تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831549402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاص بالاترين درجه خداشناسي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اخلاص بالاترين درجه خداشناسي
اخلاص بالاترين درجه خداشناسي (علي (ع) در خطبه ي اول نهج البلاغه مي فرمايد : کمال توحيده الاخلاص له؛ بالاترين درجه ي خداشناسي، اخلاص براي خداست. و خداوند مي فرمايد: و ما امروا الا ليعبدوا الله مخلصين له الدين (1) ؛ ما جز به اين امر نشديم که فقط خدا را عبادت کنيم و اعمالمان تماما براي خدا باشد و در دين اخلاص بورزيم؛ زيرا از يک سو سرنوشت انسان بر محور مسئله ي توحيد است و از سوي ديگر فطرتش او را دعوت به شکرگزاري منعم حقيقي مي کند و به طرف معرفت الهي رهنمون مي شود؛ هم چنين از سويي ديگر، روح اجتماعي و مدنيت انسان، او را به سوي کمک به محرومان که از شاخه هاي مهم اخلاق انساني است فرا مي خواند. و اين مسائل در متن تعليمات همه ي انبياي پيشين و پيامبر گرامي اسلام قرار گرفته است. (2) اخلص العمل فان الناقد بصير بصير؛ عملت را خالص کن، نقد کننده ي آن خبره ي خبره است . حديث نبوي مي فرمايد: من اخلص لله اربعين صباحا جرت ينابيع الحکمه من قلبه الي لسانه؛ (3) هر کس چهل شبانه روز خود را براي خدا خالص کند و هر کاري که انجام مي دهد رضاي او را در نظر بگيرد، خداوند چشمه هاي حکمت را از قلب او به زبانش جاري مي کند. و اين مطلب به علم نظري ربطي ندارد؛ زيرا چه بسا افرادي که چندان سوادي ندارند، اما کلمات حکمت آميز از گفتار و اعمالشان ريزش مي کند. از اين حديث شريف استفاده مي شود که اصل در همه ي امور، نيت و عمل خالص براي خداست وگرنه براي خوشايند و اکراه ديگران کار کردن، نه تنها پذيرفته نمي شود، بلکه بعضي وقت ها شرک نيز محسوب شده و اعمال نيک انسان را حبط مي کند؛ زيرا مشرک فقط کسي نيست که بت بپرستد، بلکه هر کس غير خدا را مستقلا در زندگي خود موثر بداند و در اعمالش جلب نظر ديگران را منظور داشته باشد، هم چنين هم خدا و هم ديگران را در زندگي خود مؤثر بداند، مشرک است. حضرت رسول (ص) فرمود: دبيب الشرک في امتي کدبيب النمله السوداء علي الصخره الصماء في الليله الظلماء؛ نفوذ شرک در امت من مانند حرکت مورچه ي سياه بر روي سنگ سياه در شب تاريک و ظلماني است. خداوند مي فرمايد: قل هل ننبئکم بالاخسرين اعمالا؟ الذين ضل سعيهم في الحيوه الدنيا و هم يحسبون انهم يحسنون صنعا؛ (4) بگو آيا مي خواهيد زيان کارترين مردم را به شما معرفي کنم؟ آنان کساني هستند که گمان مي کنند در زندگي، کارهاي خوب انجام مي دهند؛ در حالي که عمر خود را ضايع کرده اند. بلي کارها فقط و فقط بايد براي خدا باشد وگرنه چنان چه براي کسب نام نيک، شهرت و ... باشد، در پيشگاه خدا قرب و منزلتي ندارد. چگونگي به دست آوردن خلوص براي به دست آوردن خلوص، و ارتباط و نزديک شدن با خدا، بايد نخست اندوه و گرايش به ماديات را از درون، بيرون کرد؛ يعني بايد روي کرد يا پشت کرد دنيا در نظر انسان مهم نباشد. علي (ع) مي فرمايد: کسي که وقتي دنيا به او روي مي آورد، خوش حال، و هنگامي که دنيا به او پشت مي کند، غمگين مي گردد و اسير نفع و ضرر است، چگونه به توحيد مي رسد و اخلاص پيدا مي کند؟ آن بزرگوار فرمود: الهي کفي بي عزأ ان اکون لک عبدا و کفي بي فخرا ان تکون لي رباخدايا اين عزت براي من بس است که بنده ي همچو تو خدايي باشم، و اين افتخار براي من بس است که پروردگار من تو باشي. عامل و علت کلي و اساسي اي که مي تواند اخلاص در نيت را در رفتار انسان به ثمر برساند، پالايش درون و باطن از هر گونه آلايش هاست؛ يعني بايد انسان، باطن خويش را از توجه به غير خدا از طريق عبادت و بندگي او پاک سازي نمايد. خداوند متعال در اين باره مي فرمايد: فاعبدالله مخلصا له الدين الا لله الدين الخالص (5) ؛ پس خداي را با خلوص نيت بندگي کن. هان اي انسان دين خالص و پاکيزه از آن خداوند متعال است. انسان ها صرفا مأمور و موظف اند که خدا را با آميزه اي از اخلاص در دين داري و دروني پالايش يافته پرستش نمايند . قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثني و فرادي ثم تتفکروا (6) ؛ فقط من يک پند به شما مي دهم و آن اين که هر قدمي برمي داريد فقط و فقط براي رضاي خدا باشد؛ خوب فکر کنيد. علت توجه به خوشايند يا بدآيند مردم، نداشتن ايمان کامل به عالم بعد، و بقاي روح است و بس. دلت را خانه ي ما کن مصفا کردنش با من به ما درد دل افشا کن، مداوا کردنش با من اگر گم کرده اي اي دل کليد استجابت را بيا يک لحظه با ما باش، پيدا کردنش با من بيفشان قطره ي اشکي که من هستم خريدارش بياور قطره اي اخلاص، دريا کردنش با من اگر درها به رويت بسته شد، دل بد مکن باز آ تو دق الباب کن خانه، دلا وا کردنش با من) پي نوشت : 1. سوره ي بينه؛ آيه ي 5. 2. تفسير نمونه، ج 27؛ ص 205. 3. بحارالانوار؛ ج 67؛ ص 242. 4. سوره ي کهف؛ آيه هاي 103 و 104. 5. سوره ي زمر؛ آيه هاي 2 و 3. 6. سوره ي سبا؛ آيه ي 46. /س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن