تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798371520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسل قصه گوها منقرض نمی شود


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نسل قصه‎گوها منقرض نمی‎شوددر عصر سلطه‎ی رسانه‎های دیجیتال، رمان به راه خود ادامه می‎دهد…
نسل قصه گوها منقرض نمی شود
وقتی اولین تصاویر محو و مبهم  بر روی کاغذ عکاسی نقش بست، سخن از مرگ هنر نقاشی به میان آمد. وقتی هنر هفتم متولد شد، خیلی‎ها پرونده ی عکاسی را مختومه اعلام کردند. وقتی ویدئوهای خانگی به بازار آمدند، عده‎ای به سوگ سینما نشستند و عمر آن را پایان یافته دانستند. وقتی …اما هیچ کدام این اتفاقات نیفتاد و همه‎ی هنرها به شکلی مسالمت آمیز در کنار هم زیستند. حتی به یاری همدیگر شتافتند و جلوه‌های نویی  را به نمایش  گذاشتند. مثلا مثل ویدئو آرت ها از تلفیق دو یا چند هنر شکل گرفتند.اما در هر  دوره‌ای  آدم‎های عجولی بودند و هستند که می‎خواستند و می‎خواهند فراتر از تاریخ بروند و هر پدیده‎ی نوظهوری را  به معنای  اضمحلال  پدیده‎ای قدیمی‎تر  بینگارند؛ کما این که هنوز هم این قضاوت عجولانه ادامه دارد و عده ای بر این گمانند که ظهور و حضور رسانه‎های دیجیتال، به معنای پایان عصر رمان خواهد بود. اما یک عکس فوری از تاریخ هنر که به گوشه‎ای از آن اشاره کردیم، نشان می‎دهد که هنرها جای همدیگر را تنگ نمی‎کنند، بلکه حتی برای هم امکانات تازه‎ای فراهم می‎سازند.اما در هر  دوره‌ای  آدم‎های عجولی بودند و هستند که می‎خواستند و می‎خواهند فراتر از تاریخ بروند و هر پدیده‎ی نوظهوری را  به معنای  اضمحلال  پدیده‎ای قدیمی‎تر  بینگارند؛چنانچه در همین سالهای تسلط وب بر جهان رسانه‎ها و اطلاعات، رمان  همچنان به راه خود ادامه داده است. حتی مواردی بوده که رسانه‎های دیجیتال به یاری رمانی آمده‎اند که در فضای مجازی منتشر شده است. یعنی در بخشی از کتاب، امکان دانلود تصویر یا موسیقی برای مخاطب فراهم شده است؛ چیزی که در مورد متن مکتوب امکان پذیر نبوده است. بنابراین به نظر می‎رسد موضوع زوال رمان در برابر رسانه های دیجیتالی و اینترنتی نه تنها بی مورد باشد، بلکه عکس آن اتفاق بیفتد.یعنی همین همپوشانی و به یاری هم آمدن هنر و تکنولوژی های جدید. «هزار و یک شب» زنده و سرحال در عصر رسانه های دیجیتال!این از بخش سخت افزاری کار،  که به نظر می‎رسد رسانه های دیجیتال تهدیدی برای رمان محسوب نمی‎شوند و اساسا هر رسانه و هر ابزار جدیدی مخاطب خاص خود را می‎یابد. حتی به یاری رسانه‎های دیگر می شتابد. حالا فرض کنیم که در آینده، به دلیل مقتضیات زیستی جدید و هزاران عامل و دلیل دیگر، شکل و شیوه‎ی خواندن از اساس عوض شود و دیگر کسی به کاغذ و مطالعه بر مبنای متن مکتوب روی نیاورد. خب، این هم چه دخلی به از بین رفتن رمان دارد؟ این اتفاق هم که صرفا به معنای عوض شدن وسیله ی خواندن است و نه خود نوشته یا امر مطالعه. ممکن است که قصه ها دیگر برروی کاغذ نوشته و خواند ه نشوند، اما تغییر قالب آنها نمی‎تواند و نباید به معنای از میان رفتن شان تعبیر شود. چرا که میل ذاتی انسان به شنیدن قصه و لذت بردن و سرگرمی از آن، تا به امروز پابرجا بوده است.با این حال همان منتقدان بدبین و عجول می خواهند بر این مساله پای بفشارند که اساسا ظهور این رسانه های جدید، به معنای مرگ رمان است و جذبه این پدیده ها، بازار رمان ر ا از سکه می اندازد. در برابر این پیشگویی، باید  پرسید همین امروزه روز چند ویرایش از «هزار و یک شب»  توسط  چندین و چند ناشر در انواع  و اقسام قطع‎ها و با شرح و تفسیرهای مختلف در ایران و جهان چاپ می شود؟ و مگر خوانندگان این اثر عظیم  - که از  امهات قصه و قصه گویی در جهان است – با جهان دیجیتال بیگانه‎اند؟ بدیهی است که همان میل طبیعی به قصه شنیدن و ورود به ساخت رویا و افسانه و خیال، همچنان این کتاب بزرگ و بسیاری آثار جاودان دیگر را سر پا نگه داشته است.هزار و یک شب که خیلی اظهر من الشمس  است. بگذارید از یک کار امروزی و دم دست مثال بزنم؛ چند سال پیش در ایران رمانی منتشر شد به اسم «بوی خوش عشق». نویسنده‎ی این رمان، «گی یرمو آریاگا» ست و مترجم اش عباس پژمان. این گی یر مو آریاگا همان کسی است که فیلمنامه‎ی «21 گرم» را نوشته و جایزه‎ی اسکار را گرفته و برای خودش اسم و رسمی دارد. حالا قصدم معرفی این کتاب نیست. می‎خواهم آزمایش کنید (من این آزمایش را انجام  داده‎ام)  و این کتاب را به کسی بدهید، ببینید می‎تواند آن را زمین بگذارد یا نه؟خب تا وقتی که چنین  نویسندگانی هستند و می‎توانند قصه هایی این طور پر کشش و خواندنی خلق کنند، چرا  باید رسانه‌های دیجیتال، جای رمان را پر کنند؟ مگر این که فرض کنیم این رسانه‎ها  ویروسی در خود دارند که نسل نویسنده‎های قصه گو را منقرض می‎کند!محسن فرجیتهیه و تنظیم: مهسا رضایی- ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن