوئن چاپ کرد. ترجمه آرتور آربری (1955 م): بارها در ایران و اروپا چاپ شد. بعد از ورود قرآن به اروپا و جهان غرب، سیلی از نظرات و عقاید پیرامون اسلام به راه افتاد تا جایی که امروزه عدهای با نام اسلامشناس یا خاورشناس (Orientalist) شناخته شدهاند که نظرات خود در مورد قرآن و اسلام را از روی بینش و تعصب بیان میکنند. قرآن از دوره رنسانس مورد توجه و تحقیق تعدادی از دانشمندان غربی قرار گرفت. از رنسانس (Renaissance) در فارسی به «عصر نوزایی تجدید حیات، احیا و ...» یاد میشود (دهخدا، علی اکبر، لغتنامه دهخدا) و در اصطلاح به دورهای میگویند که در اواخر سدههای میانی و آغاز سده چهاردهم به وجود آمد و تا سده شانزدهم ادامه یافت. رنسانس تنها یک دوره زمانی نبود، بلکه یک شیوه زندگی و تفکر بود که از راههای مختلفی چون بازرگانی، جنگ و اندیشهها از ایتالیا آغاز شد و به سراسر اروپا گسترش یافت و منشاء آن دین فروشی، دنیا خواهی ارباب کلیسا در قرون وسطی و سیاستمدار شدن فلاسفه بود. تفکرات اندیشمندان غربی پیش از رنسانس نظیر اگوستین (Agostin)، آکویناس (Akueinas) نسبت به اندیشههای دانشمندان دوران رنسانس بسیار متفاوت بود؛ به طوری که تأکید متفکران دوره رنسانس بیشتر بر نفی کلیسا، مذهب و حتی امور اخلاق بود تا جایی که وقتی نوبت به نیچه رسید، با گفتن این جمله که «خدا مرده است» (مجموعه مقالات غرب و غربشناسی، تهران، صدا و سیما، 49) مرگ خدای مسیحیت را اعلام کرد. تفکرها و ژرفنگریها پیرامون قرآن از این زمان شروع شد و به سرعت رشد یافت و در پی آن گرایشی از دین شناسی با نام اسلامشناسی ـ ابتدا به صورت نظریهپردازی و بعد آکادمیک ـ روی کار آمد (حجتی، سید محمد باقر، پژوهشی در تاریخ قرآن کریم، 109) و به دنبال آن نظرها و عقاید قابل توجهی از آموزههای قرآن به دست آمد. دیدگاهها در این بخش نظر برخی اندیشمندان بزرگ غربی را، درباره ماهیت قرآن بیان و بررسی میکنیم. الف) دیدگاههای علمی برگرفته شده از علوم طبیعی: اندیشمندانی که نظرات خود را پیرامون قرآن با دید علمی بیان کردهاند. 1. دکتر جرنیه فرانسوی «من تمام آیههای قرآن را که در زمینه علوم طبیعی، بهداشت و طب بودند، مطالعه کردم و آنها را مطابق دقیقترین قانونهای علوم طبیعی و پیچیدهترین اصول ثابت شده علوم عقلی دیدم و یقین کردم که هزار سال قبل جز خدا، هیچ کسی بر روی زمین، از آن قوانین و اصول آگاه نبود، پس به حقانیت و خدایی بودن چنین کتابی ایمان آوردم (راتلج، ادیان جدید در دیدگاههای جهانی، 193). 2. ریتو بنورث «علوم طبیعی، فلکی و فلسفه از قرآن اقتباس شده است و علما مدیون قرآن هستند» (همان، 200). 3. موریس بوکای «بررسی کامل عینی و بیطرفانه قرآن در پرتو دانش نو ما را به درک توافق بین این دو (قرآن و علم) رهنمون میسازد و این حقیقت را نیز روشن میسازد که در زمان محمد، نه او و نه هیچ انسان دیگری، نمیتوانست چنین مطالب شگفتانگیزی را که مطابق علم امروز است، به رشته تحریر در آورد» (نظریه دانشمندان جهان درباه قرآن و محمد، 32؛ نزبرو، جان، مطالعات قرآنی، 251). 4. پروفسور هانری کربن (فیلسوف معاصر فرانسوی) «اگر اندیشههای محمد خرافی بود یا اگر او پیامبر خدا نبود، هیچگاه جرات نمیکرد حرفی از علم به میان آورد و بشر را به علم دعوت کند» (همان، 30). 5. ج . م. رودول (اسلام شناس انگلیسی) «قرآن مقام والایی دارد، زیرا نام خداوند و خالق جهان و ستایش او را در میان ملل بتپرست نشر داد و آن را به همه کس اعلام کرد. اروپا نباید فراموش کند که مدیون قرآن است؛ همان کتابی که آفتاب علم را در میان تاریکی قرون وسطا (Dark Era) در اروپا جلوهگر ساخت» (همان، 30). ب) دیدگاههای ادبی: نظر اندیشمندانی که عقاید خود درباره قرآن را با دید ادبی بیان کردهاند. 1. گوته «اگر چه ما همواره از قرآن روی بر میگردانیم و در همان مرحله اول اظهار تنفر مینماییم، اما خیلی زود ما را به سوی خود جذب و شگفتزده میکند و در نهایت ما را وا میدارد که در مقابل آن سر تعظیم و احترام فرود آوریم. سبک و اسلوب قرآن و هماهنگی و توافق آن بامحتوا و هدفش محکم و استوار، بسیار عالی و باشکوه، با هیبت و زیاد و دارای رفعتی حقیقی و ابدی است... ، از این رو این کتاب در تمام زمانها تأثیری نیرومند به جای میگذارد». وی در جایی دیگر میگوید:«قرآن اثری است که خواننده در آغاز (احیانا) به واسطه سنگینی عبارتش رمیده میشود، ولی سپس شیفتة جاذبه آن میگردد و سرانجام بیاختیار مجذوب زیباییهای متعددش میشود» (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، 44). 2. ولتر «اگر تمام قرآن را از اوّل تا آخر بخوانید، یک واژة کودکانه در آن نخواهید یافت. قرآن در حقیقت مجموعهای است از پندهای اخلاقی، دستورهای دینی، راز و نیاز به درگاه خداوند، هشدار و تشویق جهانیان و شرح سرگذشت فرستادگان خدا» (ونزبرو، جان، همان، 202). جان دیون پورت مؤلف کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن مینویسد: «قرآن به اندازهای از نقائص مبرا و منزه است که نیازمند کوچکترین تصحیح و اصلاحی نیست و ممکن است از اول تا به آخر آن خوانده شود، بدون آنکه انسان کمترین خستگی از آن احساس کند». «و همه این معنی را قبول دارند که قرآن با رساترین و فصیحترین زبان و به لهجه قبیله قریش که نجیبترین و مؤدبترین عربهایند، نازل شد ... و پر از درخشندهترین شکلها و محکمترین تشبیهها است» (همان، 252). ج: دیدگاههای جامعهشناختی: دیدگاه اندیشمندانی که عقاید خود درباره قرآن را با دید جامعهشناختی بیان میکنند. 1. جی مارگولیوت «اقرار میکنم که قرآن مهمترین موقعیت را در میان کتابهای مذهبی جهان به خود اختصاص داده است. گرچه قرآن در این طبقه ادبیاتی جوانترین اثر به حساب میآید؛ تأثیر شگرفی را که بر عده زیادی از مردم گذاشته است، همچنان به دیگران ارزانی میدارد. این کتاب برای اولین بار از افراد ناهمگون قبایل صحرایی در شبه جزیرة عرب، امتی از قهرمانان ساخت و آنان نیز به نوبه خود اقدام به ایجاد چنان سازمانهای وسیع سیاسی مذهبی در جهان اسلام نمودند که یکی از بزرگترین نیروهایی است که اروپا و غرب برای آن حساب ویژهای باز نمودهاند» (قرآن و دیگران، 13؛ وات، مونتگمری، تأثیر اسلام بر اروپای قرون وسطا، 43). 2. جان دیون پورت «قرآن تا آن حد معجزة جاوید شناخته شده است که محمد(ص) آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود و آشکارا فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت نمود تا یک سوره مانند قرآن بیاورند. قرآن مانند اناجیل نیست که فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره عقاید دینی، عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده باشد؛ بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست. کلیه مسایل حیاتی و مالی با اجازه همین منبع و مصدر قانونگذاری حل میشود. در میان محسّنات زیادی که قرآن به حق واجد آن است، دو نکتة بسیار مهم وجود دارد؛ یکی لحن تعظیم و تکریم هنگام ذکر نام خداوند و دیگری وجود نداشتن فکر، بیان یا داستانی خلاف تقوا یا حاکی از سوء اخلاق و بیعفتی و عدم طهارت که آن را معیوب و لکهدار نماید، در صورتی که با کمال تأسف این نواقص در موارد بسیار زیادی در کتب یهود دیده میشوند» (همان، 43). 3. دکتر گوستاولوبون مورخ بزرگ و مشهور فرانسوی «قرآن که کتاب آسمانی مسلمانان است، به تعالیم و دستورات مذهبی منحصر نمیشود، بلکه مشتمل است بر دستورات سیاسی و اجتماعی، خیرات، نیکی، مهماننوازی، اعتدال در خواهشهای نفسانی، وفای به عهد، اکرام به والدین، کمک کردن به بیوه و یتیم و سرپرستی آنان، نیکی کردن در مقابل بدی و... که در موارد متعددی به آنها تأکید شده، و در آن تمام این صفات و خصلتهای پسندیده تعلیم داده شده است» (همان، 50). د: دیدگاههای حقوقی و قانونگذاری: دانشمندانی که بر پایه حقوقی و قانونگذاری نظریاتی درباره قرآن ارائه کردهاند. 1. ویل دورانت (ت: 1885) «رفتار دینی در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست و همه امور آن از سوی خدا و به طریق وحی آمده است. قرآن مقرراتی شامل ادب، تندرستی، ازدواج، طلاق، رفتار با فرزندان و حیوان و بردگان، تجارت، سیاست، ربا، دین، عقود، وصایا، امور صناعت، مال، جریمه و مجازات و جنگ و صلح است. قرآن در جانهای سالم، عقایدی آسان و دور از ابهام پدید میآورد که از رسوم و تشریفات ناروا و قید بتپرستی و کاهنی آزاد است. قرآن اصول نظم جمعی و وحدت اجتماعی را در بین مسلمانان استوار کرده است» (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، 45). 2. ادوارد گیسبون «قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین است؛ دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی، اجتماعی مدنی، تجاری، نظامی، قضایی، جنایی و جزایی» (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، 60؛ وات، مونتگمری، همان، 100). 3. هربرت جرج ولز «قرآن بهترین راهنمای یک عقیده قلبی یعنی توحید و اخلاق فاضله است. شاید نیروی معنوی این کتاب منحصر به سادگی اوامر و نواهی آن باشد؛ چنان که گاهی یک کلمه آن چند حقیقت را در بر میگیرد. قرآن کتاب علمی، دینی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و تاریخی است. مقررات و احکام آن با اصول قوانین و مقررات دنیای امروزی هماهنگ و برای همیشه قابل پیروی و عمل است» (تابش اسلام در اروپا، 133). برای درک بهتر تأثیرگذاری قرآن بر بشر جا دارد آرای 2 تن از شخصیتهای مشهور تاریخ را بیان کنیم. 1. ناپلئون بناپارت (1821 ـ 1769) «قرآن به تنهایی عهدهدار سعادت بشر است. امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان و تحصیل کردگان تمامی کشورها را با یکدیگر متحد کنم و نظامی یک نواخت، فقط بر اساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و مردم را به سعادت میرساند، تشکیل دهم» (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان؛(Courville, Mathieu, the Next Step in Studying Religion) 2. آلبرت اینشتاین (1955 ـ 1879) «قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست، بلکه مجموعهای از قوانین است که بشر را به راه راست، راهی که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعیین و تعریف آن عاجزند، هدایت میکند» (همان، 66؛ (Courville, Mathieu, 124. بررسی دیدگاهها نگاهی موشکافانه به دیدگاههای این بزرگان روشن میسازد که نظر آنان از دو چشمه جاری شده است. الف) نظرات برگرفته از زمینه علمی ـ تحقیقاتی: به طوری که افراد با استفاده از پیشینه علمی خود در زمینه آموزش و پژوهش، اتفاقات و پدیدههای هستی (Universal Phenomena) را تحلیل کرده و در مورد آن نظر دادهاند. (Carrette Jeremy, Religion and Critical Psycology, p: 163) برای مثال دکتر جزینه فرانسوی که مدتها با علوم پزشکی سروکار داشت، علت اصلی مسلمان شدن خود را دریافت دقیقترین نوع قوانین طبیعی (Natural Laws) از قرآن کریم میداند که نمونهای منحصر به فرد و ستونی است. این دست از نظرات را در اظهارات بزرگانی چون گوته، هانری کربن و... میتوان دید. ب) نظرات برگرفته از تجربیات: به هر حال تمام انسانها با داشتن تفکرات متفاوت و با تجربیات متفاوتتر از دنیا خارج میشوند. همان طور که میدانیم نگاهی به پلی از گذشته یا نگاهی به تاریخ، جلوهای از به کارگیری احساسات و تجربیات گذشتگان میباشد (Jeremy, Religion and Critical Psycology, 163). در این مقاله با نظرات جالبی آشنا شدیم. اما یکی از این نوع گفتارها که تجربه و احساس نقش عظیمی در آن ایفا میکنند گفتار ناپلئون بناپارت در مورد اسلام و قرآن میباشد. (Bonapart et Islam - Napoleon Bonaparte) که به دنبال تشکیل نظامی مقتدر و نیرومند و سازمانیافته بود که بر اساس قرآن و اصول آن هدایت شود. (Napoleon Said ''I hope that in the near future I will have the chance to gather together the wise and cultured people of the world and establish a government that I will operate in accordance with the principles written in Qur'an al – karim''). نتیجهگیری اندیشمندان با توجه به حقایق و آموزههای شگفتانگیز قرآن و بدون توجه به زندگی مسلمانان امروزی به حقانیت دین اسلام پی میبرند و جالب این که عدهای از آنها بعد از پذیرش دین اسلام اعلام میکنند که مسلمانان خود از آموزههای قرآن و اسلام فاصله گرفتهاند و خدا را شکر گذراند که قبل از آشنایی با مسلمانان، با قرآن و حقیقت اسلام آشنا شدهاند. اندیشمندان و دانشمندان را در دو گروه میتوان جای داد:گروه اول: با انصاف و بدون اغراض سیاسی و تنها با نیّت تحقیق و کشف حقیقت به بررسی قرآن پرداختهاند و بیشتر آنان عضو آکادمیهای بزرگ علمی معتبرند و خود به اسلام گرویدهاند. گروه دوم: نتایج تحقیقات خود را در اختیار افرادی گذاشتهاند که از بیداری مسلمانان و توجه دوباره آنان به قرآن، در هراسند، تا بتوانند راههای پیشرفت مسلمانان را ببندند. منابع: 1. آکوریک، جیمز، انقلاب صنعتی، ترجمه مدی حقیقت خواه، نشر ققنوس، 1381. 2. حجتی، سید محمد باقر، پژوهش در تاریخ قرآن کریم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1373، چ هفتم. 3. خرمشاهی، بهالدین، قرآن پژوهی، انتشارات ناهید، 1376، چ دوم. 4. دورانت، ویل، تاریخ تمدن، گروه مترجمان، نشر فرهنگ، 1375. 5. رهنمایی، سید احمد، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1379، چ اول. 6. عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، نشر امیرکبیر، 1363، چ اول. 7. لوگوف، روشنفکران در قرون وسطا، ترجمه حسن افشار، نشر مرکز، 1376، چ اول. 8. وات، مونتگمری، تأثیر اسلام بر اروپا قرون وسطا، ترجمه عبدالمحمدی، نشر پژوهش، 1378. 9. Clercke, Peter, New religions in the Global Perspectives, Rutledge Publication, UK, 2006. 10. Courville, Mathieu, the Next Step in Studying Religion, Continuum International Publishing Group, Uk, 2007. 11. Herling, Bradly, Study on Religion 1, continuum International Publishing Group, UK, 2007. 12. Carrette Jeremy, Religion and Critical Psycology, Ruutledge Publication, US, 2007, p: 163 13. Wansbrough, John, Quranic Studis, Prometheus Books, Us, 2002. 14. Young, Caroline, Spirituality and Health, J&B Publication, US, 2003. دکتر سید رضا مؤدب/عضو هیئت علمی دانشگاه قم مجید دانشگر/کارشناسی ارشد الهیات (گرایش علوم قرآن و حدیث) منبع: مجله قرآن پژوهی خاورشناسان شماره 6 انتهای متن/
94/02/09 - 03:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]
صفحات پیشنهادی
برگزار دورههای آموزش حفظ قرآن توسط داعش!
گروه تکفیری برگزار دورههای آموزش حفظ قرآن توسط داعش تروریستی داعش اقدام به برگزاری دورههای آموزش قرآن ویژه کودکان و نوجوانان در شهر موصل عراق کرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز گروه تکفیری داعش با ارتکاب اقدمات وحشیانهای چون سوزاندن سربریدن انسانهای بی&zwمسابقات بینالمللی قرآن تهمت کمتوجهی شیعه به قرآن را رفع میکند
سیدرضا اکرمی مسابقات بینالمللی قرآن تهمت کمتوجهی شیعه به قرآن را رفع میکند شناسهٔ خبر 2563058 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت شیعه در دنیا متهم به این میشود که به قرآن کمتر توجه کرده و فقط به اهل بیتاز کجا بدانیم قرآن از جانب خداست؟
پرسمان از کجا بدانیم قرآن از جانب خداست از سوی خدا بودن آیات نازل شده بر پیامبر ص به واسطه اثبات معجزه بودن آن صورت می گیرد و حقیقت معجزه این است که مدّعی نبوت عمل خارق العادهای را انجام دهد و دیگران را برای انجام همانند آن دعوت کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز همواره سؤایده اصالت ملکوت را از قرآن گرفتم/ ملکوت، همان حقیقت اشیاءاست
غرویان ایده اصالت ملکوت را از قرآن گرفتم ملکوت همان حقیقت اشیاءاست شناسهٔ خبر 2537451 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ص گفت ایده اصلی اصالت ملکوت را از آیه قرآن گرفتم درست است که از آیه قرآن جرقه اولیه ذهنی را گرفتهامنشست سالانه مدیران برنامهریزی امور قرآنی استانها برگزار میشود
۸ و ۹ اردیبهشتماه نشست سالانه مدیران برنامهریزی امور قرآنی استانها برگزار میشود شناسهٔ خبر 2534714 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نشست سالانه مدیران برنامهریزی امور قرآنی استانها در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار میشود به گزارش خبرتجهیز «کارگزاران فرهنگی» به آموزه های قرآنی در انتظار حمایت
تجهیز کارگزاران فرهنگی به آموزه های قرآنی در انتظار حمایت شناسهٔ خبر 2537575 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دومین جلسه شورای سیاستگذاری فعاليتهای قرآنی دستگاههای فرهنگی برگزار شد و نمایندگان آنها طرح موضوع تأمین اعتبار مسابقات قرآن تسنیم درسلسله نشستهای قرآنی - اعتقادی در ارمنستان پايان يافت
سلسله نشستهای قرآنی - اعتقادی در ارمنستان پايان يافت شناسهٔ خبر 2563158 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان سلسله نشستهای قرآنی - اعتقادی رايزنی فرهنگی ايران چهارم ارديبهشتماه در ارمنستان به پايان رسيد به گزارش خبرگزاری مهر آيين اختتاميه سلسله نشمصرفکننده ایدههای غربی بودیم/ برای جامعه راهحلی ارائه نکردیم
نقدهای دکتر توکل از علوم اجتماعی در ایران مصرفکننده ایدههای غربی بودیم برای جامعه راهحلی ارائه نکردیم شناسهٔ خبر 2563069 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها محمد توکل درباره وضعیت علوم اجتماعی در ایران گفت کار درخشانی بیرون نداده ایم و تحقیداعش قرآن دومی آورده است
ایندیپندنت گزارش داد داعش قرآن دومی آورده است رهبران فکری داعش روش های ویژه ای برای سازماندهی تشکیلات خود بکار می گیرند و همواره ادعا می کنند خلافت اسلامی تشکیل داده اند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از روزنامه ایندپندنت گروه تروریستی داعش مبنای تشکیلات خودایرانیان از شرکت در مسابقات بین المللی قرآن کریم مصر محروم شدند
سخنگوی وزارت اوقاف مصر ایرانیان از شرکت در مسابقات بین المللی قرآن کریم مصر محروم شدند محرومیت حافظان قرآن از کشورهای ترکیه و قطر به دلیل حمایت آنها از تروریسم صورت گرفته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز محمد عبدالرزاق سخنگوی وزارت اوقاف مصر گفت تصمیم این وزارتخانه مبنگلشاهی و اسلامی به مسابقات بینالمللی قرآن تونس اعزام میشوند
گلشاهی و اسلامی به مسابقات بینالمللی قرآن تونس اعزام میشوند شناسهٔ خبر 2534792 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رضا گلشاهی و محمدعلی اسلامی اردیبهشتماه سال جاری به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بینالمللی قرآن تونس اعزام میشدوری از قرآن بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام است
بازخوانی مطالبات و رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی دوری از قرآن بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام است شناسهٔ خبر 2561343 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان بازخوانی مطالبات و رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه قرآنی متسابقین و دست اندمسئولان کمیته های ۱۳ گانه مسابقات بین المللی قرآن کریم مشخص شدند
مسئولان کمیته های ۱۳ گانه مسابقات بین المللی قرآن کریم مشخص شدند شناسهٔ خبر 2562773 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی طی احکامی جداگانه ای از سوی عبدالرضا عابد دبیر ستاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم احکام مسئولان کمیته های ۱۳ گانه اینمسئولان کمیتههای مسابقات بینالمللی قرآن کریم منصوب شدند
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۹ طی احکام جداگانهای از سوی عبدالرضا عابد دبیر ستاد برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن کریم احکام مسئولان کمیتههای 13 گانه این مسابقات صادر شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا براساس این احکام حجتالاسلام غلامرضا محمدزادهاعلام آمادگی ۶۲ کشور برای حضور در مسابقات بینالمللی قرآن
سیودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم اعلام آمادگی ۶۲ کشور برای حضور در مسابقات بینالمللی قرآن شناسهٔ خبر 2537346 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رئیس سازمان اوقاف و امور خیر یه از اعلام آمادگی حضور قاریان و حافظان ۶۲ کشور جهان در سی و دلزوم مأموریتگرا کردن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قرآنی کشور
سلامت پناه تأکید کرد لزوم مأموریتگرا کردن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قرآنی کشور شناسهٔ خبر 2534869 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از موافقت کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی با مأموریت گرا شدن دانشگاهتبلیغات مسابقات بینالمللی قرآن متنوع و گسترده میشود
سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن تبلیغات مسابقات بینالمللی قرآن متنوع و گسترده میشود شناسهٔ خبر 2537354 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه بر گسترش و تنوع تبلیغاتی نمادهای قرآنی درباره بزرگترین رویداد قرآن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها