محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843581999
امام هادی(ع) درباره فتنه خلق قرآن چه کرد؟/ تدابیر فرهنگی امام دهم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به مناسبت سالروز شهادت امام علی النقی(ع)؛
امام هادی(ع) درباره فتنه خلق قرآن چه کرد؟/ تدابیر فرهنگی امام دهم
شناسهٔ خبر: 2539517 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
امام هادی(ع) در دوران ۳۳ ساله امامت خویش از طرق مختلف با انواع انحرافات نظیر «فتنه خلق قرآن»، «غالیگری» و «صوفیگری» مقابله کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، امام «علیبن محمد الهادی» پیشوای دهم شیعیان در نیمه ذیالحجه سال ۲۱۲ هجری در محلهای در نزدیکی مدینه به دنیا آمد و ۳۳ سال منصب امامت را بر عهده داشت. از جمله القاب آن حضرت را میتوان به نقی، هادی، امین، طیّب اشاره کرد و کنیههایی نظیر «ابوالحسن» و «ابوالحسن ثالث» را برای ایشان ذکر کردهاند. در ادامه، برخی اقدامات علمی ـ فرهنگی این امام همام را از نظر میگذرانیم.
آگاهسازی در مقابل فتنه خلق قرآناز مباحث رایج در زمان امام هادی(ع) موضوع «خلق قرآن» بود. عدهای اعتقاد داشتند که قرآن مخلوق خداوند و حادث است و منکر قُدُم آن بودند و گروهی دیگر معتقد بودند که قرآن مخلوق نیست و قدیم است. این موضوع باعث درگیری بین گروههای مختلف شده بود و چون در برخی موارد حمایت حاکمان را نیز به دنبال داشت، رنگ سیاسی نیز به خود گرفت تا جایی که در زمان مامون، اعتقاد به خلق قرآن، ملاک ابقا یا برکناری قاضیان و کارگزاران حکومت شده بود و مامون فرمان داد هر کس منکر خلق قرآن است، از کار برکنار شود.در زمان واثق نیز این موضوع به شدت دنبال شد و واثق برای آزادی اسیران مسلمان که در اختیار رومیان بودند، تنها فدیه آن دسته از آنان را پرداخت که به خلق قرآن اعتقاد داشتند. همچنان که احمدبن حنبل، رئیس مذهب حنبلی به همین سبب تازیانه خورد و دانشمندان بسیاری به زندان رفتند. در این میان بهترین تدبیر، حرکت امام هادی(ع) بود که در پاسخ به پرسش برخی شیعیان در اینباره، آنان را از ورود به این درگیریها بر حذر داشت و نوشت: خداوند ما و تو را از این فتنه حفظ کند به نظر ما، جدال درباره قرآن بدعت است و پرسشگر و پاسخدهنده در آن شریکاند. آفرینندهای جز خدا نیست و به جز او همه مخلوقاند قرآن نیز کلام خداست و از پیش خود نامی بر آن قرار مده که از گمراهان خواهی بود. (صدوق، محمد بن علی، التوحید، ص ۲۲۴) امام هادی(ع) با این موضعگیری حکیمانه و صریح خویش، شیعیان را رهبری کرده، در این پاسخ، طرح مخلوق بودن قرآن و عدم آن را از اساس بدعت و غیرقابل اعتنا برشمردند و با تاکید هر چه بیشتر، شیعیان را نیز از ورود به این مباحث و توجه به اعتقادات دیگران در این مورد برحذر داشتند.
مبارزه با غالیانمبارزه با موضوع «غلو و غالیان»، یکی دیگر از فعالیتهای علمی امام هادی(ع) است که در آن دوره به سرعت در حال انتشار بود. غالیان کسانی بودند که بر مبنای یک برداشت و تصور نادرست از امام معصوم و امامت، برای امام مقام خدایی قائل بودند و با معرفت درست امام انجام تکالیف دینی را لازم نمیدیدند و چون خود را نیز از شیعیان و دوستداران امام میشمردند، موجب ناخرسندی امام و شیعیان میشدند. از اینرو، امام هادی(ع) موضع خویش را در قبال آنان روشن ساخت و نه تنها آنان را از گروه شیعه بیرون دانست، بلکه در نامههای مختلفی که در این باره از ایشان پرسش شد، غالیان را افرادی مشرک و کافر معرفی کرده، بیزاری خویش را از آنان به صورت آشکار اعلام کرد.امام هادی (ع) در سرزنش و طرد غالیان چنان سرسختی نشان میداد که حتی برخی از سرکردگان آنان را مهدورالدم معرفی کرده، بهشت را برای قاتل آنها تضمین میکرد؛ البته این موضوع زمانی شدت یافت که شیعیان درباره غالیان و برخی از سران آنها از امام هادی (ع) پرسشهایی کرده، نظر ایشان را جویا شدند. تعدادی از پاسخهای امام (ع) به این پرسشها در تاریخ ثبت شده است.
نامشروع دانستن حکومت عباسیانامام هادی(ع) در طول دوران زندگی خویش، با ۶ تن از حاکمان عباسی روبهرو بود که اگرچه هر کدام به شکلی عرصه را بر آن حضرت تنگ کرده و ایشان را زیرنظر داشتند، اما از این میان، دوران متوکل برای ایشان دورهای بسیار سخت و استثنای بوده است.براساس آنچه ابوالفرج اصفهانی گفته است، متوکل دشمنی و بدرفتاری با علویان را به اوج رسانده بود تا حدی که هیچیک از حاکمان عباسی در بدرفتاری با فرزندان ابوطالب با او قابل مقایسه نیستند و حتی برخی از حاکمان پیشین عباسی، چون مامون، معتصم و واثق با آن همه بدرفتاری و جنایاتی که در مورد علویان داشتند، از نظر متوکل دوستان و علاقهمندان به امیرمومنان علی (ع) و فرزندان ایشان به شمار میآیند و شاید به همین سبب متوکل از آنان ناخرسند بود.دشمنی متوکل با علویان و به ویژه با حضرت علی(ع) چنان بود که حتی پسرش منتصر را به واکنش واداشت؛ چنانکه به مجالس تمسخرآمیز متوکل بر ضد حضرت علی(ع) معترض شد، ولی متوکل بدو اعتنا نکرد و با شعری ناسزا پاسخش داد که البته این خود زمینه کشته شدن متوکل را فراهم ساخت.به هر صورت، نقطه اوج جنایت و بدرفتاری متوکل را باید در تخریب و شخم زدن حرم مطهر امام حسین(ع) و آب بستن به زمین آن دانست که در نوع خود جنایتی بینظیر است. به هر حال امام هادی(ع) حدود پانزده سال از عمر شریفش را با چنین خلیفهای گذراند. از اینرو، با محدودیت زیادی نیز روبهرو بود و اینکه حاکمان پیش از متوکل، یعنی معتصم و واثق با حضور امام هادی(ع) در مدینه مخالفت نکردهاند، اما هنگامی که متوکل روی کار آمد، آن حضرت را از مدینه به سامّرا فراخواند.ایشان جز آنکه به زیارت جدش امیرمومنان(ع) میرفت، درست در هنگامی که حرم مطهر امام حسین(ع) مورد تاخت و تاز و تخریب حاکمان عباسی قرار میگرفت، پناه بردن به مرقد امام حسین(ع) و دعای در آنجا را داروی بیماری معرفی کرده و خود نیز به آن عمل میکرد و حتی هنگامی که از این کار ایشان پرسش میشد پاسخ میداد: مکانهایی به خداوند اختصاص دارد که باید در آنها دعا کرد و خداوند نیز دعای آنجا را مستجاب میفرماید و حرم مطهر امام حسین (ع) از جمله این مکانها است.بسیار روشن است که این گونه مبارزه منفی امام، به چه میزان در تثبیت و تحکیم جایگاه امام و امامت شیعه تأثیر مثبت داشت. بخشی دیگر از فعالیتهای سیاسی ـ اجتماعی امام هادی(ع)، دیدگاه ایشان درباره حاکمیت عباسیان مربوط میشود. آن حضرت با معرفی امامان شیعه به عنوان تنها کسانی که شایستگی جانشینی پیامبر(ص) را دارند، حاکمیت دیگران را مردود میدانست و از اینرو، هرگونه همکاری با آنان را، مگر در موارد زور و اجبار یا همکاری به دلیل یافتن راه نفوذی برای اخلال در کار آنان، حرام میشمرد و از این راه، مشروعیت حکومت عباسی را زیر سوال میبرد.
فراهم کردن زمینه غیبت امام مهدی(ع)فراهم کردن زمینه غیبت امام مهدی(ع) نیز بخشی از فعالیتهای سیاسی ـ اجتماعی امام هادی(ع) را تشکیل میداد. آن حضرت چون از آینده امامت شیعیان آگاه بود و میدانست امام دوازدهم از دیدهها پنهان خواهد شد، درصدد برآمد تا شیعیان را به غیبت امام زمان(ع) آشنا کند؛ البته امام هادی(ع) از حضرت ولیعصر(ع) نامی به میان نمیآورد و تنها زمانی که از ایشان درباره جانشینی و آینده امامت پرسش میشد، به شکل کلی این موضوع را مطرح میساخت.
ایجاد شبکه وکلایکی دیگر از فعالیتهای امام هادی (ع) تعیین وکلا و نمایندگانی بود که در نقاط مختلف موظف بودند از سوی آن حضرت اقدام به جمعآوری وجوهات شرعی و خمس و زکات کرده، در صورت لزوم بین شیعیان و امام هادی(ع) ارتباط برقرار کنند و نیز پاسخ امام به پرسشهای شیعیان را به آگاهی آنان برسانند. این شکل ارتباط که در زمان خفقان و محدودیتهای حاکمان عباسی پایهگذاری شده بود، به ویژه در زمان متوکل کارایی بیشتری داشت؛ اگرچه پس از آن نیز تا زمان امام حسن عسگری (ع) و حتی پس از ایشان در زمان غیبت صغرا ادامه یافت.از برخی نامههای امام هادی (ع) به وکیلانش برمیآید که هر وکیل در ناحیه و نقطه مشخصی وکالت داشته است و میبایست در همان محدوده خودش انجام وظیفه میکرده است؛ چنانکه آن حضرت در نامهای به ایوب بن نوح تاکید کرده است وجوهاتی که از ناحیه دیگران به وی میرسد، نپذیرد و حامل آن را به وکیل آن ناحیه رهنمون سازد.
این شبکه ارتباطی چنان اهمیت داشت که متوکل را به فکر کنترل و حتی نابودی آن انداخت و او نیز در این راه گامهای موثری برداشت و با تشکیل نیروهای ویژه، به دستگیری، شکنجه، حبس و حتی شهادت برخی از وکلای امام (ع) در نقاط مختلف اقدام کرد، اما موفق نشد این شبکه گسترده را از میان بردارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]
صفحات پیشنهادی
نظر امام هادی(ع) درباره تقدیر الهی/ پاسخ امام به خرافاتی همچون نحس دانستن روزها
نظر امام هادی ع درباره تقدیر الهی پاسخ امام به خرافاتی همچون نحس دانستن روزها فرهنگ > دین و اندیشه - سومین روز از ماه رجب مصادف با شهادت امامی است که سال های طولانی از عمرش را تحت مراقبت های شدید زندگی کرد اما همچون پدرانش دست از هدایت مردم برنداشت حضرت علی بن محنظر امام باقر(ع) درباره استخاره کردن / مبارزه امام با شیوه های نادرست اجتهاد
نظر امام باقر ع درباره استخاره کردن مبارزه امام با شیوه های نادرست اجتهاد فرهنگ > دین و اندیشه - اول رجب سالروز ولادت امامی است که ایشان را باقر لقب دادند چرا که مشکلات و پیچیدگی های علمی عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ تجزیه و تحلیل کرده و توانست به تقویت بنیان هایانجمن آثار و مفاخر فرهنگی بزرگداشت امام موسی صدر را برگزار میکند
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بزرگداشت امام موسی صدر را برگزار میکند شناسهٔ خبر 2532581 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس خدمات مستمر و ارزنده امام موسی صدر مراسم بزرگداشت وی را در اردیبهشت ماه برگزار می کند به گامام حسین(ع) درباره ویژگی های امام علی(ع) چه گفت؟
در بیان آقا مجتبی تهرانی امام حسین ع درباره ویژگی های امام علی ع چه گفت امام حسین ع در بخش اول خطبه ای که در منا خواند فضائل و ویژگی هایی از حضرت علی ع را برشمرد که بیشتر مردم فراموش کرده بودند یا اینکه کسی اجازه بازگو کردن آنها را نداشت به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتنوحه زیبا از حاج محمودکریمی در رثای امام هادی علیهالسلام
شب شهادت نوحه زیبا از حاج محمودکریمی در رثای امام هادی علیهالسلام مراسم روضه و سینه زنی جام دینی دانلود دانلود 501 لینک لینک لینک لینک ۰۱ ۰۲ ۱۳۹۴ - ۱۹ ۱۷هدايت امام باقر(ع) وتهاجم فرهنگی/ برخورد با فلسفه ایرانی و یونانی
بهمناسبت میلاد امام محمدباقر ع هدايت امام باقر ع وتهاجم فرهنگی برخورد با فلسفه ایرانی و یونانی شناسهٔ خبر 2537905 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی علم كلام در عصر امام محمد باقر ع به شكلی جدید از درون آموزه های اسلامی پدید آمد امامزیارتنامه امام هادی(ع)+صوت
زیارت زیارتنامه امام هادی ع صوت السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الزَّکِیَّ الرَّاشِدَ النُّورَ الثَّاقِبَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ سلام بر تو اى ابا الحسن على بن محمّد امام پاک و راهنما و نور تابان و رحمت و برکات خدا بر تو باد سرویس دامام زمان(ع) در آیینه زیارت جامعه امام هادی (ع)
انتظار امام زمان ع در آیینه زیارت جامعه امام هادی ع هنگامی که قائم ما ظهور کند زمین به نور پروردگارش روشن شود و مردم از نور خورشید بی نیاز می شوند و تاریکی از بین می رود به گزارش سرویس دینی جام نیوز مسئله مهدویت از مسائل مهم و حیاتی است که از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیهبزرگداشت امام موسی صدر در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
بزرگداشت امام موسی صدر در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فرهنگ > دین و اندیشه - انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در راستای پاسداشت مقام بزرگان و مفاخر فرهنگی بزرگداشت امام موسی صدر را برگزار می کند به گزارش خبرآنلاین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس خدمات مستمر و ارزنده اماماوقاف برای تبديل امامزادگان به قطب فرهنگی گامهای مؤثری برداشت
اسماعيل كوثری اوقاف برای تبديل امامزادگان به قطب فرهنگی گامهای مؤثری برداشت شناسهٔ خبر 2532559 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت سازمان اوقاف گامهای مؤثری در راستای تبديل شدن مكانهای مقدس بهمراحل اجرای پروژه سرداب امام حسین (ع) + عکس
مطابق برنامه از پیش تعیین شده مراحل اجرای پروژه سرداب امام حسین ع عکس عملیات اجرای سرداب امام حسین ع طبق برنامه از پیش تعیین شده در حال اجرا بوده و پیشرفتهای قابل توجهی داشته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز مهندس ضیاء مجید الصائغ رئیس قسمت پروژههای مهندسی حرم مطهرتجهیز «کارگزاران فرهنگی» به آموزه های قرآنی در انتظار حمایت
تجهیز کارگزاران فرهنگی به آموزه های قرآنی در انتظار حمایت شناسهٔ خبر 2537575 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دومین جلسه شورای سیاستگذاری فعاليتهای قرآنی دستگاههای فرهنگی برگزار شد و نمایندگان آنها طرح موضوع تأمین اعتبار مسابقات قرآن تسنیم درواکنش آیتالله مکارم به توهین امام جماعت مسجدالحرام
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۹ آیتالله مکارمشیرازی در واکنش به سخنان سخیف امام جماعت مسجدالحرام گفت رسوایی بی سابقه شما در جده برای همگان کافی است و در تاریخ سابقه ندارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود دررخدادی که امام حسن عسکری (ع) از آن گلایه کردند
رخدادی که امام حسن عسکری ع از آن گلایه کردند اگر شما درباره امر امامت این اعتقاد را داشتید که امری موقت است در آن صورت شک شما مقبول است اما پس از رحلت رسول گرامی اسلام جامعه شیعه با شرایطی خاص مواجه بود و ائمه بزرگوار اسلام در دوران امامت خود بهنوعی متحمل مصائب عدیدهای شمساجد نیازمند امام جماعت هستند نه پیش نماز
نیاز امروز مساجد مساجد نیازمند امام جماعت هستند نه پیش نماز مسجد بهعنوان یک پایگاه عظیم اجتماعی باید در راستای نهادینه سازی معارف الهی در بین اقشار جامعه گامهای بلندی بردارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام سلطان احمدی در گفتگو با شبستان با تاکید بر داشتن یک مدیریتجشن میلاد حضرت زهرا(س) در امامزادگان شاخص کشور برگزار میشود
جشن میلاد حضرت زهرا س در امامزادگان شاخص کشور برگزار میشود شناسهٔ خبر 2529260 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی همزمان با فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا س برنامه های ویژهای در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص کشور با حضور عاشقان اهل بچرا پیامبر (ص) به امام علی (ع) لقب ابوتراب داد؟
چرا پیامبر ص به امام علی ع لقب ابوتراب داد وقتی پیغمبر ص به امیرالمؤمنین می گوید ابوتراب یعنی پدرِ خاکی و آدم می شود فرزندت لذا هر جا که تراب هست صاحبش علی است امیرالمؤمنین صفت ابوتراب را خیلی دوست داشت این کّنیه را پیغمبر صلی الله علیه وآله به او داده بود به ابن عب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها