تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855315735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علل گريز از دين


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
علل گريز از دين
علل گريز از دين علل گريز از دين از مسائلي است که پس از تبيين علل گرايش به دين بايد مطرح شود. گريز از دين، علل متعددي دارد که برخي از آنها اشاره مي شود: 1 ـ عدم شناخت جهان، انسان و دين شناخت صحيح جهان، انسان و دين، گرايش انسان به دين را فراهم مي کند؛ در برابر آن، عدم شناخت جهان، انسان و دين، زمينه ساز گريز از دين است؛ زيرا کسي که جهان را منحصر در ماده دانسته و به ماوراي ماده باور ندارد، يا جهان را از جهت آغاز و انجام، منقطع بداند، هرگز وجود مبدأ و معاد را ضروري نمي داند و به تبع آن، وجود راهي (وحي و نبوت) که او را از مبدأ به معاد برساند، نفي مي کند و لذا، به دين هيچ گونه گرايشي ندارد. همچنين اگر کسي انسان را نشناسد و به ابعاد وجودي و نيازهاي واقعي او آگاهي نداشته باشد، نه تنها دين را ضروري نمي داند، بلکه از آن گريزان است. نيز اگر کسي انسان را بشناسد، ولي چگونگي برقراري رابطه او با جهان و ديگر انسان ها را نداند، نيازي به دين احساس نمي کند و به آن تمايل ندارد. همچنين اگر انسان دين را سحر و جادو يا خرافات يا داراي مسائل عقل ستيز بداند و در پي شناخت حقيقت دين برنيايد، به شکل طبيعي از دين گريز و اعراض خواهد داشت؛ چنان که مارکسيست ها که دين را افيون و مخدر جامعه مي پنداشتند، حقيقت دين را بررسي نکردند؛ بلکه با نگاه به دين داران خاموش و خامل و خمود و جمود، فتوا دادند که دين افيون جامعه است. اين ها چون جامعه ي به ظاهر دين دار را خفته و متحير يافتند، اظهار داشتند که دين آن ها را به خواب برده است؛ حال آن که دين، هماهنگ با وجود انسان است و رابطه ي انسان را با جهان به خوبي تنظيم مي کند و به انسان حرکت و جوشش مي بخشد و عامل پويايي اوست. 2 ـ تفسير ناروا از دين تفسير و برداشت ناروا از بعضي مسائل ديني، عامل دوم گريز از دين است؛ مثلاً عده اي با پوشيده دانستن مرگ و ياد مرگ مي گويند: ياد مرگ و زيارت قبور اموات، انسان ها را از کار و زندگي باز مي دارد؛ در حالي که اين تفسير نارواست؛ بلکه اين گونه دستورهاي ديني از بهترين راه هاي فعال کردن انسان است؛ چون مرگ به معناي نابود شدن نيست، بلکه مرگ، هجرت و انتقال از عالمي محدود به جهان وسيع تر است. از اين رو، در تعابير ديني از مرگ به توفي و وفات ياد شده است، نه فوت؛ فوت يعني از دست رفتن، ولي توفي به معناي دريافت کامل است. انساني که اين چنين بينديشد، به کوشش صحيح وادار مي شود؛ زيرا پس از مرگ، نخستين سؤال از انسان اين است که عمر خود را در چه مسيري صرف کرده اي؟ انسان بايد پاسخ مثبت داده، بگويد: من کار سودمند انجام داده ام تا بتواند از نتايج آن استفاده کند؛ و گر نه در رنج خواهد بود؛ يعني انسان زنده، اولاً سعي و کوشش دارد و ثانياً کار او براي جامعه سودمند است و ثالثاً کار نافع را براي رضاي خدا انجام مي دهد؛ چنين انساني، واقعاً به ياد مرگ است؛ ولي انسان بيکار يا داراي کار زيان بار يا فردي که کار سودمند را براي ريا و سمعه انجام مي دهد، مرگ را فراموش کرده است. با توجه به اين معناست که آن سخن نغز و آموزنده ي پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) جاي خود را باز مي کند. رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله طبق نقل «انس ابن مالک» چنين فرمود: «ان قامت الساعه و في يد أحدکم فسيله، فان استطاع ان لا تقوم الساعه حتي يغرسها فليغرسها »؛ اگر نهال يا خوشه يا شاخه اي در دست شماست و مي توانيد آن را بکاريد، سپس بميريد و در لحظه ي پسين قيامتتان قيام کند، آن نهال را بکاريد؛ آن گاه بميريد. انسان معطل و بيکار است که در قيامت مسؤول است نه انسان فعال. پس، مرگ و ياد آن عامل حرکت و پويايي است؛ گر چه برخي آن را عامل تخدير تلقي کنند. همچنين تفسير ناروايي که از قضا و قدر، صبر، زهد، انتظار فرج و مانند آن ها مي شود، احياناً دستاويزي در دست ناآگاهان يا مغرضان براي گريز از دين است؛ در حالي که دين با جميع عناوين آن براي تنظيم صحيح زندگي انسان و ايجاد تحرک و پويايي و رشد و تکامل فرد و جامعه مي باشد. همه ي موضوعات ياد شده بايد به گونه اي تفسير و تبيين شود که هم از بعد انديشه ي علمي و اعتقادي و هم از بعد انگيزه ي عملي، جايگاه آن ها روشن شود. /خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 562]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن