تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834574890
وبلن و مصرف متظاهرانه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
وبلن و مصرف متظاهرانه
شناسهٔ خبر: 2537057 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
دین و اندیشه > اندیشکده ها
نقطه عطف کار وبلن، کالبد شکافی انتقادی آیینهای اقتصادی کلاسیک در پرتو استدلال تکاملی و جامعهشناختی بود. او با این برداشت اقتصاددانان کلاسیک مخالف بود که قوانین اقتصادی مفاهیم عامِ فارغ از زمان اند. به گزارش خبرگزاری مهر، مقاله «وبلن و مصرف متظاهرانه» نوشته شایسته مدنی است که در سایت انسان شناسی و فرهنگ منتشر شده است شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.آیا افراد برای ارضای نیازها و تمایلات فردیشان مصرف میکنند؟ این دیدگاه عموماً از طرف اقتصاددانان دفاع میشود و تورشتاین وبلن در اواخر قرن نوزدهم، برخلاف آن، دیدگاه دیگری را مطرح کرد. او در نظریهاش با نام «نظریه طبقه تنآسا» (۱۸۹۸)، جامعهای را به تصویر میکشد که سرچشمههای اصلی مصرف در آن، تظاهر و تقلید است که در بالای آن، طبقه مالکان قرار دارد، طبقهای عقیم که از کار کردن دیگران لذت میبرد و ناز و نعمت خودش را به وسیله مصرف نمایش میدهد، این نمایش از طریق جواهرات و لباسهای گرانقیمت و آخرین مُد و یا توسط سبک زندگی و تفریحاتی همچون مسافرت، کلاس زبان و یا اسبسواری نشان داده میشود.نقطه عطف کار وبلن، کالبد شکافی انتقادی آیینهای اقتصادی کلاسیک در پرتو استدلال تکاملی و جامعهشناختی بود. او با این برداشت اقتصاددانان کلاسیک مخالف بود که قوانین اقتصادی آنها مفاهیم عامِ فارغ از زماناند و در عوض معتقد بود که رفتار اقتصادی انسانها را مانند هرگونه فعالیت انسانی دیگر، باید بر حسب زمینه و بستر اجتماعی این رفتار، مورد تحلیل قرار دارد. او سپس استنتاج رفتار اقتصادی از گرایشهای فایدهجویانه و لذتجویانه نوعی بشر مخالفت کرد. او چنین استدلال میکرد که مقولات اقتصاددانان کلاسیک را تنها میتوان در مقتضیات خاص تاریخی و در زمینههای بسیار محدودی به کار بست. از این روی، رفتار اقتصادی مردم ابتدایی را نمیتوان بر حسب مفاهیم ریکاردویی دریافت. وبلن به زبانی ریشخندآمیز نوشته بود که «در مورد یک دسته از مردم ساکن جزایر آلوتی که در میان خزهها و خس و خاشاکهای ساحل دریا، با سیخکها و وردهای خاص در جستجوی نرمتنان خوراکیاند، از نظر طبقهبندی علمی نمیتوان گفت که آنها بر حسب مفهوم توازن اجاره، دستمزد و سود، یک ضیافت لذتجویانه برپا داشتهاند».او به زبانی نیشدار چنین استدلال میکرد: «مفهوم انسان لذتجو به انسانی تعلق دارد که کمیت لذتها و دردها را به دقت محاسبه کند و بر اثر فشار محرکهای خارجی، مانند یک گلوبول هموژن شادیخواه از قطب درد به قطب لذت نوسان داشته باشد. یک چنین انسانی نه سابقه دارد و نه لاحقه و یک تافته جدا بافته است که در یک فضای عنصری قائم به ذات، بر دور محور روحی خویش میگردد. انسان لذتجوی همان جنباننده نخستین نیست و در فراگرد زندگی جایی ندارد».برخلاف اقتصاد مهجوری که توجهش تنها بر قوانین فراتاریخی و محاسبات فایدهگرایانه یا لذتجویانه متمرکز است، وبلن بر اقتصاد جدیدی تأکید داشت که خصلتی تاریخی و یا به اصطلاح خودش، ماهیتی تکاملی دارد و بر یک مفهوم فعال انسان مبتنی است. «در خصلت انسان است که کاری انجام دهد، او انبانی از امیالی که باید ارضاء شوند نیست، بلکه ساختار منسجمی از گرایشها و عادتها است که در یک فعالیت تکاملی متحقق و متجلی میشود». تاریخ زندگی اقتصادی یک فرد، فراگرد فزایندهای از تطبیق وسایل با هدفها است. آنچه که در مورد یک فرد صادق است، در مورد اجتماع نیز مصداق دارد. اجتماع نیز پیوسته در فراگرد فعالانه تطبیق وسایل اقتصادی با هدفها، درگیر است.وبلن به سبک اسپنسر و داروین، تکامل نوع بشر را به عنوان فراگرد تطبیقی گزینشی با محیط، در نظر میگرفت. بر خلاف ادعاهای هگلیان و مارکسیستها، به نظر او، تکامل تاریخی هیچ هدفی را دنبال نمیکند، بلکه این تکامل، یک طرح علیت فزاینده و کوری را شامل میشود که در آن نه روندی وجود دارد و نه نقطه پایان و تکمیلی.وبلن چنین استدلال میکرد که تکامل بشری بیشتر از هر چیز، شامل اختراع و کاربرد تکنولوژی کارآتر است. فراگرد دگرگونی فزاینده را باید بر حسب تداوم دگرگونی در روشهای انجام کارها در نظر گرفت، یعنی روشهای پرداختن به وسایل مادی حیات. از این روی است که وضعیت فنون صنعتی، سرانجام، وضعیت تطبیق انسان با محیط طبیعیاش را تعیین کرده است. از این گذشته، تکنولوژی، چگونگی سازگاری انسان با محیط اجتماعیاش را نیز معین کرده است.وبلن معتقد بود که پایگاه فرد در پهنه فنی و اقتصادی، بینش و عادات فکریاش را تعیین میکند. به همین سان، عادات و رسوم و شیوههای عملکرد اندیشیدن، در چهارچوب اجتماعهایی رشد میکنند که انسانها در نبرد برای فراچنگ آوردن معاششان از طبیعت، به درون آنها کشیده میشوند. با گذشت زمان، این عادات و رسوم در قالبهای نهادی متبلور میشوند، یعنی همان قالبهایی که اجتماعهای انسانی میکوشند تا اعضایشان را در آنها جای دهند. نهادها خوشههایی از عادات و رسوماند که اجتماع تصویبشان کرده است.وبلن روند تکامل اجتماعی را به دو مرحله گسترده تقسیم میکند: زندگی توحش پیش از تاریخ و جامعه یغماگری. او به رشد بسیار کُند و حلزونوار تکنولوژی در جامعه وحشی شکارورز و گردآورنده خوراک اشاره کرده و توضیح میدهد که در پایان این دوره است که اضافه تولید اقتصادی کمکم واقعیت پیدا میکند ولی در جامعه کشاورزی این مازاد تولید به طور محسوسی رو به فزونی میگذارد و پس از آن با رشد مالکیت، طبقات اجتماعی، دولت و جنگ شکل تازهای به خود میگیرد. وبلن جامعه یغماگری یا دوران تاریخی را به دو بخش جداگانه تقسیم میکند: دوره بربریت که در آن قدرت مسلط به طور عمده در دست کارگزاران نظامی و مذهبی است؛ و دوره پولمداری، یعنی دوران پس از قرون میانه و شکلگیری نظام سرمایهداری. او جامعه پولمداری را به دو دوره تقسیم میکند: دوره صنعتگری و دورهی ماشینی. در تمام این مراحل، وبلن بر طبیعت تمایل به ضایع کردن در نهادهای مالی قدرتهای مسلط و گرایش آنها به سوی بحران و سپس تحول، تاکید می کند.زمانی که وبلن به تحلیل و کالبدشکافی عادات فکری و شیوههای رفتار حاکم بر روابط کنشگران اجتماعی میپردازد، ارزش کارش از هر زمان دیگری بیشتر نمایان میشود. او در مورد سرچشمههای اجتماعی رقابت در امور بشری، نظریه پیچیدهای را مطرح ساخته بود. وبلن می گفت که حرمت نفس، همان بازتاب حرمتی است که دیگران برای انسان قائل میشوند. در نتیجه، اگر شخص به خاطر عدم توفیق در کوششهای رقابتآمیز مورد پسند جامعه، چنین حرمتی را به دست نیاورد، از فقدان حرمت نفس رنج خواهد برد. پس انگیزه تلاش وقفهناپذیر در یک فرهنگ رقابتآمیز در هراس از دست دادن حرمت نفس ریشه دارد.کار وبلن زمانی به اوج میرسد که به تحلیل وسایلی دست مییازد که انسانها با آن وسایل میکوشند تا پایگاه والایشان را در تلاش مدام برای کسب مزایای هرچه بیشتر، به گونهای نمادی تعیین کنند.به نظر وبلن، مصرف چشمگیر، تنآسائی چشمگیر و نمایش چشمگیر نمادهای بلندپایگی، وسایلی هستند که انسانها با آنها میکوشند تا در چشم همسایگانشان برتر جلوه کنند و در ضمن برای خودشان نیز ارزش بیشتری قائل شوند. «آداب و شیوههای زندگی اشرافمنشانه با ضابطه تنآسانی و مصرف چشمگیر سازگاری دارند، مصرف چشمگیر کالاهای گرانقیمت، وسیله کسب آبرومندی برای نجیبزادگان تنآسان است.در عصر اشراف سالاری، یعنی همان عصر بربریت، این سبکهای اتلافآمیز نمایش و چشم و همچشمی، منحصر بودند به طبقه تنآسان واقع در هرم اجتماعی. اما وبلن بر این نظر بود که آن نمایشها اکنون سراسر ساختار اجتماعی را فراگرفتهاند. هر طبقهای تا آنجا که میتواند، سبک زندگی طبقه بالاتر از خودش را سرمشق نزاکت قرار میدهد و با همه توانش میکوشد تا برابر این سرمشق زندگی کند. «سرلوحه آبرومندی» کل جامعه، باید خود را با مقتضیات اقتصادی و سنتهای طبقات متفاوت تطبیق دهد، اما به هر روی، در سراسر جامعه کمابیش رواج دارد. این سرلوحه آبرومندی گرچه از طبقه تنآسا سرچشمه میگیرد، اما ویژگی فرهنگ کلی جامعه و سبکهای زندگی خاص آن را تعیین میکند.وبلن، نگاهی عیبجویانه به جهان داشت که در آن اساس شهرت یک کالا در جامعه، در قدرت مالی افراد نهفته است. به بیانی دیگر، اعتبار یک کالا در نسبت مستقیم با ثروت فرد دارد، حتی این اعتبار بیشتر است وقتی ثروت به پول حاصل از کار آلوده نشده باشد. به همین دلیل، ثروت به ارث رسیده به وضوح گیرایی بیشتری دارد تا میلیونها راهی که از طریق کار پول بدست میآید. به نظر وبلن دو راه ممکن برای نشان دادن وجه نقد وجود دارد: فراغت خودنمایانه و مصرف خودنمایانه که مصرف خودنمایانه موقعیتی است که در شهرهای بزرگ ممکن است، جایی که گمینشافت که در آن هرکسی دیگری را میشناسد، با گزلشافت که در آن کسی دیگری را نمیشناسد، جایگزین شده است. مصرف خودنمایانه کالاها شیوه مناسبی برای ارائه ثروت به دیگران است.منابع:لوییس کوزر، (۱۳۸۳)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمیوبلن، تورستین (۱۳۸۶)، نظریه طبقه تنآسا، ترجمه فرهنگ ارشاد، نشرنیScience humaine, ۲۰۱۱کوریگان، پیتر (۱۹۹۷)، درآمدی بر جامعهشناسی مصرف، انتشارات سیج
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
اوج مصرف برق 400 مگاوات افزايش يافت
اوج مصرف برق 400 مگاوات افزايش يافت اوج مصرف برق ديروز در مقايسه با روز مشابه پارسال حدود 400 مگاوات افزايش يافت بهگزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاعرساني وزارت نيرو پاون ديروز اوج مصرف برق 26 هزار و 96 مگاوات به ثبت رسيد که در مقايسه با پارسال که 2پرستار زن 25 ساله با مصرف داروی ابولا درمان شد +تصاویر
اثربخشی MIL77 پرستار زن 25 ساله با مصرف داروی ابولا درمان شد تصاویر یک پرستار زن نخستین فرد در جهان است که داوطلب مصرف داروی درمانی ابولا شده است آن هم هنگامی که این ویروس بدن او را درگیر کرده بود به گزارش سرویس کشکول جام نیوز پرستار داوطلب ارتش انگلستان که به کشور سیرالئون بنماینده ولی فقیه در همدان: تجمل و مصرفگرایی مشکل اصلی جامعه امروز است
نماینده ولی فقیه در همدان تجمل و مصرفگرایی مشکل اصلی جامعه امروز استنماینده ولی فقیه در همدان یکی از مشکلات امروز جامعه را تجمل و مصرفگرایی دانست و گفت متاسفانه در جامعه امروز در مراسم شادی و عزاداریها تجمل به سنتی نامتعارف تبدیل شده است به گزارش خبرگزاری فارس از همدان آیت&مصرف نفت سفید در اردبیل ۲۴ درصد کاهش یافت
آقا محمدیان مصرف نفت سفید در اردبیل ۲۴ درصد کاهش یافت شناسهٔ خبر 2529811 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۰ استانها > اردبیل اردبیل - مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اردبیل گفت مصرف نفت سفید در ناحیه مرکزی این منطقه در مقایسه با میزان مصرف دو سال اخیر ۲۴ درصد کاهچند درصد نوجوانان و جوانان قلیان مصرف می کنند
چند درصد نوجوانان و جوانان قلیان مصرف می کنندتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۰۵ آمارها بیانگر آن است که ۳۷ درصد نوجوانان و جوانان کشور قلیان مصرف می کنند لذا این امر خطری جدی برای سلامت این نسل تلقی می شود به گزارش ایرنا مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور از سال ۸۳مصرف گیاهان بهاری را از دست ندهید
پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۲ یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی به افراد توصیه کرد مصرف گیاهان خودروی بهاری را در برنامه غذایی خود بگنجانند فرزاد بابایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه با بیان اینکه گیاهان خودروی فصل بهار سرشار از آب املاحمعاون فرماندار شادگان: فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرف آب یک ضرورت اجتنابناپذیر است
معاون فرماندار شادگان فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرف آب یک ضرورت اجتنابناپذیر استمعاون فرماندار شادگان گفت فرهنگسازی برای صرفهجویی و اصلاح الگوی مصرف آب یک ضرورت اجتنابناپذیر است به گزارش خبرگزاری فارس از شادگان نعمتاله آلبوغبیش صبح امروز در جلسه بررسی و رفمصرف بیش از حد دارو توسط فرناندو آلونسو
فرمول یک مصرف بیش از حد دارو توسط فرناندو آلونسو هنوز هم بازار شایعات درباره گذشته آلونسو و اتفاقی که بعد از حادثه در تست بارسلونا رخ داده ادامه دارد به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اتو موتور آند اسپورت مدعی شد آلونسو زمانی که در بیمارستان بستری بود داروهای زیادی مصرویدئو/ با بطری و قاشق یک بار مصرف یک لوستر بسازید
ویدئو با بطری و قاشق یک بار مصرف یک لوستر بسازید دانلود لینک ۲۰ ۰۱ ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۸افزایش مصرف گاز توسط سمنانیها طی سال گذشته
پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۵ رئیس اندازه گیری و توزیع گاز شرکت گاز استان سمنان از مصرف افزون بر 2173 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در این استان طی یک سال اخیر خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سمنان محمد مستخدمین حسینی رئیس اندازه گیری و توزیع گاز امصرف برق مشترکان خانگی بازهم افزایش یافت
مصرف برق مشترکان خانگی بازهم افزایش یافتمیانگین مصرف مشترکان خانگی در پایان سال 93 نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت که نشان از بالاتر رفتن مصرف انرژی برق در بخش های غیرتولیدی دارد به گزارش خبرگزاری فارس درحالی که میانگین مصرف مشترکان خانگی در دنیا 900 کیلووات است در ایران ای۲۷ اداره برتر در زمینه مدیریت مصرف برق در همدان تجلیل شدند
یوسفی خبر داد ۲۷ اداره برتر در زمینه مدیریت مصرف برق در همدان تجلیل شدند شناسهٔ خبر 2529427 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۹ استانها > همدان همدان-رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به برررسی مصرف انرژی ادارات نسبت به دوره مشابه سال گذشته گفت ۲۷حمله مجری مشهور تلویزیون ایران به پادشاه عربستان: آهای پادشاه شکم گنده ی بی مصرف!+تصاویر
حمله مجری مشهور تلویزیون ایران به پادشاه عربستان آهای پادشاه شکم گنده ی بی مصرف تصاویر از ايران اين واژه هاي پارسي رو به صورتت پرت ميكنم از كشوري كه آرزوي تو و خاندان تو جارو كردن زير پاي مردمش هست بعد از واکنش های فراوان نسبت به تجاوز پلیس های عربستان به دو جوان ایرانی اینمدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقهای اردبیل: اردبیلیها بیش از 14 میلیون لیتر نفت سفید مصرف کردند
مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقهای اردبیل اردبیلیها بیش از 14 میلیون لیتر نفت سفید مصرف کردندمدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقهای اردبیل گفت اردبیلیها در سال گذشته بیش از 14 میلیون لیتر نفت سفید مصرف کردند که به نسبت سال گذشته کاهش نشان میدهد به گزارش خبرگزاری فارس اامام جمعه خرمدره: مردم هزینههای سفر عمره را در جاهای ضروریتر مصرف کنند
امام جمعه خرمدره مردم هزینههای سفر عمره را در جاهای ضروریتر مصرف کنندامام جمعه خرمدره با اشاره به حوادث فرودگاه جده گفت مردم در صورت عدم لزوم به رفتن به عمره هزینههای سفر عمره را در جاهای دیگر و ضروریتر مصرف کنند به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان حجتالاسلام علی حسسالمندان اسید فولیک مصرف کنند
سالمندان اسید فولیک مصرف کنند مطالعات محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می دهد که مکمل های اسید فولیک از بروز بیماری های قلبی عروقی به ویژه در تابستان در سالمندان جلوگیری می کند به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران زمانی که بدن در معرض حرارت و گرما قرار می گیرد جریانراهنماي مصرف استامينوفن برای کودکان
راهنماي مصرف استامينوفن برای کودکان تنها در دوره كودكي نيست كه مصرف استامينوفن ميتواند عوارضي را همراه داشته باشد محققان ميگويند حتي پيش از تولد هم دريافت اين دارو ميتواند با عوارضي در سالهاي آينده همراه باشد براي مادر بيتجربهاي كه تحمل ديدن عدد 38 روي تبسنج را ندارد و ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها