محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842083203
عقل عملی و قوام عاملیت/ نگاهی به کتاب قوام عاملیت کریستین کرسگارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
عقل عملی و قوام عاملیت/ نگاهی به کتاب قوام عاملیت کریستین کرسگارد
شناسهٔ خبر: 2560837 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
کرسگارد دانشجوی جان رالزبوده وتحت تاثیر خوانش رالزی از کانت است. علاوه بر کانت او از ارسطو نیز برای تحکیم موضع خود بهره می برد و بر این باور است که کانت و ارسطو در زمینه اخلاق و عمل مکمل یکدیگرند. به گزارش خبرنگار مهر، کتاب قوام عاملیت The Constitution Of Agency یکی از آثار مهم کریستین کرسگارد Christine Korsgaard، فیلسوف آمریکایی است که به بررسی آن می پردازیم. در این کتاب کرسگارد به بررسی عقل عملی، فضیلت اخلاقی، و دلایل عمل می پردازد. آثار عمده وی در زمینه عقلانیت، عقل عملی، ماهیت عمل، عاملیت و اخلاق هستند. کرسگارد دانشجوی جان رالز بوده و تحت تأثیر خوانش رالزی از کانت است. علاوه بر کانت او از ارسطو نیز برای تحکیم موضع خود بهره می برد و بر این باور است که نظرات کانت و ارسطو در زمینه اخلاق و عمل مکمل یکدیگر هستند. کرسگارد با رویکرد فایده گرایانه جان استوارت میل و نظرات دیوید هیوم در زمینه عقل عملی، با این دلیل که این دو رویکرد در تبیین عمل عقلانی ناتوان هستند، مخالف است.از نظر جان استوارت میل، عمل چیزی جز محصول نیست و از این رو تنها پیامد عمل اهمیت دارد. در نتیجه از نظر جان استوارت میل اخلاقی بودن عمل توسط پیامدهایش مشخص می شود. نظرات جان استوارت میل در زمینه اخلاق و عمل در دنیای انگلیسی زبان قبل از جان رالز فراگیر بودند. جان رالز با خوانش خود از کانت زمینه تغییر رویکرد نسبت به این برداشت از اخلاق و عمل را در دنیای انگلیسی زبان فراهم کرد.کرسگارد در این کتاب سعی دارد نشان دهد که برداشت ارسطویی و کانتی از عمل منسجم است و رویکرد جان استوارت میل و هیوم قابل دفاع نیست. ارسطو عمل و محصول را دو امر مجزا می دانست. از نظر او هر عملی به خاطر خودش انتخاب می شود، و عمل خوب توسط شخص فضیلت مند انجام می شود. تعریف عمل خوب از نظر ارسطو عملی است که در زمان درست، به روش درست و با هدف درست انجام می شود. کانت مفهوم وظیفه را محوری می کند، وظیفه برای کانت شامل اعمالی می شود که توسط قوانین جهانی معین می شوند. کانت بین عمل کردن در تطابق با وظیفه و عمل کردن بر اساس وظیفه تفاوت قائل می شود. در حالت اول، شخص یا برخلاف میل و انگیزهاش مطابق با وظیفهاش عمل می کند یا فاقد انگیزه و میلی در این راستا ست ولی در حالت دوم، با آگاهی از اینکه عملی خاص وظیفه اش است آن را انجام می دهد. کریستین کرسگارد سعی دارد نشان دهد که کانت و ارسطو در رویکردشان به عمل عقلانی شباهت های زیادی دارند و در پی آن است که بر اساس این همانندی ها، قوام عاملیت انسان را تعریف کند. عاملیت نزد کرسگارد مستقیما توسط عمل تعیین می شود بنابراین تعریف عمل برای او در این کتاب نقشی محوری و اساسی دارد.برخی بر این باور هستند که ما در مقابل جهان، منفعل و تنها دریافت کننده داده های حسی هستیم. کرسگارد با این گروه مخالف است، از نظر او ما در ادراک و حواس خود نیز نقش داریم و صرفاً دریافت کننده نیستیم، هرچند ادراک های ما الزاماً عمل نیستند. اعمال ما خودآگاه هستند و ما تصمیم به انجام آنها گرفته ایم. با این حال نقشی که در مقابل دریافت داده ها از جهان بازی می کنیم، تعیینکننده آن چیزی است که از جهان دریافت میکنی. ذهن ما در دریافت داده ها از طبیعت، از انسان های دیگر و به طور کلی هر چه بیرون از ذهن ماست، نقش دارد. برای کرسگارد دو نوع خردورزی وجود دارد که نقش ما در آن پررنگ است: خردورزی علمی و خردورزی عملی. خردورزی عملی هنجاری است و ما را به انجام عمل وا می دارد. بررسی این نوع خردورزی محور این کتاب است.دیوید هیوم بر این باور بود که امیالِ درونی ما هستند که ما را به عمل وا می دارند و دلیل اعمال ما هم همین امیال هستند. این نوع نگاه به عمل ابزاری است و نمی تواند بین رفتار ماده شیری که تمایل دارد از توله شیرهایش نگهداری کند و عمل انسان تفاوتی قائل شود (این قرائت از هیوم مرهون نوشته های برنارد ویلیامز است، برخی هیوم شناسان مانند سایمون بلکبرن برسر این قرائت چند و چون می کنند). کرسگارد منکر تمایل و انگیزه نیست ولی بر این باور است که اگر دلیلی برای عمل ما وجود داشته باشد باید هنجاری باشد و از نظر کرسگارد تمایلات نمی توانند هنجاری باشند.کرسگارد به دیدگاه دیگری نیز نقد دارد، دیدگاهی که بر مبنای آن عمل یک شخص هنگامی عمل مدلّل شناخته میشود که بر اساس استانداردی خارج از انسان عمل کند (این دیدگاه متاثر از آراء کانت است که با خوانش رالز از کانت در تعارض است). مشکل این دیدگاه این است که از انسان ها جدا است، از آنها نمی جوشد و نهایتاً می تواند به «مطابق وظیفه عمل کردن» بیانجامد و نه «بر اساس وظیفه عمل کردن». در صورتی که دلیل عمل مستقل از میل شخص باشد یعنی خارج از اوست. اگر شخصی بر این باور باشد که دلایل عمل های ما مستقل از میل ما هستند باید مشخص کند مقوّمات این نوع دلیل ها چیست، چه خصوصیاتی دارند، انسان ها چگونه و چرا باید به چنین دلایلی توجه کنند. در این رویکرد مشخص کردن اینکه دلیل عمل چگونه می تواند هنجاری باشد کار بسیار دشواری است. اگر عملی درست باشد، وظیفه ما است که آن را انجام دهیم و بدین منظور لازم است به انجام آن میل داشته باشیم. اگر برای انجام عملی دلیلی داشته باشید ممکن است آن را به خاطر ضعف اراده انجام ندهید. اگر دلیلی از روی ضعف اراده نتواند ما را به انجام عملی وا دارد نمی توانیم نتیجه بگیریم که دلیلی وجود ندارد و تنها میل است که ما را به انجام عمل وا می دارد. اینکه فرد تشخیص می دهد انجام کاری وظیفه او است، دلیلی هنجاری را شکل می دهد هرچند ممکن است به علت ضعف اراده نتواند از آن پیروی کند.کانت مثالی دارد که در آن شخصی تهدید شده است که یا باید علیه دوستش شهادت دروغین بدهد یا او را به قتل می رسانند. کانت می گوید در اینجا کار اخلاقی و عقلانی این است که شخص شهادت دروغ ندهد. یک خوانش از این مثال کانت این است که درست بودن عمل پیشینی است و شخص باید از آن پیروی کند، در حالی که کرسگارد و دیگر رالزی ها بر این باور هستند که کانت میگوید حتی در شرایطی که ناچارید جان خود را نجات دهید متوجه هستید که کار شما غیراخلاقی است. اینکه میتوانیم در مواردی که گزینه پیش روی مرگ است فکر کنیم و سپس تصمیم بگیریم، نشان می دهد از هنجاری پیروی میکنیم. چگونگی اندیشیدن ما به اعمالمان باید سازو کار و سامان دهی مشخصی داشته باشد. علاوه بر این اندیشه ما باید اعمال ما را به سمت و سویی مشخص هدایت کنند.ممکن است هدف شما شمردن سنگریزه های حیات خانه تان باشد، برای اینکه باید به دنبال سنگ ها بگردید و آنها را بشمارید. در رویکرد عقل ابزاری اینکه می خواهید سنگ های حیات خانه تان را بشمارید (میل شما به این امر دایر است) دلیلی برای شمارش آنها می شود. کرسگارد می گوید تنها در صورتی که دنبال کردن هدفی عقلانی باشد باید در پی یافتن وسیله ای برای آن باشید. در واقع وقتی دلیلی برای هدف خود داشته باشید دلیلی برای رسیدن به آن هدف نیز خواهید یافت. از آنجا که عقلانی عمل کردن وظیفه ما است، بنابراین هنگامی که اهداف ما عقلانی باشند ارزش غیرمشروط خواهند داشت. (به عنوان مثال، احترام به انسانیت هر انسانی یکی از هدف هایی است که به صورت غیرمشروط ارزشمند است) در چنین شرایطی است که «باید» شکل می گیرد. هنجاری بودن از هدف به وسیله نیز منتقل می شود، هر چند این بدان معنا نیست که وسیله از تأمل و بررسی عقلانی مصون است. تصور کنید شخصی می خواهد به ملاقات مادر خود که در بستر بیماری است برود. ممکن است گفته شود در چنین شرایطی این شخص یا برای کمک به مادر خود به ملاقات او می رود که در این صورت از میل خود پیروی کرده است، یا به این دلیل به ملاقات او می رود که برای این کار دلیلی دارد که در این صورت به وظیفه خود عمل کرده است. ولی کرسگارد می گوید این نوع نگاه به این مسئله اشتباه است و نمی توان این شخص را در یکی از این دو فرمول بندی قرار داد بلکه باید او را به عنوان یک کل در نظر گرفت و از این طریق اعمال او را بررسی کرد. تصویری که این کتاب از عمل به ما می دهد تصویری کل گرا است که در آن باید شخص را با تمامیتش بررسی کرد، نمی توان وظیفه، میل، عادت و دیگر عوامل را به صورت جدا از یکدیگر در نظر گرفت و تنها بر اساس یکی از آنها به بررسی عمل بپردازیم.نظرات کرسگارد با استقبال و واکنش های زیادی مواجه شده است و این کتاب در کنار دیگر کتاب های او از عوامل تأثیر گذار در رونق بیشتر بحث بر سر عقل عملی در فلسفه است و در احیای رویکرد کانتی-رالزی به عمل و اخلاق نقش بسزایی داشته است. نویسنده: زهیر باقری نوع پرست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
کتاب عقلهای پاره وقت (بررسی و نقد خرافه) منتشر شد
کتاب عقلهای پاره وقت بررسی و نقد خرافه منتشر شد شناسهٔ خبر 2532370 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب عقلهای پاره وقت بررسی و نقد خرافه برای مخاطبان جوان خلأ اثری با هدف ارائه تفاوتهای بنیادین بین خرافه و حقیقت ماهیت خاستگاه و گونه های خرافهزبان فارسی نقطه اتصال اقوام مختلف در کشور |اخبار ایران و جهان
زبان فارسی نقطه اتصال اقوام مختلف در کشور معاون اول رییسجمهور ایران را رنگین کمانی از قومیتهای مختلف توصیف کرد و گفت زبان فارسی نقطه اتصال و پیوند دهنده اقوام مختلف در کشور است و همه آنها زبان فارسی را بخشی از هویت خود میدانند کد خبر ۴۹۰۷۵۵ تاریخ انتشار ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ -تمام اقوام گلستان به بیت امام خمینی (ره) علاقمند هستند
آیت الله نورمفیدی تمام اقوام گلستان به بیت امام خمینی ره علاقمند هستند شناسهٔ خبر 2560789 جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۰ استانها > گلستان گرگان- نماینده ولی فقیه در استان کلستان گفت تمام اقوام گلستان به بیت امام خمینی ره علاقمند هستند به گزارش خبرنگار مهر آیت الله سید ککتاب «موسیقی کبیر» انتشارات سروش به چاپ دوم رسید
با استقبال اهالی فرهنگ هنر و اندیشه کتاب موسیقی کبیر انتشارات سروش به چاپ دوم رسید شناسهٔ خبر 2534709 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۴ دین و اندیشه > سایر کتاب ارزشمند الموسیقی الکبیر تالیف ابونصر فارابی با ترجمه مرحوم دکتر مهدی برکشلی که سال ۹۳ به عنوان برگزیده دوسالانبرگزاري نخستين جشنواره اقوام ايراني در کرمانشاه
۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۶ ۳۰ب ظ برگزاري نخستين جشنواره اقوام ايراني در کرمانشاه موج - نخستين جشنواره سراسري فرهنگي - هنري اقوام ايراني در کرمانشاه برگزار مي شود به گزارش خبرگزاري موج علي فعله گري مديرکل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه با اعلام اين خبر اظهار داشتکتاب «روش منبع در فقه اسلامی: اصول فقه اسلامی» منتشر شد
کتاب روش منبع در فقه اسلامی اصول فقه اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2536623 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۰ دین و اندیشه > سایر کتاب روش منبع در فقه اسلامی اصول فقه اسلامی تلاشی برای معرفی و ساده سازی اصول فقه یعنی مهمترین روش پژوهش که تاکنون در اندیشه اسلامی ابداع شده است بهانتشار کتاب«سایبان خودساخته عرفان مدرن» با هدف آسیبشناسی باورداشتهای دینی
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۰ کتاب سایبان خودساخته عرفان مدرن با هدف آسیبشناسی باورداشتهای دینی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم ع منتشر شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم پژوهشکده باقرالعلوم ع این کتاب را با هدف آسیبشناسی در حوزه باورداشتهای دینیبانویی که با ولادتش فصلی از کتاب رسالت تکمیل شد
بانویی که با ولادتش فصلی از کتاب رسالت تکمیل شد فرهنگ > دین و اندیشه - فاطمه زهرا س نمونه زنی است که خدا میخواهد و پارهای است از اسلام مجسم در وجود محمد ص و زندگیاش برای زن مسلمان و انسان مؤمن در هر زمان و مکانی به منزله الگویی چهره مینمایدرنگی در نسبت شعر سعدی وحکمت عملی/ پرونده جدید وبسایت سوره اندیشه
به مناسبت روز بزرگداشت سعدی درنگی در نسبت شعر سعدی وحکمت عملی پرونده جدید وبسایت سوره اندیشه شناسهٔ خبر 2539505 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰ ۰۶ دین و اندیشه > سایر وبسایت سوره اندیشه پرونده جدیدی با عنوان درنگی در نسبت شـعـر سـعـدی و حـکـمـت عملی منتشر نموده است به گزارشنوای موسیقی اقوام ایرانی در شیراز پیچید
جام جم نوا خبر نوای موسیقی اقوام ایرانی در شیراز پیچید نوای موسیقی اقوام ایرانی در شیراز پیچید یکشنبه 30 فروردین 1394 21 37 | کد خبر 1911873827607532246 | بازدید 7 در نخستین شب آغاز موسیقی هنرمندان نواحی ایران در فضای بهاری شیراز نوای سورنای بختیاری هاقوامی: دولت با تعلیق حج عمره به مطالبه مردم پاسخ داد
قوامی دولت با تعلیق حج عمره به مطالبه مردم پاسخ داد یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت تعلیق حج عمره اقدام مناسبی برای اعتراض به اقدامات اخیر در عربستان است به گزارش نامه نیوز حجتالاسلام ناصر قوامی در پی اقدام دولت برای تعلیق حج عمره اظهار کرد حج عمره یک امر مستحبی است که البتهبایستگی دانش بدیع در تفسیر؛ با نگاهی به تفسیر المیزان
بایستگی دانش بدیع در تفسیر با نگاهی به تفسیر المیزانعلامه طباطبائی ره در جای جای تفسیر المیزان متن فهمی قرآنی خود را با تکیه بر آرایه شناسی زبانی به سامان رسانده است بخش دوم و پایانی چند نمونه 1 در آیاتی مانند «الله یستهزئ بهم» بقره 15 و «مَکرَ اللهُ&raquکتاب «شاخصههای عرفان ناب شیعی» منتشر شد
کتاب شاخصههای عرفان ناب شیعی منتشر شد شناسهٔ خبر 2527450 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۷ دین و اندیشه > سایر انتشارات حکمت اسلامی کتاب شاخصههای عرفان ناب شیعی را در ویراست جدید و همراه با اضافات منتشر کرد به گزارش خبرگزاری مهر این کتاب حاصل مباحث و درس گفتارهای دکترنشست نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر برگزار میشود
۲۵ فروردین نشست نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر برگزار میشود شناسهٔ خبر 2529353 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر تحول حکومتداری و فقه حکومت اسلامی نوشته دکتر داوود فیرحی در سرای اهل قلتوجه جدی به نقش اقوام در دفاع مقدس
رئیس مركز بسیج صدا و سیما توجه جدی به نقش اقوام در دفاع مقدس مركز بسیج سازمان صدا و سیما با همكاری سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس نقش اقوام را در هشت سال دفاع مقدس با ساختارهای مختلف به نمایش می گذارد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومیسلفی احمد مهران فر با اقوام چوچانگ در چین!+عکس
سلفی احمد مهران فر با اقوام چوچانگ در چین عکس سلفی احمد مهران فر با اقوام چوچانگ در چین سلفی های بینظیر احمد مهرانفر در چین ادامه دارد در اینجا هم با فک و فامیل چو چانگ سلفی گرفته استاینستاگرام دوشنبه 31 فرورد&كتاب «اسماء و صفات خدا» منتشر شد
به قلم محمدحسن قدردان قراملكی كتاب اسماء و صفات خدا منتشر شد شناسهٔ خبر 2532553 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها كتاب اسماء و صفات خدا به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر اين كتاب در سه فصل به مب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها